Gå til innhold

En annen - hvem har ansvaret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en skråning og har en nabo nedenfor oss. Pga høydeforskjell er det en støttemur mellom tomtene på ca 2 meters høyde og 30m lengde.

Støttemuren og huset vårt ble bygget før naboen sitt hus. Støttemuren har sklidd ut noen cm i bunn og naboen har bedt oss få det fikset. Det betyr at hele muren må fjernes, og det må bygges ny. Denne oppgaven kan kun utbedres fra naboens tomt.

Naboen har bygget både bod og garasje inntil støttemuren. Samt at det er plen, trær og et svært gammeldags tørkestativ som er satt opp inntil. 

Plasseringen av garasjen dems er ok, slik at en gravemaskin mest sannsynlig kommer til, men bod, trær og plen blir ødelagt.

Det er naboen som på død og liv vil ha muren fikset, kan de da også kreve at vi må ta kostnader for de andre ødeleggelsen på tomten også? 

Bare muren har vi fått et anbud på 226.000kr å fikse. 

Helt realistisk sak.

Anonymkode: 51aaf...ab9

Fortsetter under...

Skrevet

Fortell meg, har du jus-eksamen snart? Hva med å sjekke med advokat hva som er dine rettigheter, isteden for å spamme ned forumet med "hvem har ansvaret?"-spørsmålene dine!!

Anonymkode: 5ce31...bee

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Fortell meg, har du jus-eksamen snart? Hva med å sjekke med advokat hva som er dine rettigheter, isteden for å spamme ned forumet med "hvem har ansvaret?"-spørsmålene dine!!

Anonymkode: 5ce31...bee

Det er ikke samme person. Jeg har skrevet en av de andre. Hvis du ikke er interesert i sånne problemer kan du jo bare lese en annen tråd.

Anonymkode: ca58b...4c2

Skrevet

Jeg tror ikke dette er så enkelt. 

Jeg regner med at muren er byggemeldt og i orden sånn sett og at bod ol er plasert lovlig, med godkjent avstand til eiendomsgrensen eller at de har fått dispensasjon.

I utgangspunktet er det deres ansvar å holde muren i orden og dere har ikke adgang til å bruke naboens eiendom uten å ha en avtale med dem, men hvis det ikke er noen fare for at muren skal rase og utglidningen er liten tror jeg det vil bli vurdert som så ubetydlig at naboen ikke kan kreve at dere fikser det når det blir så dyrt.

Hvis dere må gjøre noe med muren er jeg ganske sikker på at dere må betale for alt dere ødelegger på naboens tomt, hvis dere i det heletatt får lov til å gjøre arbridet fra den siden.

Anonymkode: ca58b...4c2

Skrevet

Den som eier tomta/muren sitt ansvar, men dere velger hvordan dere gjør det. 

Anonymkode: faee2...7dd

Skrevet

Har det kanskje å gjøre med formålet til støttemuren? Er den bygget fordi dere skulle sette opp hus, eller er den satt opp for at naboen skulle kunne bygge på sin tomt?

Vårt hus ble bygget i 98 på en litt skrånende tomt. For at naboen skulle kunne bygge på sin tomt nedenfor oss ETTER oss, måtte de sprenge og grave ut, for så å sette opp støttemur. Denne muren er det da naboen/de som laget muren som er ansvarlig for. Ikke vi.

Anonymkode: 1d600...cb5

Annonse

Skrevet

Det finnes ingen muligheter til å bruke gravemaskin fra oversiden da det ikke er god nok plass, da vil alt helt inn til huset skli ut. 

Det er sønnen til naboen som vil ha det fiksa, for når mora hans dør (hun er 94 år), skal han selge huset. Og han har klaget det inn til kommunen. 

Det er ikke noe fare for at den skal rase ned og skade noe, men den har som sagt sklidd ut noen cm i bunn.

Anonymkode: 51aaf...ab9

Skrevet

Jeg ville sjekket om det var andre måter å fikse det på enn å rive hele muren og bygge den opp igjen.

Så akkurat på et program fra USA, fra Hollywood-distriktet, og der er det stadig setningsskader på husene fordi jorden sklir ut litt. De hadde jo et vannvittig system på dette, kom folk og jekket opp huset litt og kjørte påler ned i jorden under det osv. 

Når de kan gjør så avanserte ting med et hus så må de da kunne fikse litt på en mur som har sklidd ut litt? Utseendemessige ting er ikke så viktig altså, da får han sette opp et skjermbrett eller plante foran den. Men skjønner at han må kunne garantere at det er sikkert om han skal selge huset.

Anonymkode: f2364...abb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...