Gå til innhold

Hvor mange øl i uka er ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er uenige om hans inntak av øl. Han sier det må være lov å kose seg.

Så spørsmålet er; hvor mange bokser (0,5l) i hverdager og hvor mange bokser i løpet av en helg mener dere er innafor? Dette gjelder ikke noen form for fest/samling.

Kommer til å vise han hva dere andre damer mener. 

Anonymkode: b6e0a...073

Skrevet

Maks 1 per hverdag og maks 2 i helg?

Hos oss hender det vi tar en øl fredag og en øk lørdag, så vi er kanskje ingen målestokk. 

Anonymkode: 4cf27...0e3

Skrevet

Jeg kjøper en 6-pk med små øl til mannen 2-3 ganger i måneden. Det er helt greit synes jeg.

Han drikker sjelden på hverdager da, men i går drakk han to øl mens han grillet.

Han drikker ikke halvlitere for han sier de blir "døve", altså mister for mye kullsyre før han har drukket opp.

Anonymkode: 003fa...c80

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt å drikke alkohol så lenge man har barn.

Barn kan få traumer av å se sine foreldre alkoholpåvirket.

Anonymkode: a951b...bc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt å drikke alkohol så lenge man har barn.

Man blir ikke synlig alkoholpåvirket av 1-2 bokser øl. 

Anonymkode: c168b...8ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Og der er jeg helt uenig. Det er ikke noe negativt i at barn ser at voksne håndterer alkohol på en moderat måte. Det viser bare at alkohol ikke er lik fylla!

Skrevet

Tja, ca 5 øl på en fest, 2 øl en av kveld i helge og en øl en av ukedagene tenker jeg er greit, men det bør være uker helt uten også.

Anonymkode: e070f...512

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Man blir ikke synlig alkoholpåvirket av 1-2 bokser øl. 

Ikke hvis man er alkoholiker, nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Oh boy, here we go again :ler:

Anonymkode: fca95...714

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og der er jeg helt uenig. Det er ikke noe negativt i at barn ser at voksne håndterer alkohol på en moderat måte. Det viser bare at alkohol ikke er lik fylla!

Det tror du, som blir påvirket av alkoholen. Barn ser noe annet, noe du ikke ser. For du er for full til å se det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det tror du, som blir påvirket av alkoholen. Barn ser noe annet, noe du ikke ser. For du er for full til å se det.

Ja.. etter en boks øl mister jeg all dømmekraft. Jeg er en grusom mor. Takk for at du hjalp meg å innse det. 

Jeg har vokst opp med en alkoholisert alenemor. Og jeg blir kraftig provosert av folk som deg som ikke klarer å se nyanser. Dere undergraver hva det vil si å faktisk leve ned alkoholmisbruk tett på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg blir kraftig provosert av folk som deg som ikke klarer å se nyanser.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja.. etter en boks øl mister jeg all dømmekraft.

Det er du som ikke ser nyansene.

Du tror at ruspåvirket betyr "kykkeliky hakkende steikende gal". Ruspåvirket betyr nettopp det, ruspåvirket. Alkohol er et rusmiddel. Du sitter trass alt ikke og gulper i deg eddik. For det gir deg ingen rus. Det gjør alkohol. Derfor drikker du alkohol.

Barn merker godt forskjellen på edru og "bare tatt et par glass".

Forskjellen er ikke ruspåvirket og ruspåvirket.

Du ser ikke nyansene. Du ser bare deg selv, deg, deg, deg, deg, deg, deg, deg. Du ser ikke barna.

Jeg synes ikke det er greit at folk drikker alkohol når de har barn.

Når de ikke har barn, drikk i vei! Drikk på seg nyreødeleggelse hvis de vil. Men jeg synes ikke det er greit at folk drikker alkohol når de har barn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du tror at ruspåvirket betyr "kykkeliky hakkende steikende gal". Ruspåvirket betyr nettopp det, ruspåvirket. Alkohol er et rusmiddel. Du sitter trass alt ikke og gulper i deg eddik. For det gir deg ingen rus. Det gjør alkohol. Derfor drikker du alkohol.

Du ser ikke nyansene. Du ser bare deg selv, deg, deg, deg, deg, deg, deg, deg. Du ser ikke barna.

Når de ikke har barn, drikk i vei! Drikk på seg nyreødeleggelse hvis de vil. Men jeg synes ikke det er greit at folk drikker alkohol når de har barn.

Herlighet. Du virker litt ustabil.

Skrevet

Hvor mye drikker han da? Siden dere er uenige.

Jeg har en mann som sier som din, «må være lov å kose seg». Hans definisjon av å kose seg er å drikke seg langt forbi synlig påvirket. Noe han gjør 3-4 av 4 helger per måned. Og dette er også utenom fest. Ikke greit 

Anonymkode: 2a7c3...35c

Skrevet

For meg handler det om met enn antall. Jeg ville ikke trivdes med å leve med noen som drikker hver dag, selv om det bare er en eller to enheter. I grunn kjenner jeg at drikking på ukedager generelt er unødvendig. Men én sekspakk med øl i uka er kanskje ok, jeg ønsker nok ikke mer i alle fall. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hey. 

Jeg må være et skikkelig løvetannbarn jeg da, som kom meg så greit gjennom traumene jeg ble påført ved diverse gårdsfester jeg opplevde som barn, der var det både onkler, tanter og foreldre som koste seg med vin/øl. 

Eller muligens jeg er svært skadet, husker jeg synes det var veldig gøy når jeg fikk de med å danse hip hopp, sikkert fordi de var løsere i snippen en normalt 😅

Jeg er ikke uenig i at fylla med småbarn er en dårlig kombinasjon, men du må se forskjell på å fise og drite i buksa her. 

Anonymkode: 9a0c7...55e

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Du har et svært usunt forhold til alkohol og det er mer skadelig enn en moderat forbruk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du har et svært usunt forhold til alkohol og det er mer skadelig enn en moderat forbruk. 

Overhodet ikke. Det du kaller et svært usunt forhold til alkohol er å være veldig forsiktig med alkohol rundt barn utfra det jeg leser. Altså mener du at å være avholds rundt barn er mer skadelig enn et moderat forbruk? Hva som defineres som moderat forbruk vil variere fra person til person, og er derfor ingen målestokk på skadelig forbruk. En alkoholiker kan hevde at han har et moderat forbruk, mens de rundt opplever hans forbruk som skadelig fordi det såkalte moderate forbruket fører med seg konsekvenser for de nærmeste, som denne da ikke selv ser. I alle tilfeller må det da være bedre med det du kaller et svært usunt forhold til alkohol (avholds) enn et moderat forbruk som er prisgitt den enkeltes subjektive definisjon på moderasjon

Skrevet

Nordmenn flest har et vrengt bilde av alkohol. Mange tror at inntak av alkohol er å bli full eller påvirket og at det er derfor vi drikker det. I andre land drikker både to og tre glass vin hver kveld. Øl har lavere alkoholprosent enn vin også. To øl om kvelden er ikke noen krise akkurat.

Anonymkode: a2b17...5d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg og mannen er uenige om hans inntak av øl. Han sier det må være lov å kose seg.

Så spørsmålet er; hvor mange bokser (0,5l) i hverdager og hvor mange bokser i løpet av en helg mener dere er innafor? Dette gjelder ikke noen form for fest/samling.

Kommer til å vise han hva dere andre damer mener. 

Anonymkode: b6e0a...d

Det bestemmer han selv. Ikke bestem hvor mye han skal drikke. Da ender det opp med at han ikke orker deg lenger. Husk, han er voksen, det bestemmer han selv. 

Anonymkode: d525e...ef4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det bestemmer han selv. Ikke bestem hvor mye han skal drikke. Da ender det opp med at han ikke orker deg lenger. Husk, han er voksen, det bestemmer han selv. 

Hvis han drikker seg langt forbi synlig beruset hver helg er det vel ikke hun som skal trå forsiktig i forholdet.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Overhodet ikke. Det du kaller et svært usunt forhold til alkohol er å være veldig forsiktig med alkohol rundt barn utfra det jeg leser. Altså mener du at å være avholds rundt barn er mer skadelig enn et moderat forbruk? Hva som defineres som moderat forbruk vil variere fra person til person, og er derfor ingen målestokk på skadelig forbruk. En alkoholiker kan hevde at han har et moderat forbruk, mens de rundt opplever hans forbruk som skadelig fordi det såkalte moderate forbruket fører med seg konsekvenser for de nærmeste, som denne da ikke selv ser. I alle tilfeller må det da være bedre med det du kaller et svært usunt forhold til alkohol (avholds) enn et moderat forbruk som er prisgitt den enkeltes subjektive definisjon på moderasjon

Alle vet hva et moderat forbruk innebærer. At noen har en sykdom som gjør at de ikke klarer å holde seg innen det betyr ikke at det er feil. 

Det er selvsagt ikke usunt eller farlig å holde seg unna alkohol, men det kan være usunt å ha et så rigid forhold til det som du viser her. 

Jeg og mannen drikker sjelden alkohol hjemme, men vi har alle sorter i hus til det byr seg en anledning til å enten ta en øl en lørdagskveld eller litt vin til en god middag. Jeg er helt 100 % sikker på at det ikke medfører noen skade på barna våre. De blir vant å se at foreldrene kan drikke alkohol en sjelden gang og at det aldri merkes på oppførselen deres. Om du føler deg påvirket etter en så liten mengde alkohol har du en unormalt lav toleranse og kan ikke bruke din erfaring som mal på andres forbruk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvis han drikker seg langt forbi synlig beruset hver helg er det vel ikke hun som skal trå forsiktig i forholdet.. 

Jo, ellers kan hun gå. Han bestemmer selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jo, ellers kan hun gå. Han bestemmer selv. 

Ja, men det å si at hun ikke skal mase på han, fordi at han kan bli lei er jo helt urimelig. Han må kunne tåle at hun ber han skjerpe seg. Jeg hadde satt et klart ultimatum her i huset i alle fall.

Mannen min må gjerne ta en øl hver dag i uka om han vil - det er hans valg. Men idet han krysser en grense å blir beruset så påvirker det hele familien, og da har alle i familien lov å komme med sine krav og ønsker.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...