Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #1 Skrevet 14. mai 2021 Har i en alder av 45 plutselig fått grusom hodepine ved mensen. Dette er nytt for meg. Er det et tegn på overgangsalder? Hva gjør dere som har slik hodepine? Jeg tok Paracet i går og synes det nesten ikke hjalp. Måtte til slutt legge meg i et mørkt rom. Hadde det sist jeg hadde mensen også, så nå håper jeg det bare er et par dager til og så gir det seg. Det kommer ved oppstarten av mensen. Takknemlig for svar. Anonymkode: 15603...3ca
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #2 Skrevet 14. mai 2021 Migrene. Jeg har god hjelp av Sumatriptan. Det kan nok komme med alderen, syklusen endres jo gjennom hele livet, og for meg endret mye seg rundt 30. Men jeg tror kanskje også det er relatert til vekt. Anonymkode: 61332...25e
Optatium Skrevet 14. mai 2021 #3 Skrevet 14. mai 2021 Prøv en ibux og en paracet sammen, det er bedre.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #4 Skrevet 14. mai 2021 Optatium skrev (7 minutter siden): Prøv en ibux og en paracet sammen, det er bedre. Nei, det gjelder ledd- og muskelsmerter. Den hodepinen som HI beskriver er lenket til hormoner. Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #5 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, det gjelder ledd- og muskelsmerter. Den hodepinen som HI beskriver er lenket til hormoner. Anonymkode: 61332...25e Jeg er enig med optatium. Hodepinen forverres ved stramme muskler i nakken, tar alltid de to sammen ved hodepine. Paracet alene funker ikke så godt. Jeg får også hodepine i forbindelse med menstruasjon. Hvis ikke disse to hjelper er det nok lurt å snakke med lege om dette kan være migrene. Anonymkode: b8d11...23f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #6 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er enig med optatium. Hodepinen forverres ved stramme muskler i nakken, tar alltid de to sammen ved hodepine. Paracet alene funker ikke så godt. Jeg får også hodepine i forbindelse med menstruasjon. Hvis ikke disse to hjelper er det nok lurt å snakke med lege om dette kan være migrene. Anonymkode: b8d11...23f Det vet da ikke du. Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #7 Skrevet 14. mai 2021 Mange leger vet dessverre lite om migrene. Her er en enkel test du kan ta for å få en viss peiling: https://www.volvat.no/aktuelt/hodepinetesten/ Kan nevne at jeg hadde vondt i skuldre og nakke ved hodepine og trodde derfor det var muskulært. Jeg gjorde øvelser for å avspenne musklene og spiste smertestillende, men ingenting hjalp. Da jeg begynte på migrenemedisin forsvant smertene i skuldre og nakke samtidig som hodepinen forsvant. Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #8 Skrevet 14. mai 2021 På resultatside for testen står det faktisk dette: «Vær oppmerksom på at nakkesmerter forekommer svært hyppig under migreneanfall, og er en av de viktigste årsakene til at feil diagnose stilles. Vanligvis er nakkesmertene et resultat av migrenen og ikke motsatt.» Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #9 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mange leger vet dessverre lite om migrene. Her er en enkel test du kan ta for å få en viss peiling: https://www.volvat.no/aktuelt/hodepinetesten/ Anonymkode: 61332...25e Test eller reklame for Volvat? Fantastisk om det går an å "gi en viss peiling" ved hjelp av 3 spørsmål... Anonymkode: 05222...af6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #10 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Test eller reklame for Volvat? Fantastisk om det går an å "gi en viss peiling" ved hjelp av 3 spørsmål... Anonymkode: 05222...af6 Jeg mener å ha sett den andre steder også. Man behøver ikke dra til Volvat om man har migrene, men de har et hodepinesenter der som jeg vurderte hvis jeg ikke hadde fått hjelp hos egen lege. Det er jo tydeligvis mangel på kunnskap om migrene, det er bare å lese kommentarene over. Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #11 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det vet da ikke du. Anonymkode: 61332...25e Hva mener du? Jeg har alltid slitt med muskelplager i nakke og rygg pga jobb, jo, det kan forverres av stramme muskler. Jeg er et levende eksempel på det. Som jeg videre også skriver må trådstarter oppsøke lege om ikke det ikke er tilfellet. Anonymkode: b8d11...23f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #12 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Jeg har alltid slitt med muskelplager i nakke og rygg pga jobb, jo, det kan forverres av stramme muskler. Jeg er et levende eksempel på det. Som jeg videre også skriver må trådstarter oppsøke lege om ikke det ikke er tilfellet. Anonymkode: b8d11...23f Jeg mener at HI ikke har skrevet noe om det, ergo vet du ikke dette. Du snakker om deg, men det er ikke deg som er tema i tråden. Ei heller er det en almen sannhet, som du ser over, så kan det like gjerne være en feilslutning. En myte. Og at «stramme muskler forverrer muskelplager», slik du skriver her, er som å si at vann er vått. Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #13 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener at HI ikke har skrevet noe om det, ergo vet du ikke dette. Du snakker om deg, men det er ikke deg som er tema i tråden. Ei heller er det en almen sannhet, som du ser over, så kan det like gjerne være en feilslutning. En myte. Og at «stramme muskler forverrer muskelplager», slik du skriver her, er som å si at vann er vått. Anonymkode: 61332...25e Jeg har ikke påstått at jeg vet hva årsaken til trådstarter er eller satt noen diagnose på trådstarter. Men jeg vet hva som hjalp meg og skrev det. Hun spurte hva andre som opplevde det gjorde. Jeg opplever dette i forbindelse med menstruasjon. https://www.helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/spenningshodepine/ Anonymkode: b8d11...23f
Optatium Skrevet 14. mai 2021 #14 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nei, det gjelder ledd- og muskelsmerter. Den hodepinen som HI beskriver er lenket til hormoner. Anonymkode: 61332...25e Jeg har syklusutløst migrene, tåler ikke triptaner, og har derfor fått beskjed om dette. Og det funker.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #15 Skrevet 14. mai 2021 Optatium skrev (14 minutter siden): Jeg har syklusutløst migrene, tåler ikke triptaner, og har derfor fått beskjed om dette. Og det funker. OK, er jo verdt et forsøk. For meg hjelper disse ingenting. Ser heller ikke hvorfor dette er bedre, med mindre man ikke tåler triptaner. Anonymkode: 61332...25e
Optatium Skrevet 14. mai 2021 #16 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): OK, er jo verdt et forsøk. For meg hjelper disse ingenting. Ser heller ikke hvorfor dette er bedre, med mindre man ikke tåler triptaner. Anonymkode: 61332...25e Det er bedre å kombinere ibux og paracet, enn å bare ta paracet. Men har man skikkelig migrene er det nok lurt å prøve migrenemedisin. Jeg bare tåler det ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nei, det gjelder ledd- og muskelsmerter. Den hodepinen som HI beskriver er lenket til hormoner. Anonymkode: 61332...25e Ibux hjelper på deg også. 😉 Anonymkode: 38ae2...0b8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ibux hjelper på deg også. 😉 Anonymkode: 38ae2...0b8 *det. Anonymkode: 38ae2...0b8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 Etter andre fødsel, fikk jeg hormonell migrene. Én uke før mens og én uke før eggløsning. Ligger rett ut på ett mørkt rom. Heftige migreneanfall. Hjelper noe med lenzetto spray i dagene før mens, men jeg må ta endel triptaner-imigran radis, postafen, voltaren, paracet og ibux. Hva med spiral? Det hjalp veldig, men hadde dne bare i én uke. Kroppen utstøtte den. 😥 Anonymkode: 38ae2...0b8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ibux hjelper på det også. 😉 Anonymkode: 38ae2...0b8 Ikke alltid. Og man må jo også vurdere hvor sunt det er for kroppen, det er ikke gitt at paracet og ibux er det beste, bare fordi de er reseptfrie. Mange tåler ikke ibux, og paracet er skadelig over tid. Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #21 Skrevet 14. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Etter andre fødsel, fikk jeg hormonell migrene. Én uke før mens og én uke før eggløsning. Ligger rett ut på ett mørkt rom. Heftige migreneanfall. Hjelper noe med lenzetto spray i dagene før mens, men jeg må ta endel triptaner-imigran radis, postafen, voltaren, paracet og ibux. Hva med spiral? Det hjalp veldig, men hadde dne bare i én uke. Kroppen utstøtte den. 😥 Anonymkode: 38ae2...0b8 😳 Hva med p-piller? Jeg har også lurt på om vanndrivende hjelper, det er jo en del som har hjelp av dette ved PMS. Anonymkode: 61332...25e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #22 Skrevet 14. mai 2021 Kroppen endrer seg med alderen, det er er ganske normalt. Selv har jeg sjeldent merket noe forskjell på kroppen når jeg har mensen, men nå merkes det mer og mer den dagen jeg får mensen eller dagen før. Forrige måned var jeg skikkelig svimmel, deg forsvant såfort mensen kom. Denne mnd begynte jeg å bli svimmel, men spiste mye mer enn jeg pleier for å se om det hadde noe å si. Jeg følte det hjalp, så jeg må nok endre matvanene de dagene jeg skal ha mensen for åforebygge litt. Anonymkode: c0a93...c95
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #23 Skrevet 14. mai 2021 1 hour ago, Anonym bruker said: 😳 Hva med p-piller? Jeg har også lurt på om vanndrivende hjelper, det er jo en del som har hjelp av dette ved PMS. Anonymkode: 61332...25e Jeg begynte på p-piller som 39 pga hodepine, og det hjelper. Før kunne jeg legge meg med hodepine og stå opp til hodepine.. Anonymkode: 438be...11f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2021 #24 Skrevet 14. mai 2021 Etter jeg fødte mitt andre barn (gutt) hadde jeg alltid migrene 7-5 dager før mensen, anfallene varte gjerne i 3 dager, og ingenting hjalp. Jeg forsøkte tre forskjellige medisiner (tabletter, nesespray og smeltetablett) i tillegg gikk gjeng på forebyggende, uten at dette hadde noe effekt. Til slutt mente spesialisten at dersom jeg hadde planer om flere barn, kunne dette kanskje hjelpe på. Ett år etter fikk jeg ei jente, og jeg har ikke hatt ett anfall siden jeg ble gravid for snart 6 år siden. Om det ikke hadde blitt bedre ville jeg forsøkt å fjerne eggstokkene. Det var «neste plan». Anonymkode: 60641...cf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå