Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Flotte saker. Kan fort ende med at kommunen du bor i vil påvirke hvorvidt du har et gyldig pass eller ikke. Jeg savner avklaring rundt hvordan dette skal løses, ville vært betryggende om det kom FØR passet blir vedtatt. 

Anonymkode: 214b0...0c4

https://www.dagbladet.no/nyheter/coronapass-hos-frisoren---absolutt-ikke/73794091 

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at det er viktig at vi legger oss på linje med andre land i Europa med tanke på bevegelsesfrihet og jeg mener at land selv må vurdere bruk og nødvendighet av bruk inne i eget land . Noen land vil helt sikkert ha mer brukt for et slikt pass til internt bruk enn andre. 

Hvorfor må vi legge oss på linje med resten av Europa når det gjelder reiser? En av fordelene med ikke å være med i EU er at vi bestemmer det selv. I tillegg oppstår problemet hvis Hellas krever et spesielt koronapass for å gjøre ting og turistene ikke har det.

Anonymkode: bd163...a29

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor må vi legge oss på linje med resten av Europa når det gjelder reiser? En av fordelene med ikke å være med i EU er at vi bestemmer det selv. I tillegg oppstår problemet hvis Hellas krever et spesielt koronapass for å gjøre ting og turistene ikke har det.

For å ta det siste først . Alle turister , uansett hvor de måtte befinne seg må forholde seg til gitte regler . Kreves feks testing for å gjøre noe så må man gjøre det. Hvis Hellas skulle kreve at turister testes for å feks dra på restaurant og det er testemuligheter så må turister på lik linje som innfødte gjøre det. Jeg personlig mener at bevegelsesfriheten bør stå høyt og at vi ikke tjener noe på å være annerledeslandet der. 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (2 minutter siden):

Skulle det være ett argument? Hun sier jo selv at de ikke har tatt stilling til det. Det har en varighet på 12 mnd, hvilket betyr at vi har ett valg i mellomtiden. Ingen kan garantere hvordan bruken blir vurdert videre, selv ikke Erna. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skulle det være ett argument? Hun sier jo selv at de ikke har tatt stilling til det. Det har en varighet på 12 mnd, hvilket betyr at vi har ett valg i mellomtiden. Ingen kan garantere hvordan bruken blir vurdert videre, selv ikke Erna. 

Det sier i alle fall noe om at det mange er redd for ikke er grunn til å frykte . Butikker , mat , frisør etc . Eller skal vi fortsatt frykte det som kan komme til å skje ? 

For å ta det siste først . Alle turister , uansett hvor de måtte befinne seg må forholde seg til gitte regler . Kreves feks testing for å gjøre noe så må man gjøre det. Hvis Hellas skulle kreve at turister testes for å feks dra på restaurant og det er testemuligheter så må turister på lik linje som innfødte gjøre det. Jeg personlig mener at bevegelsesfriheten bør stå høyt og at vi ikke tjener noe på å være annerledeslandet der. 

Om grensene bør være åpne eller dtengt er en annen diskusjon. Du argumenerte for at Norge bør ha de samme reglene som EU, uavhengig av hva de skulle være. Hvis EU ikke gir unntak for barn bør da helle ikke Norge gjøre det for eksempel.

Hvis Norge velger å ikke innføre koronapass som kan brukes amnet enn ved reise har dere jo ikke noe pass å vise for dere hvis det kreves pass i utlandet.

Annonse

Det sier i alle fall noe om at det mange er redd for ikke er grunn til å frykte . Butikker , mat , frisør etc . Eller skal vi fortsatt frykte det som kan komme til å skje ? 

Anbefaler deg å faktisk lese høringsnotatet fremfor å sitere såpeglatte uttalelser fra politikere. 

Det er ganske sansynlig at vi kan komme i en situasjon der smittetrykket egentlig tilsier nedstengning, men at det kan være trygt å holde åpent for de som er beskyttet. Hva er riktig å gjøre da? Stenge for alle eller holde åpent for dem det er trygt for?

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (13 minutter siden):

Alt for å få reise til syden. 

Anonymkode: 76468...eed

Det er ganske sansynlig at vi kan komme i en situasjon der smittetrykket egentlig tilsier nedstengning, men at det kan være trygt å holde åpent for de som er beskyttet. Hva er riktig å gjøre da? Stenge for alle eller holde åpent for dem det er trygt for?

Jeg tror ikke på at butikker , frisører og lignende noengang kun vil være åpne for de beskyttede . Jeg tror at pass innenlands primært vil brukes til arrangementer og lignende . Hvorvidt det er ganske sannsynlig at vi kommer i en situasjon du skisserer aner jeg ikke noe om. Dersom det vil bli slik så tror jeg det vil bli løsninger som vil gå under *fordelen veier opp for ulempen*. Det vil med andre ord være upraktisk for noen 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke på at butikker , frisører og lignende noengang kun vil være åpne for de beskyttede . Jeg tror at pass innenlands primært vil brukes til arrangementer og lignende . Hvorvidt det er ganske sannsynlig at vi kommer i en situasjon du skisserer aner jeg ikke noe om. Dersom det vil bli slik så tror jeg det vil bli løsninger som vil gå under *fordelen veier opp for ulempen*. Det vil med andre ord være upraktisk for noen 

Det er ingen som gidder å styre med å få laget koronapass hvis de ikke trodde at fordelen var større enn ulempen. Spørsmålet var hva du mente. Stengt for alle eller pent bare for dem som er beskyttet?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som gidder å styre med å få laget koronapass hvis de ikke trodde at fordelen var større enn ulempen. Spørsmålet var hva du mente. Stengt for alle eller pent bare for dem som er beskyttet?

Hva konkret tenker du på da? Alt fra matbutikk til konsert liksom? 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 minutter siden):

Hva konkret tenker du på da? Alt fra matbutikk til konsert liksom? 

I prinsippet, ja, men terskelen for å stenge en konsert vil jo være lavere enn en matbutikk. Hva mener du vil være riktig?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I prinsippet, ja, men terskelen for å stenge en konsert vil jo være lavere enn en matbutikk. Hva mener du vil være riktig?

Det er jo helt søkt. Ingen mener at noen ikke skal ha tilgang til nødvendigheter . Det vil ikke bli slik at det blir alle eller ingen siden det er ment å brukes til ting man ikke må ha. Som konserter , festivaler og lignende . Om jeg mener det er innafor med krav om testing eller koronabevis der? Svaret er ja

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er jo allerede slik i Danmark - man må teste seg for å dra i badeanlegg, på treningssenter osv. Så hvorfor adhd-mamma har klokketro på at det samme ikke skjer i Norge, er for meg en gåte. 

Anonymkode: 57f3c...18b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Siste dagen det ble registrert døde var så vidt jeg kan se 19.mai, på onsdag. Da ble det registrert 7 døde. Alder osv vet jeg ikke.

7 stk.døde av corona 19.mai? Kilde? 

Anonymkode: 8decc...121

Anonym bruker skrev (På 21.5.2021 den 23.29):

Ja, jeg skjønte det;) men f.eks.en tannlege er langt mer beskyttet enn barnehage/skoleansatte. Og helsefolk har jo blitt prioritert. Politikere burde stå sist i kø. Som en kaptein på en båt! Men de kjøpte tilogmed glassvegger på Stortinget til x antall tusen kroner. Har de vært på en skole i løpet av pandemien? Neppe...

Samtidig sitter tannlegen midt i spruten fra munnhulen og på en knapp armlengdes avstand, og er i mange kommuner (inkludert Oslo) ikke prioritert for vaksine, mens helsesekretærer bak pleksiglass og masker er det. Jeg er ellers enig i at personell iskoke og bhg burde prioriteres. 

Anonymkode: 43fe4...91c

Samtidig sitter tannlegen midt i spruten fra munnhulen og på en knapp armlengdes avstand, og er i mange kommuner (inkludert Oslo) ikke prioritert for vaksine, mens helsesekretærer bak pleksiglass og masker er det. Jeg er ellers enig i at personell iskoke og bhg burde prioriteres. 

Iskoke skulle være i skole

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo allerede slik i Danmark - man må teste seg for å dra i badeanlegg, på treningssenter osv. Så hvorfor adhd-mamma har klokketro på at det samme ikke skjer i Norge, er for meg en gåte. 

Jeg tror ikke det vil kreves testing på nødvendige aktiviteter. Badeland og treningssenter er ikke nødvendigheter . Dessuten ; når Danmark innførte dette hadde de ikke vaksinert så mange som de har nå og nå fases tiltakene ut. 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (31 minutter siden):

Det er jo helt søkt. Ingen mener at noen ikke skal ha tilgang til nødvendigheter . Det vil ikke bli slik at det blir alle eller ingen siden det er ment å brukes til ting man ikke må ha. Som konserter , festivaler og lignende . Om jeg mener det er innafor med krav om testing eller koronabevis der? Svaret er ja

Ok. Så konserter festivaler og lignende er det ok å at Norge krever koronapass for, men ikke for innreise fra områder med mye smitte?

Ok. Så konserter festivaler og lignende er det ok å at Norge krever koronapass for, men ikke for innreise fra områder med mye smitte?

Innreise fra utlandet? Så absolutt . Innenlands ? Det ville bety fryktelig mange grensekontroller jeg tror det ville blitt vanskelig å bemanne. Er det lov å reise fritt innenlands så er det lov . Kommer feks en familie fra Larvik til Tromsø og har lyst til å delta på et arrangement så må de testes på samme måte som de lokale dersom det kreves

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Registrerte, ja.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/norway/

Ingen dagene før og etter. Det jeg egentlig ville frem til, er at få dør av corona-heldigvis, men antall smittede blir vi bombardert med daglig. Det blir så negativt!

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (23 minutter siden):

Jeg tror ikke det vil kreves testing på nødvendige aktiviteter. Badeland og treningssenter er ikke nødvendigheter . Dessuten ; når Danmark innførte dette hadde de ikke vaksinert så mange som de har nå og nå fases tiltakene ut. 

Treningssenter er nødvendighet for enkelte grupper med diverse helseplager. Det er utrolig arrogant å mene noe annet. Det samme med badeanlegg - svømming som lindrende aktivitet for revmatikere osv. Vet du virkelig så lite? 

Ingen dagene før og etter. Det jeg egentlig ville frem til, er at få dør av corona-heldigvis, men antall smittede blir vi bombardert med daglig. Det blir så negativt!

Det virket som om du trodde det var lemge siden noen hadde dødd av korona. Det er det ikke. Heldig vis dør det ikke mange og ved å holde smitten nede kan vi hindre det i å bli mange både døde og med senskader.

Jeg har for eksempel en venninne som var profesjonell fløytist til hun fikk korona for 9 månder siden. For noen uker siden konstaterte legene at lungene hennes desverre var så ødelagt at hun nok aldri kan spille igjen.

• Opprett ny...