Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #1 Skrevet 28. mai 2021 Areidsgiver har ikke lov til å sette andre til å gjøre de streikendes jobber, men har de som streier lov tol å jobbe med noe annet mens de er i streik? Anonymkode: 6e927...3e1
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #2 Skrevet 28. mai 2021 Tror nok ikke det. Når du er tatt ut i streik, står du til fagforeningens disposisjon i arbeidstiden. Du kan søke om dispensasjon, men tror ikke du får det for å jobbe andre steder. Men for et helt sikkert svar, burde du spørre tillitsvalgt eller fagforeningen din. Anonymkode: 87f77...ee1
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #3 Skrevet 28. mai 2021 Hvorfor skulle det ikke være lov? Anonymkode: 70b3f...db7
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #4 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Tror nok ikke det. Når du er tatt ut i streik, står du til fagforeningens disposisjon i arbeidstiden. Du kan søke om dispensasjon, men tror ikke du får det for å jobbe andre steder. Men for et helt sikkert svar, burde du spørre tillitsvalgt eller fagforeningen din. Anonymkode: 87f77...ee1 Det er ikke meg det gjelder. Jeg er bare nysgjerrig. Anonymkode: 6e927...3e1
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #5 Skrevet 28. mai 2021 Det er lov, men fagforeningen kan kaste deg ut og da har du ikke den beskyttelsen og fordeler det evt. gir. Anonymkode: 985e4...485
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #6 Skrevet 28. mai 2021 Ja, det vil jeg tro. Du skal stå til disposisjon for fagforeningen i arbeidstiden din (arbeidstiden i den jobben du er i streik fra). Om du har annen deltidsjobb, verv eller andre aktiviteter på fritiden så er det verken ulovlig eller streikebryteri. Man er ikke automatisk suspendert fra en bijobb som ikke omfattes av streiken selv om du er suspendert fra jobben du er i streik. Anonymkode: 368f7...446
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #7 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Ja, det vil jeg tro. Du skal stå til disposisjon for fagforeningen i arbeidstiden din (arbeidstiden i den jobben du er i streik fra). Om du har annen deltidsjobb, verv eller andre aktiviteter på fritiden så er det verken ulovlig eller streikebryteri. Man er ikke automatisk suspendert fra en bijobb som ikke omfattes av streiken selv om du er suspendert fra jobben du er i streik. Anonymkode: 368f7...446 Hadde jeg blitt tatt ut i streik, ville jeg ha jobbet med de lønnede prosjektene mine i arbeidstiden, i stedet for å sitte på ræva hele dagen. Fikser det ikke, og å gjøre husarbeid hele dagen frister heller ikke. De kan jo ikke forby lærere å jobbe som oversettere hjemmefra, selge håndarbeid, Herbalife eller noe annet. Så lenge man ikke jobber i det yrket som er tatt ut i streik (skolelærer), bryter man jo ikke streiken. Anonymkode: 18a73...15f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #8 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hadde jeg blitt tatt ut i streik, ville jeg ha jobbet med de lønnede prosjektene mine i arbeidstiden, i stedet for å sitte på ræva hele dagen. Fikser det ikke, og å gjøre husarbeid hele dagen frister heller ikke. De kan jo ikke forby lærere å jobbe som oversettere hjemmefra, selge håndarbeid, Herbalife eller noe annet. Så lenge man ikke jobber i det yrket som er tatt ut i streik (skolelærer), bryter man jo ikke streiken. Anonymkode: 18a73...15f Du sitter ikke hjemme akkurat. Jeg er tatt ut i neste pulje (er ikke lærer eller sykepleier) og har fått beskjed om at i tiden UNIO har arbeidsgiveransvar for meg må jeg påregne å stå på stand, være streikevakt, delta på møter ol. Utenfor arbeidetid kan jeg gjøre som jeg vil. Jobbe på Skoringen, strikke, gå på seilkurs eller hva det måtte være Anonymkode: 368f7...446
