Gå til innhold

Kraftig halsbrann i svangerskapet. Hva hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Gaviscon tyggetabletter, men synes de har begrenset effekt. Har hatt halsbrann fra veldig tidlig i svangerskapet (før uke 10) og nå er jeg rett og slett ganske så sliten av å ha ubehag/smerter nesten hele tiden. Er i uke 29 nå. 

Hva kan hjelpe av tabletter eller lignende? Jeg er selvfølgelig allerede nøye med å spise mat som gir minst mulig halsbrann. 

Anonymkode: 77739...065

Fortsetter under...

Skrevet

Lovehearts ble min redning. Prøvde virkelig alt. Eneste som fungerte var lovehearts 

Anonymkode: a9169...1ed

Skrevet

Spør legen? 

Anonymkode: 010f5...fb1

Skrevet

Det som hjalp meg var flytende gaviscon. Tabletter virket bare ikke godt nok. 
Ellers hjalp det å spise rå gulrøtter. Spiste knaskerøtter etter lunsj hver dag...

Skrevet

Rå gulrot og is, ble mye av det i svangerskapeme mine 😉

Men legen har reseptbelagte medisiner også, så ta det opp på neste kontroll 

Anonymkode: bce5c...e98

Skrevet

Lovehearts ble min redning. Gaviscon hjalp til en viss grad, men ikke nok. Og grønne druer.

Barna syns det var ytterst urettferdig at jeg fikk spise godteri om natten. Det er et under at jeg har tenner igjen, egentlig. 

Annonse

Skrevet

Spiste mandler jevnt over hele dagen. Hadde en skål på nattbordet, for våknet jeg så orka jeg ikke stå opp for da våknet jeg skikkelig. Spiste ikke mye mandler, men når jeg spiste noen ganger om dagen var det sjeldent jeg våknet av natten pga halsbrann. 
Prøvde alt i startet på første svangerskap, det var så ille og ingenting lindret nok. Ved en tilfeldighet spiste jeg mandler og det  lindret. Merket godt når jeg ikke hadde spist mandler på noen timer, da kom det snikende tilbake men ikke så ille som før. Da kunne jeg bare knaske litt igjen og det var greit. Borte ble det ikke, men helt greit. 

Anonymkode: 745ec...eea

Skrevet

Takk for svar. Både rå gulrøtter, is og love hearts gir meg mer halsbrann. Vet i grunnen ikke om noe mat som reduserer halsbrannen. Knekkebrød og hjertefiskeksker er ok å spise. Skal prøve flytende Gaviscon, takk for tips!

Ellers blir det å høre med legen, men ønsker helst ikke å ta reseptbelagte medisiner i svangerskapet.

HI

Skrevet

Også må jeg prøve mandler selv om jeg ikke liker det.

HI

Skrevet

Flytende gaviscon og hundre puter under hodet om natta. 

Skrevet

Havregrøt, semulegrynsgrøt, novulazid. 

Anonymkode: 57ea5...cdb

Skrevet

Somac. Men det må du få resept på. Da må du gjennom gastroskopi, noe som ikke er spesielt behagelig. Men i dag går jeg på tabletter på blå resept. Er tablett pr dag. Aldri halsbrann mer. 

Anonymkode: 98c5e...67a

Skrevet

Faktisk lovehearts. 

Anonymkode: 5ca33...354

Annonse

Skrevet

Lovehearts, men ser du sier det ikke funger for deg. Melk funket også bra.

Anonymkode: 1f1ec...b54

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Takk for svar. Både rå gulrøtter, is og love hearts gir meg mer halsbrann. Vet i grunnen ikke om noe mat som reduserer halsbrannen. Knekkebrød og hjertefiskeksker er ok å spise. Skal prøve flytende Gaviscon, takk for tips!

Ellers blir det å høre med legen, men ønsker helst ikke å ta reseptbelagte medisiner i svangerskapet.

HI

Det finnes da reseptbelagte medisiner som ikke er skadelig for foster, så da er det vel bedre enn å gå rundt med halsbrann..

Anonymkode: 8321b...e09

Skrevet

Her var Gaviscon tabletter det eneste som hjalp, måtte la de smelte sakte på tunga. Tygget jeg dem fikk de ikke virke lenge nok.

Anonymkode: c3c2d...9dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

HI

Det er ofte tryggere med reseptbelagte medisiner enn ting du får uten resept når du er gravid. De reseptbelagte er trygge, testet godt ut og godkjent for gravide før en lege skriver de ut.

Anonymkode: bce5c...e98

Skrevet

Samarin funket for meg. 

Anonymkode: 433c8...fdb

Skrevet
topaz skrev (12 timer siden):

Det som hjalp meg var flytende gaviscon. Tabletter virket bare ikke godt nok. 
Ellers hjalp det å spise rå gulrøtter. Spiste knaskerøtter etter lunsj hver dag...

Gaviscon fikk meg til å brekke meg 😦

Det eneste som hjalp var fødsel. Vet hvordan du har det. Ikke lett. Hold ut ❤

Anonymkode: dd4c2...9cf

Skrevet

Flytende galviscon var det eneste som hjalp her. Ikke tabletter eller lovehearts 😕 så fikk jeg mer halsbrann av hvetevarer som boller osv. Så unngikk det etter hvert. 

Anonymkode: 901ec...c56

Skrevet

Ingenting annet enn flytende Gaviscon hjalp for meg, det gikk unna endel flasker av det i løpet av graviditeten! 

Anonymkode: 294d5...d5e

Skrevet

Melk og yoghurt is fungerte lindrende. Gaviscon hjalp litt, men ikke så mye. Jeg måtte unngå f.eks. banan, sjokolade, brus, krydret mat for det gjorde halsbrann verre. Godt oppbygd sovestilling, nærmest halvsittende hjalp også endel. Jeg var veldig plaget i begge svangerskapene, fant ingen mirakelkur, bare små lindrende triks. 

Anonymkode: 53dc8...a84

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg bruker Gaviscon tyggetabletter, men synes de har begrenset effekt. Har hatt halsbrann fra veldig tidlig i svangerskapet (før uke 10) og nå er jeg rett og slett ganske så sliten av å ha ubehag/smerter nesten hele tiden. Er i uke 29 nå. 

Hva kan hjelpe av tabletter eller lignende? Jeg er selvfølgelig allerede nøye med å spise mat som gir minst mulig halsbrann. 

Ei jeg kjenner sverget til sånn konsentrert sitronsaft fra sånn gul plast sitron. Noen dråper rett ned i svelget ved behov.

Anonymkode: dd224...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...