Gå til innhold

Tidlig overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som startet tidlig? Jeg er 44 og de siste par årene hopper jeg stadig over mensen. Kan gå alt fra 28-70 dager mellom.

Formen er fin, og har ikke andre plager. 

Anonymkode: 6b6d5...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke tidlig overgangsalder nei, det er helt normal alder.

Tidlig overgangsalder er oppstart før fylte 40. 

Anonymkode: 859ab...1fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er ikke tidlig overgangsalder nei, det er helt normal alder.

Tidlig overgangsalder er oppstart før fylte 40. 

Anonymkode: 859ab...1fc

Men har snakket med legen om det kunne være det, men det ble avfeid med at overgangen kommer rundt 50 års alderen. Da jeg var 42 var dette alt for tidlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men har snakket med legen om det kunne være det, men det ble avfeid med at overgangen kommer rundt 50 års alderen. Da jeg var 42 var dette alt for tidlig.

Veldig uvitende lege!

Han kunne bare tatt noen blodprøver for å sjekke hormon-nivåene dine.

Når man kommer i overgangsalderen er ofte arvelig. Mamma var 45 og jeg var bare 43 år. Men jeg hadde regelmessig mens da, ble bare svimmel, uvel, svettet om natta osv så legen sjekket alt fra stoffskifte til hormoner og det viste seg at det knapt var østrogen der og null egg igjen. Da forsvant plutselig mensen også, fra den ene måneden til den andre var den bare vekk.

Jeg ble henvist til gynekolog, siden jeg var i den tidlige enden av gjennomsnittet og legen regnet med jeg ville gå på hormoner noen år.

Gjennomsnittsalderen for overgangen i Norge er 52 år, men alt etter fylte 40 anses som normalt. Det er noen som bruker mange år på den overgangen også, gradvis blir det mindre og mindre hormoner. Det er ikke sånn at man fyller 50 og vips er det over liksom, det kan hale ut i årevis

Anonymkode: f034a...cc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...