Gå til innhold

Vet ikke folk at butikkene stenger tidligere på pinseaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Takk for tips, ikke handlet på de to tidligere. 

Anonymkode: 9c175...e01

Eller Joker på stasjonen i Lillestrøm

Anonymkode: 281b5...edc

Skrevet

Jeg vet det jo, men det har skjedd at det er blitt glemt. Vi har jo alltid mat nok til å klare oss, men det ble brus og smågodt fra Esso det året. 

Å krangle på åpningstider er idiotisk. 

Skrevet

Vel, jeg forstår ikke poenget med sånne "bevegelige" kristne høytider. Stat og kirke har blitt skilt fra hverandre, og dette er bare irriterende. Det er ikke noe problem med ekstra fridager, men man kunne gjerne ha hatt dem på de samme datoene hvert år. Jeg er ikke kristen og holder ikke tritt med disse nye datoene hvert eneste år. 

Anonymkode: f2ce5...d19

Skrevet
*Miss Marple* skrev (13 minutter siden):

Jeg vet det jo, men det har skjedd at det er blitt glemt. Vi har jo alltid mat nok til å klare oss, men det ble brus og smågodt fra Esso det året. 

Å krangle på åpningstider er idiotisk. 

Enig i at det er idiotisk å krangle på åpningstider. Det er jo verken butikksjefen eller de ansatte som har satt disse tidene, åpningstidene er regulert ved lov. Det blir det samme som å kjefte på kassadama på at indrefilet er så dyrt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For to år siden gikk jeg lykkelig uvitende rundt på Strømmen storsenter og ble overrasket når klesbutikken rullet ned gitteret kl 15.55! 🙈 Hadde gjort 2 av 10 ting på to-do lista, ikke handlet mat. Ble meg og ungene på søndagsåpen Kiwi på Kjeller. Tok 1 time å gå i kø gjennom butikken og handle det viktigste, var ikke alene for å si det sånn! 😅 Så fort gjort å glemme slikt en pinseaften... 

Den smellen gikk jeg på i dag. SATAN for et kaos det var på veiene rundt Strømmen Storsenter i dag, skulle tro det var lille julaften, Black Friday og romjulssalg samtidig! Aldri opplevd maken.

Anonymkode: 009f5...64a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Den smellen gikk jeg på i dag. SATAN for et kaos det var på veiene rundt Strømmen Storsenter i dag, skulle tro det var lille julaften, Black Friday og romjulssalg samtidig! Aldri opplevd maken.

Anonymkode: 009f5...64a

Blir svett bare av tanken, nå jobbes det jo på veier rundt hele Strømmen og Lillestrøm også. Tok Metro senteret i går kl 19.00 i år, nesten folketomt...

Skrevet

Har hatt hjemmekontor i over ett år og det er lite eller ingen forskjell på merkedager/eller andre fridager. Merker selv at sånt går i glemmeboka.... men hadde aldri stått å kverulert med de ansatte om å ikke stenge.🙄

Da får man gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: e5cd8...3da

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vel, jeg forstår ikke poenget med sånne "bevegelige" kristne høytider. Stat og kirke har blitt skilt fra hverandre, og dette er bare irriterende. Det er ikke noe problem med ekstra fridager, men man kunne gjerne ha hatt dem på de samme datoene hvert år. Jeg er ikke kristen og holder ikke tritt med disse nye datoene hvert eneste år. 

Siden du ikke er kristen, og bare nyter godt av "fridagene": skal vi ikke bare kvitte oss med søndager og helligdager? Droppe jul, påske og pinse? Det hadde forenklet mye, ikke sant? 

Anonymkode: 28e3a...cf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Siden du ikke er kristen, og bare nyter godt av "fridagene": skal vi ikke bare kvitte oss med søndager og helligdager? Droppe jul, påske og pinse? Det hadde forenklet mye, ikke sant? 

Anonymkode: 28e3a...cf8

En dag kommer sånne som deg til å begripe at jul ikke er en kristen høytid. Kanskje. 

Skrevet

Her glemte vi det som vanlig. 😄 Men har heldigvis flere søndagsåpne butikker i nabolaget.

Anonymkode: 4ee6b...772

Skrevet

Jeg glemte det helt. Kom til stengt dør.🙈

Skrevet
gale damen skrev (15 minutter siden):

En dag kommer sånne som deg til å begripe at jul ikke er en kristen høytid. Kanskje. 

Spot on 👏

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kanskje de som jobber i butikk trenger fri på lik linje som mange andre arbeidstakere.  

Anonymkode: c361e...952

Åpningstider/arbeidstider får avtales mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Ingen ting myndighetene behøver bry seg med.

(Lokalbutikken rett nedi veien her lukket hovedbutikken kl 16, så flyttet de varer over til den lille "brustadbua" og de samme ansatte fortsatte der. Genialt system, særlig i disse koronatider med en knøttliten butikk hvor kundene går helt oppi hverandre.)

Anonymkode: 7ae72...506

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Var på en kafé ved siden av den lokale butikken i dag. Butikkene stenger 16.00 i dag, og 16.00 kommer det en masse folk som kverulerer og diskuterer på hvorfor de bare MÅ få komme inn. Hvis ikke har de ikke mat i helgen! Og dessuten pleier de å ha åpent til 21.00 på lørdager, og forresten- pinse er noe forbanna tull!  

Klarer ikke enkelte folk å forholde seg til åpningstider? 

Anonymkode: eb20d...531

Vi har joker. Åpent 0700-2300, 365 dager i året... 

Anonymkode: b7bae...c7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, for alle bor i ditt nabolag. 

Anonymkode: ffae3...472

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men sånne småbutikker er jo til nødproviant, de har ofte et helt uhyggelig dårlig tilbud.

Skal man handle inn til langhelg så ønsker man gjerne å kunne vandre rundt i butikken og velge og vrake, ikke gå i kø gjennom hele butikken, og handle det merket de tilfeldigvis har, i hyllen man tilfeldigvis kommer forbi, og så måtte gå hele runden på ny i håp om at køen går rundt neste hylle slik at man kan få noe annet enn det man fikk første gang.

Jeg synes ikke de små åpne butikkene har så mye bedre utvalg enn en helt normal bensinstasjon, pluss at der slipper man køen. 

En annen ting er jo meråpne apoteker, med det utvalget som apotekene har lagt seg til i de senere år. Gi apotekene noen år til, så har de sikkert et nokså greit utvalg av dagligvarer, klær, sko osv..

Anonymkode: d7431...cba

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor stenger butikken kl 16 og ølsalg kl 15? Merkelig 

Anonymkode: 6f398...e1e

Det er lovbestemt, polet skal stenge 15 på pinseaften og da stenger ølsalget også. 

Anonymkode: ef135...ce9

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det er lovbestemt, polet skal stenge 15 på pinseaften og da stenger ølsalget også. 

Anonymkode: ef135...ce9

Men dette gjelder tydeligvis ikke overalt? Jeg var innom 2 forskjellige butikker, kjøpte øl begge steder og klokka var nesten 16...

Anonymkode: 8435a...5c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men dette gjelder tydeligvis ikke overalt? Jeg var innom 2 forskjellige butikker, kjøpte øl begge steder og klokka var nesten 16...

Det gjelder over alt. Det er LOVBESTEMT. Så de to butikkene du har vært innom brøt loven, og ville mistet tillatelsen til å selge alkohol om det blir oppdaget. 

Anonymkode: 7faed...5c5

Skrevet
gale damen skrev (16 timer siden):

Jul er jo en kristen høytid, men den er andre ting også. Hva feirer du?

Anonymkode: 6bab8...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Det finnes alltid en Brustad-bu et sted. De har som regel ikke gourmetmat, men mat får man alltids tak i. Og så kan man benytte sjansen til å støtte opp om lokale restauranter. 🎉

Jeg blir nesten litt sånn måpende dust når jeg leser slike svar.... Går det faktisk virkelig an at noen voksne (?) går rundt og tror at det "finnes ei Brustad-bu et sted i nærheten" over hele landet?? Jeg bor på et sted der butikken stenger kl 1500, det finnes verken kiosk, bensinstasjon, gatekjøkken eller (haha) restauranter! Og dette lille stedet med ca 500 innbyggere er ikke det eneste stedet i landet som har det sånn. Så nei du, det finnes ikke en Brustad-bu overalt!

Anonymkode: 3134a...a1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg blir nesten litt sånn måpende dust når jeg leser slike svar.... Går det faktisk virkelig an at noen voksne (?) går rundt og tror at det "finnes ei Brustad-bu et sted i nærheten" over hele landet?? Jeg bor på et sted der butikken stenger kl 1500, det finnes verken kiosk, bensinstasjon, gatekjøkken eller (haha) restauranter! Og dette lille stedet med ca 500 innbyggere er ikke det eneste stedet i landet som har det sånn. Så nei du, det finnes ikke en Brustad-bu overalt!

Men det finnes vel oftere i nærheten av mennesker som ooops, har glemt å kjøpe inn mat til pinsen?

Bor man så øde som du beskriver, så må man jo planlegge handleturene litt mer ordentlig enn at man slenger innom en lørdag ettermiddag klokken 18?

Anonymkode: d7431...cba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvis man nå velger å bosette seg på et gudsforlatt sted, og ikke sammen med  sånne helt utrolig dustete folk som meg, så er man jo - som du så nedlatende påpeker - klar over at butikken stenger klokken 15.00 Og at det ikke finnes verken restauranter eller bensinstasjoner i nærheten. Og da forholder man seg vel forhåpentligvis aktivt til det. Hvis ikke burde man vel strengt tatt ikke bo slike steder. 

Så jeg driter jo strengt tatt i hvordan du bor, og jo konkluderer med at den prosentvis andelen av mennesker som bor steder hvor det ER en Brustadbu er flere enn den prosentvise andelen hvor det ikke er det. De som bor i gokk klarer seg fint de også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det gjelder over alt. Det er LOVBESTEMT. Så de to butikkene du har vært innom brøt loven, og ville mistet tillatelsen til å selge alkohol om det blir oppdaget. 

Godt mulig, men her kunne man kjøpe alkohol i samtlige matbutikker frem til stengetid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Salgstidene for alkohol på butikk er set kommunen som bestemmer, så du tar rett og slett feil her. Det kan godt være forskjell fra kommune til kommune. 

Anonymkode: ffae3...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...