Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #1 Skrevet 20. mai 2021 Innledningsvis vil jeg si at jeg selvfølgelig vil kontakte legen med problemet, og ikke gjøre vurderingen utelukkende på bakgrunn av svar i denne tråden. Problemet her at man må overdrive voldsomt for å komme inn til legen her, derfor ville jeg sjekke om mine symptomer kan tyde på blodpropp. Jeg er 38 år, har ikke gått på p-piller de siste 5 årene. Jeg har astma og tendens til opphopning av væske i kroppen, opplever noen ganger at det "drar" i musklene i armer og bein, ganske vonde greier. De siste to ukene har jeg hatt problemer med venstre fot - hvis jeg sitter i 15 minutter eller mer, er det umulig å gå rett på foten når jeg reiser meg opp, jeg må trå på siden av foten i noen sekunder først. Opplever at det "drar" i leggmuskelen. Skjønner ikke hva dette kan være, og da jeg ringte til legekontoret i forrige uke, ba de meg vente og se, for det kunne jo ikke være noe farlig. Så da lurer jeg på - har noen andre hatt slike symptomer før, og hva fant legen ut? Anonymkode: c6e3d...a16
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #2 Skrevet 20. mai 2021 Svigermor hadde blodpropp i benet og hun sier det var sinnsykt vondt. Men du bør bestille time hos en manuellterapeut, de er eksperter på muskler og ledd, og kan bestille alt fra ultralyd til røntgen når de mener det nødvendig. De er en del av helsevesenet, men du trenger ikke henvisning. De kan mye mer om dette enn en allmennpraktiserende lege. Anonymkode: 8e301...8b9
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #3 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Svigermor hadde blodpropp i benet og hun sier det var sinnsykt vondt. Men du bør bestille time hos en manuellterapeut, de er eksperter på muskler og ledd, og kan bestille alt fra ultralyd til røntgen når de mener det nødvendig. De er en del av helsevesenet, men du trenger ikke henvisning. De kan mye mer om dette enn en allmennpraktiserende lege. Anonymkode: 8e301...8b9 Har dessverre ikke råd til private timer, røntgen osv akkurat nå. Anonymkode: c6e3d...a16
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #4 Skrevet 20. mai 2021 Jeg hadde smerter i ryggen (lungene), det var eneste symptom. Kastet opp blodpropper etterhvert. Små klumper med blod... Hadde det på lungene, det tok 6 døgn før de fant ut hva som feilte meg. Be om d-timer så kan de utelukke blodpropp med det samme. Lykke til! Anonymkode: da2da...954
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #5 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde smerter i ryggen (lungene), det var eneste symptom. Kastet opp blodpropper etterhvert. Små klumper med blod... Hadde det på lungene, det tok 6 døgn før de fant ut hva som feilte meg. Be om d-timer så kan de utelukke blodpropp med det samme. Lykke til! Anonymkode: da2da...954 Takk for svaret. Hva er d-timer? Anonymkode: c6e3d...a16
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #6 Skrevet 20. mai 2021 Mente d-dimer. Blodprøve. Anonymkode: da2da...954
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #7 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har dessverre ikke råd til private timer, røntgen osv akkurat nå. Anonymkode: c6e3d...a16 De er en del av helsevesenet uten å være privat, så de henviser til sykehus og du betaler samme takst som om legen din henviste. Du må bare passe på å gå til en som har refusjonsavtale, for de har jo manuellterapeuter på Volvat også, der må du betale selv. Anonymkode: 8e301...8b9
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #8 Skrevet 20. mai 2021 Jeg hadde blodpropp i lyske og lår. Symtomene der var store smerter ved belastning, hovnet opp til det dobbelt og rød i huden. Symptomene kom gradvis tilslutt klarte jeg ikke å løfte foten. Anonymkode: b390a...c37
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #9 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Svigermor hadde blodpropp i benet og hun sier det var sinnsykt vondt. Men du bør bestille time hos en manuellterapeut, de er eksperter på muskler og ledd, og kan bestille alt fra ultralyd til røntgen når de mener det nødvendig. De er en del av helsevesenet, men du trenger ikke henvisning. De kan mye mer om dette enn en allmennpraktiserende lege. Anonymkode: 8e301...8b9 Jeg er også en STOR FAN av manuellterapeuter, men det tar gjerne like lang tid å få time. Hadde dradd til legevakten om jeg var deg. Særlig om de har røntgen. Bare si at du ikke blir tatt på alvor hos legen. Har ikke hatt blodpropp, men hadde et tretthetsbrudd i foten, som ble avvist av legen og som kom frem på røntgen. Anonymkode: 57bfd...5ef
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #10 Skrevet 20. mai 2021 Jeg fikk akutt, massiv blodpropp i lungen. For meg kom det veldig brått på, men litt smerter bak i ryggen og litt tungpust, som økte på i rasende stor fart. På ti minutter gikk jeg fra å være litt «støl» og lett tungpustet, til en smerte fra helvete og å ikke få puste. Det gikk ikke lange tiden før jeg var innlagt på sykehuset, men de mistenkte faktisk ikke blodpropp siden jeg hadde vondt bare bak det ene skulderbladet og ikke hadde noen ødem i beina. De trodde faktisk at jeg faket det hele, men de fikk en helt annen holdning og fart når resultatet av CT kom tilbake. Anonymkode: 78f17...758
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #11 Skrevet 20. mai 2021 Hos meg begynte det med ubehag/ vondt i leggen. Først trodde jeg det var et insektstikk jeg reagerte på. Etterhvert ble det som gangsperr/ muskelstrekk i leggmuskelen. Jeg var ikke håven eller hadde fargeforandringer. Etter ei lita uke ga det seg, men da fikk jeg vondt i korsryggen. Jeg koblet ikke at det var en sammenheng. Jeg har hatt vondt i korsryggen med ujevne mellomrom etter tre svangerskap, så dette reagerte jeg heller ikke på. Etter to uker ble plutselig venstre lår stort og blålilla. Da bar det inn på sykehus. Jeg hadde en stor blodpropp i bekkenet. Neste stopp ville vært lungene. Legene mente jeg hadde hatt griseflaks, som hadde hatt en voksende blodpropp på vandring. Den var visst såpass stor, at videre vandring hadde tatt livet av meg. Anonymkode: 5a2ae...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå