Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Vi har mye egenkapital og 17 år med nedbetaling til. Hadde dere prøvd å refinansiere for å betale ned fortere? Lønner det seg? Anonymkode: b60d9...0d7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Om dere vil betale ned fortere trenger dere ikke refinansiere, det er bare å betale litt mer i måneden... Våre lån kommet opp i nettbanken og da med en knapp for "betale inn ekstra" Anonymkode: 77a37...938
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Om dere vil betale ned fortere trenger dere ikke refinansiere, det er bare å betale litt mer i måneden... Våre lån kommet opp i nettbanken og da med en knapp for "betale inn ekstra" Anonymkode: 77a37...938 Jeg tenkte mer på eventuell justering av renten. Vi har ikke slik knapp på vår. Føler jeg betaler ganske mye i rente faktisk. Vår effektive rente er på 2.08. Anonymkode: b60d9...0d7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenkte mer på eventuell justering av renten. Vi har ikke slik knapp på vår. Føler jeg betaler ganske mye i rente faktisk. Vår effektive rente er på 2.08. Anonymkode: b60d9...0d7 Da ville jeg ha reforhandlet renten deres! Ikke nødvendig å refinansiere for det. Vi har heller ikke en slik knapp nevnt over, men jeg overfører bare litt ekstra når jeg har mulighet. Anonymkode: f5b30...199
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg tenkte mer på eventuell justering av renten. Vi har ikke slik knapp på vår. Føler jeg betaler ganske mye i rente faktisk. Vår effektive rente er på 2.08. Anonymkode: b60d9...0d7 Du trenger ikke refinansiere. Her må du forhandle på renten. Du bør klare 1,5%. Også betaler du inn ekstra på lånet. Anonymkode: 5f4a8...6c9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke refinansiere. Her må du forhandle på renten. Du bør klare 1,5%. Også betaler du inn ekstra på lånet. Anonymkode: 5f4a8...6c9 Hvor finner du effektiv rente på 1,5%? Anonymkode: 0ed4c...10d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Vurderer rett og slett å bytte bank. Ser at både sbanken og Nordea har mye lavere effektiv rente enn det vi har. Vi Jar god lønn og relativt lite lån så ingen risiko her. Anonymkode: b60d9...0d7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Vurderer rett og slett å bytte bank. Ser at både sbanken og Nordea har mye lavere effektiv rente enn det vi har. Vi Jar god lønn og relativt lite lån så ingen risiko her. Anonymkode: b60d9...0d7 Du må forhandle, den automatiske justeringen bankene har av renten er ikke til laveste nivå de kan gå. Send en mail til saksbehandleren din i banken i dag og skriv akkurat det du skriver her, at flere andre banker kan tilby dere en lavere rente (ikke si hva de kan gi) så du vil vite hva han/hun kan tilby før du evt bytter. Om dere er gode kunder i banken kan jeg love deg at de kommer med et godt tilbud innen få timer. Vi må være litt frempå for å forhandle oss til laveste rente hele tiden, og det er lett å gjøre, bare send en mail så fikser de det. Vil ikke banken deres sette ned renten så bytter du. Anonymkode: 77a37...938
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vurderer rett og slett å bytte bank. Ser at både sbanken og Nordea har mye lavere effektiv rente enn det vi har. Vi Jar god lønn og relativt lite lån så ingen risiko her. Anonymkode: b60d9...0d7 Er du sikker på at den effektive renten er lavere? Det er stort sett nominell rente som oppgis. Og de stilles stort sett krav til lånets størrelse. Desto høyere lån, desto lavere rente. Mitt lån på 1,5 mill er for lavt til at jeg får beste rente. Jeg har i dag en nominell rente på 1,6 %. Dette er ett rammelån, jeg har ikke funnet en bank som kan matche dette uten at jeg må til å bytte bank på brukskontoen min også. Anonymkode: 0ed4c...10d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Er du sikker på at den effektive renten er lavere? Det er stort sett nominell rente som oppgis. Og de stilles stort sett krav til lånets størrelse. Desto høyere lån, desto lavere rente. Mitt lån på 1,5 mill er for lavt til at jeg får beste rente. Jeg har i dag en nominell rente på 1,6 %. Dette er ett rammelån, jeg har ikke funnet en bank som kan matche dette uten at jeg må til å bytte bank på brukskontoen min også. Anonymkode: 0ed4c...10d Jo men hva er effektiv rente hos deg? Jeg har 2.08 som