Gå til innhold

Erfaring med norske bunader?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da skal jeg være motstykket her. Vi har nå 4 bunader fra Norske Bunader. Og alle er dritfine. Det er to nordlandsbunader, en fana bunad og en øst Telemark bunad. 

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe der igjen. 

Anonymkode: de10f...025

Men bare av nysgjerrighet: Har du fått noen til å vurdere disse bunadene?Folk som kan yrket og som vet hvordan en  bunad skal se ut og være sydd?Rett stoff feks?Prismessig er det heller ikke så stor forskjell,om du velger en privat syerske.

Jeg bestilte meg en Beltestakk fra en syerske, den betalte jeg 27 000 kroner for,pluss belte,vippe og forklebånd (tilsammen 35 000 kroner). Norske bunader skal ha mellom 31900- 38200 for samme bunad. De skal altså ha mer for en bunad enn en profesjonell syerske. 

Ja, for det utrente øyet ser mange av disse bunadene veldig fine ut,men til og med jeg,som ikke er bunadskyndig kan se at mye er feil. Bunaden kan likevel være pen å se på,men det blir jo som å kjøpe de billigste produktene på Rema 1000,de duger vel,men du får det du betaler for...Jeg synes i hvertfall ikke noe om slike "Rema 1000 bunader".  

Anonymkode: 9edef...39d

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da skal jeg være motstykket her. Vi har nå 4 bunader fra Norske Bunader. Og alle er dritfine. Det er to nordlandsbunader, en fana bunad og en øst Telemark bunad. 

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe der igjen. 

Da vet du ikke stort om bunad. Og ja, du kan tenkes å trenge å handle igjen rimelig raskt.

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Da vet du ikke stort om bunad. Og ja, du kan tenkes å trenge å handle igjen rimelig raskt.

Ikke alle er opptatt av at alt skal være perfekt og dyrest mulig hele tiden. 

Anonymkode: 61898...7bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du har jo ikke skjønt noen ting om du tror det handler om dyrest og perfekt...

Det handler om å ta vare på norsk håndverktradisjon. Når du går med en bunad sydd av thaidamer eller kinesere på en fabrikk i østen har det ingenting med norsk håndverk å gjøre lenger.

Anonymkode: 0f38c...09a

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Et komplett idiotargument uten berøring med sakens kjerne i det hele tatt. Perfeksjon er ingenting, riktig stoff og riktig håndverk i tilskjæring, broderi og montering er alt. Og dyrest mulig? Tja, vi har en bruktkjøpt, to selvsydd av slektninger og en arvet bunad i hus. 

Endret av sug lut
Skrevet
sug lut skrev (8 minutter siden):

Et komplett idiotargument uten berøring med sakens kjerne i det hele tatt. Perfeksjon er ingenting, riktig stoff og riktig håndverk i tilskjæring, broderi og montering er alt. Og dyrest mulig? Tja, vi har en bruktkjøpt, to selvsydd av slektninger og en arvet bunad i hus. 

Gratulerer til idiotargumentasjonen :) Ha en fin dag!

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Men da kan du like gjerne kjøpe deg en festdrakt fra Sparkjøp,siden du er så oppsatt på at det skal være billigst mulig. Perfekt er det heller ikke,så det må være en vinn-vinn situasjon. 

Skrevet

Altså før noen tar helt fyr her - vi har mer enn god nok råd til bunaden fra Husfliden. Spørsmålet mitt dreide seg mer om at det ikke finnes andre steder å få sydd enn husfliden? Jeg er ikke interessert i en «kinabunad» om det er noen som tror det. Jeg reagerer på at husfliden tar 47.000,- for samme bunad som Embla eller Norske bunader tar 30.000,- for. Og er dette de eneste stedene man kan få sydd bunad? Hadde døgnet hatt flere timer skulle jeg mer enn gjerne ha brodert den selv - men det er det rett og slett ikke tid til. Min mor broderte både min og eldstemann sin. Nå døde hun i fjor - derfor kan hun ikke brodere yngste sin. Derfor spør jeg. 
HI

Anonymkode: 9e928...8e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Altså før noen tar helt fyr her - vi har mer enn god nok råd til bunaden fra Husfliden. Spørsmålet mitt dreide seg mer om at det ikke finnes andre steder å få sydd enn husfliden? Jeg er ikke interessert i en «kinabunad» om det er noen som tror det. Jeg reagerer på at husfliden tar 47.000,- for samme bunad som Embla eller Norske bunader tar 30.000,- for. Og er dette de eneste stedene man kan få sydd bunad? Hadde døgnet hatt flere timer skulle jeg mer enn gjerne ha brodert den selv - men det er det rett og slett ikke tid til. Min mor broderte både min og eldstemann sin. Nå døde hun i fjor - derfor kan hun ikke brodere yngste sin. Derfor spør jeg. 
HI

Da ville jeg nok ha anbefalt Bunadrosen i Drøbak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

HI

Det er mange som broderer på bestilling, søk etter dem.

Anonymkode: 0f38c...09a

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

HI

som flere her allerede har sagt; det finnes mange flinke sydamer rurdt omkring som både broderer og monterer bunader. Du MÅ ikke gå gjennom husfliden.

Hvis du ikke er interessert i "kinabunad", så bør du selvsagt unngå å bestille fra et firma som kjøper sine produkter fra asia. Det er lurt å tenke på at det er grunner til at bunader sydd i asiatiske land, er billigere enn bunader sydd i Norge. 17 000 er ikke så allverdens mye i differanse når man tenker på lønnskostnader og kostnader til materiale.

På denne nettsiden finner du en god oversikt over håndverkere som driver med søm og omsøm av bunader: https://www.norgesbunadshandverkere.no/

Anonymkode: 34909...67c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Måtte du kjøpe deg symaskin for å klare dette ? jeg har heller ikke sydd siden ungdomsskolen , har lyst på bunad , men ikke tro på at jeg klarer å sy selv 🙈🙈

Anonymkode: 0e169...7ce

Jeg hadde med egen symaskin på kurset ja. Om du ikke vil investere i en maskin, så er det sikkert en smal sak å låne av venner eller familie🤩

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde med egen symaskin på kurset ja. Om du ikke vil investere i en maskin, så er det sikkert en smal sak å låne av venner eller familie🤩

Takk for at du svarte . Får man mye hjelp ? tror jeg kommer til å trenge det 🤣

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk for at du svarte . Får man mye hjelp ? tror jeg kommer til å trenge det 🤣

Ja, man får mye hjelp. Også er det ikke like vanskelig som man tror😂🤩

Skrevet

Skal du ha bunad, så kjøper du en bunad og ikke noe billig ræl. 

Anonymkode: b7816...f53

Skrevet

Jeg er utdannet skredder og søkte jobb hos en bunadstilvirker en gang. Ble tilbudt en årslønn på 320.000,- og fikk helt hakeslepp, det er mindre enn barnet mitt tjener som ekstrahjelp i butikk.

Sånn steder som selger «kinabunader» bidrar til å gjøre nettopp dette. Folk bryr seg katta om håndverk så lenge de får billige produkter og dermed dør håndverktradisjonen ut og blir satt mindre og mindre pris på. Det er fryktelig trist, jeg har utdannelse på lik linje med rørleggere og elektrikere og blir tilbudt nærmest halve lønnen.

Anonymkode: 9a50b...fde

Skrevet

Til info så blir bunadene til Norske bunader montert i Norge. De blir klippet og brodert utenlands, men montering blir gjort her i landet. 

Og ja to av bunadene har vært til tilpassing hos skredder her i byen, og vedkommende hadde ikke noe å si på jobben som var gjort. 

For ordens skyld kan jeg også si at jeg selv har en annen bunad som har vært montert av en lokal sydame, som hadde monter veldig mange bunader før, hun var også skredder. Men den jobben var skredderen jeg nevnte over særdeles lite imponert over. 

Så jeg tenker at dere skal slutte å være så bastante i påstandene om "kinabunader". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...