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #9 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hadde jeg blitt tatt ut i streik, ville jeg ha jobbet med de lønnede prosjektene mine i arbeidstiden, i stedet for å sitte på ræva hele dagen. Fikser det ikke, og å gjøre husarbeid hele dagen frister heller ikke. De kan jo ikke forby lærere å jobbe som oversettere hjemmefra, selge håndarbeid, Herbalife eller noe annet. Så lenge man ikke jobber i det yrket som er tatt ut i streik (skolelærer), bryter man jo ikke streiken. Anonymkode: 18a73...15f Man sitter ikke på ræva hele dagen, man er i streik. Jeg ble tatt ut i streik med Fagforbundet for to år siden. Vi hadde vaktlag og sto streikevakt hver eneste dag, delte ut løpesedler og informerte folk om hvorfor vi streiket, hadde demonstrasjoner osv. i tillegg er det mye arbeid ift å forberede materiell til streiken, dele ut mat/drikke osv til de som streiker osv. Det er altså ikke ferie å streike. Og man får streikelønn av fagforbundet sitt. Det er en av tingene kontingenten din går til. Anonymkode: af952...a5a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #10 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hadde jeg blitt tatt ut i streik, ville jeg ha jobbet med de lønnede prosjektene mine i arbeidstiden, i stedet for å sitte på ræva hele dagen. Fikser det ikke, og å gjøre husarbeid hele dagen frister heller ikke. De kan jo ikke forby lærere å jobbe som oversettere hjemmefra, selge håndarbeid, Herbalife eller noe annet. Så lenge man ikke jobber i det yrket som er tatt ut i streik (skolelærer), bryter man jo ikke streiken. Anonymkode: 18a73...15f Hva ønsker du å oppnå med en slik kommentar? Alle vet vel at man ikke får sitte hjemme og ha "ferie" mens man er i streik? Da står man streikevakt, på stand, osv. Anonymkode: 178ee...7b9
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #11 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Man sitter ikke på ræva hele dagen, man er i streik. Jeg ble tatt ut i streik med Fagforbundet for to år siden. Vi hadde vaktlag og sto streikevakt hver eneste dag, delte ut løpesedler og informerte folk om hvorfor vi streiket, hadde demonstrasjoner osv. i tillegg er det mye arbeid ift å forberede materiell til streiken, dele ut mat/drikke osv til de som streiker osv. Det er altså ikke ferie å streike. Og man får streikelønn av fagforbundet sitt. Det er en av tingene kontingenten din går til. Anonymkode: af952...a5a Her i kommunen er det 50 lærere på en skole som er tatt ut i streik. Jeg har ikke sett at det stod 50 lærere utenfor skolen og bedrev diverse streikeaktiviteter? Anonymkode: 18a73...15f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #12 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her i kommunen er det 50 lærere på en skole som er tatt ut i streik. Jeg har ikke sett at det stod 50 lærere utenfor skolen og bedrev diverse streikeaktiviteter? Anonymkode: 18a73...15f Jeg kan informere deg om at du ikke har sett alt. Selvfølgelig jobber man ikke med arbeidsoppgaver koblet til yrket man er i streik i. Så dårlig moral har vi vel ikke. Eller? Anonymkode: 178ee...7b9
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #13 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan informere deg om at du ikke har sett alt. Selvfølgelig jobber man ikke med arbeidsoppgaver koblet til yrket man er i streik i. Så dårlig moral har vi vel ikke. Eller? Anonymkode: 178ee...7b9 Hvor skrev jeg at de gjør det? Anonymkode: 18a73...15f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #14 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Her i kommunen er det 50 lærere på en skole som er tatt ut i streik. Jeg har ikke sett at det stod 50 lærere utenfor skolen og bedrev diverse streikeaktiviteter? Anonymkode: 18a73...15f De trenger ikke alle stå utenfor skolen. Her står de i sentrum, noen står i kopiering av info, noen står i rundkjøringen, noen ordner med t-skjorter og vester, noen lager lister, andre skriver plakater osv. Alle står ikke kun utenfor sin egen arbeidsplass Anonymkode: 368f7...446
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De trenger ikke alle stå utenfor skolen. Her står de i sentrum, noen står i kopiering av info, noen står i rundkjøringen, noen ordner med t-skjorter og vester, noen lager lister, andre skriver plakater osv. Alle står ikke kun utenfor sin egen arbeidsplass Anonymkode: 368f7...446 Spørsmålet i tråden var om det var lov å jobbe med noe annet når man er tatt ut i streik. Svaret er ja, for man er tatt ut i streik som utøver av bestemt yrke og medlem av et fagforbund. Jobber man som lærer og blir tatt ut i streik, kan man drive med håndarbeid for salg for eksempel, mens man venter på tildeling av oppgaver i forbindelse med streiken, mens man sitter streikevakt og så videre. Man bryter ikke streik ved å gjøre noe annet som ikke har med den aktuelle lønnskonflikten å gjøre. Anonymkode: 18a73...15f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #16 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Spørsmålet i tråden var om det var lov å jobbe med noe annet når man er tatt ut i streik. Svaret er ja, for man er tatt ut i streik som utøver av bestemt yrke og medlem av et fagforbund. Jobber man som lærer og blir tatt ut i streik, kan man drive med håndarbeid for salg for eksempel, mens man venter på tildeling av oppgaver i forbindelse med streiken, mens man sitter streikevakt og så videre. Man bryter ikke streik ved å gjøre noe annet som ikke har med den aktuelle lønnskonflikten å gjøre. Anonymkode: 18a73...15f Og det har jeg også svar på lengre opp. Det er lov, men det må skje utenfor arbeidstiden du har i den jobben du er i streik fra Anonymkode: 368f7...446
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #17 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Og det har jeg også svar på lengre opp. Det er lov, men det må skje utenfor arbeidstiden du har i den jobben du er i streik fra Anonymkode: 368f7...446 Hvorfor kan det ikke skjer i arbeidstiden hvis man ikke er pålagt oppgaver, eller pålagt oppgaver som kan kombineres med andre aktiviteter? Det er jo ikke slik at streikevakt må sitte pal på en stol i åtte timer og verken se i telefonen eller strikke? Anonymkode: 18a73...15f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #18 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor kan det ikke skjer i arbeidstiden hvis man ikke er pålagt oppgaver, eller pålagt oppgaver som kan kombineres med andre aktiviteter? Det er jo ikke slik at streikevakt må sitte pal på en stol i åtte timer og verken se i telefonen eller strikke? Anonymkode: 18a73...15f Fordi det er UNIO som overtar arbeidsgiveransvaret og en skal stå til deres disposisjon i det tidsrommet du egentlig skulle vært på arbeid. Godt mulig at folk har for vane å ha annet lønnet arbeid man bedriver med i ordinær arbeidstid, men jeg tror det er høyst uvanlig og lite akseptert Anonymkode: 368f7...446
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #19 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor kan det ikke skjer i arbeidstiden hvis man ikke er pålagt oppgaver, eller pålagt oppgaver som kan kombineres med andre aktiviteter? Det er jo ikke slik at streikevakt må sitte pal på en stol i åtte timer og verken se i telefonen eller strikke? Anonymkode: 18a73...15f Hvordan kan man seriøst være så uopplyst? Anonymkode: 1e37e...5f3
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #20 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor kan det ikke skjer i arbeidstiden hvis man ikke er pålagt oppgaver, eller pålagt oppgaver som kan kombineres med andre aktiviteter? Det er jo ikke slik at streikevakt må sitte pal på en stol i åtte timer og verken se i telefonen eller strikke? Anonymkode: 18a73...15f Det å jobbe for andre i arbeidstiden blir jo å undergrave streiken. Når man streiker ønsker man å tydeliggjør overfor arbeidsgiver at man er viktig og bør ha krav på den lønnstigningen man er ute etter. Om da mange tar seg annen jobb kan man jo trekke motivet for streiken i tvil. Man kan få opinionen i mot seg ved at mange kan føle at man streiker for å få fri til å gjøre andre ting. Når du streiker for du ikke lønn fra arbeidsgiver, men fra foreningen og å ta seg jobb hos annen arbeidsgiver vil jo også undergravd strek som metode om man får lønn annensteds fra i denne perioden. Det kan f.eks. ikke være slik at f.eks. lærerne streiker og får full lønn fra bonden i stedet ved at de hjelper til på markene. Da faller dynamikken i streiken bort. Man kan heller ikke streike for å få ferie og fritid til å male huset i det gode været eller annen synlig oppgave som andre som ikke er i streik også kunnet ønsket seg. Da får man ikke folk med seg, som er en viktig del av streiken. Sitter man streikevakt kan man gjøre håndarbeid, men da gjør man to ting på en gang. Det er litt som en lærling jeg kjenner fikk beskjed om "det hender at du av og til kommer til å vente på oppgaver. Det er helt greit å da slappe av og følge med på de andre, men stå for all del ikke henslengt med hendene i bukselommen". Når det er sagt er det mange oppgaver som skal dekkes i en streik så de fleste som streiker er i full gang med disse oppgavene og går ikke hjemme og kjeder seg... Anonymkode: 3e458...2d1
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #21 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Hvordan kan man seriøst være så uopplyst? Anonymkode: 1e37e...5f3 Sitter du og glaner i en vegg som streikevakt i 8 timer? Får du ikke lov til å se på telefonen eller strikke? Anonymkode: 18a73...15f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #22 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det å jobbe for andre i arbeidstiden blir jo å undergrave streiken. Når man streiker ønsker man å tydeliggjør overfor arbeidsgiver at man er viktig og bør ha krav på den lønnstigningen man er ute etter. Om da mange tar seg annen jobb kan man jo trekke motivet for streiken i tvil. Man kan få opinionen i mot seg ved at mange kan føle at man streiker for å få fri til å gjøre andre ting. Når du streiker for du ikke lønn fra arbeidsgiver, men fra foreningen og å ta seg jobb hos annen arbeidsgiver vil jo også undergravd strek som metode om man får lønn annensteds fra i denne perioden. Det kan f.eks. ikke være slik at f.eks. lærerne streiker og får full lønn fra bonden i stedet ved at de hjelper til på markene. Da faller dynamikken i streiken bort. Man kan heller ikke streike for å få ferie og fritid til å male huset i det gode været eller annen synlig oppgave som andre som ikke er i streik også kunnet ønsket seg. Da får man ikke folk med seg, som er en viktig del av streiken. Sitter man streikevakt kan man gjøre håndarbeid, men da gjør man to ting på en gang. Det er litt som en lærling jeg kjenner fikk beskjed om "det hender at du av og til kommer til å vente på oppgaver. Det er helt greit å da slappe av og følge med på de andre, men stå for all del ikke henslengt med hendene i bukselommen". Når det er sagt er det mange oppgaver som skal dekkes i en streik så de fleste som streiker er i full gang med disse oppgavene og går ikke hjemme og kjeder seg... Anonymkode: 3e458...2d1 Jeg er faktisk bonde og har fått forespørsel fra 3 lærere om de kan jobbe mens de er i streik, så akkurat den kombinasjonen er ganske vanelig. (De pleier å jobbe en del her i skolens ferier) Anonymkode: 6e927...3e1
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #23 Skrevet 29. mai 2021 Har du en deltidsjobb utenom så kan du selvsagt jobbe der. Du kan ikke ta tilsvarende jobb som den du streiker for. Naturlig nok. Anonymkode: 43a4f...deb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå