Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #51 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 19.42): Jeg synes det er galt å ruse seg foran barn. Så enkelt er det. Det være seg det gjelder heroin, amfetamin, hasj, eller alkohol. Anonymkode: a951b...bc1 Så du mener at det er like ille å ta seg en en øl som å sette et skudd når det er barn til stede? Anonymkode: 7ab83...e4a
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #52 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): 1. Det er det ingen som gjør heller. Du har fått i deg for mye voksendrikke. Aha, du mener at: p1: du har ingen problemer med at foreldre ruser seg på lovlige rusmidler p2: alkohol er et lovlig rusmiddel 2. k: derfor har du ingen problemer med at foreldre super seg fra sans og samling, med barna tilstedeværende Skjønner. 3. 8ed mente at det å ikke drikke seg ruspåvirket foran barna var å ha et usunt forhold til alkohol, i tillegg til å mene at moderat alkoholforbruk var skadelig. Dette er grunnen til at jeg spurte hvilke rusmidler som 880 brukte foran barna, i og med at 880 svarte med at det ikke er nødvendig å være så pietistisk at en ikke drikker seg ruspåvirket foran barna. Hvis 880 mener at det er galt å bli ruspåvirket foran barna så er det galt uavhengig av rusmidler. Uavhengig. Ja, jeg skjønner at du i tillegg til 8ed og 880 diskuterer ut fra følelser. Det føles godt å drikke. Derfor er det det som er viktig for dere. 4. Jeg diskuterer ut fra logikk. Er det riktig å være ruspåvirket når en har barn? Hva hvis jeg plutselig må kjøre et barn til legevakten? Å være forelder betyr at en må ofre noen av livets gleder mens en har barn. Hvis noen annen passer de barn en har så stiller saken seg annerledes. Det er det logiske. Kan også hende at dere er sure fordi dere mener at jeg har noe moralsk synspunkt på at dere ruser dere mens dere har barn. Fullt mulig at jeg har. Uff da. Noen på nettet liker ikke det dere driver på med. Det er sikkert kjempefælt for dere! Uansett, barn har ikke godt av å se foreldrene sine ruse seg. Det kan være traumatisk for barn. Traumer vil jeg spare mine barn for, så langt jeg kan. Det er klokest å holde seg unna både vin og øl når en har barn. Anonymkode: a951b...bc1 1. Det er jo du som sammenligner det: Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 19.42): Jeg synes det er galt å ruse seg foran barn. Så enkelt er det. Det være seg det gjelder heroin, amfetamin, hasj, eller alkohol. Anonymkode: a951b...bc1 2. Det er ingen som snakker om å drikke seg fra sans og samling. Det er snakk om en øl til grillingen eller et glass vin til maten. 3. Det er ikke fraværet av alkohol, som er skadelig. Men ditt syke folhold til det. Det er verre enn ett moderat drikkeforhold. 4. Logikk? Vet du hva det er? Dine argumenter er hvertfall ikke logiske. Det finnes forskjellig grad av ruspåvirket. Det er forskjell på overdose og en øl til maten. Det håper jeg du også sjønner. Den ene er grei å gjøre forran barn, den andre er traumatisk for barn. Og trenger jeg å kjøre barna til legevakt, spør jeg enten om hjelp fra venner/familie, eller jeg ringer taxi. Er ikke verre enn det. Hvordan tror du foreldre uten sertifikatet får barna sine til legevakten? Anonymkode: 0289b...97e
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #53 Skrevet 18. mai 2021 Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #54 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073 2-3 halvlitere er mer enn et moderat inntak, ikke bare mtp alkoholen, men og økonomien. Men det jeg reagerer mest på, er snikingen. Gjemme seg på do for å drikke øl? Det er ikke et sundt forhold til alkohol, da har det begynt å gå over i avhengighet. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt en prat med fastlegen, for å finne ut hvordan å unngå at det går for langt. Anonymkode: 0289b...97e
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #55 Skrevet 18. mai 2021 Jeg personlig synes ikke to - tre halvlitere er veldig ille altså. Problemet her er snikingen! Dere må ha en åpen kommunikasjon. Vi her er begge glade i vin og det kan fort gå en to - tre glass på en kveld eller noen kvelder i uken. Uten at det er snakk om fyll eller annet. Men hadde mannen min begynt å drikke bak min rygg da hadde jeg blitt bekymret. Anonymkode: ebe26...965
Hengebukksvinet Skrevet 18. mai 2021 #56 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg personlig synes ikke to - tre halvlitere er veldig ille altså. Problemet her er snikingen! Dere må ha en åpen kommunikasjon. Vi her er begge glade i vin og det kan fort gå en to - tre glass på en kveld eller noen kvelder i uken. Uten at det er snakk om fyll eller annet. Men hadde mannen min begynt å drikke bak min rygg da hadde jeg blitt bekymret. Anonymkode: ebe26...965 Tenker kanskje at drikkingen bak ryggen hennes er pga måten hun reagerer på. En del folk som er avholds er fryktelig rigide og i mot drikking uansett mengde. Det kan være litt slitsomt. Selvsagt ikke bra å skjule det, men det kan være grunner til det!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #57 Skrevet 18. mai 2021 Hengebukksvinet skrev (20 minutter siden): Tenker kanskje at drikkingen bak ryggen hennes er pga måten hun reagerer på. En del folk som er avholds er fryktelig rigide og i mot drikking uansett mengde. Det kan være litt slitsomt. Selvsagt ikke bra å skjule det, men det kan være grunner til det! Nå er det ikke slik at det er den som ønsker å drikke mest, som alltid skal få viljen sin. Drikking er ikke en menneskerett. Har man barn, så modererer man seg. Så vidt jeg kan se, er ikke TS totalavholds, men hun synes at alkohol hver dag er for mye. Jeg er enig med henne - skal hun ta ansvar for alt bare fordi mannen aldri er kjørbar og er påvirket hver dag? Anonymkode: 32da0...5fa
prekæs Skrevet 18. mai 2021 #58 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073 Det er 4,5 alkoholenheter. Mao. nesten en flaske vin (6 enheter). Det vil jeg si er for mye når det er daglig. Han har et problem.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #59 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Nå er det ikke slik at det er den som ønsker å drikke mest, som alltid skal få viljen sin. Drikking er ikke en menneskerett. Har man barn, så modererer man seg. Så vidt jeg kan se, er ikke TS totalavholds, men hun synes at alkohol hver dag er for mye. Jeg er enig med henne - skal hun ta ansvar for alt bare fordi mannen aldri er kjørbar og er påvirket hver dag? Anonymkode: 32da0...5fa Det er også forskjell på hvordan folk reagerer på alkohol, selv 2-3 enheter. Det kan være ts merker at han endrer seg mer enn «normalt». En annen ting er at han har kanskje endret drikkemønster? Fra av og til til 2-3 øl hver dag. Det kan være bekymringsfullt. Om han må gjemme seg for å drikke uansett hva grunnen er tenker jeg det tyder på et problem. Da har det blitt sånn at han MÅ ha. Dessuten bør man vel tilpasse seg hverandre i et sunt forhold. Om den ene reagerer på mye alkohol, hvorfor skal han ikke kunne tilpasse seg? Like mye som folk her tydeligvis forventer at det er den som drikker minst som skal tilpasse seg ved å godta alt konsum fra den som drikker mest. Om den som drikker mest har så store problemer med å tilpasse seg den som drikker minst er det uansett problematisk Anonymkode: 2a7c3...35c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #60 Skrevet 18. mai 2021 prekæs skrev (15 timer siden): Tenker at hvis jeg begynner å bli likegyldig til inntak av alkohol, så bør klokkene ringe. Den vinen man bevilger seg til hverdagsmiddagen eller ølen man tar etter en runde med gressklipperen. Eller muligens trøsten etter en tung dag på jobb eller en psykisk utfordring. Samme med vanevinen før hver fridag. Alkohol man bare tar, uten å reflektere over om man trenger det eller likegodt kunne ta brus. Har sansen for å gå til flasken med sin glede og ikke med sin likegyldighet. Å drikke hver dag er for mye, selv om det kun er en alkoholenhet. "Alkohol man bare tar, uten å reflektere over om man trenger det eller likegodt kunne ta brus". Hvorfor kan du ikke bare drikke vann? Brus er ikke bra for helsa, uansett om det inneholder sukker eller kunstige søtningsmiddel. For min del tar jeg et glass rødvin til maten utelukkende pga smak! Rødvin er nydelig til mange typer mat, og det smaker ikke det samme om man drikker vann, saft eller brus til. Vinen fungerer som smaksforsterker og krydder, og det er rett og slett deilig med en god rødvin til biff f eks! Jeg opplever aldri å bli "avslappet" eller "trenge" vin etter en hard uke på jobb. For meg går det utelukkende på smak, og noe jeg koser meg litt med, akkurat som sjokolade og chips. Dessuten viser det seg at 1-2 glass rødvin per dag er helsefremmende. Til deg anonym som kverulerer med rusmidler her inne, så tror jeg jo du bare tuller og kjeder deg litt. Om du mener det du skriver, trenger du hjelp. Ikke for at jeg skal diagnostisere deg, men du har noen tanker som er svært, svært psykelige og du bør snakke med noen profesjonelle. Håper for Guds skyld du ikke har barn. Anonymkode: 24bc7...0b3
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #61 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): "Alkohol man bare tar, uten å reflektere over om man trenger det eller likegodt kunne ta brus". Hvorfor kan du ikke bare drikke vann? Brus er ikke bra for helsa, uansett om det inneholder sukker eller kunstige søtningsmiddel. For min del tar jeg et glass rødvin til maten utelukkende pga smak! Rødvin er nydelig til mange typer mat, og det smaker ikke det samme om man drikker vann, saft eller brus til. Vinen fungerer som smaksforsterker og krydder, og det er rett og slett deilig med en god rødvin til biff f eks! Jeg opplever aldri å bli "avslappet" eller "trenge" vin etter en hard uke på jobb. For meg går det utelukkende på smak, og noe jeg koser meg litt med, akkurat som sjokolade og chips. Dessuten viser det seg at 1-2 glass rødvin per dag er helsefremmende. Til deg anonym som kverulerer med rusmidler her inne, så tror jeg jo du bare tuller og kjeder deg litt. Om du mener det du skriver, trenger du hjelp. Ikke for at jeg skal diagnostisere deg, men du har noen tanker som er svært, svært psykelige og du bør snakke med noen profesjonelle. Håper for Guds skyld du ikke har barn. Anonymkode: 24bc7...0b3 Så det vil si at du aldri kjører barna dine på trening, til venner og ellers er kjørbar, hvis du tar 1-2 glass vin til middagen? Eller kjører du med promille? Anonymkode: 32da0...5fa
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #62 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så det vil si at du aldri kjører barna dine på trening, til venner og ellers er kjørbar, hvis du tar 1-2 glass vin til middagen? Eller kjører du med promille? Anonymkode: 32da0...5fa Nå er det vel ikke sånn at man har middag som passer til vin hver dag? Fiskeboller med en god rødvin? 😄 Anonymkode: 24bc7...0b3
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2021 #63 Skrevet 18. mai 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Nå er det vel ikke sånn at man har middag som passer til vin hver dag? Fiskeboller med en god rødvin? 😄 Anonymkode: 24bc7...0b3 Nei men fisk med en deilig frisk hvitvin derimot. Anonymkode: ebe26...965
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #64 Skrevet 19. mai 2021 https://avogtil.no/hvor-gar-grensen/ Anonymkode: 9acdb...b51
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #65 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 16.5.2021 den 14.17): Jeg kjøper en 6-pk med små øl til mannen 2-3 ganger i måneden. Det er helt greit synes jeg. Han drikker sjelden på hverdager da, men i går drakk han to øl mens han grillet. Han drikker ikke halvlitere for han sier de blir "døve", altså mister for mye kullsyre før han har drukket opp. Anonymkode: 003fa...c80 Han sier ikke at den blir «dævv» altså dau/død heller da? At den blir døv er jo meningsløst 😅. Anonymkode: f7874...bd5
the amazing spidermamma Skrevet 19. mai 2021 #66 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 18.5.2021 den 9.08): Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073 Dette er for mye, synes jeg. En liter-halvannen hver dag er mye alkohol. Jeg har et avslappet forhold til alkohol, og kan gjerne ta en øl i finværet en vanlig tirsdag eller et par glass rødvin i helga. Det høres jo også ut som om han ikke greier å la være siden han smugdrikker på do.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #67 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 18.5.2021 den 9.08): Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073 Mengde og det at han gjemmer seg bort for å drikke er ikke normalt forhold til alkohol. Han har et alkoholproblem. Anonymkode: 4cf27...0e3
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #68 Skrevet 19. mai 2021 At han drikker 1,5 liter øl hver dag er for mye altså. Smugdrikking på do er virkelig over en grense som for de fleste er høy, da MÅ du har den øl'en og drikker den i smug. Hvor mye drikker han i helgene når han drikker så mye på en hverdag? Helt enig i at det må være lov å kose seg, men det er ikke snakk om å kose seg lenger når det blir sånne mengder. 1,5 liter øl med kullsyre tar litt plass i magen, og det er veldig dyrt. Anonymkode: 003fa...c80
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #69 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han sier ikke at den blir «dævv» altså dau/død heller da? At den blir døv er jo meningsløst 😅. Anonymkode: f7874...bd5 Hehe, jeg tenkte litt på det når jeg leste gjennom etterpå, han sier da ikke døv Jeg kom frem til etterpå at han nok sier doven... Anonymkode: 003fa...c80
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #70 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): At han drikker 1,5 liter øl hver dag er for mye altså. Smugdrikking på do er virkelig over en grense som for de fleste er høy, da MÅ du har den øl'en og drikker den i smug. Hvor mye drikker han i helgene når han drikker så mye på en hverdag? Helt enig i at det må være lov å kose seg, men det er ikke snakk om å kose seg lenger når det blir sånne mengder. 1,5 liter øl med kullsyre tar litt plass i magen, og det er veldig dyrt. Anonymkode: 003fa...c80 Drikker ikke noe ekstra i helgene, samme mengde hver dag hele uken. Anonymkode: b6e0a...073
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #71 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 18.5.2021 den 9.08): Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073 2-3 bokser er jo ingenting. I tillegg drikker han ikke noe ekstra i helga. Han drikker i sjul fordi du er vanskelig å leve med. Er du som faktisk må skjerpe deg her. Rart han fortsatt gidder å være i samme hus som deg. Fortsetter du sånn, kaster han deg ut. Anonymkode: d525e...ef4
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #72 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 18.5.2021 den 9.08): Takk for svar - dere som svarte på spørsmålet. Jeg har merket at det går 2-3 halvlitere pr dag gjennom en helt vanlig arbeidsuke. På kvelden. Men ettersom jeg reagerer på inntaket har han begynt å drikke øl etter jeg har lagt meg eller sitte på do å drikke øl. Samt at jeg har funnet ølbokser i boder både inne og ute, i søplekassen inne, i skap på badet o.l. Jeg drikker ikke alkohol selv, og vi er helt uenige om hva er sunt forhold til alkohol er. Hilsen TS Anonymkode: b6e0a...073 Det høres litt urovekkende ut, synes jeg da. Jeg har ingen problem med ett glass vin til mat, være seg tirsdag eller fredag (som tenåringsmamma vil det nesten være bedre med tirsdag enn fredag fordi man ofte er kjørbar med ungdom som henger ute i helgene). Men når man drikker 2-3 halvlitere hver dag er man faktisk over ett helseskadelig forbruk. Synes det største røde flagget her er at han drikker på do, alene og gjemmer unna bokser. 2-3 halvlitere er nok til å få en buzz, som nok er hensikten her. Drikker man det hver dag tar det ikke så lang tid før toleransen øker og det må ennå mer til. Det er nok lite du kan gjøre hvis han ikke ser det på samme måte, han må ønske endring selv. Når dere prater om det, blir det dårlig stemning? Anonymkode: 9a0c7...55e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #73 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): 2-3 bokser er jo ingenting. I tillegg drikker han ikke noe ekstra i helga. Han drikker i sjul fordi du er vanskelig å leve med. Er du som faktisk må skjerpe deg her. Rart han fortsatt gidder å være i samme hus som deg. Fortsetter du sånn, kaster han deg ut. Anonymkode: d525e...ef4 2-3 halvlitere pr dag er ca 50% over helseskadelig inntak. Ville ikke definert det som «ingenting». Anonymkode: 9a0c7...55e
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #74 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): 2-3 bokser er jo ingenting. I tillegg drikker han ikke noe ekstra i helga. Han drikker i sjul fordi du er vanskelig å leve med. Er du som faktisk må skjerpe deg her. Rart han fortsatt gidder å være i samme hus som deg. Fortsetter du sånn, kaster han deg ut. Anonymkode: d525e...ef4 Like greit hvis han gjør det. Vil han være tenåring, så kan han være det alene, uten kone og barn. Å velte hele ansvaret for alt på kona fordi man er alltid beruset, er ikke forenelig med å ha en familie. Og hvem sier at det er hans hus, siden du tror han vil kaste henne ut? Kanskje hun eier huset, eller de leier sammen, eller eier huset 50/50. Jeg har levd sammen med en mann som hadde slik alkoholinntak, som drakk i skjul, løy og brøt avtaler. Det eskalerte og endte med at vi ble skilt og han måtte flytte. Anonymkode: 32da0...5fa
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2021 #75 Skrevet 19. mai 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Like greit hvis han gjør det. Vil han være tenåring, så kan han være det alene, uten kone og barn. Å velte hele ansvaret for alt på kona fordi man er alltid beruset, er ikke forenelig med å ha en familie. Og hvem sier at det er hans hus, siden du tror han vil kaste henne ut? Kanskje hun eier huset, eller de leier sammen, eller eier huset 50/50. Jeg har levd sammen med en mann som hadde slik alkoholinntak, som drakk i skjul, løy og brøt avtaler. Det eskalerte og endte med at vi ble skilt og han måtte flytte. Anonymkode: 32da0...5fa Hadde dere barn sammen? Hvordan gikk isåfall det? Anonymkode: 2a7c3...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå