Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #1 Skrevet 19. mai 2021 Jeg har nå saumfart partibøkene til flere av de etablerte partiene. Jeg har stemt alt i fra sv til FrP faktisk i mitt liv. Det er fordi jeg syns alle har noe godt ved deg og ideologien står ikke nødvendigvis så sterkt. De senere årene har jeg stemt borgerlig og ønsker i prinsippet st dette skal fortsette. Men den fjerning av brillestøtten fikk høyre en strek i regningen hos meg. Stemmer ikke bare på bakgrunn av det, men Jeg mener at størrelsen på lommeboka ikke skal ha noe å si for om barn kan se eller ei. Det som provoserer enda mer er st barn med adhd kan gå flere tusen i støtte hver mnd fordi de sliter ut klær, mister ting, ødelegger ting. Men barn skal ha den dårligste kvalitet på brillen. Ser gode ting på borgerlig og rødgrønn side men denne tingen vil være en del av totalen for mitt valg. Anonymkode: f85c8...f5d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #2 Skrevet 19. mai 2021 Kanskje du finner noe nyttig i denne; https://www.faktisk.no/artikler/yZw/innsikt-hvor-kommer-de-nye-satsene-for-stotte-til-barnebriller-fra Anonymkode: 97844...518
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #3 Skrevet 19. mai 2021 Gratis tannlege er mye viktigere... Anonymkode: baa2c...aa7
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #4 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Gratis tannlege er mye viktigere... Anonymkode: baa2c...aa7 For du er det det. For barn er tannlege gratis. Barnebriller når de har styrke koster ofte oppmøte 7-10.000 kroner og må ofte byttes 1-2 ganger i året. Da mitt barn var yngre måtte han bytte briller 4 ganger i året. Anonymkode: f85c8...f5d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #5 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Kanskje du finner noe nyttig i denne; https://www.faktisk.no/artikler/yZw/innsikt-hvor-kommer-de-nye-satsene-for-stotte-til-barnebriller-fra Anonymkode: 97844...518 Har lest den før, men den er fra 2019. det var så mange partier som var imot den, men ser ikke at noen vil gi den tilbake. Anonymkode: f85c8...f5d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #6 Skrevet 19. mai 2021 Hva skjer egentlig med de barna som ser dårlig, men hvor foreldrene ikke har råd/ikke prioriterer briller til barnet? Vi skraper sammen gang på gang, men synet endres raskt og barnet har måttet bytte brilleglass og innfatning hyppig og det er en stor utgiftspost for oss. Anonymkode: 86f28...50c
Superdolly Skrevet 19. mai 2021 #7 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva skjer egentlig med de barna som ser dårlig, men hvor foreldrene ikke har råd/ikke prioriterer briller til barnet? Vi skraper sammen gang på gang, men synet endres raskt og barnet har måttet bytte brilleglass og innfatning hyppig og det er en stor utgiftspost for oss. Anonymkode: 86f28...50c Jeg så i går at det var en optiker som sto fram og sa at hun hadde mange barnebriller liggende. Støtten utbetales direkte til foreldrene, og det er mange som ikke prioriterer å hente ut brillene. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/foreldrene-far-stotte_-men_henter-ikke-barnas-briller-1.15487734 Jeg vil anta at de barna rett og slett må gå rundt og se dårlig.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #8 Skrevet 19. mai 2021 Superdolly skrev (37 minutter siden): Jeg så i går at det var en optiker som sto fram og sa at hun hadde mange barnebriller liggende. Støtten utbetales direkte til foreldrene, og det er mange som ikke prioriterer å hente ut brillene. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/foreldrene-far-stotte_-men_henter-ikke-barnas-briller-1.15487734 Jeg vil anta at de barna rett og slett må gå rundt og se dårlig. Det er jo helt håpløst at det utbetales til foreldrene. Det burde vært som med høreapparater at det går via NAV. Da får man apparatene i hånden og så ordner NAV det økonomiske. Anonymkode: 97844...518
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #9 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har nå saumfart partibøkene til flere av de etablerte partiene. Jeg har stemt alt i fra sv til FrP faktisk i mitt liv. Det er fordi jeg syns alle har noe godt ved deg og ideologien står ikke nødvendigvis så sterkt. De senere årene har jeg stemt borgerlig og ønsker i prinsippet st dette skal fortsette. Men den fjerning av brillestøtten fikk høyre en strek i regningen hos meg. Stemmer ikke bare på bakgrunn av det, men Jeg mener at størrelsen på lommeboka ikke skal ha noe å si for om barn kan se eller ei. Det som provoserer enda mer er st barn med adhd kan gå flere tusen i støtte hver mnd fordi de sliter ut klær, mister ting, ødelegger ting. Men barn skal ha den dårligste kvalitet på brillen. Ser gode ting på borgerlig og rødgrønn side men denne tingen vil være en del av totalen for mitt valg. Anonymkode: f85c8...f5d Barn med adhd får som regel rundt 600 kr i mnd om de ikke har noe ekstra som medfører ekstra utgifter ( må dokumenteres). Merkelig at du tenker en gruppe barn med vansker bør få hjelp og ikke en annen. Om du er opptatt av at barn og familier som trenger hjelp og støtte skal få det (briller eller andre ting) bør du hvert fall ikke stemme borgerlig. De har fjernet mer enn briller for barn de siste årene. Anonymkode: 9769c...5e8
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #10 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Barn med adhd får som regel rundt 600 kr i mnd om de ikke har noe ekstra som medfører ekstra utgifter ( må dokumenteres). Merkelig at du tenker en gruppe barn med vansker bør få hjelp og ikke en annen. Om du er opptatt av at barn og familier som trenger hjelp og støtte skal få det (briller eller andre ting) bør du hvert fall ikke stemme borgerlig. De har fjernet mer enn briller for barn de siste årene. Anonymkode: 9769c...5e8 Det er ikke det at man skal sette barn opp mot hverandre. Nå kjenner jeg flere foreldre som har barn med adhd og de måtte ikke dokumentere at de hadde merkostnader. Men skjønner ikke hvorfor slitasje av klær og ødelegge ting skal være mer verdt enn å se. Rødgrønn side vil jo øke skattene, hvis de øker skattene men ikke gjeninnfører noe av de borgerlige har tatt vekk vil jeg jo ikke stemme de. Da er det bedre å stemme borgerlig. Rødgrønn side vil øke skattene til alle som tjener over 600’. Har du da en familie på to som tjener ca 600’ hver så har de 1,2 mill i inntekt og vil få lik eller redusert skatt, mens en som er alene og tjener 650 vil få økning. Det for at man skal ta få de rike til å betale mer. begge sider mangler noe for de som er alene enten med barn eller uten. Og det er mange som bor alene. Anonymkode: f85c8...f5d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Rødgrønn side vil jo øke skattene, hvis de øker skattene men ikke gjeninnfører noe av de borgerlige har tatt vekk vil jeg jo ikke stemme de. Da er det bedre å stemme borgerlig. Godt poeng! Anonymkode: 97844...518
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #12 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke det at man skal sette barn opp mot hverandre. Nå kjenner jeg flere foreldre som har barn med adhd og de måtte ikke dokumentere at de hadde merkostnader. Men skjønner ikke hvorfor slitasje av klær og ødelegge ting skal være mer verdt enn å se. Rødgrønn side vil jo øke skattene, hvis de øker skattene men ikke gjeninnfører noe av de borgerlige har tatt vekk vil jeg jo ikke stemme de. Da er det bedre å stemme borgerlig. Rødgrønn side vil øke skattene til alle som tjener over 600’. Har du da en familie på to som tjener ca 600’ hver så har de 1,2 mill i inntekt og vil få lik eller redusert skatt, mens en som er alene og tjener 650 vil få økning. Det for at man skal ta få de rike til å betale mer. begge sider mangler noe for de som er alene enten med barn eller uten. Og det er mange som bor alene. Anonymkode: f85c8...f5d Generelt vil de rødgrønne at vi spleiser mer på støtte til de som er sårbare i samfunnet. Barn som trenger briller, barn som lever i fattigdom, de med funksjonsnedsettelser osv. Om man yter etter evne og får etter behov er det vel helt logisk at de som tjener mest betaler mer enn de som har lave lønninger? Jeg er alenemor med 680 000 i året og jeg tåler litt mer skatt. Mener de med enda høyere inntekt i alle fall gjør det. Borgerlig side kjører er mer amerikansk linje hvor alle er ansvarlig for seg selv. Da også for briller uansett årsak. Vanskelig å basere et valg eller svar på EN stønad til EN gruppe. Man må heller tenke hva slags samfunn man ønsker. Jeg vet hvert fall hva jeg ønsker der. Det du/vennene dine sier stemmer ikke. Du får lese deg opp på nav sine sider på grunnstønad. De med adhd får sats 1 (686 kr pr måned.). Må da ha legeerklæring. Utover dette må utgifter dokumenteres. Anonymkode: 9769c...5e8
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #13 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har nå saumfart partibøkene til flere av de etablerte partiene. Jeg har stemt alt i fra sv til FrP faktisk i mitt liv. Det er fordi jeg syns alle har noe godt ved deg og ideologien står ikke nødvendigvis så sterkt. De senere årene har jeg stemt borgerlig og ønsker i prinsippet st dette skal fortsette. Men den fjerning av brillestøtten fikk høyre en strek i regningen hos meg. Stemmer ikke bare på bakgrunn av det, men Jeg mener at størrelsen på lommeboka ikke skal ha noe å si for om barn kan se eller ei. Det som provoserer enda mer er st barn med adhd kan gå flere tusen i støtte hver mnd fordi de sliter ut klær, mister ting, ødelegger ting. Men barn skal ha den dårligste kvalitet på brillen. Ser gode ting på borgerlig og rødgrønn side men denne tingen vil være en del av totalen for mitt valg. Anonymkode: f85c8...f5d Vil du ha skattelette må det også kuttes. Hvor mye mer i skatt er du villig til å betale for å få tilbake brillestøtten? Anonymkode: 17ac9...f8a
Hengebukksvinet Skrevet 19. mai 2021 #14 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har nå saumfart partibøkene til flere av de etablerte partiene. Jeg har stemt alt i fra sv til FrP faktisk i mitt liv. Det er fordi jeg syns alle har noe godt ved deg og ideologien står ikke nødvendigvis så sterkt. De senere årene har jeg stemt borgerlig og ønsker i prinsippet st dette skal fortsette. Men den fjerning av brillestøtten fikk høyre en strek i regningen hos meg. Stemmer ikke bare på bakgrunn av det, men Jeg mener at størrelsen på lommeboka ikke skal ha noe å si for om barn kan se eller ei. Det som provoserer enda mer er st barn med adhd kan gå flere tusen i støtte hver mnd fordi de sliter ut klær, mister ting, ødelegger ting. Men barn skal ha den dårligste kvalitet på brillen. Ser gode ting på borgerlig og rødgrønn side men denne tingen vil være en del av totalen for mitt valg. Anonymkode: f85c8...f5d Nå er det vel ofte de med de største lommebøkene som stemmer Høyre, så de trenger kanskje ikke støtten?! Endret 19. mai 2021 av Hengebukksvinet
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #15 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Vil du ha skattelette må det også kuttes. Hvor mye mer i skatt er du villig til å betale for å få tilbake brillestøtten? Anonymkode: 17ac9...f8a Men hvis ingen av de rødgrønne har tenkt å ta den tilbake f.eks. Men øke skattene hva er incentivet med å stemme de? Med andre ting og? Anonymkode: f85c8...f5d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #16 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Men hvis ingen av de rødgrønne har tenkt å ta den tilbake f.eks. Men øke skattene hva er incentivet med å stemme de? Med andre ting og? Anonymkode: f85c8...f5d Det er et helt legitimt spørsmål. Hva skal man betale mer skatt for hvis de borgerlige uansett er de som skrur ned sykehuskøene. Hva skal man betale mer skatt for, hvis de rødgrønne ikke gjør en bedre jobb. Anonymkode: 97844...518
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men hvis ingen av de rødgrønne har tenkt å ta den tilbake f.eks. Men øke skattene hva er incentivet med å stemme de? Med andre ting og? Anonymkode: f85c8...f5d Du får lese partiprogrammene, og lese deg opp på forskjellen på de ulike gradene av sosialisme og kapitalisme. Anonymkode: 17ac9...f8a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): For du er det det. For barn er tannlege gratis. Barnebriller når de har styrke koster ofte oppmøte 7-10.000 kroner og må ofte byttes 1-2 ganger i året. Da mitt barn var yngre måtte han bytte briller 4 ganger i året. Anonymkode: f85c8...f5d Hvorfor er barnebriller så dyre? Kjøpte nettopp nye briller med glass på -4.25/-3.50 og justering for skjeve hornhinner, og ekstra tynne glass. Kostet kun 1385 kr. Anonymkode: 17ac9...f8a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #19 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvorfor er barnebriller så dyre? Kjøpte nettopp nye briller med glass på -4.25/-3.50 og justering for skjeve hornhinner, og ekstra tynne glass. Kostet kun 1385 kr. Anonymkode: 17ac9...f8a Skjønte heller ikke hvordan brillene kunne bli så dyre. Har to barn med briller, den ene med skjeve hornhinner. Har ligget på rundt 1800 og 2500 pr brille. Anonymkode: ffb75...f9f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #20 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Skjønte heller ikke hvordan brillene kunne bli så dyre. Har to barn med briller, den ene med skjeve hornhinner. Har ligget på rundt 1800 og 2500 pr brille. Anonymkode: ffb75...f9f Skjeve hornhinner gjør ikke brilleglass dyrere, men hvis barnet har f eks +8 og i tillegg trenger progressive briller, kommer man lett opp i 10000 kr for brillene. Er barnet i tillegg aktiv, bør man ikke velge de billigste innfatningene heller fordi de tåler stort sett mindre og man må bytte dem oftere. Anonymkode: 87a13...67b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #21 Skrevet 20. mai 2021 Superdolly skrev (17 timer siden): Jeg så i går at det var en optiker som sto fram og sa at hun hadde mange barnebriller liggende. Støtten utbetales direkte til foreldrene, og det er mange som ikke prioriterer å hente ut brillene. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/foreldrene-far-stotte_-men_henter-ikke-barnas-briller-1.15487734 Jeg vil anta at de barna rett og slett må gå rundt og se dårlig. Nei tror du misforstår. Det som skjer er at men bestiller brillene og de må hentes ut. Når du henter de ut så må du betale hele summen. Det er sinnsykt mye penger i alle fall når du kommer opp i styrke. Når du da har betalt hele summen, skriver du under papirer og setter i gang prosessen med å få tilbake deler av brillene. Jeg har aldri fått pengene tidligere enn 3 måneder!!!! Det er så mye penger det er snakk om. Jeg har to brille barn hvorav en har alvorlige synshemninger. Brillene hans koster 15000! Han bytter to-tre ganger i året! Vi er heldige vi har pengene spart opp men det er mange som ikke er like heldige som oss 😢 Anonymkode: c976d...4d3
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #22 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei tror du misforstår. Det som skjer er at men bestiller brillene og de må hentes ut. Når du henter de ut så må du betale hele summen. Det er sinnsykt mye penger i alle fall når du kommer opp i styrke. Når du da har betalt hele summen, skriver du under papirer og setter i gang prosessen med å få tilbake deler av brillene. Jeg har aldri fått pengene tidligere enn 3 måneder!!!! Det er så mye penger det er snakk om. Jeg har to brille barn hvorav en har alvorlige synshemninger. Brillene hans koster 15000! Han bytter to-tre ganger i året! Vi er heldige vi har pengene spart opp men det er mange som ikke er like heldige som oss 😢 Anonymkode: c976d...4d3 Med de nye reglene skal man ikke sende inn kvitteringen, kun papirene fra øyelege, evt med prisoverslag fra optiker hvis man oppfyller kravene for det. Pengene utbetales på kontoen til foreldrene uansett om man bestiller og henter brillene eller ikke. Og har man ikke penger å legge ut, kan man vente på utbetalingen før man bestiller/ henter briller. Mye bedre med de gamle reglene hvor man fikk dekt glass uansett og optiker kunne sende faktura direkte til nav. Anonymkode: 87a13...67b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #23 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Generelt vil de rødgrønne at vi spleiser mer på støtte til de som er sårbare i samfunnet. Barn som trenger briller, barn som lever i fattigdom, de med funksjonsnedsettelser osv. Om man yter etter evne og får etter behov er det vel helt logisk at de som tjener mest betaler mer enn de som har lave lønninger? Jeg er alenemor med 680 000 i året og jeg tåler litt mer skatt. Mener de med enda høyere inntekt i alle fall gjør det. Borgerlig side kjører er mer amerikansk linje hvor alle er ansvarlig for seg selv. Da også for briller uansett årsak. Vanskelig å basere et valg eller svar på EN stønad til EN gruppe. Man må heller tenke hva slags samfunn man ønsker. Jeg vet hvert fall hva jeg ønsker der. Det du/vennene dine sier stemmer ikke. Du får lese deg opp på nav sine sider på grunnstønad. De med adhd får sats 1 (686 kr pr måned.). Må da ha legeerklæring. Utover dette må utgifter dokumenteres. Anonymkode: 9769c...5e8 Det er helt fint å ønske seg ting, og ønske at det er det du beskriver her, som er realiteten. I virkeligheten er det ikke sånn. Da jeg var syk og stemte borgerlig, reagerte folk på at jeg gjorde det. Tenk at jeg som var syk skulle stemme på noen som gjorde det enda vanskeligere for meg selv, liksom. Faktum er at det stemte ikke. Det var borgerlig styre som fikk ned sykehuskøene slik at jeg ble frisk raskere og kunne jobbe raskere. Det har også ofte vært borgerlig styre som står bak reduksjon av co2-utslipp, større tiltak mot vold i nære relasjoner, etc, mens rødgrønt styre ofte ender med det motsatte. Man KAN IKKE se på ideologien som (man føler) ligger bak, man må se på hva som utrettes i praksis. Og man må også veie dette mot hvor mye man betaler for det (skatt). Mange tror tydeligvis at betaler de skatt, så blir disse pengene magisk omgjort til gode for samfunnet og verden. Det gjør det ikke. HI har helt rett i sine refleksjoner. Anonymkode: 97844...518
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #24 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Med de nye reglene skal man ikke sende inn kvitteringen, kun papirene fra øyelege, evt med prisoverslag fra optiker hvis man oppfyller kravene for det. Pengene utbetales på kontoen til foreldrene uansett om man bestiller og henter brillene eller ikke. Og har man ikke penger å legge ut, kan man vente på utbetalingen før man bestiller/ henter briller. Mye bedre med de gamle reglene hvor man fikk dekt glass uansett og optiker kunne sende faktura direkte til nav. Anonymkode: 87a13...67b Nei det er ikke slik! Jeg har hentet tre briller allerede med det nye systemet du underskriver papirene hos optikern og du underskriver og betaler når du for brillene. Vet ikke om det er annet system der hvor du bor men her er det slik. Som sagt allerede hentet tre briller pluss reserve briller. Anonymkode: c976d...4d3
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #25 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei det er ikke slik! Jeg har hentet tre briller allerede med det nye systemet du underskriver papirene hos optikern og du underskriver og betaler når du for brillene. Vet ikke om det er annet system der hvor du bor men her er det slik. Som sagt allerede hentet tre briller pluss reserve briller. Anonymkode: c976d...4d3 Da er det jammen flaks jeg er på dib og kan få vite av deg hvordan man skal gjøre dette, for de som jobber på nav med dette kan det tydeligvis ikke ettersom de når jeg har vært på kurs med dem har sagt det er sånn jeg skriver. I tillegg har de godkjent og betalt ut penger til alle våre kunder som har sendt inn papirene uten bevis for at de har bestilt og hentet briller... Anonymkode: 87a13...67b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå