Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #26 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ingen som sier valgene han tok tidligere er greit, ingen som sier tekstene han skrev til russen var ok. Det er helt greit å være kritisk til det også, ingen sier noe annet Det som blir sagt nå er at han som menneske har flere lag enn det som kom frem da han skrev russelåter, at han heldigvis har blitt eldre og mer moden. At han i dag jobber for helt andre ting, at han vil hjelpe de som skiller seg ut og blir mobbet for det, og det er fint. Pannebåndet og solbrillene har hele tiden vært uniformen hans, beskyttelsen mellom de som mobber og han. Nå viser han mer og mer av seg selv også uten disse, og det er fint. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig altså, det går an å mene russelåtene var grusomme og at det han gjør i dag er fint. Anonymkode: 0f4ea...c59 «Ingen» sier valgene han tok var ok? INGEN? Ikke engang russen som spilte disse låtene? Har de tatt avstand fra det offentlig? Hva med russen som spiller tilsvarende låter nå, og foreldrene som forsvarer dem? Det blir tåpelig å si at INGEN sier disse tekstene var ok. Det spilles jo tilsvarende tekster nå! Ingen, i hvert fall ikke jeg, nekter for at Tix sikkert har «flere lag» og blitt mer moden. Vi alle har jo og blir jo det. Poenget mitt er at om Tix eller andre hadde skrevet nedlatende, krenkende tekster om etniske eller religiøse minoriteter, eller folk med en spesiell seksuell legning, så hadde han han aldri blitt forsvart med at «folk har flere lag, han var bare umoden». Tror du helt seriøst at Tix hadde fått presentere Norge i EuroVision om han som 22-åring hadde skrevet musikk som krenket og glorifiserte vold og voldtekt mot homofile eller afrikanere? Det hadde ikke skjedd. Kvinner som gruppe er svært utsatt, over hele verden blir kvinner utsatt for diskriminering og vold. Likevel er kvinner DEN ENESTE gruppen det fremdeles er stuereint å krenke. Så stuereint at ungdom kan hoppe og danse til sanger som handler om horer og hvordan de, altså horene i alle aldre, til og med 13-årige horer, skal tvinges til å tilfredsstille «sjeikene» av det motsatte kjønn. Nekter du for at dette ALDRI hadde gått gjennom samfunnsdebatten om det gjaldt andre grupper, som etniske eller religiøse minoriteter? Anonymkode: 5c330...749
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #27 Skrevet 19. mai 2021 Jeg syns han gjør en god figur, og heier på ham i MGP, men ser vel ikke helt bort i fra at noen av disse dype lagene som plutselig kom frem er en del av markedsføringen... Anonymkode: 4a539...3ce
sug lut Skrevet 19. mai 2021 #28 Skrevet 19. mai 2021 Man kan da ikke ta MGP på at musikken er ræva, det er jo kjernen i konseptet, og det ble enda hundre ganger verre da vi fikk en gjeng merkelige østeuropeiske deltakere. Men å overraskes av det er som å handle på Jula og Europris og forvente kvalitet. Dette er laget av folk som ikke kan musikk for folk som ikke kan musikk, men som liker show og underholdning, både den nasjonale og den internasjonale delen. Selvsagt er det masseprodusert og uinteressant musikk, fordi det er det de fleste liker, og det er deres program. Finn på noe annet å gjøre, det er ikke tvang å se på, faktisk. (Jeg tror sist jeg så MGP var i 1984, når jeg tenker etter.)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #29 Skrevet 19. mai 2021 En kommentar til det med solbrillene... mennesker med tourette bruker ikke nødvendigvis solbriller kun for å skjule ticsene, men fordi de er lyssensitive. Min sønn med tourettes bruker polariserte solbriller fordi lys, og spesielt scenelys, eller veldig sterk sol fremorovoserer tics og vondt i øynene/hodet. Solbrillene må være polariserte, og det ser jeg at Andreas Haukeland også bruker. I perioder kan vi faktisk ikke ha lys på inne hjemme fordi han ikke klarer å slappe av/lukke øynene. mennekser med Tourette er svært ofte sensitive for lys og lyder (har misfoni, hyperakusis osv), i tillegg er de utsatt for angst og depresjoner. jeg sender en stor takk til Andreas som fronter en så viktig sak❤️ Anonymkode: af4e8...563
prekæs Skrevet 19. mai 2021 #30 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, det er flaut å se hvor dårlig musikksmak mange her til lands har... Anonymkode: d2dce...ae7 Hva er god musikksmak da? Vis gjerne til eksempler.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #31 Skrevet 19. mai 2021 sug lut skrev (45 minutter siden): Man kan da ikke ta MGP på at musikken er ræva, det er jo kjernen i konseptet, og det ble enda hundre ganger verre da vi fikk en gjeng merkelige østeuropeiske deltakere. Men å overraskes av det er som å handle på Jula og Europris og forvente kvalitet. Dette er laget av folk som ikke kan musikk for folk som ikke kan musikk, men som liker show og underholdning, både den nasjonale og den internasjonale delen. Selvsagt er det masseprodusert og uinteressant musikk, fordi det er det de fleste liker, og det er deres program. Finn på noe annet å gjøre, det er ikke tvang å se på, faktisk. (Jeg tror sist jeg så MGP var i 1984, når jeg tenker etter.) Du har et utdatert syn på MGP. Mye har skjedd siden 1984. Just saying... Anonymkode: 121f2...2ad
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #32 Skrevet 19. mai 2021 Det var ikke bare russen som stemte på han, kjenner mange på 40+ som også gjorde det, om du ikke er er fornøyd så håper jeg du så på den norske finalen og stemte på de du likte. Regner med at de som kritiserer han legger seg opp i teksten: "For i kveld er det lov å være hore", vel meningen bak den var at man kunne gjør det man ville uten å tenke på "ryktet". Når det gjelder språkbruk så fikk jeg sjokk når vi flyttet hjem til Norge for 6 år siden og sønnen min begynte i 7. klasse, for det viste seg at alle brukte "hore" i stede for jente. Jeg tror vi må ta ting med en klype salt eller så får dere sette dere ned med barna deres og si hva som er greit å si og hva som ikke er det. Noen sanger må få lov å sjokkere. Prima Vera har nå hatt sine "svin på skogen", det samme gjelder vel Norges store sønn Jo Nesbø med sangen "Rumba med Gunn". Hva med Frank Zappas sang "Bobby Brown"? Eller en del av tekstene til Guns and Roses? Eller Eminem? Anonymkode: 6cff2...5a1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #33 Skrevet 19. mai 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (11 timer siden): Vi har ingen andre enn oss selv å skylde på. Det er vi , folket som stemte frem Tix og mente han var den som best kunne representere Norge ute i Europa . Og det sier noe om oss som folk. At vi hyller mobbere, bare de unnskylder seg litt og forteller personlig historie. Det er faktisk Tix som startet trenden med kvinnehatende russelåter med elementer av voldtekt. Og nå representerer mannen Norge og hylles av alle. Det virker som at man kan gjøre alt man vil, og alt vil være glemt bare man gråter litt for kamera og spiller på sympati. Det samme gjelder den unge dama som reiste rundt med foredrag mot mobbing og fått pris for antimobbingarbeid, når hun over flere år har vært sjefsmobberen på skolen. Altså, det er bare så umusikalsk... Anonymkode: 88447...f2f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #34 Skrevet 19. mai 2021 sug lut skrev (1 time siden): Man kan da ikke ta MGP på at musikken er ræva, det er jo kjernen i konseptet, og det ble enda hundre ganger verre da vi fikk en gjeng merkelige østeuropeiske deltakere. Men å overraskes av det er som å handle på Jula og Europris og forvente kvalitet. Dette er laget av folk som ikke kan musikk for folk som ikke kan musikk, men som liker show og underholdning, både den nasjonale og den internasjonale delen. Selvsagt er det masseprodusert og uinteressant musikk, fordi det er det de fleste liker, og det er deres program. Finn på noe annet å gjøre, det er ikke tvang å se på, faktisk. (Jeg tror sist jeg så MGP var i 1984, når jeg tenker etter.) Som profesjonell musiker er jeg helt enig med deg. De beste artistene deltar ikke i MGP, og det er jo en grunn til det... Eksen min likte MGP, så jeg satt sammen med ham og så på et par ganger, men måtte bare forlate stua, da ørene mine begynte å blø Anonymkode: 88447...f2f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #35 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): «Ingen» sier valgene han tok var ok? INGEN? Ikke engang russen som spilte disse låtene? Har de tatt avstand fra det offentlig? Hva med russen som spiller tilsvarende låter nå, og foreldrene som forsvarer dem? Det blir tåpelig å si at INGEN sier disse tekstene var ok. Det spilles jo tilsvarende tekster nå! Ingen, i hvert fall ikke jeg, nekter for at Tix sikkert har «flere lag» og blitt mer moden. Vi alle har jo og blir jo det. Poenget mitt er at om Tix eller andre hadde skrevet nedlatende, krenkende tekster om etniske eller religiøse minoriteter, eller folk med en spesiell seksuell legning, så hadde han han aldri blitt forsvart med at «folk har flere lag, han var bare umoden». Tror du helt seriøst at Tix hadde fått presentere Norge i EuroVision om han som 22-åring hadde skrevet musikk som krenket og glorifiserte vold og voldtekt mot homofile eller afrikanere? Det hadde ikke skjedd. Kvinner som gruppe er svært utsatt, over hele verden blir kvinner utsatt for diskriminering og vold. Likevel er kvinner DEN ENESTE gruppen det fremdeles er stuereint å krenke. Så stuereint at ungdom kan hoppe og danse til sanger som handler om horer og hvordan de, altså horene i alle aldre, til og med 13-årige horer, skal tvinges til å tilfredsstille «sjeikene» av det motsatte kjønn. Nekter du for at dette ALDRI hadde gått gjennom samfunnsdebatten om det gjaldt andre grupper, som etniske eller religiøse minoriteter? Anonymkode: 5c330...749 Dette var en viktig digresjon, synes jeg. Det er greit å trakassere kvinner og hylle voldtekt, for "dette er jo bare en tekst". Guttepappaer i media som tviholder på retten til å kunne synge denne sangen, for man hører jo på for beatens skyld. Samtidig viser statistikken til Amnesty at voldtekt er tilnærmet straffri forbrytelse i Norge. Anonymkode: 88447...f2f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #36 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette var en viktig digresjon, synes jeg. Det er greit å trakassere kvinner og hylle voldtekt, for "dette er jo bare en tekst". Guttepappaer i media som tviholder på retten til å kunne synge denne sangen, for man hører jo på for beatens skyld. Samtidig viser statistikken til Amnesty at voldtekt er tilnærmet straffri forbrytelse i Norge. Anonymkode: 88447...f2f Gikk på ungdomsskolen på 90 tallet og russ i 2000. Sangene var på kanten da og spesielt hiphop sangen. Vi har bare ikke lagt merke til det fordi vi sang på engelsk. Det er når disse sangene er på norsk vi reagerer. Suck on my lollipop - seriøst boom boom boom i want you in my room Another level og freak me sangene virket kanskje uskyldige men de var jo ikke det Anonymkode: eaade...e2e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #37 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Gikk på ungdomsskolen på 90 tallet og russ i 2000. Sangene var på kanten da og spesielt hiphop sangen. Vi har bare ikke lagt merke til det fordi vi sang på engelsk. Det er når disse sangene er på norsk vi reagerer. Suck on my lollipop - seriøst boom boom boom i want you in my room Another level og freak me sangene virket kanskje uskyldige men de var jo ikke det Anonymkode: eaade...e2e Poenget er at russesangene i 2021 er noe russen BESTILLER SELV. De kan derfor påvirke både teksten og musikken. De er kunden. Mens sangene dere sang på da dere var russ, var sanger som allerede var produsert for noen andre. Det er stor forskjell. Jeg kan heller ikke huske russesanger anno 2000 med hylling av vold og voldtekt. Anonymkode: 88447...f2f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #38 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Poenget er at russesangene i 2021 er noe russen BESTILLER SELV. De kan derfor påvirke både teksten og musikken. De er kunden. Mens sangene dere sang på da dere var russ, var sanger som allerede var produsert for noen andre. Det er stor forskjell. Jeg kan heller ikke huske russesanger anno 2000 med hylling av vold og voldtekt. Anonymkode: 88447...f2f Jeg er enig at mange av sangene er altfor drøye. Men siden det er russen som bestiller sangene så må dere ta riktig person. Er det da tix som tar bestillingen på en sang som har ansvaret eller russen som ønsker en slik sang? Anonymkode: eaade...e2e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #39 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er enig at mange av sangene er altfor drøye. Men siden det er russen som bestiller sangene så må dere ta riktig person. Er det da tix som tar bestillingen på en sang som har ansvaret eller russen som ønsker en slik sang? Anonymkode: eaade...e2e TIX kan da nekte å skrive sanger med slik tekst. Hvis du er en advokat og får forespørsel fra klient om å hjelpe ham med å jukse på skatten, har du intet moralsk ansvar? Man kan ikke bare si at "jeg gjorde det jeg ble bedt om". Man kan faktisk takke nei. Anonymkode: 88447...f2f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #40 Skrevet 19. mai 2021 Går ikke det bare rett inn i tro MGP da? Sanger som gir deg flis i hjernen og pompøse antrekk. Utover det er jeg bare glad han slutta å skrive tekster som *i kveld er det lov å være hore. Anonymkode: 24fcd...575
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #41 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er enig at mange av sangene er altfor drøye. Men siden det er russen som bestiller sangene så må dere ta riktig person. Er det da tix som tar bestillingen på en sang som har ansvaret eller russen som ønsker en slik sang? Anonymkode: eaade...e2e Så hvis noen bestiller en rasistisk sang av meg, så kan jeg skrive en sang som krenker svarte? En sang som snakker om hvordan vi hvite skal utøve vold mot og voldta afrikanere fordi de er så verdiløse? Ifølge seg hadde det fratatt meg alt ansvar, for jeg leverte jo bare i henhold til bestillingen? Anonymkode: 5c330...749
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #42 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): TIX kan da nekte å skrive sanger med slik tekst. Hvis du er en advokat og får forespørsel fra klient om å hjelpe ham med å jukse på skatten, har du intet moralsk ansvar? Man kan ikke bare si at "jeg gjorde det jeg ble bedt om". Man kan faktisk takke nei. Anonymkode: 88447...f2f Selvfølgelig kan man nekte. Men moral er noe helt annet. Moral er ikke en konstant - at noen har rett og andre feil. Hvis advokaten hjelper med kreativ bokføring så er det fremdeles klienten som blir tatt for det. jeg syns mange av sangene er utrolig drøye og hører absolutt ikke på de selv. Er du 13 er det lov er helt motbydelig. Merker også ungdom har et utrolig grovt språk som Jeg ikke selv er vokst opp med. men ytringsfriheten står fremdeles veldig sterkt hos meg. Anonymkode: eaade...e2e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #43 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan man nekte. Men moral er noe helt annet. Moral er ikke en konstant - at noen har rett og andre feil. Hvis advokaten hjelper med kreativ bokføring så er det fremdeles klienten som blir tatt for det. jeg syns mange av sangene er utrolig drøye og hører absolutt ikke på de selv. Er du 13 er det lov er helt motbydelig. Merker også ungdom har et utrolig grovt språk som Jeg ikke selv er vokst opp med. men ytringsfriheten står fremdeles veldig sterkt hos meg. Anonymkode: eaade...e2e Nei, advokaten blir faktisk dømt for medvirkning. Anonymkode: 88447...f2f
Hengebukksvinet Skrevet 19. mai 2021 #44 Skrevet 19. mai 2021 Jeg syns faktisk grand prix-sangen til TIX er veldig fin. Han fremstår som en fin fyr etter at han ble litt modnere😊
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #45 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Gikk på ungdomsskolen på 90 tallet og russ i 2000. Sangene var på kanten da og spesielt hiphop sangen. Vi har bare ikke lagt merke til det fordi vi sang på engelsk. Det er når disse sangene er på norsk vi reagerer. Suck on my lollipop - seriøst boom boom boom i want you in my room Another level og freak me sangene virket kanskje uskyldige men de var jo ikke det Anonymkode: eaade...e2e «Suck on my lollipop», «I sant you in my room»… »Er du tretten er du med, når du suger, så gå ned, er du skvetten legg deg ned og ikke skrik» »Kom bli led ned på kne lille luremus, tar deg med til et fullstappa horehus» Samme liga? Anonymkode: 5c330...749
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #46 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): «Suck on my lollipop», «I sant you in my room»… »Er du tretten er du med, når du suger, så gå ned, er du skvetten legg deg ned og ikke skrik» »Kom bli led ned på kne lille luremus, tar deg med til et fullstappa horehus» Samme liga? Anonymkode: 5c330...749 Du glemte "ned på kne før jeg slår deg ned". Anonymkode: 88447...f2f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #47 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du glemte "ned på kne før jeg slår deg ned". Anonymkode: 88447...f2f Ja den gjorde ikke teksten noe bedre… 😳 Anonymkode: 5c330...749
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #48 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): «Suck on my lollipop», «I sant you in my room»… »Er du tretten er du med, når du suger, så gå ned, er du skvetten legg deg ned og ikke skrik» »Kom bli led ned på kne lille luremus, tar deg med til et fullstappa horehus» Samme liga? Anonymkode: 5c330...749 Så denne har TIX skrevet? : »Er du tretten er du med, når du suger, så gå ned, er du skvetten legg deg ned og ikke skrik» ? Men kan jo nevne Frank Zappa sin låt fra 1979: "I've got a cheerleader here Wants to help with my paper Let her do all the work And maybe later I'll rape her" Hva med Prima Vera sine sanger: "Alle pene damer har en stygg venninne" eller "Jeg helte innpå helt til hun ble pen" Og grisesanger er tydeligvis ikke noe nytt fenomen i Norge: https://www.nrk.no/kultur/folkemusikken-som-ikke-taler-dagens-lys-_-grisevisene-1.13288119 ....hvordan i huleste kan det bli grovere enn dette? Anonymkode: 6cff2...5a1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #49 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så denne har TIX skrevet? : »Er du tretten er du med, når du suger, så gå ned, er du skvetten legg deg ned og ikke skrik» ? Men kan jo nevne Frank Zappa sin låt fra 1979: "I've got a cheerleader here Wants to help with my paper Let her do all the work And maybe later I'll rape her" Hva med Prima Vera sine sanger: "Alle pene damer har en stygg venninne" eller "Jeg helte innpå helt til hun ble pen" Og grisesanger er tydeligvis ikke noe nytt fenomen i Norge: https://www.nrk.no/kultur/folkemusikken-som-ikke-taler-dagens-lys-_-grisevisene-1.13288119 ....hvordan i huleste kan det bli grovere enn dette? Anonymkode: 6cff2...5a1 Og det var vanlig å slå barn på 70-tallet. Det var heller ikke forbudt å voldta sin egen ektefelle før et par tiår siden. For noen hundre år siden brente vi kvinner på bål. Bare fordi det var ille før, betyr det ikke at vi ikke har kommet videre i 2021. Anonymkode: 88447...f2f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #50 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så denne har TIX skrevet? : »Er du tretten er du med, når du suger, så gå ned, er du skvetten legg deg ned og ikke skrik» ? Men kan jo nevne Frank Zappa sin låt fra 1979: "I've got a cheerleader here Wants to help with my paper Let her do all the work And maybe later I'll rape her" Hva med Prima Vera sine sanger: "Alle pene damer har en stygg venninne" eller "Jeg helte innpå helt til hun ble pen" Og grisesanger er tydeligvis ikke noe nytt fenomen i Norge: https://www.nrk.no/kultur/folkemusikken-som-ikke-taler-dagens-lys-_-grisevisene-1.13288119 ....hvordan i huleste kan det bli grovere enn dette? Anonymkode: 6cff2...5a1 Det er bestilte russelåter, og ja, det høres nok mye verre ut enn det er. Unge gutter flest tenker ikke som dette, de synger og jomer med, uten å mene det de sier. Derfor er det litt viktig at man slutter med det, det er ikke nødvendig med slike tekster. Jeg har en datter på 12 år som kan synge med på en tekst, også kan jeg spørre henne hva hun egentlig sang. Nei, det husker hun ikke. Syng det en gang til da, sier jeg, og hør på hva du egentlig sier. Da kan hun bli flau og si at hun bare sang med uten å høre etter liksom. Sånn tror jeg det ofte er altså. Men jo flere som drar i trådene for å bli kvitt slike tekster jo bedre er det. Jeg tenker at Tix har en jobb å gjøre der. Han ville opp og frem, han ville vise dem, han ville tjene penger og være kul, også skrev han disse tekstene. De kan han fint nå som han ønsker å bli tatt seriøst som talsperson for de svake, for de med tics, for de som blir mobbet osv ta avstand fra. Legge seg litt flat han også. Anonymkode: 0f4ea...c59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå