Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #76 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 18.5.2021 den 9.08): Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073 Du vet at han drikker 2-3 halvlitere øl daglig. I tillegg har du funnet ølbokser gjemt unna, både ute, inne, i søplekassen, i skap osv. Dermed må du regne med at han trolig drikker mer enn du vet også. Hans adferd nå, med å skjule drikking, gjemme unna både fulle og tomme halvlitere, det er adferden til en alkoholiker, en som er avhengig av alkoholen og ikke greier å la være å drikke. Sjekk ut denne alkoholenhetskalkulatoren, Hi: https://rop.no/snakkomrus/alkoholenhetskalkulator/index.html Skulle jeg fortsatt dette forholdet hadde jeg krevd at han oppsøkte hjelp for sin avhengighet umiddelbart. Vil han ikke innrømme problemet og gjøre noe med det, da hadde jeg gått fra ham. Det er uforenelig med et godt forhold og en god oppvekst for barn å bo sammen med en alkoholiker på full tid. Ønsker han å beholde familien sin så må han ta tak nå. NÅ! Forbruket hans er trolig høyere enn du vet om, og selv om det "bare" var 14 halvlitere i uka så ligger han farlig høyt på alkoholinntak. Greier han ikke å la være å drikke har han uansett et alvorlig alkoholproblem og har beveget seg inn i alkoholikernes rekker. Anonymkode: 89fab...d9b
ostepop123 Skrevet 19. mai 2021 #78 Skrevet 19. mai 2021 (endret) Anonym bruker skrev (På 17.5.2021 den 8.20): Det er det ingen som gjør heller. Du har fått i deg for mye voksendrikke. Aha, du mener at: p1: du har ingen problemer med at foreldre ruser seg på lovlige rusmidler p2: alkohol er et lovlig rusmiddel k: derfor har du ingen problemer med at foreldre super seg fra sans og samling, med barna tilstedeværende Skjønner. 8ed mente at det å ikke drikke seg ruspåvirket foran barna var å ha et usunt forhold til alkohol, i tillegg til å mene at moderat alkoholforbruk var skadelig. Dette er grunnen til at jeg spurte hvilke rusmidler som 880 brukte foran barna, i og med at 880 svarte med at det ikke er nødvendig å være så pietistisk at en ikke drikker seg ruspåvirket foran barna. Hvis 880 mener at det er galt å bli ruspåvirket foran barna så er det galt uavhengig av rusmidler. Uavhengig. Ja, jeg skjønner at du i tillegg til 8ed og 880 diskuterer ut fra følelser. Det føles godt å drikke. Derfor er det det som er viktig for dere. Jeg diskuterer ut fra logikk. Er det riktig å være ruspåvirket når en har barn? Hva hvis jeg plutselig må kjøre et barn til legevakten? Å være forelder betyr at en må ofre noen av livets gleder mens en har barn. Hvis noen annen passer de barn en har så stiller saken seg annerledes. Det er det logiske. Kan også hende at dere er sure fordi dere mener at jeg har noe moralsk synspunkt på at dere ruser dere mens dere har barn. Fullt mulig at jeg har. Uff da. Noen på nettet liker ikke det dere driver på med. Det er sikkert kjempefælt for dere! Uansett, barn har ikke godt av å se foreldrene sine ruse seg. Det kan være traumatisk for barn. Traumer vil jeg spare mine barn for, så langt jeg kan. Det er klokest å holde seg unna både vin og øl når en har barn. Anonymkode: a951b...bc1 Oioi, strøyk du på ex.phil? Det må være kjipt å føle seg som hele forumets egne Platon (ev. Sokrates) for deretter å feile så fundamentalt. Først og fremst må du gjengi premissene korrekt, og dernest er trikset å finne konklusjonen basert på disse, heller enn å trylle fram en fra eget hode: P1: Alkohol er et lovlig rusmiddel, som personer over 18 år har lov å kjøpe og nyte. P2: Heroin er ikke et lovlig rusmiddel. K: Du kan ikke sammenligne alkohol med heroin. Din konklusjon er jo helt borti natta, og demonstrerer perfekt at det nettopp er du som argumenterer ut fra følelser (ev. moral) og ikke logikk. Selvsagt er du i din fulle rett til å mene at man ikke bør benytte alkohol eller andre rusmidler når man har barn, og det er fint å ha rent moralsk baserte synspunkter. Men ikke lat som om du er noen slags logisk superhelt - det beviser du til gagns at du ikke er. Endret 19. mai 2021 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #79 Skrevet 19. mai 2021 ostepop123 skrev (3 timer siden): Oioi, strøyk du på ex.phil? Det må være kjipt å føle seg som hele forumets egne Platon (ev. Sokrates) for deretter å feile så fundamentalt. Først og fremst må du gjengi premissene korrekt, og dernest er trikset å finne konklusjonen basert på disse, heller enn å trylle fram en fra eget hode: P1: Alkohol er et lovlig rusmiddel, som personer over 18 år har lov å kjøpe og nyte. P2: Heroin er ikke et lovlig rusmiddel. K: Du kan ikke sammenligne alkohol med heroin. Din konklusjon er jo helt borti natta, og demonstrerer perfekt at det nettopp er du som argumenterer ut fra følelser (ev. moral) og ikke logikk. Selvsagt er du i din fulle rett til å mene at man ikke bør benytte alkohol eller andre rusmidler når man har barn, og det er fint å ha rent moralsk baserte synspunkter. Men ikke lat som om du er noen slags logisk superhelt - det beviser du til gagns at du ikke er. 👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: fba89...08b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #81 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 14.17): Jeg kjøper en 6-pk med små øl til mannen 2-3 ganger i måneden. Det er helt greit synes jeg. Han drikker sjelden på hverdager da, men i går drakk han to øl mens han grillet. Han drikker ikke halvlitere for han sier de blir "døve", altså mister for mye kullsyre før han har drukket opp. Anonymkode: 003fa...c80 Du kjøper? Får han ikke lov til å kjøpe øl selv hvis han har lyst på? Han er vel voksen og kan bestemme selv. Anonymkode: 7ab83...e4a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #82 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du kjøper? Får han ikke lov til å kjøpe øl selv hvis han har lyst på? Han er vel voksen og kan bestemme selv. Anonymkode: 7ab83...e4a Ikke her på dib. Anonymkode: d525e...ef4
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #83 Skrevet 20. mai 2021 Nei. Glemte det et øyeblikk. Anonymkode: 7ab83...e4a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #84 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Du kjøper? Får han ikke lov til å kjøpe øl selv hvis han har lyst på? Han er vel voksen og kan bestemme selv. Anonymkode: 7ab83...e4a Ikke meg du spør, men min tanke da jeg leste hennes svar var at det sikkert er hun som har hovedansvar for å handle på matbutikk for familien, at hun da selvfølgelig kjøper med øl til mannen også. Altså en positiv handling. Men slikt er tydeligvis utenkelig for enkelte her inne... Anonymkode: 89fab...d9b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #85 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ikke meg du spør, men min tanke da jeg leste hennes svar var at det sikkert er hun som har hovedansvar for å handle på matbutikk for familien, at hun da selvfølgelig kjøper med øl til mannen også. Altså en positiv handling. Men slikt er tydeligvis utenkelig for enkelte her inne... Anonymkode: 89fab...d9b Enkelte her inne er opphengt i at de grusomme damene kontrollerer de stakkars mennene og nekter dem å drikke som svamper, flørte med andre, stikke på guttetur hver helg eller trene hver kveld på bekostning av familien. Vi er slemme, skjønner du. Anonymkode: 32da0...5fa
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #86 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 13.04): Jeg og mannen er uenige om hans inntak av øl. Han sier det må være lov å kose seg. Så spørsmålet er; hvor mange bokser (0,5l) i hverdager og hvor mange bokser i løpet av en helg mener dere er innafor? Dette gjelder ikke noen form for fest/samling. Kommer til å vise han hva dere andre damer mener. Anonymkode: b6e0a...073 3 i uka, hvis man ikke er på byen. Gjennomsnittlig over hele året. Anonymkode: d0c0f...b49
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #87 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Enkelte her inne er opphengt i at de grusomme damene kontrollerer de stakkars mennene og nekter dem å drikke som svamper, flørte med andre, stikke på guttetur hver helg eller trene hver kveld på bekostning av familien. Vi er slemme, skjønner du. Anonymkode: 32da0...5fa Ja, mange av dere er faktisk det... Anonymkode: d525e...ef4
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #88 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, mange av dere er faktisk det... Anonymkode: d525e...ef4 Men da dropper dere oss, flytter ut og lever det glade singellivet alene, der dere drikker så mye dere vil, har sex med dem dere vil og gjør hva dere vil. Hva er problemet? Man MÅ ikke ha familie. Anonymkode: 32da0...5fa
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #89 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men da dropper dere oss, flytter ut og lever det glade singellivet alene, der dere drikker så mye dere vil, har sex med dem dere vil og gjør hva dere vil. Hva er problemet? Man MÅ ikke ha familie. Anonymkode: 32da0...5fa Dere? Jeg er kvinne. Men er ikke ei kontrollerende hurpe som forteller mannen min hvordan han skal leve, eller hvor mye han skal drikke. Det bestemmer han selv. Å ja, han hadde kastet meg ut om jeg var slik, det skal jeg love deg. Men én ting til, slutt å generalisere. Alle menn er ikke slik som din mann. Anonymkode: d525e...ef4
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #90 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Dere? Jeg er kvinne. Men er ikke ei kontrollerende hurpe som forteller mannen min hvordan han skal leve, eller hvor mye han skal drikke. Det bestemmer han selv. Å ja, han hadde kastet meg ut om jeg var slik, det skal jeg love deg. Men én ting til, slutt å generalisere. Alle menn er ikke slik som din mann. Anonymkode: d525e...ef4 Jeg bestemmer ikke over mannen min. Han kan bruke hele lønna si på øl om han vil det, drikke seg feit og dum og snydens så mye han vil. Han er voksen og bestemmer over seg selv. Jeg er også voksen og bestemmer over meg selv, og jeg hadde selvsagt ikke fortsatt og vært gift med ham om han levde på den måten. Han bestemmer hvor mye øl han drikker, jeg bestemmer hvordan type menneske jeg vil være gift med. Du lurer forresten INGEN når du påstår at du ikke setter noen betingelser ovenfor mannen din (eller «bestemmer over» som du velger å kalle det). Alle setter betingelser i relasjoner, og det gjelder menn like mye som kvinner. Eller kan mannen din ha sex med hvem han vil, spille bort alle pengene sine eller si opp jobben og flytte til Mallorca til pengene tar slutt? Han er jo voksen og bestemmer selv hvordan han vil leve, ikke sant? Hvorfor er det forresten mannen din som kaster ut deg? Har du stilt deg så dårlig at du ikke er medeier i egen bolig? Anonymkode: af97e...382
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #91 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Dere? Jeg er kvinne. Men er ikke ei kontrollerende hurpe som forteller mannen min hvordan han skal leve, eller hvor mye han skal drikke. Det bestemmer han selv. Å ja, han hadde kastet meg ut om jeg var slik, det skal jeg love deg. Men én ting til, slutt å generalisere. Alle menn er ikke slik som din mann. Anonymkode: d525e...ef4 Men du har jo vært dum og ikke skaffet deg noen verdier. Hvis du må godta alt mulig for å ikke bli hjemløs, så er det fordi du selv har lagt opp til det. Skaff deg inntekt og verdier, du kan ikke leve på menn i evighet. Anonymkode: 32da0...5fa
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #92 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg bestemmer ikke over mannen min. Han kan bruke hele lønna si på øl om han vil det, drikke seg feit og dum og snydens så mye han vil. Han er voksen og bestemmer over seg selv. Jeg er også voksen og bestemmer over meg selv, og jeg hadde selvsagt ikke fortsatt og vært gift med ham om han levde på den måten. Han bestemmer hvor mye øl han drikker, jeg bestemmer hvordan type menneske jeg vil være gift med. Du lurer forresten INGEN når du påstår at du ikke setter noen betingelser ovenfor mannen din (eller «bestemmer over» som du velger å kalle det). Alle setter betingelser i relasjoner, og det gjelder menn like mye som kvinner. Eller kan mannen din ha sex med hvem han vil, spille bort alle pengene sine eller si opp jobben og flytte til Mallorca til pengene tar slutt? Han er jo voksen og bestemmer selv hvordan han vil leve, ikke sant? Hvorfor er det forresten mannen din som kaster ut deg? Har du stilt deg så dårlig at du ikke er medeier i egen bolig? Anonymkode: af97e...382 ☝️👏👏 Anonymkode: 2a7c3...35c
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #93 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Enkelte her inne er opphengt i at de grusomme damene kontrollerer de stakkars mennene og nekter dem å drikke som svamper, flørte med andre, stikke på guttetur hver helg eller trene hver kveld på bekostning av familien. Vi er slemme, skjønner du. Anonymkode: 32da0...5fa Det du skriver her er litt merkelig, det kan tolkes flere veier, så usikker på hva du her egentlig mener? Men hvis jeg hadde hatt en mann som drakk som en svamp, flørtet uakseptabelt med andre, ikke gadd å være sammen med familien hverken ettermiddag eller helger, og da tydeligvis heller ikke gadd ta ansvar for egen familie, da hadde han fort blitt singel. Det jeg mente med mitt tidligere svar er at det overrasker meg at noen alltid tolker andre så negativt. Jeg leste noe og tolket det dit at hvis den ene har hovedansvar for handling på matbutikk, da er det også naturlig at den kjøper med ev. øl som skal drikkes i hjemmet. Hvis jeg hadde visst at min mann kunne tenkt seg å drikke litt øl (innenfor fornuftige grenser), så hadde jeg gjerne overrasket ham med å kjøpe med øl til en helg han ikke forventet det. Men skriver man her at man kjøper øl til mannen, slik en annen gjorde, så er det mange her inne som da tolker det at hun som gjorde det må være kontrollfreak overfor mannen sin. Jeg forstår ikke slike holdninger. Jeg omgås kanskje for mange normalt fornuftige og udramatiske folk Anonymkode: 89fab...d9b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #94 Skrevet 20. mai 2021 Hvis han må drikke hver dag, drikker han for mye. hvis han ikke klarer en hvit uke, er han blitt avhengig. Jeg jobber med rusavhengige. Vi har de som drikker 3 øl pr dag, til 18 øl pr dag. Det de har felles, er at de ikke klarer å la være. Rusavhengighet er en sykdom, som kommer snikende uten at en merker det selv. Det er når en skal slutte å drikke en merker det. 1000 ynskyldninger for at en må ha den øl’en i kveld også. så hvis mannen din må drikke hver dag, eller vil drikke, ja, da drikker han for mye. Anonymkode: 84268...093
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #95 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 20.5.2021 den 1.02): Du kjøper? Får han ikke lov til å kjøpe øl selv hvis han har lyst på? Han er vel voksen og kan bestemme selv. Anonymkode: 7ab83...e4a Hahaha, det var jammen litt av tolkning 😂 Joda, jeg handler hver torsdag kveld mens ene ungen trener. Jeg kjører til trening, reiser og handler, og henter på trening igjen. Da er der ganske naturlig at jeg også har øl på handlelisten om vi trenger det.... Men selvfølgelig bestemmer jeg ikke over mannen, han kan handle så mye han vil, på matbutikk og vinmonopol, om han ville Han har et meget fornuftig forhold til alkohol, så ingen kontrollering eller bekymring fra meg. Du tenker det hadde vært mindre kontrollerende at jeg sa "Jeg drikker ikke øl så jeg nekter å skrive det på handlelisten, du får kjøpe det selv" 😉 Anonymkode: 003fa...c80
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #96 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg bestemmer ikke over mannen min. Han kan bruke hele lønna si på øl om han vil det, drikke seg feit og dum og snydens så mye han vil. Han er voksen og bestemmer over seg selv. Jeg er også voksen og bestemmer over meg selv, og jeg hadde selvsagt ikke fortsatt og vært gift med ham om han levde på den måten. Han bestemmer hvor mye øl han drikker, jeg bestemmer hvordan type menneske jeg vil være gift med. Du lurer forresten INGEN når du påstår at du ikke setter noen betingelser ovenfor mannen din (eller «bestemmer over» som du velger å kalle det). Alle setter betingelser i relasjoner, og det gjelder menn like mye som kvinner. Eller kan mannen din ha sex med hvem han vil, spille bort alle pengene sine eller si opp jobben og flytte til Mallorca til pengene tar slutt? Han er jo voksen og bestemmer selv hvordan han vil leve, ikke sant? Hvorfor er det forresten mannen din som kaster ut deg? Har du stilt deg så dårlig at du ikke er medeier i egen bolig? Anonymkode: af97e...382 Akkurat dette. Altfor ofte ser man kvinner som går inn i denne samaritanrollen, hvor egen lykke avhenger av at de rundt ser verden på samme måte. Hvis ikke gir de frivillig etter og irriterer seg over andres mangel på hensyn. Ta kontrollen selv over eget liv. Vi kan ikke endre andres handlinger og meninger. Men vi kan velge om vi gidder å forholde oss til dem. Anonymkode: 9a0c7...55e
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #97 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvis han må drikke hver dag, drikker han for mye. hvis han ikke klarer en hvit uke, er han blitt avhengig. Jeg jobber med rusavhengige. Vi har de som drikker 3 øl pr dag, til 18 øl pr dag. Det de har felles, er at de ikke klarer å la være. Rusavhengighet er en sykdom, som kommer snikende uten at en merker det selv. Det er når en skal slutte å drikke en merker det. 1000 ynskyldninger for at en må ha den øl’en i kveld også. så hvis mannen din må drikke hver dag, eller vil drikke, ja, da drikker han for mye. Anonymkode: 84268...093 Takk for fornuftig svar. Det er jo nettopp derfor jeg tar tak i det, fordi det minner meg om en avhengighet. Men han mener selvsagt at det er jeg som har et forskrudd forhold til alkohol. Jeg bestemmer ikke over mannen min, men når man er i forhold så må man både gi og ta, og jeg mener at han må akseptere at det ikke er nødvendig å "kose seg" hver dag. Anonymkode: b6e0a...073
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #98 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Akkurat dette. Altfor ofte ser man kvinner som går inn i denne samaritanrollen, hvor egen lykke avhenger av at de rundt ser verden på samme måte. Hvis ikke gir de frivillig etter og irriterer seg over andres mangel på hensyn. Ta kontrollen selv over eget liv. Vi kan ikke endre andres handlinger og meninger. Men vi kan velge om vi gidder å forholde oss til dem. Anonymkode: 9a0c7...55e Har man barn sammen, så ønsker man gjerne å forsøke å redde det litt først. Det hender at man trår feil og blir avhengig uten å være klar over det selv. Jeg mener at det blir for lettvint å bare kaste ut mannen med en gang han trår feil, særlig når man har barn. Men hvis man har forsøkt og det ikke nytter, er det ikke noe vits i å sparke en død hest. Da er det beste å avslutte forholdet. Anonymkode: 32da0...5fa
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #99 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for fornuftig svar. Det er jo nettopp derfor jeg tar tak i det, fordi det minner meg om en avhengighet. Men han mener selvsagt at det er jeg som har et forskrudd forhold til alkohol. Jeg bestemmer ikke over mannen min, men når man er i forhold så må man både gi og ta, og jeg mener at han må akseptere at det ikke er nødvendig å "kose seg" hver dag. Anonymkode: b6e0a...073 Hadde min mann gjemt unna tomflasker fra alkohol og attpåtil ment at det var JEG som hadde forskrudd syn på alkohol, ville han ha fått et ultimatum - skjerpe seg eller brudd. Anonymkode: 32da0...5fa
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2021 #100 Skrevet 24. mai 2021 I dag morges hadde jeg et lite raid her hjemme mens han sov. Jeg fant 3 bæreposer med tomme ølbokser i kjelleren, i skapet på vaskerommet, i en toalettmappe på badet, flere flasker/bokser i uteboden, tomme flasker og bokser i skapet der vi vanligvis har alkohol/vin. Han hadde også forsynt seg av noen vinflasker og champagne som hadde affeksjonsverdi for meg. F.eks fra den dagen han fridde og bryllupet vårt (ja, jeg tar vare på mye rart). Samt ferier i ulike land jeg har tatt med hjem fra. Jeg tømte ut alt jeg fant med innhold, så gjenstår det å se hva reaksjonen er i kveld. Anonymkode: b6e0a...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå