Gå til innhold

Har dine barn el-sparkesykkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er «verdens kjipeste mor» fordi barna mine ikke få elsparkesykkel.

Her suser det barn ned i 8-årsalderen rundt på motoriserte sparkesykler. På vei med 60-sone uten gangfelt. Jeg har observert flere farlige situasjoner der fotgjengere nesten har blitt kjørt ned, og ofte er de to på sykkelen i tillegg. De suser opp og ned bakker i sikkert 20 km/timen +. Og det er ellers fornuftige foreldre som har kjøpt til barna sine.... 

Er det virkelig vi som ikke har forstått det? Jeg synes det er galskap og venter bare på en ulykke. Det verste er at det like så godt kan vere barna mine som blir skadet av å bli påkjørt. Dersom man blir påkjørt har man ikke hjelm en gang. 

Anonymkode: 867c1...9e3

Skrevet

Min datter er 11 og ingen av hennes nærmeste venner har fått elsparkesykkel. Mulig et par stykker i klassen har fått, men ikke de hun henger med. Jeg har ikke en gang tillatt min datter å prøve de man kan leie en gang.

Men nabogutten som er like gammel har. Kjører uten hjelm og med venner bakpå. For meg er det helt merkelig. Han sykler nemlig med hjelm...

Anonymkode: 67f8a...fe5

Skrevet

Jeg ga etter nå, hun blir 12 år i sommer.

Vi bor 4-6 km unna vennene hennes, og i helgene går det ikke buss hit vi bor.

Alle vennene hennes har har El i ett par år nå, vi har holdt igjen. Men nå fikk hun...

Anonymkode: bdd09...624

Skrevet

Mine på 12 år har, de bruker dem bare hjem fra skolen. Vi bor et sted med lite trafikk og nesten bare oppoverbakker når de skal hjem. De bruker dem sjelden på fritiden, har alltid hjelm på og får ikke lov å ha passasjer.

Anonymkode: f8035...3f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Min datter er 11 og ingen av hennes nærmeste venner har fått elsparkesykkel. Mulig et par stykker i klassen har fått, men ikke de hun henger med. Jeg har ikke en gang tillatt min datter å prøve de man kan leie en gang.

Men nabogutten som er like gammel har. Kjører uten hjelm og med venner bakpå. For meg er det helt merkelig. Han sykler nemlig med hjelm...

Anonymkode: 67f8a...fe5

Her har det tatt helt av. Før var det et par stykker som hadde. Nå er det til stadig 20-30 stk ute å cruiser. 

Skrevet

Mine har, men de har også fått gjennomgang av trafikkvett, konsenkvenser og regler.

Anonymkode: 9401f...0b1

Skrevet

Min 12 åring har ikke. 2 kompiser av 8 stk har. Dette er 2 kompiser som får det meste de ønsker seg. 

Anonymkode: 4f18c...3a1

Skrevet

Ingen i gjengen til min som har. Hun er 13. En nabogutt fikk i fjor sommer, men han bruker den sjeldent. Var mest morsomt til å begynne med,  så dabbet det av. 

Heldigvis har det ikke tatt av her - enda. Håper det ikke gjør det heller. 

Anonymkode: b7fbc...8df

Skrevet

Min åtteåring har ikke, som den eneste av vennegjengen på 5-6. Vi har små avstander, han har sykkel og det er en anbefalt aldersgrense på 12 år på el-sykler, så det er grunn nok for oss å si nei. Det er ikke veldig mye mas om en heller, faktisk. 

Anonymkode: 21560...64f

Skrevet

Mine har ikke, og ingen i gjengen til yngste har. Men ser det er mange i borettslaget som har, og ned til 7 års alder, og ingen bruker hjelm. Mens alle bruker hjelm da de sykler. Men her så er det forbudt med elsparkesykkel på skolene.

Anonymkode: e975e...d53

Skrevet

Nei. Barn trenger å løpe, gå og sykle, ikke stå stille og bli fraktet hit og dit. I tillegg er det farlig!

Anonymkode: 4f6d7...fa1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Her suser det barn ned i 8-årsalderen rundt på motoriserte sparkesykler. På vei med 60-sone uten gangfelt. Jeg har observert flere farlige situasjoner der fotgjengere nesten har blitt kjørt ned, og ofte er de to på sykkelen i tillegg. De suser opp og ned bakker i sikkert 20 km/timen +. Og det er ellers fornuftige foreldre som har kjøpt til barna sine.... 

Er det virkelig vi som ikke har forstått det? Jeg synes det er galskap og venter bare på en ulykke. Det verste er at det like så godt kan vere barna mine som blir skadet av å bli påkjørt. Dersom man blir påkjørt har man ikke hjelm en gang. 

Hvorfor mener du el sparkesykkel er verre enn vanlig sykkel? De hadde vel sust rundt på vanlig sykkel istedenfor? Lettere å manøvrere elsparkesykkel. 

Anonymkode: 92c27...19f

Skrevet

Litt interessant at du må være 16 eller 18 år for å leie el sparkesykkel via utleie mens foreldre kjøpe el sparkesykler til barn på 8 år. Trygg trafikk anbefaler 12 år aldegrense.

Problemet er at man ofte ikke bruker hjelm ved sparkesykler og ved hastighet på opp til 20 k/t er det jo et must.

Jeg er også en kjip foreldre. Ingen av mine på 13 og 15 år har el sparkesykkel- kun vanig sykkel

Anonymkode: 96a2f...6f2

Skrevet

Har barn på 11 og 13, og det er ikke så mange her som har det. De som har det er enebarn og barn av foreldre som aldri har råd til å være med på noe eller betale felles for noe ellers (foreldre med påstått dårlig økonomi)

Anonymkode: 717d0...472

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Litt interessant at du må være 16 eller 18 år for å leie el sparkesykkel via utleie mens foreldre kjøpe el sparkesykler til barn på 8 år. Trygg trafikk anbefaler 12 år aldegrense.

Problemet er at man ofte ikke bruker hjelm ved sparkesykler og ved hastighet på opp til 20 k/t er det jo et must.

Jeg er også en kjip foreldre. Ingen av mine på 13 og 15 år har el sparkesykkel- kun vanig sykkel

Anonymkode: 96a2f...6f2

Man lar jo ikke barna sykle på noen type sykkel uten hjelm, det er jo selvsagt. 

Anonymkode: 92c27...19f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Mine på 12 år har, de bruker dem bare hjem fra skolen. Vi bor et sted med lite trafikk og nesten bare oppoverbakker når de skal hjem. De bruker dem sjelden på fritiden, har alltid hjelm på og får ikke lov å ha passasjer.

Anonymkode: f8035...3f6

Sykle er fælt liksom?

Anonymkode: 3a378...1cd

Skrevet

Kjenner ingen som har. Her har barna vanlige sykler og vanlige sparkesykler. Vi bor i en middels stor by. 

Anonymkode: 936a1...454

Skrevet
On 5/14/2021 at 12:07 AM, Anonym bruker said:

de fleste i kompis gjengen til min, har alle. de er 8, min har ikke, har ikke råd

Anonymkode: 6c01a...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...