Gå til innhold

Dere som bor på bygda eller usentralt, boligpriser..

Anbefalte innlegg

Boligprisene er jo helt annerledes enn i de store byene, dere får jo boliger til andre priser men ofte stiger ikke disse så mye. Mens prisene i Oslo, Bergen, Trondheim bare blir høyere, så blir forskjellen til bygder og utkantstrøk bare større.

Hvordan ser dere på det? Er det bittert

Anonymkode: 869c8...bc1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er deilig 

En av fordelene ved å bo i utkantstrøk er at man slipper bo seg ihjel.

Anonymkode: 01da5...cfe

Men du får jo heller ikke tatt del i den prisøkningen som har vært på boliger. Folk i Oslo har tjent mer på å bo enn på jobbene sine noen år🤣

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men du får jo heller ikke tatt del i den prisøkningen som har vært på boliger. Folk i Oslo har tjent mer på å bo enn på jobbene sine noen år🤣

Man selger og kjøper gjerne i samme marked da...

Jeg er fra utkantoslo selv om jeg ikke bor der lenger og har mange venner som har tjent godt på bolig, men når de har solgt har de måttet kjøpe i samme dyre marked etterpå. 

De har ikke større bolig eller bedre råd enn meg, tvert imot, selv om boligen deres er mer verdt enn min.

De har mindre bolig og større utgifter enn meg hver måned. Selv om de på papiret sitter på en større verdi uttrykker mange av dem misunnelse for store tomter, større hus og lavere månedlige utgifter her "på bygda"

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man selger og kjøper gjerne i samme marked da...

Jeg er fra utkantoslo selv om jeg ikke bor der lenger og har mange venner som har tjent godt på bolig, men når de har solgt har de måttet kjøpe i samme dyre marked etterpå. 

De har ikke større bolig eller bedre råd enn meg, tvert imot, selv om boligen deres er mer verdt enn min.

De har mindre bolig og større utgifter enn meg hver måned. Selv om de på papiret sitter på en større verdi uttrykker mange av dem misunnelse for store tomter, større hus og lavere månedlige utgifter her "på bygda"

Ja det er jo klart. Men dette fører jo over tid til store forskjeller her i Norge. Noen sitter på enorme boligformuer som etter hvert går videre til neste generasjon. Andre arver veldig lite boligverdier etter sine foreldre.

Det vil jo være svært vanskelig for deg å flytte til der dine venner bor, men flytter de til ditt sted kan de jo leve som grever.

Her har prisene steget voldsomt. En time fra Oslo. Toget går jo inn til Oslo men bebyggelsen en veldig spredt og de fleste må kjøre bil til toget. Bussforbindelse er veldig dårlig. Mye tilflytting fra Oslo hit. 

Anonymkode: f5d75...d19

Annonse

Litt surt var det da vi flyttet mer sentralt og minimum ett årsverk med egeninnsats ikke ga noe økonomisk uttelling ved salg. Teknisk verdi på huset var godt over en million mer enn markedsverdi. 

Men nå er vi inne i en sentral bolig hvor verdiøkningen nesten utgjør 1 mill bare på det året vi har bodd her. En dag flytter vi tilbake (når ungene har flyttet hjemmefra) da skal vi si opp jobber og leve ett enkelt liv. 

Anonymkode: de1e8...cf2

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja det er jo klart. Men dette fører jo over tid til store forskjeller her i Norge. Noen sitter på enorme boligformuer som etter hvert går videre til neste generasjon. Andre arver veldig lite boligverdier etter sine foreldre.

Det vil jo være svært vanskelig for deg å flytte til der dine venner bor, men flytter de til ditt sted kan de jo leve som grever.

Men sånn er det jo i hele verden, ikke bare i Norge. 

Uansett hvilket land du ser til er det billigere å bo på landet enn i sentrale strøk, og i hovedstadene er det nærmest umulig å kjøpe noe, man bare leier.

Jeg bor i Tromsø hvor også boligprisene er helt hinsides. 1 time utenfor sentrum finner du svære eneboliger til en brøkdel av prisen på en 2-roms i sentrum. Om det hadde vært mulighet for jobb i bygda der jeg er oppvokst, ville jeg uten betenkeligheter bosatt meg der. Bolig er ikke noe jeg spekulerer i, en bolig er for å bo i! Jeg ville ikke tenkt kjøp/salg om jeg fikk mulighet til å kjøpe enebolig med svær eiendom på landet til 2 mill. Jeg ville tenkt at "her skal jeg bo resten av livet", og da hadde jeg ikke tenkt på verdi i et salgsmarked.

Anonymkode: 12f89...08e

Det må da være andre ting man kan finne å irritere seg over?

Når man bor i distriktet så kjøper og selger man jo stort sett i samme marked 🤣Jeg er storfornøyd med vårt funkishus til 4 mill. I sentrale strøk må man nok nærmest tredoble prisen for tilsvarende hus og tomt. 

Anonymkode: 8906c...fe5

Jeg bor sentralt (45 min fra Oslo og andre nærliggende byer), men på bygda (lite tettsted). Kjøpte hus på 300 kvm med stor garasje og 2,5 mål hage i 2013 til 2.2 Mill. Nå er det verdt opp mot 4,5 Mill uten at vi har løftet en finger😁

Anonymkode: a5190...14e

Nei, det er ikke bittert. Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være bittert. 

Jeg bor på bygda, jeg har tenkt å bo i denne bygda resten av mitt liv. Så selv om jeg skulle flytte og kjøpe meg noe nytt, så er det i samme marked og samme prisnivå.

Det ligger ikke for meg å tenke hva hvis og være misunnelig og bitter. Jeg har ingen problemer med at andre har dyrere hus, dyrere bil, bedre betalt jobb eller er penere enn meg. Mitt liv er et resultat av mine egne valg, og jeg hadde nok gjort akkurat det samme igjen.

Det er kjedelig når det koster mer å bygge huset enn det er verdt når du er ferdig. Jeg skjønner det. For min del, som flytter fra byen til bygda er det helt suverent. Jeg blir gjeldfri.

Anonymkode: 81e5d...4a7

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er kjedelig når det koster mer å bygge huset enn det er verdt når du er ferdig. Jeg skjønner det. For min del, som flytter fra byen til bygda er det helt suverent. Jeg blir gjeldfri.

Anonymkode: 81e5d...4a7

Det er akkurat det. Folk kan flytte den veien med stor gevinst, den andre veien blir vanskelig.

Jeg flyttet ut av Oslo, da jeg ble enslig mor, for og få stor nok bolig til meg og barna mine. I det området i Oslo jeg ville bo, hadde vi bare råd til en liten 3 roms. Tenkte jo at jeg bare kunne flytte tilbake til Oslo, da barna ble voksne. Nå har jeg råd til en 2 roms i Oslo, og ikke i de områdene jeg vil bo.

Anonymkode: c5f3a...bda

Vi var to bygdeungdommer som flyttet til Oslo. Kjøpte oss oppover i 20 år før vi flyttet tilbake til bygd. Huset her koster litt over 3 millioner, så gevinst ble det jo. 

Men vi flyttet verken til eller fra Oslo pga boligprisene og mulig avkastning. 

Anonymkode: 1acf9...05d

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg flyttet ut av Oslo, da jeg ble enslig mor, for og få stor nok bolig til meg og barna mine. I det området i Oslo jeg ville bo, hadde vi bare råd til en liten 3 roms. Tenkte jo at jeg bare kunne flytte tilbake til Oslo, da barna ble voksne. Nå har jeg råd til en 2 roms i Oslo, og ikke i de områdene jeg vil bo.

Anonymkode: c5f3a...bda

Ja nemlig, det blir jo umulig å flytte fra det mer perifere og til de store byene. Og noen vil arve millioner i boligformue etterhevrt.

Tja, akkurat nå så er prisveksten større utenfor Oslo, om denne artikkelen stemmer: https://www.aftenposten.no/oslo/i/bnAPoq/her-oeker-boligprisene-mer-enn-i-oslo-vest. Ellers er det vel som Superdolly sier for mange, inkludert meg, om jeg skal flytte, så er det ikke snakk om å flytte til storby. Jeg har bodd i Oslo i mange år, nå bor jeg på landet fordi det er det jeg vil, det er her jeg trives og det er her jeg vil leve til jeg blir så gammel at jeg dør. Jeg kommer sikkert til å selge huset på et punkt, men da vil jeg jo se etter leilighet i samme marked, og da strekker nok pengene fra en enebolig til. 

Det er jo klart, det at boligprisen er avhengig av ei hjørnesteinsbedrift som har sett lysere tider før, er et ekstra bekymringspunkt. Men huset er slik at vi kan bo her livet ut, eller til vi må på sykehjem. Så markedsverdien spiller liten rolle så lenge ekteskapet holder.

Anonymkode: f09f2...386

Hvorfor skulle det være bittert? Mange av oss med boliger utenfor de store byene, sitter med boliger med størrelse og standard mange i de store byene kan se langt etter, med samme inntekt. Det er jo bare å kikke på Finn det. Selger jeg er jeg heller ikke interessert å flytte  andre steder. Som HH over her sier. Leilighet i samme marked, dekkes av pengene vi får for huset og vel så det.

Her jeg bor, ble en bolig lagt ut til 25 mill for litt siden. En annen til 10 mill. Begge med sjøutsikt. En tredje ble nylig solgt for 11 mill. Alle eiendommene var/er selger gjeldfrie. Så de tjener nok litt på boligene sine på bygda også. Jeg kjøpte for 10 år siden til 1,8 mill. Kan selge nå for 3,5 mill uten oppgraderinger. Penger tjent. Med oppgraderingene kan jeg selge for 4,5 mill. Gjeld er på 800 000. hvordan tjener jeg ikke på dette?

Anonymkode: c91b9...c2c

Vi bor ca 45 min nordover fra Oslo. Flyttet hit i 2013, kjøpte da for 3,9 mill og solgte 3 år senere for 4,7 mill. Ikke det største prishoppet, men for her vi bor er det det. Vi bygda da hus på samme sted til 5 mill, nå 4 år senere er det verdt 7 mill, og boligene rundt her på feltet går fort og er dyre. Dette er på landet, så man kan tjene på det.

Men, vi kan jo selvsagt ikke kjøpe til 12 mill i Oslo da. Men vil uansett aldri bo i Oslo, så det er ikke noe problem.

Anonymkode: 59534...e45

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her jeg bor, ble en bolig lagt ut til 25 mill for litt siden. En annen til 10 mill. Begge med sjøutsikt. En tredje ble nylig solgt for 11 mill. Alle eiendommene var/er selger gjeldfrie. Så de tjener nok litt på boligene sine på bygda også. Jeg kjøpte for 10 år siden til 1,8 mill. Kan selge nå for 3,5 mill uten oppgraderinger. Penger tjent. Med oppgraderingene kan jeg selge for 4,5 mill. Gjeld er på 800 000. hvordan tjener jeg ikke på dette?

Anonymkode: c91b9...c2c

Jo men jeg tenker nok ikke på ditt hjemsted, det høres jo ut som om prisene er relativt høye der.

Har en venninne som kommer fra et pittelite sted i nordnorge. Foreldrene har bodd i hus, vedlikeholdt det og verdien er forsvinnende liten. Hun har sagt til meg at det jo er litt leit at alt foreldrene har bygd opp gjennom 50/60 år på en måte ikke er verdt noe særlig i dag.

Så er hun gift med en mann som har foreldre som har bodd i en av de største byene våre huset deres er verdt 10/15 millioner eller mer. 

Disse verdiforskjellene vil jo forplante seg til neste generasjon også.

Har to eneboliger og nesten ikke lån. Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg bare hatt råd til leilighet og lånet hadde nok vært høyere.

Hvorfor irritere meg? Jeg har økonomisk frihet til å gjøre som jeg vil. Og det ene huset har nok steget over 100% fra da jeg kjøpte det så det er uansett ikke med tap.

Anonymkode: bda83...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...