Gå til innhold

Erfaring med norske bunader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i gang med å sy bunad til konfirmant og den bunaden hun ønsker seg er 20.000,- hos Husfliden kontra Norske Bunader. Syns forskjellen er helt syk....er det så mye bedre hos Husfliden eller er det litt ryktet? Noen som har erfaringer fra Norske Bunader?

Anonymkode: 9e928...8e5

Fortsetter under...

Skrevet

Norske bunader sine stakker/bunader ser helt ok ut, men man må jo vite hva man kjøper. De lages ikke i Norge, og blir det folk kaller en "kinabunad". De er billigere fordi de broderes av folk som ikke har samme timelønn som vi har her i Norge. Det er eksempler på at folk som har kjøpt fra Norske bunader og sammenligner med bunader brodert i Norge ikke er så fornøyd, fordi det kan være detaljer som ikke er like bra. De som lager dem har jo ikke noe forhold til vår tradisjonssøm.

Om jeg var deg ville jeg sjekket om det er noen som broderer der dere bor. Det er folk som har gått kurs og brodert til seg selv, og liker håndarbeidet så godt at de fortsetter å brodere på bestilling til andre. Det blir gjerne en del billigere enn å kjøpe ferdig bunad fra Husfliden. Bruk nettverket ditt, og søk på Finn, det er mulig å få tak i bunader til en bedre pris enn nybestilling fra Husfliden.

Jeg kjøpte min på Finn, en eier før meg, brukt en håndfull ganger, og solgt videre. Jeg tilpasset den på husfliden da, og den var som ny, kunne ikke se at den var brukt tidligere.

Anonymkode: 0f38c...09a

Skrevet

Jeg kjøper ikke bunad fra norske bunader altså. De er sydd i Kina uten kjennskap til norske håndverkstradisjoner, og ikke alltid pår ett stoff eller med rett farge. Grusomt. Da går jeg heller uten bunad. 

Forresten har jeg ordnet meg ny bunad må. Materialpakke til 7000kr fra husfliden, en sydame som broderer og monterer til 9000kr. Nydelig bunad! Jeg er kresen altså, broderer mye selv og har laget en annen bunad tidligere. Dette ble veldig bra. Så hør heller litt rundt om det finnes noen som tar på seg slike oppdrag☺️

Skrevet
Daquiry skrev (3 minutter siden):

Husfliden får sydd sine i Estland, bare til opplysning. Det sitter ikke en gammel kone på et bakrom og syr dem lenger.

https://www.dagsavisen.no/kultur/2018/04/06/bunadssom-settes-ut-til-lavkostland-som-kina-thailand-og-estland/

Vel... Min bunad, kjøpt gjennom Husfliden, er håndsydd lokalt. Jeg kjenner dama som har gjort jobben, det kom fram i en samtale, ved en tilfeldighet. 

Men klart det koster! Kvalitet koster gjerne litt. 

Anonymkode: 8535f...388

Skrevet
Daquiry skrev (8 minutter siden):

Husfliden får sydd sine i Estland, bare til opplysning. Det sitter ikke en gammel kone på et bakrom og syr dem lenger.

https://www.dagsavisen.no/kultur/2018/04/06/bunadssom-settes-ut-til-lavkostland-som-kina-thailand-og-estland/

Nå tror jeg du må lese det du linket til. Dette refererte til Heimen Husflid  hvor du kan velge å få deler produsert utenlands. De gamle konene er kanskje ikke gamle og de sitter ikke på bakrommet her i Norge, hvertfall, men det er definitivt mange bunader som syes i Norge. 

Anonymkode: fa1bf...26e

Annonse

Skrevet
Daquiry skrev (8 minutter siden):

Dette er Heimen Husflid, som er en egen kjede med to butikker i Oslo og ikke det samme som det folk kjenner som Husflidensom finnes rundt i landet. De heter nå Norsk flid. 

Anonymkode: c2b7d...7af

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt fra Norske Bunader, det er helt sikkert. Jeg har sett for mange dårlige fra NB og andre "billig"-bedrifter til det. Kjøp heller en brukt og tilpass.

Skrevet

Kontakt det lokale husflidslaget og gå gjennom dem. Norske bunader leverer utenlandsk drittkvalitet, ikke bunader som varer i generasjoner m

Skrevet

Jeg kjøpte bunad igjennom Norge Bunader. Skjorta var feil og hadde billige plasttrykknapper som ble ødelagt etter en gangs bruk.Broderiene på skjorta var sydd på maskin med et veldig dårlig arbeid.  Bunaden er ikke sydd slik den skal, vesentlige deler mangler,pyntebånd som skal være på var sydd feil eller manglet i det hele tatt. Beltet som var med var så tykt vevet at jeg ikke fikk brukt det. Anbefales ikke i det hele tatt.

Jeg var så dum at jeg kjøpte usett,kun bilder,og tilsendt i posten.

Anonymkode: 9edef...39d

Skrevet

Jeg var på et bunadskurs arrangert av Husfliden en gang. Der viste de frem en bunad kjøpt hos Norske bunader og sammenlignet med en bunad sydd av en kursdeltaker som hadde kjøpt materialpakke på husfliden. Selv jeg med mitt utrente øye så at bunaden fra Norske bunader var helt krise. Blant annet var områdene med broderi mønster krympet slik at de broderte områdene ble altfor små.

Husk også at når du kjøper kinabunad så bidrar du til at bunadstradisjonen og ikke minst kunnskapen eksporteres ut av landet, og at norske slutter å sy bunad da det ikke er lønnsomt lenger. Faller ikke mye av poenget med bunadstradisjonen bort da…?

Anonymkode: d8f26...499

Skrevet

Kjøp brukt, om du vil spare penger. Skikkelige bunader er lagd for å holde i mange, mange år, og de fleste er konstruert sånn at de skal kunne sys om. Jeg vokste ut av min bunad og kjøpte meg ny brukt. Den jeg kjøpte var over 30 år gammel og like fin. Jeg hadde aldri kjøpt kinabunad. Da hadde jeg heller spart noen år til.

Skrevet

Da er det i utgangspunktet bare husfliden son gjelder? Embla bunader får dem brodert i Thailand. Veldig synd at de er blitt så eneveldene på markedet at de kan ta 20.000 mer enn andre butikker. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Da er det i utgangspunktet bare husfliden son gjelder? Embla bunader får dem brodert i Thailand. Veldig synd at de er blitt så eneveldene på markedet at de kan ta 20.000 mer enn andre butikker. 

Det koster selvfølgelig med plagg som tar mange, mange timer å produsere, og som er laget for hånd.

Anonymkode: d8f26...499

Skrevet

Du kan jo melde deg på kurs og sy bunaden selv. Jeg gjorde det, selv om jeg ikke hadde sydd et sting siden håndarbeiden på ungdomsskolen. Det er mye penger å spare på det. Og når jeg klarte det, klarer «alle» det😆

Skrevet

Enten har du råd til bunad eller ikke! Kvalitet koster

Anonymkode: 06746...df3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er mange som broderer bunader, men det er mange timers arbeid. Bestiller du via Husfliden må du betale ganske mye, både timepris til de som syr, men det legges jo også på prisen for å holde liv i alle Husflidbutikkene med syersker og det som hører med. Det sier seg selv at man ikke kan betale det samme som masseproduserte plagg laget på maskin....

Når det kommer til "kinabunadene" er de billigere fordi det er noe maskinsøm, og det koster ikke på langt nær det samme i lønnsutgifter, stoffer, tråder osv der nede som her.

Embla syr vel på stoffer laget i Norge og med ulltråder fra Norge, som sendes ned til syersker der nede som broderer? Det koster mer enn når de bruker stoffer produsert der nede, men fremdeles mye billigere enn om alt skal produseres her.

Jeg tenker at skal man ha en ekte bunad, så må man betale det det koster å holde liv i norsk håndverk. Så enten betaler du det Husfliden krever, eller du betaler en eller annen her i Norge som broderer på bestilling. Jeg kjenner mange som har kjøpt materialpakker og fått noen til å brodere for seg om de ikke vil gå kurs selv, det er langt billigere enn å bestille hele bunaden ferdig fra Husfliden.

Det er også mulig å kjøpe brukt og tilpasse, mange gjør det. Jeg har gjort det selv og tenker gjøre det til jentene mine også.

Om du vil ha en masseprodusert stakk sydd på maskin så kjøper du det, mange fine å velge i der også. Da kalles det gjerne festdrakt og har en helt annen pris. Det er helt greit synes jeg, men man må velge enten en norsk bunad brodert i Norge, eller en festdrakt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei det er ikke bare husfliden som gjelder, men det må være forståelse for at det tar mange mange mange timers arbeid å lage en bunad. Så kan du jo vurdere om du vil ha kvalitet og betale skikkelig for jobben, eller du velger å "spare", få dårligere kvalitet og ikke vite noe om lønn og arbeidsforhold hos de som syr. 

Alternativt gjør du som mange andre, legger din egen tid i prosjektet og syr selv. Det er noe spesielt med en bunad, det er ikke en vanlig masseprodusert kjole. 

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (1 time siden):

Du kan jo melde deg på kurs og sy bunaden selv. Jeg gjorde det, selv om jeg ikke hadde sydd et sting siden håndarbeiden på ungdomsskolen. Det er mye penger å spare på det. Og når jeg klarte det, klarer «alle» det😆

Måtte du kjøpe deg symaskin for å klare dette ? jeg har heller ikke sydd siden ungdomsskolen , har lyst på bunad , men ikke tro på at jeg klarer å sy selv 🙈🙈

Anonymkode: 0e169...7ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Måtte du kjøpe deg symaskin for å klare dette ? jeg har heller ikke sydd siden ungdomsskolen , har lyst på bunad , men ikke tro på at jeg klarer å sy selv 🙈🙈

Det vil være mye håndsøm, og jeg vil tro det er enkelt å få lånt en symaskin til det du trenger. De færreste av oss med symaskin bruker den hele tiden, så forhør deg i nettverket ditt om det er noen hvilende symaskiner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er stort sett ved montering man trenger symaskin, og det trenger du ikke gjøre selv om du ikke ønsker. Mamma broderte akkurat en bunad, men leverte den til en "bunaddame" for montering. 

Skrevet

Jeg har sett en skjorte til Norske bunader og må si jeg fikk hakaslepp over hvordan den var. For meg så kunne den vært kjøpt på Wich. Det var helt rare farger og stingene har ikke slik det skal være på en norsk bunad. 
Jeg måtte jo si til dama som viste meg den at den var fin, hun syns den var såååå fin så kjente jeg ikke orket å si hva jeg egentlig mente da. 

Jeg hadde heller valgt å spare til en bunad fra husfliden eller latt det være. For når jeg først skal ha en bunad vil jeg ha en skikkelig og ikke en kinabunad. Jeg har brukt bunad. Jeg fikk valget om ny bunad eller kjøpe min grantantes gamle bunad pluss penger (farmor som mente jeg måtte ha ny og når jeg var så bestemt på brukt så måtte jeg hvertfall så for samme pris som min søsters bunad kosta) Mine barn har fått arvebunader fra hver side av familien. Begge var helt inneforstått med at vi ikke hadde råd til å gi de bunad og for de så var det uaktuelt med en billigkopi. (Flaks for de så er de eneste jenter på begge sider og mormor og farmor snakket sammen slik at de fikk en fra hver side.) De har fått så mye skryt for de, også syns de det er så gøy å si at de er brukt og gamle (noe de normalt ikke skal ha) 

Så jeg ville nok kanskje sett om det var noe brukt. De kommer i flere størrelser, men de fleste kan enkelt syes inn og ut, men da må du se litt på de. 

Anonymkode: 895e5...6e6

Skrevet

Da skal jeg være motstykket her. Vi har nå 4 bunader fra Norske Bunader. Og alle er dritfine. Det er to nordlandsbunader, en fana bunad og en øst Telemark bunad. 

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe der igjen. 

Anonymkode: de10f...025

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...