Gå til innhold

budsjett elev på hybel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har videregående elever som bor på hybel og kan si litt om kostnadene?

Sønnen skal gå VG3 neste år og må da på hybel. Hva han får i stipend har vi kontroll på. Hybel må leies privat og koster ca 3500 i måneden.

Vi har sjekket SIFO's budsjett, men jeg synes et budsjett på mellom 10 000 og 13 000 i mnd utenom hybel høres ekstremt ut?

Dere som har videregående-elever på hybel; hva bidrar dere med pr måned i individuelle utgifter?

Anonymkode: 17cab...f33

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det noen av dere som har videregående elever som bor på hybel og kan si litt om kostnadene?

Sønnen skal gå VG3 neste år og må da på hybel. Hva han får i stipend har vi kontroll på. Hybel må leies privat og koster ca 3500 i måneden.

Vi har sjekket SIFO's budsjett, men jeg synes et budsjett på mellom 10 000 og 13 000 i mnd utenom hybel høres ekstremt ut?

Dere som har videregående-elever på hybel; hva bidrar dere med pr måned i individuelle utgifter?

Jeg synes ikke det høres så mye ut. Inkliderer husleien strøm, renovasjon, nett og forsikkring?

Mat

Klær

Studiemateriel

Transport

Lege, medisiner, tannlege

Inteiør

Spise ute/fest

Telefon

Nettflix, spottyfy ol

Hobby

Anonymkode: 878ba...b73

Skrevet

Min sønn jobbet ved siden av, i en matbutikk, så han jobbet annenhver helg (fredag 15-23 og lørdag 14-21) også tok han noen ekstravakter når han hadde mulighet.

Så han styrte pengebruken helt selv. Fikk litt ekstra av oss et par ganger når han hadde litt dyre utgifter som vi hjalp han med, men ellers klarte han seg fint.

Han betalte også 3.500 for bolig, inkludert strøm og nett.

Så er det jo mat, trening, busskort, klær og sko, hygiene som barbersaker og sjampo, hygiene som dopapir og vaskemidler,  skolesaker, moro med venner... Pengene flyr de ;)

Han har jo krav på bidrag fra dere, sjekk med nav hva det er på kanskje så ser dere hva han har å rutte med. Om foreldrene er skilt han kan søke om bidrag fra begge.

Anonymkode: ffe71...e0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min sønn jobbet ved siden av, i en matbutikk, så han jobbet annenhver helg (fredag 15-23 og lørdag 14-21) også tok han noen ekstravakter når han hadde mulighet.

Så han styrte pengebruken helt selv. Fikk litt ekstra av oss et par ganger når han hadde litt dyre utgifter som vi hjalp han med, men ellers klarte han seg fint.

Han betalte også 3.500 for bolig, inkludert strøm og nett.

Så er det jo mat, trening, busskort, klær og sko, hygiene som barbersaker og sjampo, hygiene som dopapir og vaskemidler,  skolesaker, moro med venner... Pengene flyr de ;)

Han har jo krav på bidrag fra dere, sjekk med nav hva det er på kanskje så ser dere hva han har å rutte med. Om foreldrene er skilt han kan søke om bidrag fra begge.

Glemte frisør, mobil, lege, tannlege og slike ting da, det må jo også betales.

Skrevet

Strøm - 500,-

Mat  - 4 000,-

Hygieneartikler  500,-

klær, sko - 500,-

busskort - 500,-

mobil - 400,-

internett - 500,-

forsikring 200,-

skolemateriell 

lege osv

Sifo, som er et veldig nøkternt budsjett sier 7 400,- for en ung mann. Men tenk bare hva nye joggesko koster, eller en pizza og to øl på byen kommer på. Han kan sikkert leve som en munk og spise knekkebrød og sitte inne for å ikke slite på skotøyet, men det er mye småutgifter som dukker opp og en del ganske store. Bare en ny stillongs i ull koster jo fort 500,- .Jeg synes ikke 10 000,- hørtes urimelig ut. Så kan dere selvfølgelig trekke fra busskort om han bor i gangavstand til det meste, trekke fra internett om det er med i husleia osv, men det er dyrt å bo for seg selv. Jeg har vært borti en ung mann der mor hadde satt opp et budsjett der de begge mente at han skulle klare seg med 1 000,- pr. uke utenom husleie og strøm. Det røyk den første uka da han måtte til legen og få penicillin samt handle inn vaskemidler, dopapir, plastfolie og alt sånt som man er vant til å bare ha i hus. 

Anonymkode: e51a9...36b

Skrevet

Hva det koster er opp til hver enkelt.

Noen har dyrere vaner en andre.

Har hatt noen ungdommer på hybel opp igjennom og ingen har fått 1 krone til alkohol å drikke bort.

Alle er klippet av meg hjemme. Kle og sko har dem når dem reiser og får mye ved behov.

Mat holder med 500 i uken. Husholdningsartikler kjøpes inn når dem starter og suppleres ved behov.

Ønsker dem å leve på storfot får dem tjene sine egne penger.

Anonymkode: 672f3...0bb

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Strøm - 500,-

Mat  - 4 000,-

Hygieneartikler  500,-

klær, sko - 500,-

busskort - 500,-

mobil - 400,-

internett - 500,-

forsikring 200,-

skolemateriell 

lege osv

Sifo, som er et veldig nøkternt budsjett sier 7 400,- for en ung mann. Men tenk bare hva nye joggesko koster, eller en pizza og to øl på byen kommer på. Han kan sikkert leve som en munk og spise knekkebrød og sitte inne for å ikke slite på skotøyet, men det er mye småutgifter som dukker opp og en del ganske store. Bare en ny stillongs i ull koster jo fort 500,- .Jeg synes ikke 10 000,- hørtes urimelig ut. Så kan dere selvfølgelig trekke fra busskort om han bor i gangavstand til det meste, trekke fra internett om det er med i husleia osv, men det er dyrt å bo for seg selv. Jeg har vært borti en ung mann der mor hadde satt opp et budsjett der de begge mente at han skulle klare seg med 1 000,- pr. uke utenom husleie og strøm. Det røyk den første uka da han måtte til legen og få penicillin samt handle inn vaskemidler, dopapir, plastfolie og alt sånt som man er vant til å bare ha i hus. 

SIFO er da på ingen måte nøkternt! Det er heller urealistisk høyt. Jeg lever ikke sparsomt, men har på utgifter langt under sifo sine satser. Hverken joggesko eller ullstillongser er noe man trenger månedlig. Og endel av det å bo for seg selv uten særlig inntekt innebærer å måtte prioritere. Det er kjempeviktig å lære seg at selv om man har lyst på en ting så kan man ikke nødvendigvis kjøpe den.

Forslag til budsjett har jeg dessverre ikke, men jeg hadde tatt utgangspunkt i sifo sitt, og tenkt at der ihvertfall var taket.

Husk også på at dere pr nå også har utgifter til han. Det som øker er husleie og strøm, altså de direkte utgiftene på å bo. Noe stordriftsfordel har dere jo også i matinnkjøp, så det vil nok også øke litt. Klær har han alltid trengt, mobil også. Utgifter til transport kan øke eller minke alt ettersom. 

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg synes ikke det høres så mye ut. Inkliderer husleien strøm, renovasjon, nett og forsikkring?

Mat

Klær

Studiemateriel

Transport

Lege, medisiner, tannlege

Inteiør

Spise ute/fest

Telefon

Nettflix, spottyfy ol

Hobby

Anonymkode: 878ba...b73

Personlig synes jeg SIFO sitt budsjett absolutt ikke er nøkternt. At en skoleelev trenger 10 000 kr i mnd personlig forbruk synes jeg er horribelt mye, spesielt når man tenker at en student får 8 600, som også skal dekke bokostnader.

For vår skoleelev er budsjette ca slik:

- husleien dekker alt, inkludert internett. Forikringen går gjennom vår. Hybelen er møblert

- Studiemateriell dekkes av utstyrsstipendet

- Netflix, spotify ol. dekkes gjennom vårt abonnement.

- mat; ca 2500 (kommer hjem eller reiser til kjæresten 1-2 ganger i mnd)

- lege/tannlege er ca 1 gang i året. Dette har vi dekket ved behov. Tannlegen tar 25% av ordinær pris for de mellom 18 og 20 år.

- klær; kjøpes ved behov. Fyller på til sommer og jul og ellers hvis han trenger noe spesielt.

Vi betaler ca 3200 for hybel men halv pris for august og juni. Det vil da være igjen ca 1500 av borteboerstipendet. Vi supplerer med en tusenlapp i mnd til mat. Han jobber ved siden av skolen og tjener greit til fest og fjas.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden):

SIFO er da på ingen måte nøkternt! Det er heller urealistisk høyt. Jeg lever ikke sparsomt, men har på utgifter langt under sifo sine satser. Hverken joggesko eller ullstillongser er noe man trenger månedlig. Og endel av det å bo for seg selv uten særlig inntekt innebærer å måtte prioritere. Det er kjempeviktig å lære seg at selv om man har lyst på en ting så kan man ikke nødvendigvis kjøpe den.

Forslag til budsjett har jeg dessverre ikke, men jeg hadde tatt utgangspunkt i sifo sitt, og tenkt at der ihvertfall var taket.

Husk også på at dere pr nå også har utgifter til han. Det som øker er husleie og strøm, altså de direkte utgiftene på å bo. Noe stordriftsfordel har dere jo også i matinnkjøp, så det vil nok også øke litt. Klær har han alltid trengt, mobil også. Utgifter til transport kan øke eller minke alt ettersom. 

For å kjøpe joggesko så må man av et klesbudsjett på 500,- kanskje legge av 3 måneder for å få råd. Er man aktiv og løper eller trener mye, så går det fort minst to par i året. Da er et halvt års klesbudsjett brukt opp på to par sko. Ei olabukse = 1,5 måned. En ullstilongs = 1 mnd. Ei ålreit vinterjakke = 3 måneder, osv. Men det er klart, om mamma og pappa fortsatt skal dekke klær, mobil osv, så trenger han jo ikke å få det i penger. Det betyr allikevel ikke at utgiften ikke finnes. 

Skrevet
Kamomille skrev (2 timer siden):

Personlig synes jeg SIFO sitt budsjett absolutt ikke er nøkternt. At en skoleelev trenger 10 000 kr i mnd personlig forbruk synes jeg er horribelt mye, spesielt når man tenker at en student får 8 600, som også skal dekke bokostnader.

For vår skoleelev er budsjette ca slik:

- husleien dekker alt, inkludert internett. Forikringen går gjennom vår. Hybelen er møblert

- Studiemateriell dekkes av utstyrsstipendet

- Netflix, spotify ol. dekkes gjennom vårt abonnement.

- mat; ca 2500 (kommer hjem eller reiser til kjæresten 1-2 ganger i mnd)

- lege/tannlege er ca 1 gang i året. Dette har vi dekket ved behov. Tannlegen tar 25% av ordinær pris for de mellom 18 og 20 år.

- klær; kjøpes ved behov. Fyller på til sommer og jul og ellers hvis han trenger noe spesielt.

Vi betaler ca 3200 for hybel men halv pris for august og juni. Det vil da være igjen ca 1500 av borteboerstipendet. Vi supplerer med en tusenlapp i mnd til mat. Han jobber ved siden av skolen og tjener greit til fest og fjas.

Begynn å regne på hva det koster om skoleeleven skulle betalt alt det dere betaler nå selv. Det er ikke sikkert dere ligger så langt unna SIFO. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.5.2021 den 13.40):

Strøm - 500,-

Mat  - 4 000,-

Hygieneartikler  500,-

klær, sko - 500,-

busskort - 500,-

mobil - 400,-

internett - 500,-

forsikring 200,-

skolemateriell 

lege osv

Det finnes ingenting nøkternt med sifo sitt budsjett.

Anonymkode: ef3a1...aa5

Skrevet

Jeg har en gutt som har bodd på hybel nå. Han har levd svært nøkternt.

Har gått helt fint det. Om lag 300,- i uka på mat. Han bor sammen med 2 andre, og de handler inn pg lager middag sammen. Det blir jo noe billigere også. De er veldig heldige da, og bor sånn til at de ofte fisker middagen. 😉

Ellers så går det 500,- i mnd på transport.

Husleie (inkl strøm og wifi) 2900,-. 

Telefon betaler vi. Klær og sko får han når han trenger det. Dyre merkeklær kjøper han selv.

Han er stort sett hjemme hver helg. Da sender vi gjerne med litt brødmat og pålegg, samt evt vaskemidler og annet som trengs, når han returnerer til hybelen.

Trening går det ikke penger på, siden hybelboerne hat fri tilgang til aktivitetshallen der han bor.

Vi var spente på hvordan dette skulle gå, men synes det har gått over all forventning! Han er flink til å holde budsjett, har blitt utrolig selvstendig, og er nå klar for lærlingtida. 

Lykke til med hybelboeren! ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det finnes ingenting nøkternt med sifo sitt budsjett.

Sifo sitt budsjett er et nøkternt budsjett som det er mulig å leve på over tid. Tenk bare hvor lenge man må spare til f.eks ny vaskemaskin på et slikt budsjett, eller ny mobil, nytt kjøleskap. Det er klart at man kan leve billigere enn Sifo sitt budsjett i kortere perioder, og spesielt om man i tillegg får en hel masse fra foreldrene sine, men det betyr jo ikke at kostnadene ikke eksisterer. Om ungdommen skal klare seg helt selv, så koster det faktisk en del penger. Skal de lære å klare seg selv og få et fornuftig syn på hva det koster å bo, så er det også mye bedre enn at de stikker hjem til mamma hver 14. dag og fyller sekken med mat og vaskemidler. Det er også mange foreldre som har en urealistisk tanke om hvor billig det er å bo på hybel og hvor nøkternt ungdommene skal leve. 300,- i matbudsjett i uka? Det blir ikke mye frukt, grønnsaker eller moro av det. Andelen unge med kredittkortgjeld, betalingsanmerkninger osv er høy. Mange sliter med å få magre budsjetter til å strekke til og ender gråtende på NAV med stengevarsel på strømmen, men vil at vi skal love at vi ikke sier noe til foreldrene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.5.2021 den 13.40):

Strøm - 500,-

Mat  - 4 000,-

Hygieneartikler  500,-

klær, sko - 500,-

busskort - 500,-

mobil - 400,-

internett - 500,-

forsikring 200,-

skolemateriell 

lege osv

Mat 4000 på 1 person? 😯 Errt slutt på nudler, spaghetti, kneip, ost og servelat? Alle vi som har bodd på hybel tidligere, hadde noen år det maten ikke var mest balansert, men det er da bare en periode. 500 i måneden på hygieneartikler? Finnes billig sjampo, deo, barberskum og dopapir. 

Og til den som skrev at det koster med å spise/være på byen... Er ikke det slik de må jobbe for å ha råd til?

13000 i måneden etter husleia er helt vilt mye for en skoleelev. 

Anonymkode: a8092...f96

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mat 4000 på 1 person? 😯 Errt slutt på nudler, spaghetti, kneip, ost og servelat? Alle vi som har bodd på hybel tidligere, hadde noen år det maten ikke var mest balansert, men det er da bare en periode. 500 i måneden på hygieneartikler? Finnes billig sjampo, deo, barberskum og dopapir. 

Og til den som skrev at det koster med å spise/være på byen... Er ikke det slik de må jobbe for å ha råd til?

13000 i måneden etter husleia er helt vilt mye for en skoleelev. 

Hygieneartikler inkluderer også tamponger, bind, vaskepulver, frisør, oppvaskmidler, tannbørste osv osv

1000,- i uka på en gutt i 18-års alderen. Jeg vet ikke med dine, men mine kunne spise et halvt hus pr. måltid i den alderen. En pose nudler hverken metter eller gir næring. Da jeg var på den alderen ble jeg mett av en pose nudler, men jeg var ei lita flis av ei jente. Jeg spiste også 2 brødskiver til lunsj og var mett til middag. Sønnen min spiste gjerne 7 skiver. Han var aktiv og trente mye, og da metter det lite med spaghetti med ketchup. 

Forventer dere at ungdommene deres aldri skal være med venner og spleise på en pizza? Ta to øl? Feire en bursdag? Være normalt sosiale med andre på samme alder? Nei, da skjønner jeg jo at dere synes de skal klare seg på 300,- i uka på mat. Nå gikk jeg for moro skyld inn på meny sin nettbutikk og startet en handel på det jeg tenker at sønnen min ville trengt på ei uke. 4 kneipp av billigste sort, to pakker servelat, en gulost på tilbud, ei pakke smør, en agurk, 4 tomater, 7 epler (billigste frukten) og 3 lettmelk. Da er vi allerede oppe i nesten 400,- og har ikke begynt på middag enda. Næringsinnholdet er jo ikke all verdens, men det kan hende at han blir mett. Prøv en runde i en nettbutikk og se hvor lite man faktisk får for 1000,- kroner. Selv servelat koster 25,- for ei pakke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Sifo sitt budsjett er et nøkternt budsjett som det er mulig å leve på over tid. Tenk bare hvor lenge man må spare til f.eks ny vaskemaskin på et slikt budsjett, eller ny mobil, nytt kjøleskap. Det er klart at man kan leve billigere enn Sifo sitt budsjett i kortere perioder, og spesielt om man i tillegg får en hel masse fra foreldrene sine, men det betyr jo ikke at kostnadene ikke eksisterer. Om ungdommen skal klare seg helt selv, så koster det faktisk en del penger. Skal de lære å klare seg selv og få et fornuftig syn på hva det koster å bo, så er det også mye bedre enn at de stikker hjem til mamma hver 14. dag og fyller sekken med mat og vaskemidler. Det er også mange foreldre som har en urealistisk tanke om hvor billig det er å bo på hybel og hvor nøkternt ungdommene skal leve. 300,- i matbudsjett i uka? Det blir ikke mye frukt, grønnsaker eller moro av det. Andelen unge med kredittkortgjeld, betalingsanmerkninger osv er høy. Mange sliter med å få magre budsjetter til å strekke til og ender gråtende på NAV med stengevarsel på strømmen, men vil at vi skal love at vi ikke sier noe til foreldrene. 

Det er ikke nøkternt. Jeg lever langt under sifo sitt budsjett hver dag hele året, ikke er jeg student heller.

Skrevet

Min flyttet som 16åring pga skolen  : Han fikk 30 000 i mnd av oss

18 000 i leie ink alt av strøm, tv og nett

ca 1600 på mat på mat, snop, snacks og brus i mnd ( han kjøper for ca 400 i uka )

ca 2000 til skolesaker/mat i kantina

ca 5000 til forskjellige fritidsplaner/lege/frisør og slik

resten blir enten spart eller brukt til noe hvis han skal noe

Nå er han lærling og tjener penger selv, så nå har han kjøpe leilighet og har mye mindre i husleie og avgifter

Anonymkode: 8ef69...d16

Skrevet

ca 1600 på mat på mat, snop, snacks og brus i mnd ( han kjøper for ca 400 i uka )

Nå er han lærling og tjener penger selv, så nå har han kjøpe leilighet og har mye mindre i husleie og avgifter

Ærlig talt hvormange tror du her i landet har råd til det du sier?

En foreldrene har ofte lavere lønn i mnd en du gir til ungdommen din.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hahaha, jeg har ikke 30.000 utbetalt selv engang, så å gi borteboende barn det er helt uaktuelt 😄

De fleste klarer seg på bortebostipend, bidrag fra foreldre og helgejobb altså.

Skrevet

Hvor mye er det forventet at foreldre skal bidra med til borteboende barn?

Anonymkode: 02d43...d54

Skrevet

Hvor mye er det forventet at foreldre skal bidra med til borteboende barn?

Anonymkode: 02d43...d54

Det er lovpålagt å forsørge barn på videregående - selv etter de er 18

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det er lovpålagt å forsørge barn på videregående - selv etter de er 18

Ja, men man blir ikke pålagt å betale hele lønna si i bidrag. Det sier seg selv at det er innen for visse grenser i forhold til total økonomi i familien. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.5.2021 den 16.03):

18 tusen i mnd i leie når man er student?? Hvor bodde han, i villa? 

Skrevet
On 5/21/2021 at 5:16 PM, Anonym bruker said:

Ærlig talt hvormange tror du her i landet har råd til det du sier?

En foreldrene har ofte lavere lønn i mnd en du gir til ungdommen din.

Noen som heter og spare :) visste at han måtte dra lengre, så begynte og spare allerde når han begynte i 1 klasse, men enig i at de fleste hadde ikke hatt råd til det hver mnd hvis man ikke sparer

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.5.2021 den 18.31):

Ja, men man blir ikke pålagt å betale hele lønna si i bidrag. Det sier seg selv at det er innen for visse grenser i forhold til total økonomi i familien. 

absolutt:) Det er jo derfor jeg jeg spør for å se hva som evt. er vanlig å forvente. Det er selvfølgelig helt uaktuelt å betale "hele lønna" i bistand til hybelboeren.

Jeg er opptatt av at han skal klare seg og å ikke måtte sulte liksom, men også at han faktisk lærer seg å styre økonomien, planlegge, vurdere hva han har råd til osv.

Han er superflink å jobber en god del ved siden av skolen nå. Vi håper han også får seg en liten bi-jobb dit han flytter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...