Gå til innhold

Hester som står i gjørme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har regnet i hele vår, virker det som. Jeg bor litt utpå landet, og daglig ser jeg hester som står i gjørme. Er det ok, egentlig? Timesvis i kald gjørme? Hva får man gjort?

Anonymkode: 23aea...a8c

Skrevet

De kan fint stå og gå i gjørme. Det har ikke noe å si på dyrevelferden. Det man skal se etter er om de har tilgang på mat (høy) og vann og går de ute hele døgnet om de har mulighet å gå i le. De aller fleste luftegårder til hester er en gjørmehaug nå. Mine hester vasser også rundt i gjørme. De tas inn hver kveld, får vasket beina sine og blir stelt. 

Anonymkode: 15f65...e9f

Skrevet

Kommer jo an på hvor mye gjørme. Om de må vasse til kness i gjørme er det et stort problem om det bare er gjørmete på bakken der de har hovene betyr det ikke så mye.

Anonymkode: da76b...a5b

Skrevet

Mine hester elsker gjørma, de oppfører seg som griser i den. Og når de har fått seg selv møkkete nok, så går de over på tørrere områder.

Så gjørme på høver/koder er ikke farlig, står de til knærne og uten mulighet for å bevege seg så er det jo et problem. 

Anonymkode: f6e53...adf

Skrevet

Er det ikke fare for at hovene råtner?

Anonymkode: 4b2b0...862

Skrevet

Gjørme på høvene er faktisk kjølende og bra. Hester tåler en god del. Men står de i gjørme ett halvt år uten noe annen form for bevegelse er det selvsagt ikke bra. Noen dager pga regn er altså ingen fare 

Anonymkode: 82201...ba3

Skrevet

Tenker det er bedre å gå rundt i gjørme, enn å stå inne i hele dagen.

Anonymkode: 958a8...fd6

Skrevet
34 minutes ago, Anonym bruker said:

Helt enig. Dessuten ser man ofte at de som står i gjørme har tilgang på tørrere områder men likevel velger å stå midt i det verste griset. Det går nok helt fint, hi. 

Anonymkode: f1857...b41

Skrevet

Okei. Takk for svar. Jeg leste på Mattilsynet at hester ikke skal stå i gjørme, men det er kanskje ikke til å unngå i disse dager.

HI

Skrevet

Er det ikke fare for at hovene (som er hestens negler) råtner når de står så mye i fukt?

Skrevet

Hestene jeg sykler forbi hver dag har sikkert et par mål med fin gressbakke, også har de tjue kvadratmeter gjørme. Gjett hvor de står?

Anonymkode: 0dd5a...5b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hestene jeg sykler forbi hver dag har sikkert et par mål med fin gressbakke, også har de tjue kvadratmeter gjørme. Gjett hvor de står?

Anonymkode: 0dd5a...5b3

Samme med mine. Og det er jo derfor det er gjørme der. Det er der de vil stå. De har tre mål å bevege seg på, ett mål er bare gjørme. Der vaser de rundt. 

Skrevet

Det er nok ikke til å unngå at de går litt i gjørme på denne tida, de tråkker fort opp bakken med hovene sine når det er så bløtt og da blir det klinete. 

Anonymkode: 43ab3...1bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Samme med mine. Og det er jo derfor det er gjørme der. Det er der de vil stå. De har tre mål å bevege seg på, ett mål er bare gjørme. Der vaser de rundt. 

Ååå!!! Jeg savner å holde på med hest😍! De er så morsomme, akkurat som trassige 3-åringer til tider🤣.

Anonymkode: bd4b2...36a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Okei. Takk for svar. Jeg leste på Mattilsynet at hester ikke skal stå i gjørme, men det er kanskje ikke til å unngå i disse dager.

HI

Det som er avgjørende er om hestene på samme beite har tørr mark slik at de ikke trenger stå i gjørmen. Er hele innhengningen full av gjørme er det skadelig for hestene.

Det er mange som sier at hestene søker til gjørmen, og noen ganger gjør de det (f.eks. for å kjøle seg litt ned på sommeren osv.). Problemet er ofte at det blir gjørmete rundt grinden, der hestene er vant med å stå når det nærmer seg måltider, og dermed blir de ofte stående mer der, ikke nødvendigvis fordi de foretrekker å stå i gjørmen, men fordi de håper å komme inn. Derfor er det lurt å passe på at bakken i området rundt grinden ikke er gjørmete.

Hvis de hestene du har sett ikke har tørre områder på uteområdet der de står, da melder du fra til Mattilsynet, Hi, for da risikerer de hovproblemer som kan gi langvarige problemer. Har de ikke tørre områder de kan stå på så er det ofte ikke nok å vaske beina og hovene på kvelden, det blir rett og slett for mange timer i fukt. Problemet er at folk sier det går helt fint, og det gjør det ofte en periode - inntil det ikke gjør det, og da er det hesten som må lide for det!

Flott at du følger med, HI! :) Sjekk at de hestene du ser har tørre områder i innhengningen de går på. Har de ikke det skal eier utbedre innhengningen!

Anonymkode: 04faf...70e

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det som er avgjørende er om hestene på samme beite har tørr mark slik at de ikke trenger stå i gjørmen. Er hele innhengningen full av gjørme er det skadelig for hestene.

Det er mange som sier at hestene søker til gjørmen, og noen ganger gjør de det (f.eks. for å kjøle seg litt ned på sommeren osv.). Problemet er ofte at det blir gjørmete rundt grinden, der hestene er vant med å stå når det nærmer seg måltider, og dermed blir de ofte stående mer der, ikke nødvendigvis fordi de foretrekker å stå i gjørmen, men fordi de håper å komme inn. Derfor er det lurt å passe på at bakken i området rundt grinden ikke er gjørmete.

Hvis de hestene du har sett ikke har tørre områder på uteområdet der de står, da melder du fra til Mattilsynet, Hi, for da risikerer de hovproblemer som kan gi langvarige problemer. Har de ikke tørre områder de kan stå på så er det ofte ikke nok å vaske beina og hovene på kvelden, det blir rett og slett for mange timer i fukt. Problemet er at folk sier det går helt fint, og det gjør det ofte en periode - inntil det ikke gjør det, og da er det hesten som må lide for det!

Flott at du følger med, HI! :) Sjekk at de hestene du ser har tørre områder i innhengningen de går på. Har de ikke det skal eier utbedre innhengningen!

Takk for utfyllende svar. Jeg skal ta en nærmere kikk neste gang jeg kjører forbi. 👍

HI

Skrevet
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det skal ikke være enten gjørme eller ikke få komme ut. Har man ikke ordentlige uteområder til hestene, da kan man rett og slett ikke ha hest!

Det er skadelig for hester å stå og gå på uteområder som kun har gjørme! Det en annen over her skriver, at hestene hennes står i gjørme hele dagen, blir vasket om kvelden, det er ikke bra nok! Enten får man fikse uteområdet, leie et annet område å ha hestene, eller kvitte seg med dem!

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det skal ikke være enten gjørme eller ikke få komme ut. Har man ikke ordentlige uteområder til hestene, da kan man rett og slett ikke ha hest!

Det er skadelig for hester å stå og gå på uteområder som kun har gjørme! Det en annen over her skriver, at hestene hennes står i gjørme hele dagen, blir vasket om kvelden, det er ikke bra nok! Enten får man fikse uteområdet, leie et annet område å ha hestene, eller kvitte seg med dem!

Du har ikke peiling på dette åpenbart. Min velger å stå i gjørme selv om de har masse uten gjørme. Det er gjørme april/mai og september/oktober. Det er ikke skadelig. Har hatt hest i 30 år INGEN av mine har noen gang hatt dårlige høver. Det er godt nok å vaske de. Høvene tåler gjørme, det er kodene jeg vasker så de ikke får mugg og sopp der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Skjønner du skriver for å provosere, pga peiling på hest har du ikke. Hestens høver blir definitivt ikke ødelagt av normal gjørme nei. Det er faktisk sunnere med gjørme enn tørke, holder hestens hov frisk så den ikke tørker ut  

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Skjønner du skriver for å provosere, pga peiling på hest har du ikke. Hestens høver blir definitivt ikke ødelagt av normal gjørme nei. Det er faktisk sunnere med gjørme enn tørke, holder hestens hov frisk så den ikke tørker ut

To ganger spurte jeg igår, to ganger, uten å få svar! For jeg hadde en følelse av at det ikke var bra for hesten å stå i gjørme hele dagen. Ingen svarte, så jeg googlet. Og det stemmer jo, hester blir syke av å stå i gjørme. Ikke si noe annet, for hadde du ment noe annet ville du sagt noe når jeg spurte igår.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

To ganger spurte jeg igår, to ganger, uten å få svar! For jeg hadde en følelse av at det ikke var bra for hesten å stå i gjørme hele dagen. Ingen svarte, så jeg googlet. Og det stemmer jo, hester blir syke av å stå i gjørme. Ikke si noe annet, for hadde du ment noe annet ville du sagt noe når jeg spurte igår.

Kjære vene, du vet at vi ikke er inne her hver eneste dag? Du har fått mange gode svar her, og hvis det at hestene står i gjørme nå om dagen, er det eneste grunnlaget, så er du jo kun ute etter å lage trøbbel. Det er mye regn om dagen, så det blir gjørmete. Står derimot hestene i gjørme 24/7 hele året, da er det grunnlag til bekymring. Er hestene vanstelte og får for lite mat, da kan du også bekymre deg. Står hestene inn 24 timer i døgnet, da kan du bekymre deg. Men lag nå ikke problemer, der det ikke er problemer.

Anonymkode: 01faa...166

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kjære vene, du vet at vi ikke er inne her hver eneste dag? Du har fått mange gode svar her, og hvis det at hestene står i gjørme nå om dagen, er det eneste grunnlaget, så er du jo kun ute etter å lage trøbbel. Det er mye regn om dagen, så det blir gjørmete. Står derimot hestene i gjørme 24/7 hele året, da er det grunnlag til bekymring. Er hestene vanstelte og får for lite mat, da kan du også bekymre deg. Står hestene inn 24 timer i døgnet, da kan du bekymre deg. Men lag nå ikke problemer, der det ikke er problemer.

Anonymkode: 01faa...166

Vil bare nevne det. Jeg er hi, ikke hun du svarte… 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Vil bare nevne det. Jeg er hi, ikke hun du svarte… 

HI

Hi det er bra at du følger med, man skal det. Men som sagt med dagens nedbørsmengde er gjørme uungåelig. Du må se på hestene, virker de velstelt, er de tynne, ser du mat og vann i luftegården, er det tørre områder i luftegården, når søla dem til knærne? Det er mye søle på denne tiden. Hester har også sine favorittplasser der de gjerne står hele året. Da tråkker de opp og sammen med masse regn blir det søle. Observer et par måneder og se hvordan det er der om en måned eller to. 

Min luftegård pleier tørke opp i juni. I juni åpner jeg også gjerdet til den siste enga slik at de får gress, nå er gresset så skjørt og vått at de bare ødelegger beitet om jeg slipper de nå. 
Når jeg ser ut vinduet så ser deler av luftegården bedrøvelig ut nå. Og gjett hvem som står midt i sølehaugen og sover? Tre hester. De har et overbygg med masse flis inni ti meter unna, der vil de ikke stå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du har ikke peiling på dette åpenbart. Min velger å stå i gjørme selv om de har masse uten gjørme. Det er gjørme april/mai og september/oktober. Det er ikke skadelig. Har hatt hest i 30 år INGEN av mine har noen gang hatt dårlige høver. Det er godt nok å vaske de. Høvene tåler gjørme, det er kodene jeg vasker så de ikke får mugg og sopp der. 

Det er nå 41 år siden jeg begynte med hest og jeg har også jobbet med hest profesjonelt tidligere.

Dine påstander stemmer ikke. Du har kanskje vært heldig og tilfeldigvis hatt hester som kanskje tåler mer gjørme enn andre, det betyr ikke at du har rett i dine påstander.

"Tilsynene viste at det mest utbredte dyrevelferdsproblemet hos hesteeiere er sølete og fuktige luftegårder. Hver tiende stall eller hesteeier fikk pålegg om å flislegge, drenere eller sørge for utbedring av hestenes luftegårder og uteområder. Mange hester utvikler betennelser og skader i hud og hover fordi de sjelden får tørket opp." https://www.aftenposten.no/norge/i/60E8/storkontroll-av-hestehold-endte-i-noedslakt

Vi tok bl.a. inn hester som ikke hadde fått riktig stell av tidligere eiere, så jeg har sett hvordan hover kan skades av det du påstår ikke er skadelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...