Gå til innhold

Hester som står i gjørme

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hi det er bra at du følger med, man skal det. Men som sagt med dagens nedbørsmengde er gjørme uungåelig. Du må se på hestene, virker de velstelt, er de tynne, ser du mat og vann i luftegården, er det tørre områder i luftegården, når søla dem til knærne? Det er mye søle på denne tiden. Hester har også sine favorittplasser der de gjerne står hele året. Da tråkker de opp og sammen med masse regn blir det søle. Observer et par måneder og se hvordan det er der om en måned eller to. 

Min luftegård pleier tørke opp i juni. I juni åpner jeg også gjerdet til den siste enga slik at de får gress, nå er gresset så skjørt og vått at de bare ødelegger beitet om jeg slipper de nå. 
Når jeg ser ut vinduet så ser deler av luftegården bedrøvelig ut nå. Og gjett hvem som står midt i sølehaugen og sover? Tre hester. De har et overbygg med masse flis inni ti meter unna, der vil de ikke stå. 

Anonymkode: 15f65...e9f

Om uteområdet blir så gjørmete må man sørge for drenering/utbedring slik at hestene ikke blir stående timesvis i gjørme.

Om hestene har en favorittplass (noe de ofte har) og det er gjørme der, da må man sørge for å utbedre det området, slik at hestene ev. kan oppsøke gjørme et annet sted, men ikke blir stående i gjørmen.

Anonymkode: 04faf...70e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er nå 41 år siden jeg begynte med hest og jeg har også jobbet med hest profesjonelt tidligere.

Dine påstander stemmer ikke. Du har kanskje vært heldig og tilfeldigvis hatt hester som kanskje tåler mer gjørme enn andre, det betyr ikke at du har rett i dine påstander.

"Tilsynene viste at det mest utbredte dyrevelferdsproblemet hos hesteeiere er sølete og fuktige luftegårder. Hver tiende stall eller hesteeier fikk pålegg om å flislegge, drenere eller sørge for utbedring av hestenes luftegårder og uteområder. Mange hester utvikler betennelser og skader i hud og hover fordi de sjelden får tørket opp." https://www.aftenposten.no/norge/i/60E8/storkontroll-av-hestehold-endte-i-noedslakt

Vi tok bl.a. inn hester som ikke hadde fått riktig stell av tidligere eiere, så jeg har sett hvordan hover kan skades av det du påstår ikke er skadelig...

Vel. Jeg har også jobbet med løpshester i mange år samt at jeg nå har tre egne. Dårlige høver kommer oftere av et for tørt miljø. Det vi kunne oppleve var mugg og sopp i koder. En vask hver kveld og frottering så holdt koder og høver. Selvsagt om en hest står med søle oppover beina 24 timer i døgnet vil det skade. Men i Norge hvor dette er et problem fire av tolv måneder så er ikke dette et problem. Om hestene har en liten luftegård som aldri tørker opp så endrer problemstillingen seg. Dette sier ikke hi noe om. Derfor svarer jeg at hun må observere hele innhegningen samt forfatning på hestene generelt før hun skal melde bekymring. Når hun ikke gir mer info i første innlegg er det altså vanskelig å mene noe som helst. Periodisk gjørme i en del av en luftegård har ingenting å si for en hest så lenge den kan komme seg ut av gjørma. Så inntil hi svarer på dette kan ikke du komme trekkende med argumenter der problemstillingen er åpenbar vanskjøtsel av hester. 
Og for å svare på din kommentar at å vaske bein hver kveld ikke er godt nok. JO, det er godt nok. Du sitter ikke på fasiten her for du vet ikke nok. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Om uteområdet blir så gjørmete må man sørge for drenering/utbedring slik at hestene ikke blir stående timesvis i gjørme.

Om hestene har en favorittplass (noe de ofte har) og det er gjørme der, da må man sørge for å utbedre det området, slik at hestene ev. kan oppsøke gjørme et annet sted, men ikke blir stående i gjørmen.

Nå må du slutte. Du er en av disse bedrevitende nissene som tror de er verdensmester på hest. Du er ikke verdensmester, du liker bare å Google til du finner noe som støtter dine hysteriske teorier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...