*Miss Marple* Skrevet 16. mai 2021 #26 Skrevet 16. mai 2021 Jeg syns det blir vanskelig å si hvor mye alkohol som er greit pr uke. Om jeg eller mannen hadde drukket en boks øl hver dag en uke hadde det ikke vært et problem, men om en av oss drakk syv øl på en gang (mens barna er hjemme), så hadde det vært over vår grense.
Himmel og hav Skrevet 16. mai 2021 #27 Skrevet 16. mai 2021 For meg går det en grense på det å drikke hver dag, enten det er ferie eller hverdag, men det er min personlige greie. Jeg drikker veldig sjelden øl, men mannen tar seg gjerne et par halvlitere eller en whisky på fredag eller lørdag. Noen ganger begge dager, noen ganger ingen. Jeg tar meg et glass vin eller to, eller en irish noen helger, men aldri om det er jobb dagen etter. Vi har et alkoholforbruk som er komfortabelt for oss, og det er neppe brukbart som målestokk for noe som helst. Om det bare er ølsmaken han er glad i, så har det blitt mye godt alkoholfritt øl. Selv mannen min som er litt ølnerd og gjerne bruker en time på polet for å plukke ut godt øl, har alkoholfritt han synes er godt. Det drikker han i ukedagene eller om det er hans tur til å kjøre/hente.
Luksusdyret Skrevet 16. mai 2021 #28 Skrevet 16. mai 2021 Dere må sette dere ned og bli enige. Har dere små barn som må passe på, så er det uheldig at den ene forelderen drikker øl hver dag, for da må den andre forelderen alltid ordne alt med kjøring. Det samme med helgene - hvis øldrikkingen gjør at han ikke kan delta i familien, er det for mye.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #29 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt å drikke alkohol så lenge man har barn. Barn kan få traumer av å se sine foreldre alkoholpåvirket. Anonymkode: a951b...bc1 Fullt så pietistisk er det ikke nødvendig å være. Ærlig talt. Anonymkode: 56f8f...880
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #30 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er du som ikke ser nyansene. Du tror at ruspåvirket betyr "kykkeliky hakkende steikende gal". Ruspåvirket betyr nettopp det, ruspåvirket. Alkohol er et rusmiddel. Du sitter trass alt ikke og gulper i deg eddik. For det gir deg ingen rus. Det gjør alkohol. Derfor drikker du alkohol. Barn merker godt forskjellen på edru og "bare tatt et par glass". Forskjellen er ikke ruspåvirket og ruspåvirket. Du ser ikke nyansene. Du ser bare deg selv, deg, deg, deg, deg, deg, deg, deg. Du ser ikke barna. Jeg synes ikke det er greit at folk drikker alkohol når de har barn. Når de ikke har barn, drikk i vei! Drikk på seg nyreødeleggelse hvis de vil. Men jeg synes ikke det er greit at folk drikker alkohol når de har barn. Anonymkode: a951b...bc1 Gud hjelpe... Anonymkode: 56f8f...880
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #31 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Fullt så pietistisk er det ikke nødvendig å være. Ærlig talt. Anonymkode: 56f8f...880 Jeg synes det er galt å ruse seg foran barn. Så enkelt er det. Det være seg det gjelder heroin, amfetamin, hasj, eller alkohol. Utenom alkohol, hvilke rusmidler tar du foran barna? Hvis du mener det er viktig å være så pietistisk foran barna når det gjelder andre rusmidler, hva er det da som er så unikt for alkohol? Anonymkode: a951b...bc1
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #32 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Gud hjelpe... Anonymkode: 56f8f...880 Ja? Du ropte på meg? Anonymkode: a951b...bc1
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #33 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja? Du ropte på meg? Anonymkode: a951b...bc1 Såpass... Anonymkode: c168b...8ed
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #34 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Nordmenn flest har et vrengt bilde av alkohol. Mange tror at inntak av alkohol er å bli full eller påvirket og at det er derfor vi drikker det. I andre land drikker både to og tre glass vin hver kveld. Øl har lavere alkoholprosent enn vin også. To øl om kvelden er ikke noen krise akkurat. Anonymkode: a2b17...5d0 «Nordmenn flest»? Hva baserer du den påstanden på egentlig? Hvem sammenligner du med? Jeg kjenner rimelig mange nordmenn, og ingen av dem drikker alkohol for å bli dritings. Tror «nordmenn flest» har rimelig lik tilnærming til alkohol som «folk flest» fra andre land: man drikker det til mat og for kosens skyld. En sjelden gang blir det litt for mye på fest. Anonymkode: af97e...382
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #35 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt å drikke alkohol så lenge man har barn. Barn kan få traumer av å se sine foreldre alkoholpåvirket. Anonymkode: a951b...bc1 Det har du rett i, men da snakker man kanskje overforbruk, virker ikke som om det er det som gjelder her. Anonymkode: f7949...f41
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #36 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er galt å ruse seg foran barn. Så enkelt er det. Det være seg det gjelder heroin, amfetamin, hasj, eller alkohol. Utenom alkohol, hvilke rusmidler tar du foran barna? Hvis du mener det er viktig å være så pietistisk foran barna når det gjelder andre rusmidler, hva er det da som er så unikt for alkohol? Anonymkode: a951b...bc1 Barn tar overhodet ikke skade av å se sine foreldre ta et glass vin eller en øl. Til mat, på terrassen en sommerkveld, en akevitt til julemiddagen. Å drikke seg snydens er noe radikalt annet. Altså, jeg tar et glass vin eller to, alkohol er et lovlig produkt her til lands. Alt det andre du nevner, er illegale rusmidler, med potensialt langvarig og sterkt helseskadelige virkninger. Et glass vin eller en øl har definitivt ikke samme skadepotensiale. Anonymkode: 56f8f...880
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #37 Skrevet 16. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er galt å ruse seg foran barn. Så enkelt er det. Det være seg det gjelder heroin, amfetamin, hasj, eller alkohol. Utenom alkohol, hvilke rusmidler tar du foran barna? Hvis du mener det er viktig å være så pietistisk foran barna når det gjelder andre rusmidler, hva er det da som er så unikt for alkohol? Anonymkode: a951b...bc1 Alkohol er lovlig? Anonymkode: c168b...8ed
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2021 #38 Skrevet 16. mai 2021 Ehm, denne tråden tok en litt annen vending enn jeg tenkte 🤔 Inhen barn ble nevnt i innlegget mitt. Mener man at det er null tolleranse for alkohol med barn i hus er det en helt ok mening. Skjønner det er veldig ulikt hva som er innafor. Anonymkode: b6e0a...073
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #39 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ehm, denne tråden tok en litt annen vending enn jeg tenkte 🤔 Inhen barn ble nevnt i innlegget mitt. Mener man at det er null tolleranse for alkohol med barn i hus er det en helt ok mening. Skjønner det er veldig ulikt hva som er innafor. Anonymkode: b6e0a...073 Jeg har lest hele tråden nå, og synes også denne tråden ble veldig merkelig. Men mye merkelige svar på forumet om dagen. Jeg synes ikke alkohol er ok daglig, fordi det påvirker helsen negativt når man drikker så ofte. Drikker man i tillegg slik at andre kan merke det, så blir det verre. Det er dessuten dyrt å drikke mye, og det er å kaste bort mye penger, om man drikker mye jevnt over. Mye mer i helgene og ikke noe i ukene er heller ikke bra, for det blir "binge drinking" og er også skadelig. Selv bare ett glass vin eller en øl vil pr dag vil over tid kunne påvirke dagliglivet. Man får dårligere søvnkvalitet etter inntak av alkohol og man blir derfor ofte trøtte, har mindre energi. Ofte ikke så markant at man forbinder det med alkoholen, "det var jo bare ett glass/en øl", og man tenker ofte at det bare er fordi man stresser/jobber. Men dropper man alkoholen, så kan man merke at man får mer energi. Videre vil det på sikt også kunne påvirke vekt, gi økt risiko for diabetes, og ellers påvirke helsen negativt. Jeg vet ikke om noen som drikker alkohol daglig som ikke gjør det av feil grunner. Ofte sier de at det er så deilig for å slappe av, de trenger det fordi de stresser, de fortjener det fordi de har så mye ellers. Og ser ikke at de blir mer slitne, sover dårligere, blir trøttere. De har ofte et uproblematisk forhold til alkohol til å begynne med, men når det pågår over tid er det altfor mange som innser at de sliter med å la være, selv om det "bare er ett glass". I tillegg har de en tendens til å begynne med bare en enhet i glasset, og så øker det umerkelig litt etter litt, og da er de fort oppe i et par glass. Øl er det ofte 0,33 de drikker, så en halvliter, så blir det to. Og da er man over de anbefalte grensene for inntak. Man trenger ikke komme opp i inntak som gir "risiko for alvorlig helseskade", for at det skal påvirke helsen og hverdagen negativt. Når det kommer til definisjoner av "alkoholproblemer" så er ett av kriteriene at man har et alkoholproblem hvis drikkingen har et slikt omfang at det påvirker omgivelsene, nære forhold osv. Siden du spør så vil jeg anta at dere er i denne kategorien, at mannen din drikker en god del mer pr. uke enn hva du er komfortabel med, uavhengig av hvilken årsak. Anonymkode: 89fab...d9b
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #40 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg synes det er galt å ruse seg foran barn. Så enkelt er det. Det være seg det gjelder heroin, amfetamin, hasj, eller alkohol. Utenom alkohol, hvilke rusmidler tar du foran barna? Hvis du mener det er viktig å være så pietistisk foran barna når det gjelder andre rusmidler, hva er det da som er så unikt for alkohol? Anonymkode: a951b...bc1 Du skulle sett medisinskapet mitt! Du kan ikkje sammenligne alkohol med heroin og amfetamin. Alkohol er et lovlig rusmiddel, som personer over 18 år har lov å kjøpe og nyte. Det var mye mer traumatisk å være vitne til da mamma var syk med kreft, enn det moderate alkoholforbruket pappa hadde i barndommen. Det forvrengte synet ditt på alkohol, vil gjøre at barna dine ikke er forberedt den dagen de møter alkohol. Anonymkode: 0289b...97e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #41 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du kan ikkje sammenligne alkohol med heroin og amfetamin. Anonymkode: 0289b...97e Det er det ingen som gjør heller. Du har fått i deg for mye voksendrikke. Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Alkohol er et lovlig rusmiddel, som personer over 18 år har lov å kjøpe og nyte. Anonymkode: 0289b...97e Aha, du mener at: p1: du har ingen problemer med at foreldre ruser seg på lovlige rusmidler p2: alkohol er et lovlig rusmiddel k: derfor har du ingen problemer med at foreldre super seg fra sans og samling, med barna tilstedeværende Skjønner. 8ed mente at det å ikke drikke seg ruspåvirket foran barna var å ha et usunt forhold til alkohol, i tillegg til å mene at moderat alkoholforbruk var skadelig. Anonym bruker skrev (16 timer siden): Du har et svært usunt forhold til alkohol og det er mer skadelig enn en moderat forbruk. Anonymkode: c168b...8ed Dette er grunnen til at jeg spurte hvilke rusmidler som 880 brukte foran barna, i og med at 880 svarte med at det ikke er nødvendig å være så pietistisk at en ikke drikker seg ruspåvirket foran barna. Hvis 880 mener at det er galt å bli ruspåvirket foran barna så er det galt uavhengig av rusmidler. Uavhengig. Ja, jeg skjønner at du i tillegg til 8ed og 880 diskuterer ut fra følelser. Det føles godt å drikke. Derfor er det det som er viktig for dere. Jeg diskuterer ut fra logikk. Er det riktig å være ruspåvirket når en har barn? Hva hvis jeg plutselig må kjøre et barn til legevakten? Å være forelder betyr at en må ofre noen av livets gleder mens en har barn. Hvis noen annen passer de barn en har så stiller saken seg annerledes. Det er det logiske. Kan også hende at dere er sure fordi dere mener at jeg har noe moralsk synspunkt på at dere ruser dere mens dere har barn. Fullt mulig at jeg har. Uff da. Noen på nettet liker ikke det dere driver på med. Det er sikkert kjempefælt for dere! Uansett, barn har ikke godt av å se foreldrene sine ruse seg. Det kan være traumatisk for barn. Traumer vil jeg spare mine barn for, så langt jeg kan. Det er klokest å holde seg unna både vin og øl når en har barn. Anonymkode: a951b...bc1
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #42 Skrevet 17. mai 2021 Åh, hva er dette? En forskningsrapport? Nei, så spennende! Hva handler den om? Få se! The study, which examined the effects of non-dependent drinking, found a significant link between the amount of alcohol consumed by parents and increased negative experiences among children who witness them in a drunk or tipsy state. It also confirmed previous findings that children were more than twice as likely to report a negative outcome if their parents had negative motives for drinking – regardless of how much alcohol they consumed. https://www.theguardian.com/society/2019/nov/05/uk-parents-drinking-negatively-affects-over-third-children-study Anonymkode: a951b...bc1
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #43 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Åh, hva er dette? En forskningsrapport? Nei, så spennende! Hva handler den om? Få se! The study, which examined the effects of non-dependent drinking, found a significant link between the amount of alcohol consumed by parents and increased negative experiences among children who witness them in a drunk or tipsy state. It also confirmed previous findings that children were more than twice as likely to report a negative outcome if their parents had negative motives for drinking – regardless of how much alcohol they consumed. https://www.theguardian.com/society/2019/nov/05/uk-parents-drinking-negatively-affects-over-third-children-study Anonymkode: a951b...bc1 Det er jo spennende å lese dette. Det bekrefter vel mye av det som skrives i tråden her, de fleste påpeker en øl mens man griller eller ett glass til maten som ok. Forsikringen du viser til presiserer «if parents had negative motives for drinking». Den viser til barn som opplever å legges for tidlig, for sent, som blir neglisjert osv. Så egentlig er de fleste her inne ganske enige, slik jeg ser. Anonymkode: 9a0c7...55e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #44 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det er det ingen som gjør heller. Du har fått i deg for mye voksendrikke. Aha, du mener at: p1: du har ingen problemer med at foreldre ruser seg på lovlige rusmidler p2: alkohol er et lovlig rusmiddel k: derfor har du ingen problemer med at foreldre super seg fra sans og samling, med barna tilstedeværende Skjønner. 8ed mente at det å ikke drikke seg ruspåvirket foran barna var å ha et usunt forhold til alkohol, i tillegg til å mene at moderat alkoholforbruk var skadelig. Dette er grunnen til at jeg spurte hvilke rusmidler som 880 brukte foran barna, i og med at 880 svarte med at det ikke er nødvendig å være så pietistisk at en ikke drikker seg ruspåvirket foran barna. Hvis 880 mener at det er galt å bli ruspåvirket foran barna så er det galt uavhengig av rusmidler. Uavhengig. Ja, jeg skjønner at du i tillegg til 8ed og 880 diskuterer ut fra følelser. Det føles godt å drikke. Derfor er det det som er viktig for dere. Jeg diskuterer ut fra logikk. Er det riktig å være ruspåvirket når en har barn? Hva hvis jeg plutselig må kjøre et barn til legevakten? Å være forelder betyr at en må ofre noen av livets gleder mens en har barn. Hvis noen annen passer de barn en har så stiller saken seg annerledes. Det er det logiske. Kan også hende at dere er sure fordi dere mener at jeg har noe moralsk synspunkt på at dere ruser dere mens dere har barn. Fullt mulig at jeg har. Uff da. Noen på nettet liker ikke det dere driver på med. Det er sikkert kjempefælt for dere! Uansett, barn har ikke godt av å se foreldrene sine ruse seg. Det kan være traumatisk for barn. Traumer vil jeg spare mine barn for, så langt jeg kan. Det er klokest å holde seg unna både vin og øl når en har barn. Anonymkode: a951b...bc1 Du virker veldig rigid, litt sprø og veldig intens. Jeg tror det er langt mer traumatisk å vokse opp med deg enn med foreldre som tar seg en øl i ny og ne. Selv om jeg selv knapt drikker alkohol, kan jeg fint se at andre rundt meg kan ta et glass eller to med barn til stede, uten at det påvirker noen negativt. Anonymkode: 8a29c...97f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #45 Skrevet 17. mai 2021 Mannen min drikker max 1-2 øl i måneden. Selv drikker jeg ikke øl, men drikker prosecco/annen musserende et par ganger i året. That's it. Har ikke noe inntak av alkohol i hverdagen. Det er ikke sunt for leveren med daglig tilførsel av alkohol. Det er visstnok bedre å drikke flere øl på fredag eller lørdag enn å ta en om dagen hele uka... Anonymkode: 330a3...b8a
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #46 Skrevet 17. mai 2021 Absolutt lov å kose seg, men ikke med øl hver dag. Jeg ville sakt at i snitt fire i uka er greit. Så kan han velge om han vil ha en fire dager, eller to fredag og lørdag. Anonymkode: 52f11...a36
prekæs Skrevet 17. mai 2021 #47 Skrevet 17. mai 2021 Tenker at hvis jeg begynner å bli likegyldig til inntak av alkohol, så bør klokkene ringe. Den vinen man bevilger seg til hverdagsmiddagen eller ølen man tar etter en runde med gressklipperen. Eller muligens trøsten etter en tung dag på jobb eller en psykisk utfordring. Samme med vanevinen før hver fridag. Alkohol man bare tar, uten å reflektere over om man trenger det eller likegodt kunne ta brus. Har sansen for å gå til flasken med sin glede og ikke med sin likegyldighet. Å drikke hver dag er for mye, selv om det kun er en alkoholenhet.
Hengebukksvinet Skrevet 17. mai 2021 #48 Skrevet 17. mai 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Absolutt lov å kose seg, men ikke med øl hver dag. Jeg ville sakt at i snitt fire i uka er greit. Så kan han velge om han vil ha en fire dager, eller to fredag og lørdag. Anonymkode: 52f11...a36 Ville du virkelig satt en grense på at mannen din kun kan drikke fire øl i uka? Er det små øl eller halvlitere vi snakker om? Hadde mannen kommet å sagt noe sånn til meg, hadde jeg bare ledd. Mannen min kan fort drikke tre-fire halvlitere i løpet av en hel kveld(i helga). Han er en høy og bredskuldret mann som overhodet ikke forandrer seg av den grunn og tåler det godt(ikke hver helg). Hadde aldri fått meg til å si til han at det er for mye og at i kveld kan han bare drikke to, for han hadde jo to til kampen på tirsdag f.eks. Skal sies at vi er to voksne uten alkoholproblemer og med respekt for hverandre!
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #49 Skrevet 17. mai 2021 Hengebukksvinet skrev (24 minutter siden): Ville du virkelig satt en grense på at mannen din kun kan drikke fire øl i uka? Er det små øl eller halvlitere vi snakker om? Hadde mannen kommet å sagt noe sånn til meg, hadde jeg bare ledd. Mannen min kan fort drikke tre-fire halvlitere i løpet av en hel kveld(i helga). Han er en høy og bredskuldret mann som overhodet ikke forandrer seg av den grunn og tåler det godt(ikke hver helg). Hadde aldri fått meg til å si til han at det er for mye og at i kveld kan han bare drikke to, for han hadde jo to til kampen på tirsdag f.eks. Skal sies at vi er to voksne uten alkoholproblemer og med respekt for hverandre! Det var et svar på dpørsmålet til TS om hvor mange øl jeg syned er ok i uka. Jeg synes fire i snitt er ok. I snitt, noen uker mer, andre mindre. Mer synes jeh faktisk er for myei det lange løp, det er min mening. Å sette grense for hva mannen min får drikke trenger jeg ikke da han har et sundt syn på det. Koser seg innimellom, men lar det også gå uker mellom hver. Men er aldri perioder med mer enn fire enheter i snitt i uka. Anonymkode: 52f11...a36
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2021 #50 Skrevet 17. mai 2021 Hengebukksvinet skrev (40 minutter siden): Ville du virkelig satt en grense på at mannen din kun kan drikke fire øl i uka? Er det små øl eller halvlitere vi snakker om? Hadde mannen kommet å sagt noe sånn til meg, hadde jeg bare ledd. Mannen min kan fort drikke tre-fire halvlitere i løpet av en hel kveld(i helga). Han er en høy og bredskuldret mann som overhodet ikke forandrer seg av den grunn og tåler det godt(ikke hver helg). Hadde aldri fått meg til å si til han at det er for mye og at i kveld kan han bare drikke to, for han hadde jo to til kampen på tirsdag f.eks. Skal sies at vi er to voksne uten alkoholproblemer og med respekt for hverandre! Hun svarer jo på hi sitt spørsmål på hva som anses som normalt/greit alkoholnivå. Hun svarer til og med i snitt, så altså ingen som nekter noen noe som helst. Anonymkode: c168b...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå