Gå til innhold

De som mener karantene er uproblematisk, her har vi bildet av hva som kan skje (Hammerfest)

Anbefalte innlegg

Hammerfest kommune har ca 11 000 innbyggere. De har stort, pågående smitteutbrudd, og resultatet er at 211 mennesker er smittet, mens 2 500 regnes som nærkontakter, altså sitter i karantene. Det tilsvarer nesten hver fjerde innbygger. Så da lurer man på hvordan de skal løse situasjonen med å får handlet nødvendige varer, som mat og medisiner? Når hver fjerde innbygger er i karantene, og butikkene har bestemt at folk som er i karantene, ikke skal inn i butikken. Det er heller ingen tjenester som leverer mat hjem, som for eksempel Adams matkasse, Godt levert osv. Jeg har ingen tro på at butikker har nok kapasitet til å kjøre rundt med mat hjem til folk. 

Anonymkode: 332e5...4a6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hammerfest kommune har ca 11 000 innbyggere. De har stort, pågående smitteutbrudd, og resultatet er at 211 mennesker er smittet, mens 2 500 regnes som nærkontakter, altså sitter i karantene. Det tilsvarer nesten hver fjerde innbygger. Så da lurer man på hvordan de skal løse situasjonen med å får handlet nødvendige varer, som mat og medisiner? Når hver fjerde innbygger er i karantene, og butikkene har bestemt at folk som er i karantene, ikke skal inn i butikken. Det er heller ingen tjenester som leverer mat hjem, som for eksempel Adams matkasse, Godt levert osv. Jeg har ingen tro på at butikker har nok kapasitet til å kjøre rundt med mat hjem til folk. 

Nei, men god tro på at alt alltid ordner seg til det verste har du i hvert fall. Det må jo være en trøst.

Et utmerket eksempel på at det blir helt feil å sette friske, arbeidsdyktige voksne og barn i karantene. Her burde Hammerfest ha isolert sine eldre og syke, ikke motsatt. Livet generelt burde fått gått som normalt, og på den måten ville viruset brent ut av seg selv. 

Anonymkode: e18b4...00d

sug lut skrev (2 minutter siden):

Nei, men god tro på at alt alltid ordner seg til det verste har du i hvert fall. Det må jo være en trøst.

Jeg kommer med et eksempel på at situasjon med for mange mennesker i karantene kan være utfordrende. 

Et utmerket eksempel på at det blir helt feil å sette friske, arbeidsdyktige voksne og barn i karantene. Her burde Hammerfest ha isolert sine eldre og syke, ikke motsatt. Livet generelt burde fått gått som normalt, og på den måten ville viruset brent ut av seg selv. 

Anonymkode: e18b4...00d

Ifølge opplysninger fra Hammerfest sykehus, er det EN (!) person som er innlagt med korona i Hammerfest. 

Annonse

Nå er vel karantenereglene slik at hvis man ikke klarer å finne noen annen løsning så kan man ta en tur i butikken på et tidspunkt med få kunder. Så jeg ser ikke helt dramatikken. 

Anonymkode: b282f...ed3

amandine skrev (5 minutter siden):

Et godt eksempel på at det er lurt å ha "litt forskjellig" i skapene, både på kjøkkenet og på badet. 

Selvfølgelig. Poenget var at både karantene i en slik størrelsesorden, og testing i forbindelse med innføring av koronapass innenlands, kan få uante konsekvenser for folk som mener at alt sammen er uproblematisk, alltid. Vi bor i en kommune som nå opplever smitteøkning på samme måte som Hammerfest, enn ikke like mye. Her er det 3-4 dagers ventetid på testing, og enda 2-3 dagers ventetid på svar. Innføring av koronapass vil medføre at mange av oss i realiteten blir avskåret fra deltakelse i samfunnet. Det samme med karantenen - den lille testkapasiteten hos oss vil føre til at folk blir sittende i karantene lenge fordi de må vente på time til testing og prøveresultater.

Nå er vel karantenereglene slik at hvis man ikke klarer å finne noen annen løsning så kan man ta en tur i butikken på et tidspunkt med få kunder. Så jeg ser ikke helt dramatikken. 

Butikkene nekter å ta imot kunder i karantene - står på inngangsdøra det.

Er vel også et tegn på at folk utenom kun trodde covid 19 smittet innenfor grensene til Oslo og Viken og var noe de kunne lese om i avisa. Her kan man jo ikke ha fulgt nasjonale retningslinjer for sosial avstand eller begrensninger ved sammenkomster. Ønsker ikke å henge ut ungdommer eller russen verken her eller i Kristiansand, men synes det er rart at det rulles og festes på tvers av kommunegrenser helt uten avstand når tenåringen min her på Romerike har feiret sine 2 siste bursdager med 4 gjester fra kohorten og kun halve familien sin. 

Anonymkode: 96601...614

På et såpass lite sted kjenner mange hverandre. Til og med i Oslo har naboer klart å hjelpe hverandre med forskjellige ærender som må gjøres. Å hjelpe naboen med å handle mat kan gjøres helt kontaktfritt bed hjelp av Vipps og å sette posene på trappa uten at mottaker henter posene før hjelperen har kommet ut av gårdsplassen. Det er veldig problemfritt, altså. 

Anonymkode: d6e06...cc3

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

På et såpass lite sted kjenner mange hverandre. Til og med i Oslo har naboer klart å hjelpe hverandre med forskjellige ærender som må gjøres. Å hjelpe naboen med å handle mat kan gjøres helt kontaktfritt bed hjelp av Vipps og å sette posene på trappa uten at mottaker henter posene før hjelperen har kommet ut av gårdsplassen. Det er veldig problemfritt, altså. 

Du kan virkelig ikke mene at alle kjenner hverandre i en kommune med 11 000 innbyggere?

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Er vel også et tegn på at folk utenom kun trodde covid 19 smittet innenfor grensene til Oslo og Viken og var noe de kunne lese om i avisa. Her kan man jo ikke ha fulgt nasjonale retningslinjer for sosial avstand eller begrensninger ved sammenkomster. Ønsker ikke å henge ut ungdommer eller russen verken her eller i Kristiansand, men synes det er rart at det rulles og festes på tvers av kommunegrenser helt uten avstand når tenåringen min her på Romerike har feiret sine 2 siste bursdager med 4 gjester fra kohorten og kun halve familien sin. 

Det er sant, men nå har myndighetene ved å være slepphendt med russen i Oslo og andre storbyer gitt indirekte signaler om at russefeiring er helt kurant. Ungdommer tenker ikke så langt. I tillegg er jo mange av de smittede, skoleelever, og de omgås jo naturligvis i skolen. 

De trodde nok ikke at korona smittet kun i Oslo og Viken. Men langt færre er vaksinert i Hammerfest, enn i for eksempel enkelte bydeler i Oslo. Jeg tror ikke de har begynt med vaksinering av risikogrupper enda, de holder vel på å vaksinere de nest eldste nå.

Annonse

Da vi hadde smitteutbrudd tidligere i vinter, rundt 20% av innbyggerne i karantene,  var butikken svært hjelpsom.  (Vi er også en liten kommune i innbyggere,  men stor i areal) Butikken hadde ikke sjans å kjøre ut varer, men løsningen ble at man kunne sende en bestilling til dem, så satte de varene ut på baksiden. Betaling via Vipps.  

Var også flere "friske" som meldte seg på oppslagstavla til kommunen at de kunne handle om noen trengte hjelp.

Gikk altså veldig fint, ikke ett eneste oppslag i VG, og alt var over i løpet av to- tre uker 😉

Anonymkode: f1465...e66

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er sant, men nå har myndighetene ved å være slepphendt med russen i Oslo og andre storbyer gitt indirekte signaler om at russefeiring er helt kurant. Ungdommer tenker ikke så langt. I tillegg er jo mange av de smittede, skoleelever, og de omgås jo naturligvis i skolen. 

De trodde nok ikke at korona smittet kun i Oslo og Viken. Men langt færre er vaksinert i Hammerfest, enn i for eksempel enkelte bydeler i Oslo. Jeg tror ikke de har begynt med vaksinering av risikogrupper enda, de holder vel på å vaksinere de nest eldste nå.

De fleste under 65 i høyrisikogrupper er vaksinert ig Hammerfest er kommet til tredje aldersgruppe: https://hammerfest.kommune.no/nyheter/koronanytt-uke-15.15110.aspx

Dette er helt likt som min Vikenkommune med vedvarende høyt smittetrykk og mange nedstengninger. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her i Lillestrøm har de knapt kommet til de under 70 år så går ikke kjapt her heller med vaksinering. Russen jeg kjenner til i området her har feiret med venner på sitt kjøretøy eller klasse, ikke deltatt på arrangementer el. Russen har vel foreldre og lærere som kunne kommet med litt info? Jeg jobber i bhg og vi har jobbet på forsterket gult eller rødt nivå i 16 mnd nå, tøft men nødvendig. Enig i at regjeringen er tvetydige i sin kommunikasjon, men man ser jo selv hva som skjer når folk tror faren er over. 

Det går helt fint. Om man ikke har noen andre til å hjelpe seg, så tilbyr Hammerfest Røde kors seg å handle for folk. Sitter over 2000 i karantene her jeg bor også. Har enda ikke lest om noen som sulter i hjel eller ikke får handla. 

Anonymkode: 55328...f54

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du kan virkelig ikke mene at alle kjenner hverandre i en kommune med 11 000 innbyggere?

Det var ikke det jeg sa... 

Haha 3 av de 4 andre handler nok for naboen om det er krise. Kjenner ikke naboene mine så godt . Men hadde så klart handla for dem alle om det  var krise 

Anonymkode: 32503...dac

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig. Poenget var at både karantene i en slik størrelsesorden, og testing i forbindelse med innføring av koronapass innenlands, kan få uante konsekvenser for folk som mener at alt sammen er uproblematisk, alltid. Vi bor i en kommune som nå opplever smitteøkning på samme måte som Hammerfest, enn ikke like mye. Her er det 3-4 dagers ventetid på testing, og enda 2-3 dagers ventetid på svar. Innføring av koronapass vil medføre at mange av oss i realiteten blir avskåret fra deltakelse i samfunnet. Det samme med karantenen - den lille testkapasiteten hos oss vil føre til at folk blir sittende i karantene lenge fordi de må vente på time til testing og prøveresultater.

Men hva er problemet ditt? Da må du gå ut og handle da, vet du. Ha et lager. Være forberedt. Men du liker nok best å klage så du kommer til å gjøre minst mulig for å deretter få det verst mulig  og gjøre det verste ut av det. INGEN friske mennesker dør av sult pga karantene om de ikke sjøl går inn for det.

Kanskje disse som mener at karantene er relativt uproblematisk er folk som faktisk har tenkt gjennom at det kan skje og derfor har det som trengs i hus så det ikke er krise om man ikke får handla på ei uke eller to. Hadde vi havna i karantene nå så hadde dagene fortsatt som før med hjemmekontor og noen dypdykk i fryseren. Om absolutt ingen kunne handle for oss og alle leveringsmuligheter brått ble lagt ned, så hadde det blitt interessant middag på dag 10, men ikke noe å klage for. Jeg er også forberedt på strømbrudd (annenhver gang det blåser), at en vannledning ryker eller blir gravd i stykker (Har skjedd minst en gang i året) og andre ting som kan skje. Jeg trodde da de fleste voksne hadde tenkt gjennom sånne muligheter og forberedt seg litt. Da blir f. eks. en karantene relativt uproblematisk. 

Men så tipper jeg at du heller ikke velter deg i misnøye om alt fra sanksjoner, vaksine og karantene? Kanskje du er noe så sjeldent som et voksent menneske som klarer å planlegge mer enn to dager frem? Det er ikke dere/oss hi vil høre fra, tror jeg. 

Det er det da virkelig ingen som har sagt? Men de fleste kjenner noen. Eller?

Anonymkode: 5d071...0dc

Lurer på hva folk jobber med, hvis største utfordringen er hvordan de skal få handlet mat. Her er det faktisk krise nå hvis en av oss på jobb havner i karantene. Takket være blant annet lovpålagte innrapporteringer, for den fristen viker ikke selv om man får driftsstans en periode 😓

Anonymkode: 0728f...afd

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Alle trenger ikke kjenne hverandre, men du trenger bare kjenne en annen av de 8000 som ikke er i karantene, en nabo, et familiemedlem, en kolega eller en venn. Det burde de fleste ha.

Anonymkode: 8f118...6a3

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Alle trenger ikke kjenne hverandre, men du trenger bare kjenne en annen av de 8000 som ikke er i karantene, en nabo, et familiemedlem, en kolega eller en venn. Det burde de fleste ha.

Anonymkode: 8f118...6a3

Dette!! Så utrolig vanskelig kan det ikke være!

• Opprett ny...