Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er litt bivirkninger, men for de fleste er det ting som er ubehagelig men forbigående og raskt overstått- Vondt i armen, hevelse på stikkstedet, frysninger, tretthet, hodepine, osv, men for de aller, aller fleste er dette over på en dag eller tre. Raskere over enn korona, med andre ord. Hvilke bivirkninger er det du er redd for?

Anonymkode: 04797...bf2

Annonse

Som jeg ser det har man valget mellom to onder, en vaksine som er veldig ny og en sykdom som også er veldig ny.

Man vet ingenting om langtidsbivirkninger på noen av dem....

Men så vidt jeg vet er det pr nå flere som sliter i lang tid etterpå av sykdommen enn av vaksinen. Det er veldig lite bivirkninger på vaksinen på kort tid, men så mange som 6 av 10 sliter med noe langtidsvirkninger etter sykdomsforløpet (tung pust, nedsatt smak og sånne ufarlige, men plagsomme ting, og mer alvorlige langtidsvirkninger som fatigue osv).

Så jeg valgte uten å være i tvil vaksinen, den var for meg det tryggeste alternativet. Jeg er i tillegg i risikogruppen da, så jeg har fått den allerede. Litt øm på stikkstedet et par dager, men det var eneste bivirkning jeg merket.

I mine øyne er det også spørsmål om du tør å la være som er det riktige spørsmålet å stille.

Anonymkode: 823f7...d9e

Snakk med legen din, HI.

Er du ellers frisk er det mange gode grunner for å ta den.

Har du risikofaktorer i helsen din kan det være mange gode grunner både for å ta vaksinen og å ikke ta den, men det må da vurderes individuelt.

Pga. noe med min helse velger jeg å avvente. Bor et stede med lite smitte, har muligheten til å minimere risikoen ytterligere ved ev. smitteutbrudd. Ingen kan si hva som er riktig for meg med akkurat de problemene jeg har, så jeg avventer foreløpig, selv om jeg i går fikk tilbud om å ta første dose av vaksinen neste uke. At de heller ikke informerer på forhånd hvilken vaksine man får gjør at jeg velger å vente.

Anonymkode: a79c8...e3b

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Snakk med legen din, HI.

Har du risikofaktorer i helsen din kan det være mange gode grunner både for å ta vaksinen og å ikke ta den, men det må da vurderes individuelt.

Pga. noe med min helse velger jeg å avvente. Bor et stede med lite smitte, har muligheten til å minimere risikoen ytterligere ved ev. smitteutbrudd. Ingen kan si hva som er riktig for meg med akkurat de problemene jeg har, så jeg avventer foreløpig, selv om jeg i går fikk tilbud om å ta første dose av vaksinen neste uke. At de heller ikke informerer på forhånd hvilken vaksine man får gjør at jeg velger å vente.

Anonymkode: a79c8...e3b

Sikker på det ikke står på kommunens nettside hvilken vaksine de venter inn neste uke?

Jeg fikk ikke på sms vite hvilken vaksine jeg fikk, men det sto på nettsiden hva de fikk og ventet inn.

Anonymkode: 823f7...d9e

Mange av mine kollegaer fikk dose nr 2 nylig og en del av dem fikk bivirkninger, noen av dem lå rett ut noen dager med feber og influensalignende symptomer, men alle har kommet seg i løpet av noen dager. Jeg tenker som så at hvis man blir såpass dårlig av bivirkningene av vaksine bare, så tenk da på hvor dårlig du kan risikere å bli av selve infeksjonen, og i tillegg er det mange som har langvarige plager i etterkant. Jeg kjenner også litt på det at vaksinen er så ny og ikke utprøvd i årevis, men jeg kommer til å ta den i mot når det blir min tur, jeg tror alternativet er verre.

Anonymkode: 94f6c...9d8

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Spørsmålet du vil stille deg er om du tør å få korona. Mange som får langvarige ettereffekter av sykdommen. 

Du er vel rimelig garantert å gå enten vaksine eller korona 

Anonymkode: 0ae12...bbd

Ikke nødvendigvis. Kun 2,2 prosent av Norges befolkning var smittet av korona på 1 år før vaksineringen startet for fullt.

Anonymkode: 9323d...2a2

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Mange av mine kollegaer fikk dose nr 2 nylig og en del av dem fikk bivirkninger, noen av dem lå rett ut noen dager med feber og influensalignende symptomer, men alle har kommet seg i løpet av noen dager. Jeg tenker som så at hvis man blir såpass dårlig av bivirkningene av vaksine bare, så tenk da på hvor dårlig du kan risikere å bli av selve infeksjonen, og i tillegg er det mange som har langvarige plager i etterkant. Jeg kjenner også litt på det at vaksinen er så ny og ikke utprøvd i årevis, men jeg kommer til å ta den i mot når det blir min tur, jeg tror alternativet er verre.

Anonymkode: 94f6c...9d8

Dette er ikke helt riktig. Det er ingen automatikk i at man blir dårlig av viruset fordi man er dårlig av vaksinen. De aller fleste som fikk AZ, unge mennesker utenfor risikogruppa, var megadårlig. Statistikken viser at mennesker i deres aldersgruppe har enten ingen eller få symptomer.

Anonymkode: 9323d...2a2

Jeg tok AZ før den ble tatt bort. Ble dårlig med 40 i feber et par dager, følte meg veldig syk. Tok pfizer for to dager siden og fikk litt feber, oppkast og diare. Det står ikke lenge på, så det er verdt det.

Anonymkode: 55fc4...eb2

Annonse

Jeg tar heller sjansen på korona enn en vaksine ingen vet noe om på lang sikt.
2,2% har hatt korona på 16 måneder. 6 personer under 49 år har dødd i Norge, alle med alvorlige, underliggende sykdommer.

Ang «long-covid» blir de aller fleste friske etter noen uker, på samme måte som at mange er preget lenge etter kyssesyken, lungebetennelse eller influensa. 

Vet dere hvorfor smitten er på vei ned da, folkens? Jo, pga sommer og at vi er ute, og fordi laboratoriene har begynt å kjøre 25 sykluser på testene i stedet for 40. Hey, se der, mange færre smitta. (Og så skylder vi på at vaksinen funker.)

Anonymkode: 63adb...f5a

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

2,2% har hatt korona på 16 måneder. 6 personer under 49 år har dødd i Norge, alle med alvorlige, underliggende sykdommer.

Ang «long-covid» blir de aller fleste friske etter noen uker, på samme måte som at mange er preget lenge etter kyssesyken, lungebetennelse eller influensa. 

Vet dere hvorfor smitten er på vei ned da, folkens? Jo, pga sommer og at vi er ute, og fordi laboratoriene har begynt å kjøre 25 sykluser på testene i stedet for 40. Hey, se der, mange færre smitta. (Og så skylder vi på at vaksinen funker.)

https://www.faktisk.no/artikler/k2L/10-sporsmal-og-svar-om-pcr-testene

Anonymkode: 6a579...67f

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvordan forklarer du da at det nesten ikke er smitte blant de eldste lenger, de som faktisk er fullvaksinerte?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan forklarer du da at det nesten ikke er smitte blant de eldste lenger, de som faktisk er fullvaksinerte?

Det forklarer jeg med at det nesten ikke er mer smitte igjen. Noen steder. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Snakk med legen din, HI.

Nei, og atter nei, vil jeg si. Ikke snakk med legen, dette må du avgjøre selv. En lege vet ikke mer enn deg, tvert i mot. Du kjenner deg best selv. Frykter du korona veldig, vil det være betryggende for deg å ta vaksinen. Men, er du ellers frisk er korona en liten risiko for deg, sannsynligvis enda mindre enn en vaksine. En vaksine vet du enda mindre om enn korona. Du må gjøre et valg selv. Full oversikt over bivirkninger og senskader fra vaksine og korona vil vi uansett ikke ha før om noen år.

Anonymkode: 96006...460

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker som så at det er mange ganger verre med sykdommen enn vaksinen, også med tanke på langtidsbivirkninger.

Anonymkode: 45161...de1

Langtidsbivirkningene av vaksinen kjenner ingen.

Anonymkode: 96006...460

• Opprett ny...