Gå til innhold

Hvordan håndtere barn som onanerer i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På avdelingen jeg jobber går ei jenta på to år. Mange ganger hver dag gnir hin seg rytmisk til gulvet eller inntil ulike gjenstander. Det ser ut som hun rir. Dette varer rundt et minutt hver gang. Skal jeg si noe til henne eller foreldre?

Anonymkode: 12c5f...9ef

Skrevet

Si til barnet at hun bare kan gjøre det når hun er alene.

Anonymkode: 989c9...062

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Dersom det er til sjenanse for de rundt eller hun bruker hendene, hadde jeg avledet henne. Antar at hun gjør det samme hjemme og at de er klar over det.

Anonymkode: 9c459...71b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei vet du hva!

Hun er to år!

Får dere ikke opplæring når dere jobber i barnehage? Har dere ingen med utdannelse som dere kan snakke med?

Anonymkode: 9c459...71b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Til en 2 åring? 😳. Når de blir større kan de lære at det er litt privat, men når det gjelder en 2 åring ville jeg ha funnet en balanse mellom å la henne være og avlede henne når det passer dårlig. 

Anonymkode: e56f4...550

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Til en 2 åring? 😳. Når de blir større kan de lære at det er litt privat, men når det gjelder en 2 åring ville jeg ha funnet en balanse mellom å la henne være og avlede henne når det passer dårlig. 

Dette! Også burde HI gå til leder eller styrer og be om veiledning på hvordan håndtere slikt (i tillegg til seksualisert lek og barn som sier noe om overgrep). Kanskje be om at dere bruker et personalmøte på dette. 

Anonymkode: 6d84e...2d2

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert på små jenter, men onanere- gjør de virkelig det når de er 2 år? Kan det ikke være at hun bare klør? Kan hun ha problemer med typene bleier hun bruker? Eller andre underlivsproblemer??

Anonymkode: 421ab...5aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå er ikke jeg ekspert på små jenter, men onanere- gjør de virkelig det når de er 2 år? Kan det ikke være at hun bare klør? Kan hun ha problemer med typene bleier hun bruker? Eller andre underlivsproblemer??

Nei du er åpenbart ingen ekspert. Det er godt at du innser det selv.

Anonymkode: a6ab2...7e6

Skrevet

Det er nesten litt tragikomisk dette her. En liten gutt kan dra seg i tissen og alle skjønner det er naturlig utforskning. En jente derimot.. Da er det snakk om selvstimulering som skal stoppes. 

Anonymkode: 7588a...2ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Barn tenker jo ikke på at de onanerer, de kjenner at det gir en god følelse å ta på seg selv eller gnikke seg mot noe. 

Skrevet

Hi her. Hun bruker ikke bleier, er tre år om noen uker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men HI, det MÅ da være bedre å lufte dette med personalet der du jobber, enn å spørre her??

Anonymkode: 921e1...43b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Be lederen din om veiledning! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Seriøst? Tror det er på tide å google litt...

Anonymkode: f2230...cbe

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det slik du tenker når småguttene fikler med tissen sin også? Ikke rart at så mange jenter sliter med skam og ikke setter sin egen nytelse i fokus.

Skrevet

Jeg synes det høres suspekt ut at folk her i fulleste alvor sitter og tenker seksuelt om små barn! Små barn får ikke slike følelser før de er i tenårene. Det er tydelig at det er noe annet som er grunnen til at hun klør. Spør henne eller ta det opp med personalet som kan sjekke om alt er bra med henne.

Anonymkode: 3d585...14e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det høres suspekt ut at folk her i fulleste alvor sitter og tenker seksuelt om små barn! Små barn får ikke slike følelser før de er i tenårene. Det er tydelig at det er noe annet som er grunnen til at hun klør. Spør henne eller ta det opp med personalet som kan sjekke om alt er bra med henne.

Du er seriøst et skummelt menneske å ha rundt barn! Barn utforsker kroppen og kjenner at det gjør godt helt fra de er spedbarn. 

Regner egentlig med du kun er et troll som er ute etter å provosere, men klarte ikke la vær å svare deg likevel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om ei lita jente klør i tissen, gnikke hun seg ikke mot ting. Da bruker hun hånda til å klø, akkurat som gutter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, du har helt rett. Det kan være kløe - det fins hudsykdommer man kan ha nedentil, som ikke er så vanlige hos barn, men som forekommer. Og så hender det at barna oppdager at det faktisk er godt å gni seg sånn også, slik at de også begynner å gjøre det utenom når det klør også. Det kan også være «stimming», som man feks finner hos autister. 

Anonymkode: 8d9c7...3f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Om ei lita jente klør i tissen, gnikke hun seg ikke mot ting. Da bruker hun hånda til å klø, akkurat som gutter. 

Og når hun får streng beskjed om å IKKE klø der nede?? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jo, vi får «slike følelser» før tenårene. Jeg har onanert så lenge jeg kan huske, ihvertfall fra 4-5årsalderen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da gir den som har sagt det barnet potensielt stor skam rundt sin egen seksualitet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ville du gitt et lite barn STRENG beskjed om å ikke klø seg hvis hun klødde da???😳 Har man mistanke om at barnet klør må man selvsagt ta tak i det så barnet kan få lindret den plagen, men det er lett å se forskjell på en unge som gnikker fordi det er deilig og unge som er sår og klør altså. 

Skrevet

Dette er jo helt normalt, her får alle en brosjyre om dette på helsestasjonen på 2-årskontrollen! Selv om så klart det varierer fra barn til barn hva de gjør og hvor ofte. Det er utforsking. Enig med de andre at du burde snakke om dette med kollegaer på jobben 🙂 

viktigste er i alle fall å ikke lage noe stort nummer ut av det, og i alle fall ikke si noe negativt til barnet. 

Anonymkode: ae586...976

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...