Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har du det med nedstengning fra, fint hvis du oppgir en kilde på at små steder uten smitte skal stenges ned

Anonymkode: 8e9cf...659

Ved innføring av koronapass vil jo vi måtte testes hele tiden, selv om vi ikke har smitte. Altså, for å delta i samfunnet. Noe vi ikke trenger akkurat nå. 

Anonymkode: 82be0...fa4

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har absolutt ingen tro på at en annen regjering ville fordelt vaksinene annerledes. Det er f.eks. AP som styrer i Oslo som har tvunget frem dette fokuset på fordeling. Nå kan det være andre årsaker til at regjeringen bør byttes, men de som velger vekk regjeringen på dette grunnlaget alene blir nok skuffet. 

Jeg synes det er riktig med skjevfordeling, men jeg synes den er gjort feil. Man har brukt smittetall alt for langt tilbake i tid og man skjevfordeler for grovt (Oslo-regionen burde få flere vaksiner, men ikke på langt nær så mange). Selv om de medisinskfaglige grunnene er forståelig (vaksinér så mange som mulig der smitten er størst og muligheten for å gjennomføre tiltak/holde avstand er minst - uheldigvis også grunnet manglende respekt for tiltakene) så har det så mange andre ringvirkninger og signaler. Oslo-området har alltid fått uforholdsmessig mer midler til det meste; til vei, kultur etc. enn resten av landet så en slik skjevfordeling bygger opp under oss og dem (Oslo mot resten). Regioner med høy andel vaksinerte vil kunne få en helt annen frihet; ting åpner opp, vaksinerte teller ikke med i antallbegrensningene, fullvaksinerte kan reise uten karantene etc. Så selv om vaksine ikke er noe som helst premiering så oppleves det av mange som om de som har vært dårlige på å etterleve smittevern premieres for dette (premieres nesten dobbelt ved at de har levd friere hele tiden). Når det gjelder reise vil plutselig en hel region kunne reise ut av landet på ferie, mens resten av befolkningen under 60 ikke kan dette. Ettersom man fortsatt kan smittes som vaksinert kan dette føre til at denne gruppen tar med seg smitte tilbake og forlenger tiltak for alle andre (ettersom fullvaksinerte gjerne er unndratt tiltak). Noe som igjen vil føles veldig urettferdig. 

I Bergen har det også vært mye smitte, men her har befolkningen fulgt godt opp smitteverntiltakene. Bergen har levd med strengere smitteverntiltak enn resten av landet over lenger tid og i mange runder. Da det var mer smitte i Oslo enn i Bergen (men begge var på stigende) var det f.eks. lov å samles 10 personer i Oslo, mens man i Bergen kunne var lov med 2. Tiltakene i Bergen har ofte vært strengere enn Oslo (muligens med unntak av skolene). Smitten slås dermed raskere tilbake i Bergen enn i Oslo. Selv om Bergen er en storby med økende smitte nå, får man ikke flere vaksiner hit og mange kan nok føles at de straffes for å følge langvarige og strenge tiltak. I tillegg er Bergen et godt stykke bak andre kommuner i vaksineringen. Mens andre kommuner er ned på 40-50 åringene, har Bergen knapt begynt på de som er 60. Bergen er også tett vevd sammen med kommunene rundt da folk jobber, går på skole og har aktiviteter i andre kommuner enn der de bor. Disse kommunene må gi fra seg vaksiner. Dette vil igjen gjøre regionen mer sårbar for smitte og kan fort føre til nok en gang strenge tiltak i regionen. 

Anonymkode: a5109...cf3

Enig i det du skriver.

Jeg er i utgangspunktet for fordeling av vaksiner ut fra smittesituasjon. Problemet er måten det gjøres på, at de ser på at smitte langt tilbake skal gi dem flere vaksiner langt frem i tid. Samtidig må regioner som nå har hatt høy smitte da avgi vaksiner, så kanskje de blir prioritert mye lenger frem i tid igjen. Hadde man fordelt det etter situasjon i nåtid, da hadde det vært annerledes.

Jeg hadde også vært for en slik fordeling av vaksiner hvis regjeringen samtidig gjorde det tydelig at de som får ekstra vaksiner nå får det for å få åpnet samfunnet der det har vært mest smitte. Altså lokal åpning innenlands.

Men når de nå åpner for reiser for fullvaksinerte, når de gir stadig privilegier til de som er fullvaksinerte, når de premierer det å ikke følge restriksjonene som har vært, når de vil åpne for innreise, og alt dette før hele befolkningen har fått tilbud om vaksine, da er det ikke lenger likhet for alle, da er det grov ulikhet, og det er farlig - for da blir folk demotiverte, og det gir vann på mølla for de som er mer ekstreme i sine holdninger, og det gir en polarisering i samfunnet.

Det er dessuten så mange ubesvarte spørsmål når det kommer til det såkalte koronasertifikatet, at det er horribelt å innføre det før disse spørsmålene er besvart ordentlig og man vet at ressursene er tilstede i alle landets kommuner for testing.

Når de åpner opp for både ut- og innreise for fullvaksinerte, når de vet at disse trolig ikke er beskyttet mot bl.a. den indiske mutasjonen, da øker risikoen betraktelig for de som er hjemme og for nye smittebølger og runder med nedstengning innenlands etter ferien. I tillegg vil det å forflytte mye folk, slik regjeringen og EU nå legger opp til, øke risikoen for ytterligere mutasjoner, noe som er idioti så lenge så få i verden tross alt er vaksinerte. Pr. i dag er mindre enn 400 millioner fullvaksinerte - men mange av disse er vaksinert med vaksiner som har vist seg å ikke ha god effekt mot noen av mutasjonene (f.eks. den kinesiske vaksinen). Tar vi med de som er fullvaksinerte og de som kun har fått første dose, så er tallene under 800 millioner vaksinerte. Dvs. 10 % av verdens befolkning er vaksinert, nå skal vi slippe opp. Det finnes ikke logikk i det pr. i dag.

Anonymkode: b5c87...c2b

Ved innføring av koronapass vil jo vi måtte testes hele tiden, selv om vi ikke har smitte. Altså, for å delta i samfunnet. Noe vi ikke trenger akkurat nå. 

Å teste er ikke nedstengning og ingenting er avgjort når det gjelder koronapass. Det var vel snakk om store arrangert og å dra på Cruise, det er ikke å delta i samfunnet altså, men å dra på cruise er kanskje viktig for deg?

Anonymkode: 8e9cf...659

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er det ingen som har sagt. Det vurderes hvordan dette passet skal kunne brukes . Det som er sagt er at det kan tenkes å bruke testing for å delta på arrangementer på steder med høyt smittetrykk . Mer info kommer helt sikkert så her trenger du nok ikke ta sorger på forskudd

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Det er det ingen som har sagt. Det vurderes hvordan dette passet skal kunne brukes . Det som er sagt er at det kan tenkes å bruke testing for å delta på arrangementer på steder med høyt smittetrykk . Mer info kommer helt sikkert så her trenger du nok ikke ta sorger på forskudd

I Danmark må man teste seg for å gå på trening, i badeanlegg og lignende. Sorger på forskudd eller realisme?

Annonse

I Danmark må man teste seg for å gå på trening, i badeanlegg og lignende. Sorger på forskudd eller realisme?

I Danmark ja!! De har måttet teste seg for ting vi har hatt åpnet hele tiden. Det er dessuten mye mer smitte i Danmark enn i Norge. Det er også stor forskjell på tiltak i områder med høy smitte og i områder med liten/ lav smitte

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Problematisk eller vrangvilje?

Anonymkode: 6799a...a8b

Faktum er at veldig mange kommuner ikke har testekapasitet til at andre enn de med symptomer eller mistanke om smitte skal testes.

Det er problematisk når Helsedirektoratet har gått ut og sagt at denne typen testing (for koronasertifikat) bør gjøres privat for å ikke belaste det offentlige helsevesenet - men for det meste av landet finnes ikke slik private testemuligheter. Samtidig er det uttalt at testing må godkjennes av det kommunale helsetilbudet.

I Danmark opplevde de at det å la koronasertifikat være gyldig 72 timer var for lang gyldighet - smitten i samfunnet rakk da å øke tydelig igjen.

Så hvor ofte skal man måtte teste seg - annenhver dag, hver dag? - og hvor skal man teste seg når testekapasiteten ikke finnes i nærheten av der man bor? Og hvem skal dekke kostnaden med alle disse testene?

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Faktum er at veldig mange kommuner ikke har testekapasitet til at andre enn de med symptomer eller mistanke om smitte skal testes.

Det er problematisk når Helsedirektoratet har gått ut og sagt at denne typen testing (for koronasertifikat) bør gjøres privat for å ikke belaste det offentlige helsevesenet - men for det meste av landet finnes ikke slik private testemuligheter. Samtidig er det uttalt at testing må godkjennes av det kommunale helsetilbudet.

I Danmark opplevde de at det å la koronasertifikat være gyldig 72 timer var for lang gyldighet - smitten i samfunnet rakk da å øke tydelig igjen.

Så hvor ofte skal man måtte teste seg - annenhver dag, hver dag? - og hvor skal man teste seg når testekapasiteten ikke finnes i nærheten av der man bor? Og hvem skal dekke kostnaden med alle disse testene?

Dette. Der jeg bor har vi ingen privatklinikker. Testkapasiteten har vært sprengt hele tiden, enda vi bare tester dem med symptomer og kontakt med smittede. Folk lever i en utopi. 

I vår kommune som er en relativt liten kommune har vi hatt et par store utbrudd som stengte alt. I tillegg ligger vi nær storby som har mye smitte og omegnskommunene følger smittevernsreglene derfra. Vi har strenge tiltak. Nå er vi tvunget å gi fra oss doser og er en av kommunene som kommer dårligst ut av dette. Jeg kan nesten ikke forstå at dette kan være lovlig. Koronapasset kan de stappe der solen ikke skinner - for de eneste fullvaksinerte denne sommeren er eldre / syke og Osloborgerne. 

Anonymkode: 87857...ed0

Jeg gremmes. Nå leser jeg i avisa at flere av de kommunene som skal få mer vaksiner får lettelser i tiltak fordi smitten er lav. Min kommune får nå nedstenging og strengere tiltak pga høy smitte samtidig som vi mister 35% (ca 660 pr. uke) av vaksinene vi er forespeila. Vi er også den kommunen i landet med flest campingplasser og en mengde med hytter. Om sommeren er det masse mennesker her fra hele landet, men kanskje spesielt fra de kommunene som nå får vaksiner istedenfor oss. Det er litt vanskelig å glede seg over at friske mennesker i andre kommuner blir vaksinert når risikogruppene hos oss må vente til sommeren er på hell og antagelig enda lenger. 

Anonymkode: 1a733...570

Og her er det nesten bare elever fra samme kommune som går. Elever som er fra andre kommuner, bor ofte på hybel og har deltidsjobb, altså de drar ikke hjem til foreldrene hver helg. Vi har heller ikke hatt smitte i omkringliggende kommuner i lang tid. Så da skal vi altså stenges ned? Med null tilfeller?

Men det er da ingen som har sagt det? Jeg prøver å si:ny nasjonal nedstenging kan unngås dersom man slår ned smitten. Fhi mener at dette er den beste strategien for å gjøre nettopp det. Selv om det betyr at utkantene må vente noe lenger på å få vaksinert sin befolkning. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg gremmes. Nå leser jeg i avisa at flere av de kommunene som skal få mer vaksiner får lettelser i tiltak fordi smitten er lav. Min kommune får nå nedstenging og strengere tiltak pga høy smitte samtidig som vi mister 35% (ca 660 pr. uke) av vaksinene vi er forespeila. Vi er også den kommunen i landet med flest campingplasser og en mengde med hytter. Om sommeren er det masse mennesker her fra hele landet, men kanskje spesielt fra de kommunene som nå får vaksiner istedenfor oss. Det er litt vanskelig å glede seg over at friske mennesker i andre kommuner blir vaksinert når risikogruppene hos oss må vente til sommeren er på hell og antagelig enda lenger. 

Jeg bor i en slik kommune som akkurat har fått lettelser. Vi gikk fra 5a til 5b,og de kaller det lettelser. Fortsatt er bibliotek, svømmehall, fritidsaktiviteter osv stengt. Men de kaller det lettelser. 

Annonse

Nå skjønner jeg ikke helt panikken rundt dette med skjevfordelingen. Selv om jeg skulle få vaksinen ett par uker før noen andre så nå jeg uansett vente 12 uker før jeg får dose 2 og er fullvaksinert. Når man i tillegg må vente en stund etter at siste dose er satt før man defineres som fullvaksinert så er vi kommet tidligst ut i september før jeg kan nyte godt av denne vaksinen. Da er skoleferien og fellesferien for lengst over. 

Og ser dere på tallene for vaksinerte så vil dere se at Ullensaker som er en av kommunene som har fått flere doser ligger på topp når det gjelder smitte. Men, på ca 320 plass når det gjelder antall personer som har fått minst 1 dose. Kommunen i Norge med færrest vaksinert har 7% færre vaksinert ift innbyggertall. Og ingen av disse kommunene som har færre vaksinerte må avgi vaksiner. 

Og til sist, når det gjelder alle disse turistene dere snakker om skal komme i sommer. Dette er da definert som unødig reise. Ergo 10 dager på karantenehotel. Så jeg skjønner heller ikke her problemet. 

Slutt å være så forbanna sjalu og selvsentrert. Det er ikke krise om du må vente en ekstra uke før du får vaksinen. Fhi sier at skjevfordelingen utgjør i snitt under 4 dager forsinkelse. 

Anonymkode: d1fcb...15d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg klarer ikke helt å sette pris på at min kommune, der det er sånn:

image.png.3eb021e7eb81ee75960da7aaf0e60b5c.png

Skal gi 35% av vaksinene til bl.a. en kommune der det ser sånn ut:

image.png.ce1432731161b3f28fe29f9a021ee7da.png

Vi har levd med det meste stengt, vi har hatt 5b og 5a i lange perioder og har siden nyttår omtrent hatt strengere regler enn nasjonalt og folk har vært flinke og lojale og slått ned flere utbrudd. Tror vi hadde 14 dager da det letta litt før det smalt. Kinoen fikk lov å åpne for kort tid siden. Nå stenger den antagelig igjen i dag eller i morgen. Det føles som et svik å måtte avgi vaksiner til kommuner som har flat trend og nesten ingen smitta, bare fordi de hadde det en gang for 8-10 uker siden. Det gjør noe med tilliten til regjeringen og det gjør noe med folks ork til å nok en runde sitte hjemme, gå tur, ikke treffe andre osv når lyset i tunnelen, vaksinene, tas fra deg når det er som mørkest. 

Skjevfordelingen er merkelig skjevfordelt.

Anonymkode: bcca3...496

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå skjønner jeg ikke helt panikken rundt dette med skjevfordelingen. Selv om jeg skulle få vaksinen ett par uker før noen andre så nå jeg uansett vente 12 uker før jeg får dose 2 og er fullvaksinert. Når man i tillegg må vente en stund etter at siste dose er satt før man defineres som fullvaksinert så er vi kommet tidligst ut i september før jeg kan nyte godt av denne vaksinen. Da er skoleferien og fellesferien for lengst over. 

Og ser dere på tallene for vaksinerte så vil dere se at Ullensaker som er en av kommunene som har fått flere doser ligger på topp når det gjelder smitte. Men, på ca 320 plass når det gjelder antall personer som har fått minst 1 dose. Kommunen i Norge med færrest vaksinert har 7% færre vaksinert ift innbyggertall. Og ingen av disse kommunene som har færre vaksinerte må avgi vaksiner. 

Og til sist, når det gjelder alle disse turistene dere snakker om skal komme i sommer. Dette er da definert som unødig reise. Ergo 10 dager på karantenehotel. Så jeg skjønner heller ikke her problemet. 

Slutt å være så forbanna sjalu og selvsentrert. Det er ikke krise om du må vente en ekstra uke før du får vaksinen. Fhi sier at skjevfordelingen utgjør i snitt under 4 dager forsinkelse. 

4 dager er ren utopi. Det er ikke kapasitet i mange kommuner til å doble antall vaksiner satt når endelig dosene kommer. Ordføreren her har allerede gått ut med pressemelding at dette vil forsinke vaksineringen betydelig!

Optatium skrev (1 time siden):

Jeg bor i en slik kommune som akkurat har fått lettelser. Vi gikk fra 5a til 5b,og de kaller det lettelser. Fortsatt er bibliotek, svømmehall, fritidsaktiviteter osv stengt. Men de kaller det lettelser. 

Vi har gått fra 5b til 5a tilbake til 5b, noen få uker nasjonale + munnbindpåbud og nå er det 5b igjen.  

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

4 dager er ren utopi. Det er ikke kapasitet i mange kommuner til å doble antall vaksiner satt når endelig dosene kommer. Ordføreren her har allerede gått ut med pressemelding at dette vil forsinke vaksineringen betydelig!

I vår kommune har de også sagt at det blir store forsinkelser i vaksinering. 

Anonymkode: d522e...3d8

Innenlandsturister, selvsagt. Mellom 80 og 100 000 kommer til min kommune i løpet av sommeren fra andre steder i landet. De kommer nok i år også. Det er ikke karantene ved reiser innenlands. 

Sarpsborg, som er en av kommunene i landet som ligger høyt på lista over  antall vaksinerte, både 1 og 2 doser, skal også motta ekstra vaksiner. Da fra kommuner som har kommet kortere. Det er der logikken brister litt for meg. De har flat trend på svært lav/ingen smitte og skal motta ekstra vaksiner fra kommuner med høyere smittetrykk. Hvorfor skal de få? For øvrig, om skjevfordelingen utgjør så lite i snitt at det knapt skal være noe å bry seg om, hvorfor gjøre det da? Da vil det jo knapt være noe å bry seg om for de som får før også, kanskje? Eller det sånn at det skal få lov å bety noe for de som får mens de som må vente skal tie stille og avspises med at det ikke blir noen særlig forskjell?

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Turister kommer jo ikke bare fra utlandet, siden folk ikke kan reise til Syden så strømmer de til Sørlandet, og mange av de kommer fra Oslo og omegn. Her har vaksinekalenderen i kommunen gått fra å ha tydelig tidsperspektiv for når de forskjellige gruppene kan forvente vaksinering, til nå å stå kanskje sommer/tidlig høst.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du her egentlig, at ingen kommuner som har færre vaksinerte enn Ullensaker ikke må gi fra seg vaksinedoser?

Anonymkode: bcca3...496

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror du misforstår noe av grunnen til reaksjonene. 

Jeg holder til i Larvik, her fikk vi 14. mai beskjed om at vi var en nullkommune, vi skulle ikke motta ekstra, men heller ikke få mindre doser. Samme uken har vi tidenes smitteutbrudd her. Det har aldri vært så mange smittet eller i karantene noensinne under pandemien. Skoler, barnehager og arbeidsplasser er berørt. Vi går nå over på 5B. Samme dag som dette blir vedtatt, får kommunen kontrabeskjed om 35 % mindre doser. Kommunene rundt oss er nullkommuner og vi har større smittetrykk enn de når denne avgjørelsen blir tatt. 

Det handler ikke om vaksine til meg, jeg får sist uansett, det er bare rett og rimelig. Dette handler arbeidsplasser om som nok en gang må stenge dørene og tape hundretusener, som må akseptere utbrudd pga situasjoner de ikke rår over, samtidig som signalene er at vi blir nedprioritert ved fordelingen. Koronastøtten kommunen fikk dekker svært lite av dette. 

Anonymkode: 11b42...aa0

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror du misforstår noe av grunnen til reaksjonene. 

Jeg holder til i Larvik, her fikk vi 14. mai beskjed om at vi var en nullkommune, vi skulle ikke motta ekstra, men heller ikke få mindre doser. Samme uken har vi tidenes smitteutbrudd her. Det har aldri vært så mange smittet eller i karantene noensinne under pandemien. Skoler, barnehager og arbeidsplasser er berørt. Vi går nå over på 5B. Samme dag som dette blir vedtatt, får kommunen kontrabeskjed om 35 % mindre doser. Kommunene rundt oss er nullkommuner og vi har større smittetrykk enn de når denne avgjørelsen blir tatt. 

Det handler ikke om vaksine til meg, jeg får sist uansett, det er bare rett og rimelig. Dette handler arbeidsplasser om som nok en gang må stenge dørene og tape hundretusener, som må akseptere utbrudd pga situasjoner de ikke rår over, samtidig som signalene er at vi blir nedprioritert ved fordelingen. Koronastøtten kommunen fikk dekker svært lite av dette. 

Anonymkode: 11b42...aa0

Tror ikke du jeg vet dette? Selv bor jeg i Ullensaker kommune. En av de kommunene som har hatt de strengeste restriksjonene i Norge og som nå ligger på 2 plass med mest arbeidsledige. Vi ligger i tillegg på bunn når det gjelder antall vaksinerte og på topp når det gjelder smitte. 

Jeg er selv av de som blir vaksinert sist og vi ligger fortsatt bak fhi sin vaksinasjonsplan. Like vel så sitter enkelte i bygder hvor det har vært null smitte og surver over at de må vente en uke ekstra på vaksinen. 

Det er jo FHI som anbefaler det. Jeg bor i Oslo, er 36 år med 2 barn i småskolealder. Vi har vært helt ekstremt forsiktige. Vi fikk tlf om karantene på julaften, i romjula, i vinterferien, og rett før påske. I tillegg til 3 karantener utenom. Elevene på skolen var på rødt nivå frem til for 2 uker siden. De har hele dette skoleåret (siden i høst) fått utdelt en liten plass i skolegården der de må være hele (gult nivå) eller halve (rødt nivå) klassen sammen. En asfalt fotballbane ble delt i 4 og en klasse fikk da en fjerdedel. Og slik er det fremdeles.

Pga alderen min er jeg også helt til sist i vaksineprioriteringen. Ingen sosial omgang med familie eller venner på månedsvis.

Du kan bare rulle inn surgjeipen din! 

Anonymkode: 176d6...e5f

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo FHI som anbefaler det. Jeg bor i Oslo, er 36 år med 2 barn i småskolealder. Vi har vært helt ekstremt forsiktige. Vi fikk tlf om karantene på julaften, i romjula, i vinterferien, og rett før påske. I tillegg til 3 karantener utenom. Elevene på skolen var på rødt nivå frem til for 2 uker siden. De har hele dette skoleåret (siden i høst) fått utdelt en liten plass i skolegården der de må være hele (gult nivå) eller halve (rødt nivå) klassen sammen. En asfalt fotballbane ble delt i 4 og en klasse fikk da en fjerdedel. Og slik er det fremdeles.

Pga alderen min er jeg også helt til sist i vaksineprioriteringen. Ingen sosial omgang med familie eller venner på månedsvis.

Du kan bare rulle inn surgjeipen din! 

Anonymkode: 176d6...e5f

Men det er du selv som har valgt å ikke ha noen sosial omgang, verken på nett, telefon, utendørs eller innendørs, med din egen familie og venner. Du kan da ikke trekke det frem som et argument, når slik kontakt aldri har vært forbudt. 

• Opprett ny...