Gå til innhold

Dere som har god effekt av Levaxin..

Anbefalte innlegg

Skrevet
HvittHus skrev (6 timer siden):

Jeg er litt usikker på hvordan du behandles nå? Du har sluttet på Karbimazol, og begynt med Levaxin, men har fremdeles for høyt stoffskifte? 

Nei, jeg har lavt stoffskifte.

Det ble en litt lang setning, så sammenhengen mellom ‘høyt stoffskifte’ og ‘friskt i minnet’ forsvant kanskje litt i alle ordene.

Går fremdeles på Karbimazol, så mitt lave stoffskifte er legemiddelutløst. Karbimazol er kun for en periode, for å sikre mot tilbakefall, men kan visst regne med å slå ut aktiviteten for all tid. Så det er derfor jeg er interessert i hva jeg har i vente fremover :) 

Anonymkode: 1c3ec...85b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg tenker ikke på mat i det hele tatt. Drikker vanligvis ikke kaffe da, og tar andre medisiner som gjør meg søvnig (ser andre her skriver at de ikke blir trøtt) 

Anonymkode: 1cc22...679

Jeg bruker 50 mg. Jeg tar den på kvelden. Svelges hel med litt vann og noen andre tabletter jeg tar. De funker knall. Jeg begynte nylig på kalsiumtabl, de skulle jeg ikke ta før etter det har gått 2 timer sa de på sykehuset.

Anonymkode: 6f0ec...e48

100mg hver kveld. Tar den samtidig som ppiller.

Har aldri tenkt på at jeg må spise før eller etter så lang tid..

Eneste jeg har fått beskjed om er og ikke ta den sammen med melk 

Jeg fungere godt i hverdagen og kjenner ingen forskjell fra før jeg begynte med medisin

Anonymkode: 7e941...0d6

Takk skal dere ha!

Jeg er så glad jeg opprettet tråden!

Jeg forsøkte å lese litt om Levaxin og det var så mye negativt som slo i mot meg, at jeg ble helt redd. Jeg har stor interesse av å klare meg med syntetisk medisin - skepsisen mot ekstrakt fra dyr har ikke blitt mindre etter pandemien, for å si det slik - men samtidig har jeg jo lyst til å ha det bra.

Så det dere skriver er GULL 🤩 Takk for at dere tok dere tid! 

Skrevet

Takk skal dere ha!

Jeg er så glad jeg opprettet tråden!

Jeg forsøkte å lese litt om Levaxin og det var så mye negativt som slo i mot meg, at jeg ble helt redd. Jeg har stor interesse av å klare meg med syntetisk medisin - skepsisen mot ekstrakt fra dyr har ikke blitt mindre etter pandemien, for å si det slik - men samtidig har jeg jo lyst til å ha det bra.

Så det dere skriver er GULL 🤩 Takk for at dere tok dere tid! 

Lykke til ❤

Anonymkode: 1200a...582

Skrevet

Jeg er også glad for denne tråden. Jeg har gått på Levaxin i 16 år, og det har funket greit til nå. Men nå skal jeg ta medisinen om kvelden i stedet. 

Skrevet

Hva er forskjellen dersom man tar den om kvelden? Jeg går på 125 mg, og har fått beskjed på riksen om å ta den på morgenen minst en halvtime før mat og drikke. Svelger den med litt vann. Har ifølge legen «fine verdier», men aner ikke hva de er. Føler meg helt fin bortsett fra at jeg er ganske sliten, men det tilskriver jeg livet som småbarnsmor i full jobb.

Anonymkode: 033fe...82a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.5.2021 den 13.23):

Lykke til ❤

Anonymkode: 1200a...582

Takk for det 😁

Jeg har nå tatt nye blodprøver, og i den forbindelse passet det godt å endre fra morgen til kveld. Så nå er det gjort.

Skrevet
prebs skrev (På 14.5.2021 den 21.12):

Jeg er også glad for denne tråden. Jeg har gått på Levaxin i 16 år, og det har funket greit til nå. Men nå skal jeg ta medisinen om kvelden i stedet. 

Så morsomt at denne tråden var til inspirasjon for noen som har gått på levaxin i mange år.

Selv om man har god effekt på stoffskiftet, er det jo også et poeng å få en best mulig rytme med søvn på natten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.5.2021 den 21.45):

Hva er forskjellen dersom man tar den om kvelden? Jeg går på 125 mg, og har fått beskjed på riksen om å ta den på morgenen minst en halvtime før mat og drikke. Svelger den med litt vann. Har ifølge legen «fine verdier», men aner ikke hva de er. Føler meg helt fin bortsett fra at jeg er ganske sliten, men det tilskriver jeg livet som småbarnsmor i full jobb.

Ja, det er mange grunner til å være sliten, men det kan henge sammen med stoffskiftet. Jeg var absolutt mest sliten da jeg hadde høyt stoffskifte, det var som om turtelleren gikk i taket, mens kroppen klappet sammen.

Jeg vet ikke hva som er normal dose, det handler vel om ulike ting, men du nevner en høyere dose enn flere andre her. Synes du bør høre med legen og sjekke ut prøvesvarene. Hvis du ligger i øvre del av normalområdet, kan du kanskje prøve ut å komme litt lavere? 

Skrevet

Hei.

Har brukt levaxin siden 94 og bruker nå 150 mikrogram dagl med supplement av liothyerin. Dette er noe jeg har begynt med i de seinere år.

Levaxinen har fungert godt for meg for det meste, men i perioder er opptaket litt dårligere av uviss grunn, derfor nå begynt med kombinasjonsbehandling.

Tar tablettene om morgenen ca 1 time før mat for best opptak.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er mange grunner til å være sliten, men det kan henge sammen med stoffskiftet. Jeg var absolutt mest sliten da jeg hadde høyt stoffskifte, det var som om turtelleren gikk i taket, mens kroppen klappet sammen.

Jeg vet ikke hva som er normal dose, det handler vel om ulike ting, men du nevner en høyere dose enn flere andre her. Synes du bør høre med legen og sjekke ut prøvesvarene. Hvis du ligger i øvre del av normalområdet, kan du kanskje prøve ut å komme litt lavere? 

Takk for svar. Jeg må bruke så høy dose foreløpig. Jeg har hatt kreft i skjoldbruskkjertelen, og standard prosedyre det første året er å bruke litt mer levaxin enn man egentlig trenger - det har visst ett eller annet med kreftbehandlingen å gjøre. Jeg bare synes det er så rart at jeg er SÅ sliten når jeg sikkert har høyt stoffskifte, jeg trodde det ville være motsatt! 

Skrevet
KellyTaylor skrev (5 minutter siden):

Hei.

Har brukt levaxin siden 94 og bruker nå 150 mikrogram dagl med supplement av liothyerin. Dette er noe jeg har begynt med i de seinere år.

Levaxinen har fungert godt for meg for det meste, men i perioder er opptaket litt dårligere av uviss grunn, derfor nå begynt med kombinasjonsbehandling.

Tar tablettene om morgenen ca 1 time før mat for best opptak.

Ja, det er akkurat dette med opptak jeg er interessert i.

Dersom levaxin blir tatt opp av kroppen, og kroppen klarer å nyttiggjøre seg denne, så skulle jeg tro man slapp å supplere med andre ting.

Og det er derfor jeg tenkte det ville være lurt å spørre de som får det til, om hva det er de gjør.

Det var overraskende for meg at en del spiser og drikker hva de vil. Men jeg leser at opptaket når man tar levaxin med mat, kan variere mellom 50-100% sammenlignet med å ta levaxin en stund før/etter mat. Og da kan det visst ha med hva man spiser, å gjøre. Så om noen har erfaringer/tanker om det, så er det også kjærkomment.

Tror neppe jeg begynner å svelge levaxin med øl på daglig basis, selv om noen hadde god effekt av det 🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Jeg må bruke så høy dose foreløpig. Jeg har hatt kreft i skjoldbruskkjertelen, og standard prosedyre det første året er å bruke litt mer levaxin enn man egentlig trenger - det har visst ett eller annet med kreftbehandlingen å gjøre. Jeg bare synes det er så rart at jeg er SÅ sliten når jeg sikkert har høyt stoffskifte, jeg trodde det ville være motsatt! 

Du må bare se bort fra det jeg skrev!

Har du hatt kreft, så tror jeg du må tenke at det er det som er årsaken. Altså, både sykdom og behandling av sykdom, er krevende for kroppen. Så her tror jeg kanskje du har best nytte av å bruke tid slik at kroppen klarer å komme seg.

Så med disse nye opplysningene, vil jeg bare si du skal se bort fra mitt forrige innlegg. Men om du vil legge medisinen til kvelden, så burde det være uproblematisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er en myte at man får så mye energi når man har høyt stoffskifte. Fakta er at kroppen jobber på høygir, og dette gjør at kroppen blir veldig sliten uten at den får gjort noe som helst. 

Skrevet
HvittHus skrev (27 minutter siden):

Det er en myte at man får så mye energi når man har høyt stoffskifte. Fakta er at kroppen jobber på høygir, og dette gjør at kroppen blir veldig sliten uten at den får gjort noe som helst. 

Ja, det er det som er min erfaring, og derfor jeg lurte på om hun kunne ha fordel av å få det ned. Før kunne jeg bli sliten bare av å tenke på ordet bakke, mens nå går jeg bakker med største enkelhet.

Men i noen tilfeller er det nok anbefalt å holde det i øverste del av normalområdet, en periode. Vet at det er anbefalt for meg som går på Karbimazol. Antar det samme gjelder for noen som har operert eller brukt radioaktivt jod, dvs, alle som har blokkert den naturlige produksjonen av tyroksin.

Kreft og annen sykdom er jo en påkjenning i seg selv. Tror man bare må regne med at sånn er det i en periode. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, det er det som er min erfaring, og derfor jeg lurte på om hun kunne ha fordel av å få det ned. Før kunne jeg bli sliten bare av å tenke på ordet bakke, mens nå går jeg bakker med største enkelhet.

Men i noen tilfeller er det nok anbefalt å holde det i øverste del av normalområdet, en periode. Vet at det er anbefalt for meg som går på Karbimazol. Antar det samme gjelder for noen som har operert eller brukt radioaktivt jod, dvs, alle som har blokkert den naturlige produksjonen av tyroksin.

Kreft og annen sykdom er jo en påkjenning i seg selv. Tror man bare må regne med at sånn er det i en periode. 

For pasienter med kreft i skjoldkjertelen vil TSH virke som "mat" på gjenværende kreftceller. Derfor ønsker man i en periode, eller for de med spredning i lengre tid, å undertrykke TSH. Man får da ikke det samme høye stoffskiftet som dere med Graves får, men man får allikevel noen av de samme symptomene. Dere med Graves har jo et ukontrollert stoffskifte, mens thyreoideakreftpasientene(ikke alle) skal ha minste dose stoffskiftehormoner som undertrykker TSH, men ikke gir hypersymptomer. Da ender man typisk på en FT4 i øvre del av referanseområdet eller litt over. Men en del får allikevel symptomer som slitenhet og trøtthet dessverre.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er en stor fordel å kunne så mye som mulig om sykdommen din, og om behandlingen. Jeg anbefaler denne boka (som for mange har blitt en slags bibel): Stoffskiftesykdom? by Bakke, Bente. 9788292496992. Heftet - 2011 | Haugenbok

Skrevet
HvittHus skrev (4 minutter siden):

For pasienter med kreft i skjoldkjertelen vil TSH virke som "mat" på gjenværende kreftceller. Derfor ønsker man i en periode, eller for de med spredning i lengre tid, å undertrykke TSH. Man får da ikke det samme høye stoffskiftet som dere med Graves får, men man får allikevel noen av de samme symptomene. Dere med Graves har jo et ukontrollert stoffskifte, mens thyreoideakreftpasientene(ikke alle) skal ha minste dose stoffskiftehormoner som undertrykker TSH, men ikke gir hypersymptomer. Da ender man typisk på en FT4 i øvre del av referanseområdet eller litt over. Men en del får allikevel symptomer som slitenhet og trøtthet dessverre.

OK, vet ikke helt om jeg forstod alt dette.

Du mener at før behandling så har både de med kreft og de med Graves sykdom høyt TSH, men kun sistnevnte får høyt stoffskifte som resultat av høyt TSH?

Jeg vet bare at jeg skal gå på Karbimazol en god stund etter at TSH har roet seg, og dermed må jeg få levaxin for å holde stoffskiftet i gang (samt at det må jeg regne med å fortsette med etter seponering av Karbimazol). 

Skrevet
HvittHus skrev (19 minutter siden):

Det er en stor fordel å kunne så mye som mulig om sykdommen din, og om behandlingen. Jeg anbefaler denne boka (som for mange har blitt en slags bibel): Stoffskiftesykdom? by Bakke, Bente. 9788292496992. Heftet - 2011 | Haugenbok

Takk for anbefaling. Hvem kan hjelpe meg med alt dette, fastlegen? Legen på riksen er mest opptatt av at han klarte å fjerne svulsten naturlig nok, han er ikke noe særlig flink på medisinering. Jeg føler jeg står i stampe, vet ikke hvem som eventuelt kan hjelpe meg til å bli mindre sliten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

OK, vet ikke helt om jeg forstod alt dette.

Du mener at før behandling så har både de med kreft og de med Graves sykdom høyt TSH, men kun sistnevnte får høyt stoffskifte som resultat av høyt TSH?

Jeg vet bare at jeg skal gå på Karbimazol en god stund etter at TSH har roet seg, og dermed må jeg få levaxin for å holde stoffskiftet i gang (samt at det må jeg regne med å fortsette med etter seponering av Karbimazol). 

Haha beklager. 😄Har vært for lenge i gamet, så jeg har en tendens til å prate fagspråk. Høy TSH gir lavt stoffskifte, mens lav TSH gir høyt stoffskifte. Så det motsatte av det man skulle tro. Kreftpasientene har stort sett helt normal TSH før de blir behandlet for kreften sin. Gravespasienter har en ikke målbar, lav TSH, når de starter behandling for sin sykdom.

Den behandlingen du TS går på nå heter block and replace. Da slår man ut kjertelen med et thyreostatika(Karbimazol), mens man erstatter det kjertelen ville ha produsert med et medikament med stoffskiftehormoner. I ditt tilfelle Levaxin. Med så liten dose Levaxin som du står på, er du ikke på full block and replacebehandling vil jeg mene, men en delvis en. Så håper man på at Gravessykdommen vil brenne ut, og at man kan fjerne Levaxin igjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for anbefaling. Hvem kan hjelpe meg med alt dette, fastlegen? Legen på riksen er mest opptatt av at han klarte å fjerne svulsten naturlig nok, han er ikke noe særlig flink på medisinering. Jeg føler jeg står i stampe, vet ikke hvem som eventuelt kan hjelpe meg til å bli mindre sliten.

Fastlegene har dessverre liten eller ingen kompetanse på thyreoideacancer, da dette jo er en såpass sjelden kreftform at mange aldri vil møte en slik pasient. Du kan be om å bli henvist til en endokrinolog for å se om du er optimalt behandlet. Hvilken lege er din pasientbehandlende lege på riksen?

Du må også gjerne sende meg en PM så kan jeg prøve å svare deg som best jeg kan. Jeg har vært likeperson i veldig mange år for denne kreftformen, og har selv 20 års jubileum for min thyreoideacancer i sommer. 

Skrevet
HvittHus skrev (6 minutter siden):

Med så liten dose Levaxin som du står på, er du ikke på full block and replacebehandling vil jeg mene, men en delvis en. Så håper man på at Gravessykdommen vil brenne ut, og at man kan fjerne Levaxin igjen.

Nei, jeg skal nok øke, men de starter lavt.

Forstår det slik at Graves sykdom har en tendens til å blusse opp igjen, og at man vil unngå for alt i verden å bruke mer Karbimazol enn høyst nødvendig. Karbimazol er heftige medisiner. Slik at man heller slår skjoldbruskkjertelen helt ut på første forsøk, ikke ulikt de andre metodene (kirurgi og stråling), og dermed kan regne med å bruke Levaxin resten av livet. Det er i alle fall det jeg har fått som svar hver gang jeg har spurt, at dette må jeg regne med kan bli varig. 

Skrevet

Ja, det er fint om man tar videre diskusjon om sykdommer på PM eller i ny tråd.

Denne var ment for å snakke om opptak og nyttiggjøring av Levaxin, ikke egentlig om alt det andre.

Selv om det er lett å la seg rive med :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...