Gå til innhold

Voksne folk med dårlig motorikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som er drivende dyktig, har full kontroll på arbeidsoppgavene og er hyggelig å jobbe sammen med. 

Men hun har liksom ikke kontroll på kroppen. Hun smeller i dørkarmer, mister kaffekopper, slenger fra seg ting på bordet så de hopper bortover og er generelt svært ‘bråkete’. Hun skader seg sjelden alvorlig, men det er mye knall og fall. 

Selv ler hun det bort fordi hun alltid har vært sånn, men jeg lurer på om det kan være innenfor normalen å ha så dårlig kroppsbeherskelse. Vi er ofte sammen på kurs og møter og jeg blir litt varm på hennes vegne når hun velter koppen på konferansebordet eller smeller døren så hardt igjen at alle i rommet hopper 🤣 

Anonymkode: f1fb6...619

Skrevet

Jeg er litt sånn. det henger sammen med dårlig kontroll på krystallene.

Hos andre kan det feks. henge sammen med dårlig syn/samsyn eller at man er svak i kjernemusklaturen.

Anonymkode: 2d213...9bc

Skrevet

Jeg er litt sånn.. detter sjeldent, men glipper ting, slamrer og bamrer med skap/dører osv. søler MYE. 

Jeg har alltid vært sånn og likte ikke sport så veldig kan du si. Faren og bestemoren min er også sånn. Men vi er også folk som bruker hele kroppen når vi prater 😅 voldsomt kroppsspråk.. er jeg bevisst på det blir det faktisk verre! Da bråker jeg/søler jeg mye mer...

Anonymkode: 292d7...f89

Skrevet

Jeg har en diagnose som blant annet fører til litt dårlig balanse og dårlig motorikk.  De jeg kjenner godt vet om diagnosen min.  Om ukjente kommenterer når jeg mister noe på gulvet så pleier jeg le det vekk.  

Min dårlige kroppsbeherskelse er altså ikke innenfor normalen.  For meg er forresten manglende kroppsbeherskelse det minste problemet, diagnosen fører også blant annet til en ekstrem type hodepine.  

For øvrig trener jeg mye, blant annet for å kompensere for diagnosen min

Vanlige bevegelser som "normale mennesker" får til uten videre krever litt konsentrasjon for meg.  Når jeg f.eks. kjører bil konsentrerer jeg meg selvfølgelig om oppgaven, men hvis jeg skal sette en kartong med melk inn i kjøleskapet samtidig som jeg lager middag og snakker i telefonen, da kan det gjerne gå galt.    

Anonymkode: f33d2...689

Skrevet

Jeg er litt sånn. har ikke helt kontroll. Går gjerne rett i dørkarmen i stedet for gjennom åpningen, smeller bestikket i tallerken, spruter vann når jeg vasker opp, mister ting ut av hendene, snubler i egne bein, alltid  vært mye knall og fall, selv som voksen. Jo mer jeg prøver å være stille og forsiktig, jo verre blir det.

Anonymkode: 2c1de...d3e

Skrevet

Huff, dette hørtes ut som meg 😂 Har ingen diagnoser som kan forklare det, men her smelles det i bilfører fordi det ble litt for mye kraft enn nødvendig, tipper vannglasset over middagsbordet (åå, jøss, er det lurt å se hvor du peiver armen også ja), snubler i dørkarmer, kan miste balansen når jeg står i ro, mister ting på gulvet flere ganger i løpet av dagen, lista er lang.. 

Fikk påpekt i voksen alder at jeg har totalt feil kasteteknikk av ball, så jeg har kanskje dårlig kroppsbeherskelse ja. Lever fint med det da, har aldri skadet meg mer enn et skrubbsår. 

Anonymkode: 9992e...cac

Skrevet

Jeg er litt sånn. Jeg er bare klønete og svimete, ikke noe annet, og da er det best å bare le av det hele

Anonymkode: 0d941...07d

Skrevet

Hvis man på den ene siden har Petter Northug og hans like, vil det selvsagt være noen klønete på den andre siden. Også er de fleste av oss verken eksepsjonelt gode eller dårlig motorisk 

Anonymkode: 1decf...cdc

Skrevet

Mange med dysleksi er faktisk litt ekstra klønete, jeg er det selv også.

Anonymkode: ac014...0a5

Skrevet

Jeg har snev av det. Var alltid den som sølet på meg og kom aldri tilbake med klær uten flekker på enten av mat eller kaffe før. Det er fordi jeg beveger meg for fort. Det går på dårlig konsentrasjon du har liksom et innvendig stress så du gir ikke omgivelsene tid til å tilpasse seg deg, så du tar for stor fart rett og slett. Dette har blitt så flaut i lengden at jeg tok meg sammen og da går det. 

Ellers har jeg i slekta som reiser seg opp veldig fort slik at hun alltid kommer borti bordet. Hun var store bevegelser som gjør at hun kan slå bort i ting eller andre. Husker jeg irriterte meg skikkelig en periode en gang fordi hun veltet hele tiden noe på bordet når hun var med oss. Jeg hadde bare lyst å si «Ok alle sammen, nå dytter vi alt på bordet så langt inn på midten vi klarer slik at det ikke faller ned»

Anonymkode: c4268...623

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...