Gå til innhold

Hvorfor har jeg fått time til vaksinering lenge før min mor?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt overvektig. Kan det være det forresten? Kan ikke huske at jeg oppga det 

Anonymkode: 3a6f3...fd8

Sikker på at du ikke oppga det når du registrerte deg? Jeg måtte oppgi høyde og vekt når jeg registrerte meg.

Anonymkode: 66808...c6d

Fortsetter under...

En jeg vet om fikk beskjed av fastlege i fjor at hun ikke var i risikogruppe ved å ha lett astma. Egentlig barneastma.

Dette var når Norge stengte ned.. allikevel hadde legen satt hun på lista for prioritert gruppe til vaksine. Så hun fikk den for noen uker siden. 

Lignende med en annen jeg kjenner,ikke risikogruppe men har blitt satt på prioriteringslista for prioriterte av sin fastlege. Hun er kroniker , men typ hudsykdom som ikke er en i risikogruppa for covid ... hun ble overrasket selv.,

Trur en del fastleger har tatt noen «feil» vurderinger om hvem som burde være på den lista😅

Anonymkode: 47aad...19c

Legen sitter ikke å vurderer hver enkelt pasient, det går på diagnosekoder. Alle med de utvalgte diagnosene kommer på lista til legen 

Alle med astma f.eks blir meldt opp fra fastlegen, uansett om det er en velregulert mild astma eller en alvorlig astma. De har samme diagnosekode og kommer på lista til fastlegen. 

Anonymkode: de157...176

Du må melde fra at det er feil. Det he flere gått ut ig sagt er riktig. Ikke møt opp til time men gi den til de som er før deg i køen. Feil kan skje. 

Anonymkode: 7bbf2...df5

Du må for all del ikke bare unnlate å møte til timen. 

Altså, det vet da ikke vi. Ta fedmen din med på telefon til legen og be din mor om unnskyldning.

Anonymkode: c90a1...61f

Hva er poenget med å svare slik? Hi har ikke gjort noe feil. 

HI: Som mamma’n til ADHD-gutt skriver er du sannsynligvis registrert i risikogruppe siden intervallet er satt til seks uker. Du kan ringe legen din og høre hvorfor og om det har skjedd en feil. 

Anonymkode: 36608...934

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvor overvektig er du da? For de jeg kjenner som er det har fått sin for flere uker siden

Anonymkode: 3caed...4ac

Jeg er 160 cm. 90 kg tror jeg. Har ikke veid meg på en stund

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 160 cm. 90 kg tror jeg. Har ikke veid meg på en stund

Da har du bmi på 35,2.  Da er det fullt mulig legen har meldt deg inn i fedme kategorien . Jeg ville definitivt tatt vaksinen nå 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Da har du bmi på 35,2.  Da er det fullt mulig legen har meldt deg inn i fedme kategorien . Jeg ville definitivt tatt vaksinen nå 

Da takker jeg ja 😊 Takk for oppklaring 

Feil kan skje, de er jo bare mennesker de som skal legge opp dette også. Kanskje fastlegen har trykket på feil pasient eller det er registrert feil hos kommunen. Så lenge vi er mennesker involvert, så kommer det til å skje en svikt ett eller annet sted en eller annen gang. Snakk med teamet, så får dere nok oppklart det. 

Anonymkode: c0c14...b40

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Feil kan skje, de er jo bare mennesker de som skal legge opp dette også. Kanskje fastlegen har trykket på feil pasient eller det er registrert feil hos kommunen. Så lenge vi er mennesker involvert, så kommer det til å skje en svikt ett eller annet sted en eller annen gang. Snakk med teamet, så får dere nok oppklart det. 

Kan være greit å skumme gjennom svara før man svarer 🙂 

hun får den fordi hun er overvektig 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kan være greit å skumme gjennom svara før man svarer 🙂 

hun får den fordi hun er overvektig 

Mulig jeg ville gjort det om ikke dette forumet bestod av side opp og side ned med krangling og kverulering. Regner med om trådstarter har lagt til noen tilleggsopplysninger at h*n i så fall fikk svar på det underveis 👍🏻

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden):

Har du fått vite dato for neste dose ? Er det om 6 uker er du i en risikogruppe 

Hvorfor er det kortere tid for de i risikogruppene?

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Akkurat begrunnelse vet jeg ikke 

Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt - det er i alles interesse at de som er i risikogruppe blir fullvaksinert raskere enn de som ikke er det. Det er jo de i risikogruppa som står mest i fare for å oppta sykehuskapasiteten, da de løper mye større risiko for alvorlig sykdom.

Anonymkode: 835a0...1a3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang tid er det for slanke?  🙈

12 uker for de som ikke er i risikogrupper står det på siden til min kommune.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

12 uker for de som ikke er i risikogrupper står det på siden til min kommune.

Da lærte jeg noe nytt i dag. Takk 

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 1.6.2021 den 7.19):

Da har legen din meldt deg inn som en pasient i risikogruppen. 

Neida. Dette er bare en feil. Vet om flere dette har skjedd med. 

Anonymkode: ae3e9...9ce

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hi har mest sannsynlig kommet i risikogruppe pga vekt 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke en feil nei, når hun er 1.60 og 90 kg. Man er ikke «litt overvektig» da, men i kategorien fedme og dermed i risikogruppen.

Anonymkode: d3f37...3bd

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 1.6.2021 den 7.18):

Ja. Det er 6 uker for risikogruppene

6 uker her også. Men jeg er ikke i risikogruppen. Er helsepersonell da. 

Anonymkode: 60200...1f3

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

6 uker her også. Men jeg er ikke i risikogruppen. Er helsepersonell da. 

Anonymkode: 60200...1f3

Det er 6 uker for helsepersonell og.

Nå har jo prioriteringslistene endret seg da? Sånn i forhold til alder. Hvor gammel er du? Hvor gammel er din mor?

Anonymkode: de129...c8e

Jeg er 40 år. Min mor 60 år...

• Opprett ny...