Gå til innhold

For lite d-vitamin. Har IBD...

Anbefalte innlegg

Altså. Fikk melding av lege om at nivået var for lavt, og at jeg trengte tilskudd i en periode (Hun vet ikke at jeg tar tilskudd fast). Jeg kan bare ikke skjønne hvordan nivået kan være for lavt. I september begynte jeg med d-vitamin 40mcg, 1 multivitamin med d vitamin 10mcg og omega3. Over nyttår gikk jeg over til 20mcg d-vit, men fortsatte med det andre. Den siste måneden har jeg kuttet ut ekstra d-vit men bare tatt multivitamin siden det er sommer og sol, men selv multivitaminer inneholder 200% av dagsbehovet. 

Grunnen til at jeg tar tilskudd, er fordi jeg vet at jeg har hatt litt lave verdier, og siden jeg spiser vegetar 5 dager i uken, blir det bare en laksemiddsg i uka. Jeg har IBD, og forskere mener at det kan medføre d-vitamin mangel. Er det noen som har kronisk d-vitamin mangel, og vet du i så fall hvorfor?Hvor mye må du i så fall gå på fast? 

Anonymkode: 6008b...16b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144418086-for-lite-d-vitamin-har-ibd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har, kroppen tar det bare dårlig opp tydeligvis, tar to 80mcg om dagen i alle måneder som har R i seg (i samråd med lege, sjekkes jevnlig) og så tar jeg 1 80mcg ca annenhver dag de andre månedene. Da har jeg normalt nivå, tar jeg mindre synker jeg under referanseverdier veldig fort.

Anonymkode: ba83e...660

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har, kroppen tar det bare dårlig opp tydeligvis, tar to 80mcg om dagen i alle måneder som har R i seg (i samråd med lege, sjekkes jevnlig) og så tar jeg 1 80mcg ca annenhver dag de andre månedene. Da har jeg normalt nivå, tar jeg mindre synker jeg under referanseverdier veldig fort.

Tar d3 kapsler, d2 får man som regel nok av gjennom planter osv.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg også hadde mangel på d-vitamin enda jeg tok rene d-vitaminkapsler kjøpt på apotek. Det eneste som funker er det man får på resept. Bruk det. 

Anonymkode: 0da18...b88

Divisun 2000 IE spiste jeg, da gikk jeg raskt opp i d-vitamin. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg også hadde mangel på d-vitamin enda jeg tok rene d-vitaminkapsler kjøpt på apotek. Det eneste som funker er det man får på resept. Bruk det. 

D vitamin på resept og uten er like, er D3. Det er merkene og pris som er forskjell og styrke selvsagt.

Men det er mye billigere uten resept

Anonymkode: 48ac7...abc

Annonse

Ibd pasienter skal ha høyere nivå av d vitamin enn vanlig. De anbefales å ha minimum 75, vanlig tror jeg er 50? Grunnen er at man ser ofte at pasienter som er dårlige av ibd har lave nivå av d-vitamin, samtidig som det ikke kan bevises at man blir friskere av høyere doser.

få legen til å skrive ut resept på d-dråper. Jeg tar daglig dråper med d-vitamin på 20.000 IU.

Anonymkode: 14d7f...a0b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

D vitamin på resept og uten er like, er D3. Det er merkene og pris som er forskjell og styrke selvsagt.

Men det er mye billigere uten resept

Anonymkode: 48ac7...abc

Absolutt ikke. De uten resept fungerte ikke. Da blir det jo ikke billig.

Behøvde bare noen få av de på resept, før jeg fikk høyere D-vitamin. 

Det jeg har merket meg er at d- vit på apoteket er for dårlig og for svakt. Kjøper heller på helsekost og tar dobbel dose. Vanskelig å få i seg for mye d- vit. Referanseverdiene er også utdaterte. Vi trenger mer D-vitamin enn det vi tror.

Tar blodprøve med jevne mellomrom. Alt ser ok ut.

Anonymkode: 7d3da...14d

Fortell legen din alt du tar, inklusive slanketeer, ting fra helsekostbutikker, rare avkok, paraset ol. Noen ganger kan slike preparater hindre opptak av andre ting.

Min tante var skikkelig helsefrik og tok masse tilskudd, for sikkerhets skyld. Det ble bare rot og hun endte opp med å bli syk med mangelsykdom. Jeg husker ikke av hva, men løsni gen var ikke mer tilskudd, men å slutte med det hun tok.

Anonymkode: 7b9ed...465

Takk for tilbakemeldinger. Tydeligvis klarer jeg ikke bygge opp nok lager. Må snakke med legen. Det holder i alle fall ikke med 40mcg om dagen i 3 måneder slik hun anbefalte. Har bare fått beskjed om å ta d-vitamin i korte runder før, men ingen har sjekket om det faktisk hjalp. Så først og fremst bør jeg bli testet ved jevne mellomrom for å se om det har nok effek. 

Hi 

Anonymkode: 6008b...16b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...