effektiv rente dette er mye høyere enn mange andre jeg kjenner har. Anonymkode: b60d9...0d7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Jo men hva er effektiv rente hos deg? Jeg har 2.08 som effektiv rente dette er mye høyere enn mange andre jeg kjenner har. Anonymkode: b60d9...0d7 Den effektive renten avhenger av hvor mye du betaler i gebyrer ift lånet ditt. Så du og jeg kan ha akkurat samme nominelle renten, men den enes effektive rente er høyere en den andres pga gebyret utgjør en større prosentuell andel av beløpet. Årsaken til dette er både pga lånets størrelse og nedbetalingstid. Jeg anbefaler derfor at du går inn på nettbanken din og finner ut både hvor stort lånet ditt er, hvor lang nedbetalingstid du har og hva den NOMINELLE renten er. Den EFFEKTIVE renten har du allerede. Så kan du begynne å sjekke litt rundt med banker og hva de kan tilby av rentereduksjon. Vær også obs på at enkelte banker kan gi ekstra gunstig rente hvis du er såkalt totalkunde. Det vil si at du har både brukskonto/lønnskonto, sparekonto, lån og forsikringer hos dem. Min effektive rente er forøvrig 1,69%. Men, det har null verdi for deg å vite. Anonymkode: 0ed4c...10d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvor finner du effektiv rente på 1,5%? Anonymkode: 0ed4c...10d Jeg har 1,4% i DnB men jeg er fordelskunde. Min venninne som ikke har verken fordeler eller store verdier i bolig fikk 1,5%. Hun forhandlet. Dvs hun sa hun fikk tilbud om 1,5 i annen bank og om de matchet det. Det gjorde de. Mange banker tilbyr samme rente så de er konkurransedyktige . Anonymkode: 5f4a8...6c9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har 1,4% i DnB men jeg er fordelskunde. Min venninne som ikke har verken fordeler eller store verdier i bolig fikk 1,5%. Hun forhandlet. Dvs hun sa hun fikk tilbud om 1,5 i annen bank og om de matchet det. Det gjorde de. Mange banker tilbyr samme rente så de er konkurransedyktige . Anonymkode: 5f4a8...6c9 Men, er dette effektiv eller nominell rente? Anonymkode: 0ed4c...10d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 Vi har nominell rente på 1.74 og effektiv på 1.8. Alt jeg gjorde var å sende en mail til banken , den var på 2.25 tror jeg før dette. Anonymkode: 30079...2e7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Den effektive renten avhenger av hvor mye du betaler i gebyrer ift lånet ditt. Så du og jeg kan ha akkurat samme nominelle renten, men den enes effektive rente er høyere en den andres pga gebyret utgjør en større prosentuell andel av beløpet. Årsaken til dette er både pga lånets størrelse og nedbetalingstid. Jeg anbefaler derfor at du går inn på nettbanken din og finner ut både hvor stort lånet ditt er, hvor lang nedbetalingstid du har og hva den NOMINELLE renten er. Den EFFEKTIVE renten har du allerede. Så kan du begynne å sjekke litt rundt med banker og hva de kan tilby av rentereduksjon. Vær også obs på at enkelte banker kan gi ekstra gunstig rente hvis du er såkalt totalkunde. Det vil si at du har både brukskonto/lønnskonto, sparekonto, lån og forsikringer hos dem. Min effektive rente er forøvrig 1,69%. Men, det har null verdi for deg å vite. Anonymkode: 0ed4c...10d Vi er fordelskunder. Jeg er ganske så skuffet over kundeservicen. Ringte de i dag og de skulle komme tilbake til meg i morgen om ikke bytter vi nok. Anonymkode: b60d9...0d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2021 #16 Skrevet 23. mai 2021 Riktig det de andre skriver her, hva noen har som effektive renter i sin bank har lite å si for oss andre. Det kan jo alltids lønne seg å refinansiere, om man betaler høy rente. Jeg tenker om du er fornøyd med banken der du har lånet allerede, så prøv å forhandle deg frem til bedre rente? Hva med å søke hos andre banker og se hva de kan tilby? Her står det litt om refinansiering av boliglån: refinansiere.net/refinansiering-av-boliglån/ Tenkte om man f.eks. søker gjennom en låneagent, så sender de søknaden din til sine samarbeidsbanker. Da får du mange ulike tilbud tilsendt og sender bare en søknad. Så kan du gå til banken din og si du har fått tilbudt den og den renten hos andre banker. Står en del om refinansiering hos Danske Bank også. Er du medlem av Akademikerne kan du få veldig gode renter i den banken. Anonymkode: bd1c8...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå