Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg opplever vaksine debatter som noe av det mest betente tema for tiden. Og jeg oppfatter debatten som todelt. På den ene siden handler den om hvem som skal få vaksine først og når. På den andre siden handler det om motstanden og skepsisen til corona vaksinen. De som er skeptiske til vaksinen og blir nærmest uglesett og lynsjet for å ta dette valget.

Jeg er blant de skeptiske og jeg føler meg utstøtt mange steder. Jeg blir også kalt egoistisk. En som sluntrer unna en livsviktig fellesdugnad og som liksom skal kose meg med resultatet de andre har kjempet for.

Det som forundrer meg derimot, er at de samme personene som kaller meg egoistisk er de samme som griner fordi naboen kom før dem i vaksinekøen. De sliter med talmodigheten og klarer nesten ikke vente. Det er også de samme personene som sliter maksimalt med tiltakstrøtthet og som elsker å reise. Helst så ofte som mulig. Jeg kan nesten garantere at de samme folka som skryter av dugnaden de nå skal være en del av, er de samme folka som egentlig kun tar vaksinen fordi de da tror de kan reise igjen omtrent med det samme..De tenker ikke på at det er nettopp deres behov for ferie alle andre steder enn i Norge er det som til syvende og sist mest sannsynlig vil frakte nye potensielle mutasjoner inn hit igjen. Som igjen vil kunne føre til nye bølger og/eller nytt vaksinebehov.

Så da er egentlig spørsmålet mitt; Hvem er mest egoistisk, vi som vil vente med å ta vaksinene til vi vet litt mer? Eller dem som vil ta den så fort som overhodet mulig for å fremskynde en turismeprosess som igjen kan føre til ny smitte igjen?!🤔🙈

Anonymkode: 91cdf...b23

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144417589-vaksine-og-egoisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg opplever vaksine debatter som noe av det mest betente tema for tiden. Og jeg oppfatter debatten som todelt. På den ene siden handler den om hvem som skal få vaksine først og når. På den andre siden handler det om motstanden og skepsisen til corona vaksinen. De som er skeptiske til vaksinen og blir nærmest uglesett og lynsjet for å ta dette valget.

Jeg er blant de skeptiske og jeg føler meg utstøtt mange steder. Jeg blir også kalt egoistisk. En som sluntrer unna en livsviktig fellesdugnad og som liksom skal kose meg med resultatet de andre har kjempet for.

Det som forundrer meg derimot, er at de samme personene som kaller meg egoistisk er de samme som griner fordi naboen kom før dem i vaksinekøen. De sliter med talmodigheten og klarer nesten ikke vente. Det er også de samme personene som sliter maksimalt med tiltakstrøtthet og som elsker å reise. Helst så ofte som mulig. Jeg kan nesten garantere at de samme folka som skryter av dugnaden de nå skal være en del av, er de samme folka som egentlig kun tar vaksinen fordi de da tror de kan reise igjen omtrent med det samme..De tenker ikke på at det er nettopp deres behov for ferie alle andre steder enn i Norge er det som til syvende og sist mest sannsynlig vil frakte nye potensielle mutasjoner inn hit igjen. Som igjen vil kunne føre til nye bølger og/eller nytt vaksinebehov.

Så da er egentlig spørsmålet mitt; Hvem er mest egoistisk, vi som vil vente med å ta vaksinene til vi vet litt mer? Eller dem som vil ta den så fort som overhodet mulig for å fremskynde en turismeprosess som igjen kan føre til ny smitte igjen?!🤔🙈

Så du tror ikke at folk vil vaksinere seg fordi de ikke vil bli syke? Det er kun for å få fordeler? 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg oppfatter det akkurat som deg, og jeg ønsker heller ikke vaksinen av frykt for eventuelle langtidsbivirkninger. 
Samtidig er jeg veldig delt i og med at jeg jobber innenfor reiseliv og har vært permittert i mer enn et år. 
De siste tallene fra Danmark viser nå at 4500 mennesker er døde i løpet av 30 dager etter å fått vaksine mot covid. Det syns jeg er skummelt.
En annen ting er at ikke vg, tv2, nrk eller noen andre publiserer det. Tro hvorfor ikke? Jeg kommer nok ikke til å ta vaksinen ut ifra de opplysningene. 

Anonymkode: dea20...800

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg oppfatter det akkurat som deg, og jeg ønsker heller ikke vaksinen av frykt for eventuelle langtidsbivirkninger. 
Samtidig er jeg veldig delt i og med at jeg jobber innenfor reiseliv og har vært permittert i mer enn et år. 
De siste tallene fra Danmark viser nå at 4500 mennesker er døde i løpet av 30 dager etter å fått vaksine mot covid. Det syns jeg er skummelt.
En annen ting er at ikke vg, tv2, nrk eller noen andre publiserer det. Tro hvorfor ikke? Jeg kommer nok ikke til å ta vaksinen ut ifra de opplysningene. 

4500 mennesker i Danmark er døde i løpet av 30 dager på grunn av vaksinen ? Hvor har du lest dette??

Dette er noe av det største vrøvlet jeg har lest på lenge! Snakk om å vri på ting slik at du selv skal komme best mulig fra egoismen din. 

Å velge bort vaksinen ER den største egoisme. Man setter seg og sitt over fellesskapet og flokkimmunitet. 

Og jeg vil også gjerne ha dikumentasjon på at 4500 personer er døde av vaksinen i Danmark? 

Anonymkode: f6537...31f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Den som sender folk i krigen før seg for å se hvordan det går er mest egoistisk.

Annonse

Dette løses veldig enkelt. Jeg skal ikke ta vaksinen med det første. Men det er ikke noe jeg roper ut, for det har INGEN I HELE VERDEN noe med!!!!!

Og slutt med egoistkortet! Vaksine er først og fremst for å beskytte seg selv, og hindre alvorlig sykdom hos deg selv.

Anonymkode: 11bb7...c1b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det der må du komme med kilde på, for det høres ut som sprøyt.

Anonymkode: d5baf...e87

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her er kilde:

065CE169-8217-42E5-AAE1-B8787EA4A4B9.thumb.png.90f548da9e3700e8fd294c4bbed4f2b0.png

Har du lest hva som står der? Og om dette er genuint i det hele tatt er jo ikke gitt. Uansett står det jo at i disse tallene regnes ALLE som er døde etter vaksinetidspunkt. De som dør av hjerteinfarkt,av ulykker, hva som helst. Om jeg hadde tatt vaksinen og så blitt påkjørt og drept hadde mitt dødsfall stått der. 

Du lager jo din egen sannhet.

Anonymkode: ececb...978

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Her er kilde:

065CE169-8217-42E5-AAE1-B8787EA4A4B9.thumb.png.90f548da9e3700e8fd294c4bbed4f2b0.png

Hehe og av disse kan man anføre at 99% også dør etter å ha spist frokost. Temporal sammenheng og kausal sammenheng er to veldig forskjellige ting.

Anonymkode: 338d8...aed

Du finner egoister i alle grupper, er vel svaret.  Det er knapphet på noe mange vil ha, da roper en del høyt. 

Rike land er regulerte egoister, kjøper opp alt av vaksiner og lar mindre kjøpesterke land bli stående igjen i dritten. Symbolsk gir vi bort noen doser gjennom covax, men patenten stemmer vi mot å dele. Kan det ha noe med at vi tjener oss ganske så rike på investeringer her nå tro? Mens vi tester det i land som ikke får tilgang og produserer i land som selv ikke får vaksinert befolkningen. Da kan man snakke storskala urett. 

Selv er jeg egoist også. Jeg er skikkelig glad for å ikke være først i køen, spesielt etter hva som skjedde med AZ. Jeg er bare så heldig at dette kamufleres ved at jeg som frisk kvinne i 30-årene ikke engang trenger å ta stilling til det. 

Kriser får nettopp frem dette i folk. Vi er vel alle egoister når tilværelsen vår trues slik den blir nå. 

Anonymkode: 8cad8...325

Annonse

Jeg synes helt klart det er mest egoistisk å ikke ta vaksinen. Ikke kjenner jeg igjen begrunnelsene for å ta den heller. Selv vil jeg ta den av nøyaktig samme grunn som skeptikerne ikke vil ta den, jeg er alvorlig bekymret for langtidsbivirkningene. Ikke av vaksinen, fordi de med all sannsynlighet vil være små og ramme promiller, men av selve covid-19 fordi man allerede nå vet at de er alvorlige og rammer svært mange, minst 20 %. Så for min del er det bare en fordel at noen er skeptiske, da rykker jeg fortere fram i køen og har mindre risiko for både smitte, bivirkninger og å smitte dem jeg er glad i.

Anonymkode: 798b6...785

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har du lest hva som står der? Og om dette er genuint i det hele tatt er jo ikke gitt. Uansett står det jo at i disse tallene regnes ALLE som er døde etter vaksinetidspunkt. De som dør av hjerteinfarkt,av ulykker, hva som helst. Om jeg hadde tatt vaksinen og så blitt påkjørt og drept hadde mitt dødsfall stått der. 

Du lager jo din egen sannhet.

Selvsagt har jeg lest hva som står. Kutt ut hersketeknikkene. 
DU lager din egen sannhet, ikke jeg. Jeg gir deg faktaene, du vrir på dem. I tillegg, hvis man skal følge din logikk, må man slutte å registrere dødsfall av/med covid også. Per dags dato er omtrent 700 i Norge døde av/med covid, registrert på samme måte som du skisserer. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hehe og av disse kan man anføre at 99% også dør etter å ha spist frokost. Temporal sammenheng og kausal sammenheng er to veldig forskjellige ting.

Anonymkode: 338d8...aed

På samme måte som man registrerer covid-dødsfall mao. Når et menneske dør tas det covidtest hvis det mistenkes at vedkommende kan ha hatt det. Er testen positiv, registreres dødsfallet som coviddødsfall selv om vedkommende var 95 år og terminal uansett. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

DU lager din egen sannhet, ikke jeg. Jeg gir deg faktaene, du vrir på dem. I tillegg, hvis man skal følge din logikk, må man slutte å registrere dødsfall av/med covid også. Per dags dato er omtrent 700 i Norge døde av/med covid, registrert på samme måte som du skisserer. 

På samme måte som man registrerer covid-dødsfall mao. Når et menneske dør tas det covidtest hvis det mistenkes at vedkommende kan ha hatt det. Er testen positiv, registreres dødsfallet som coviddødsfall selv om vedkommende var 95 år og terminal uansett. 

Det er jo ikke sant, det du påstår her. Du serverer jo regelrette løgner. Og det er skummelt, fordi mange er så uopplyste at de tror på det.

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er jo ikke sant, det du påstår her. Du serverer jo regelrette løgner. Og det er skummelt, fordi mange er så uopplyste at de tror på det.

Du sier det ikke er sant. Hvordan skal folk vite at det du sier er sant, da? Foruten å påstå at jeg lyver, kommer du med motargumenter? Hva er det jeg sier som ikke er sant?

Jeg er faktisk litt enig i det du skriver i første innlegg. De som får vaksine vil trekke med seg uvaksinerte barn til utlandet og kan komme hjem med smitte for å spre det til andre barn. Til høsten vil vi oppleve stor spredning i skoler og i barnehagene. 
Virker som om ‘dugnaden’ er over i det øyeblikket man får vaksinen. 

Anonymkode: 8f403...c02

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke helt. Hvis hun på 95 ikke har symptomer på korona registreres det ikke som koronadødsfall selv om testen skulle være positiv. Hvis hun dør i en bilulykke vil det for eksempel ikke registreres som koronadødsfall på tross av positiv test. Hvis hun derimot er svekket av kreft og derfor ikke tåler sykdom like godt som andre vil det registreres som et koronadødsfall selv om kreften også hadde betydning.

Anonymkode: 8c0a5...0ed

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det stemmer ikke helt. Hvis hun på 95 ikke har symptomer på korona registreres det ikke som koronadødsfall selv om testen skulle være positiv. Hvis hun dør i en bilulykke vil det for eksempel ikke registreres som koronadødsfall på tross av positiv test. Hvis hun derimot er svekket av kreft og derfor ikke tåler sykdom like godt som andre vil det registreres som et koronadødsfall selv om kreften også hadde betydning.

Nå er det svært sjelden 95-åringer dør i bilulykke. Derimot er det relativt vanlig at de dør av kreft, influensa eller lungebetennelse. Hvis hun da dør med korona i kroppen, registreres det som koronadødsfall, ikke kreft, influensa eller lungebetennelse. (Sykdommene er bare gitt som eksempler.)

Men syns dere ikke det er mistenkelig? Da blir det jo en kunstig overdødelighet mtp covid, og desto færre som dør av andre ting. Noe må man jo dø av. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå er det svært sjelden 95-åringer dør i bilulykke. Derimot er det relativt vanlig at de dør av kreft, influensa eller lungebetennelse. Hvis hun da dør med korona i kroppen, registreres det som koronadødsfall, ikke kreft, influensa eller lungebetennelse. (Sykdommene er bare gitt som eksempler.)

Men syns dere ikke det er mistenkelig? Da blir det jo en kunstig overdødelighet mtp covid, og desto færre som dør av andre ting. Noe må man jo dø av. 

Ja, noe skal man dø av. Og i Norge er vi så heldige at dødsfall pga corona ikke er den store faren. Ettervirkningene derimot er verre, belastning på helsevesenet og andre ting som blir skjøvet vekk er ille. De som er coronasyke og er på sykehus, for dem er det ikke. Og om jeg er 50 eller 95, jeg vil heller dø av nesten hva som helst annet enn corona. Det å sakte bli kvalt er tortur.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke er mistenkelig. Veldig mange som har kreft, influensa eller lungebetennelse ville overlevd hvis de ikke også fikk korona. Selv om vi alle skal dø av noe vil de føeste av oss helst leve en stund til først.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke er mistenkelig. Veldig mange som har kreft, influensa eller lungebetennelse ville overlevd hvis de ikke også fikk korona. Selv om vi alle skal dø av noe vil de føeste av oss helst leve en stund til først.

Nei, ikke når de er 95. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er faktisk litt enig i det du skriver i første innlegg. De som får vaksine vil trekke med seg uvaksinerte barn til utlandet og kan komme hjem med smitte for å spre det til andre barn. Til høsten vil vi oppleve stor spredning i skoler og i barnehagene. 
Virker som om ‘dugnaden’ er over i det øyeblikket man får vaksinen. 

Anonymkode: 8f403...c02

Dette er jeg uenig i. Det viser seg at det er de samme menneskene som følger ulike råd. Det er de samme som både bruker munnbind og holder avstand. Noen vil det selvfølgelig være som kommer til å reise, men vi er mange som er vaksinerte og som tar nok en hjemmesommer. Hvorfor tror mange automatisk at de som følger noen råd gir blaffen i andre? Det er jo totalt ulogisk. 

Anonymkode: ee7a9...cf6

• Opprett ny...