Gå til innhold

Ap-topp: Kan se ut som NRK er blitt muslimsk

Anbefalte innlegg

Stortingsrepresentant og kommende statsforvalter Else-May Norderhus (Ap) reagerer på det hun mener er skjev NRK-formidling av religiøse høytider på Kristi himmelfartsdag.

På Facebook fyrer Norderhus løs mot det hun mener er NRKs manglende dekning av den kristne høytidsdagen – satt opp mot den fyldige dekningen av muslimenes feiring av avslutningen av fasten og ramadan.

Er helt enig. Det er lite om kristendommen på nrk.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86gydx/ap-topp-kan-se-ut-som-nrk-er-blitt-muslimsk

Anonymkode: 4cb35...87f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Stortingsrepresentant og kommende statsforvalter Else-May Norderhus (Ap) reagerer på det hun mener er skjev NRK-formidling av religiøse høytider på Kristi himmelfartsdag.

På Facebook fyrer Norderhus løs mot det hun mener er NRKs manglende dekning av den kristne høytidsdagen – satt opp mot den fyldige dekningen av muslimenes feiring av avslutningen av fasten og ramadan.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86gydx/ap-topp-kan-se-ut-som-nrk-er-blitt-muslimsk

Det er jo gudstjeneste fra en eller annen kirke hver søndag på NRK. At det ikke ble vist gudstjeneste i går er vel fordi alle kirker er stengt?

Er det helt umulig for folk å tenke «både og» i stedet for «enten eller»?

Anonymkode: 02886...288

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er jo gudstjeneste fra en eller annen kirke hver søndag på NRK. At det ikke ble vist gudstjeneste i går er vel fordi alle kirker er stengt?

Er det helt umulig for folk å tenke «både og» i stedet for «enten eller»?

Hvorfor er ikke alle moskeer stengt også?

Anonymkode: 0ad45...49a

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er ikke alle moskeer stengt også?

Anonymkode: 0ad45...49a

Fordi skjærtorsdag og disse påskedagene bare er hellige for kristne. For muslimer er det jo vanlige hverdager.

Anonymkode: 1794c...e5e

Hvor stor del av norges kristne befolkning markerer og feirer Himmelspretten utover at det er en fridag som ofte gir langhelg? 

Og hvor stor andel av norges muslimske befolkningen markerer og feirer Id? 

Kristendommen vises frem til jul, påske og pinse. Det er egne radiokanaler som sender gudstjeneste hver søndag. Id er én gang i året. Skjønner ikke problemet med å ha større fokus på Id denne ene gangen i året. 

Anonymkode: d8b84...89c

Annonse

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Fordi skjærtorsdag og disse påskedagene bare er hellige for kristne. For muslimer er det jo vanlige hverdager.

Anonymkode: 1794c...e5e

Kirkene er jo stengt for å hindre smitte. Ellers ville de jo vært veldig åpne på kristne helligdager 🙄

Anonymkode: 353ca...b34

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lite kristendom? Så du mener ett lite innslag på NRK nyheten er mer enn de timeslange programmene de sendte i går på NRK 2?

Anonymkode: da204...08b

Haff, for fjas! 

Et par-tre sendinger i året, rundt eid og lignende. Flott! Økt kunnskap gir grobunn for økt toleranse og aksept. 

Gudstjeneste på tv opp og i mente hele jula og påsken, og på radio hver eneste søndag hele året, pluss pluss. Det er forresten andakt i radioen hver eneste morgen.  

Jeg er sosialdemokrat, jeg også, men har ingen problemer med å si at dette er skivebom fra en partikamerat. 

Anonymkode: e3e61...8f3

Annonse

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Haff, for fjas! 

Et par-tre sendinger i året, rundt eid og lignende. Flott! Økt kunnskap gir grobunn for økt toleranse og aksept. 

Sier du ja til økt kunnskap om Jehovas vitner, Smiths venner, pinsebevegelsen, læstadianere og evangelikere  også?

Jeg er enig med henne, også synes jeg at NRK heller kunne nyansert det litt.... Hvorfor er det bare gudstjenester som skal vises. Hva med å heller laget noen spennende om hva denne og andre dager handlet om og hvordan den feires. 

Jeg synes de gjør det enkelt når det gjelder kristendommen: viser en gudstjeneste. Samtidig som det bruker mye ressurser og engasjemang på å vise frem islam... De kunne like gjerne bare sendt fredagsbønnen fra en moské. 

Anonymkode: 42d2c...ee7

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig med henne, også synes jeg at NRK heller kunne nyansert det litt.... Hvorfor er det bare gudstjenester som skal vises. Hva med å heller laget noen spennende om hva denne og andre dager handlet om og hvordan den feires. 

Jeg synes de gjør det enkelt når det gjelder kristendommen: viser en gudstjeneste. Samtidig som det bruker mye ressurser og engasjemang på å vise frem islam... De kunne like gjerne bare sendt fredagsbønnen fra en moské. 

Anonymkode: 42d2c...ee7

Jepp.. 

Anonymkode: eb645...4fd

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvor stor del av norges kristne befolkning markerer og feirer Himmelspretten utover at det er en fridag som ofte gir langhelg? 

Og hvor stor andel av norges muslimske befolkningen markerer og feirer Id? 

Kristendommen vises frem til jul, påske og pinse. Det er egne radiokanaler som sender gudstjeneste hver søndag. Id er én gang i året. Skjønner ikke problemet med å ha større fokus på Id denne ene gangen i året. 

Id er to ganger i året da. Men ellers enig

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Sier du ja til økt kunnskap om Jehovas vitner, Smiths venner, pinsebevegelsen, læstadianere og evangelikere  også?

Bare å se Brennpunkts Guds utvalgte så får du informasjon om de. 

Anonymkode: ceb8d...b20

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Bare å se Brennpunkts Guds utvalgte så får du informasjon om de. 

Ok, så det ER greit å dømme en hel religion på bakgrunn av noen få enkeltmennesker? Trodde vi var ferdige med det jeg.

Anonymkode: b3429...afc

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ok, så det ER greit å dømme en hel religion på bakgrunn av noen få enkeltmennesker? Trodde vi var ferdige med det jeg.

Anonymkode: b3429...afc

Ikke en religion, men grupper som har bygget opp sine egne hierarkiske sekter basert på en smal tolkning av skriften. Fordømmer ikke kristne selv om jeg synes synd på de som er født inn i Jehovas vitner eller Smiths venner. Bør ikke tro være en personlig ting og et gode? Ikke noe du gjør utfra trusler om undergang og død? 

Selv er jeg ateist, men har forståelse for at tro på noe større kan være et gode i manges liv. 

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Håper fler melder seg inn i SIAN, så vi blir mer norsk. 

Anonymkode: 588a7...2c9

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Haff, for fjas! 

Gudstjeneste på tv opp og i mente hele jula og påsken, og på radio hver eneste søndag hele året, pluss pluss. Det er forresten andakt i radioen hver eneste morgen.  

Jeg er sosialdemokrat, jeg også, men har ingen problemer med å si at dette er skivebom fra en partikamerat. 

Var hun ikke nettopp ute å beklaget innlegget? Mener jeg så noe om det 🤔

Utover det må jeg ærlig innrømme jeg er så langt fra målgruppen for sendingene, uansett hva de sendte av gudstjeneste eller eid, at jeg har lite innsikt i om det stemmer eller ikke 😅

Anonymkode: 4aca9...ff7

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Id er to ganger i året da. Men ellers enig

Id al-adha er det ikke like mye blest om. Tror svært få ikke-muslimer vet om den, derfor konsentrerte jeg meg om Id al-fitr. 

Men du har selvfølgelig rett i at det er to stk i året. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...