Gå til innhold

Dere som har god effekt av Levaxin..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge før mat tar du denne?

Drikker du kaffe eller annet som du ikke regner som mat?

Svelger du den med vann eller løser den opp i vann eller løser den opp i munnen?

Andre tips?

(Er ikke interessert i at dette skal bli en debatt om at Levaxin ikke funker og man må ha tilført hormoner fra svin og legene vet ingenting bla bla bla.)

Anonymkode: 1c3ec...85b

Skrevet

Jeg har ikke så god effekt, men jeg kan svare deg på noen av spørsmålene dine uansett. Levaxin skal ikke løses opp i vann eller i munnen, den skal svelges. Jeg har fått beskjed om at det er best å ta den ca 30 min før frokost. Når du tar blodprøve, så bør du ta den på ca samme klokkeslett hver gang, helst på morgenen, både fastende og  medisinfastende.

Anonymkode: 698c7...fa3

Skrevet

Jeg bruker 100 mg Levaxin hver dag. Tar medisin på kvelden. Tenker ALDRI på hva jeg spiser eller drikker... 

Anonymkode: 1200a...582

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke så god effekt, men jeg kan svare deg på noen av spørsmålene dine uansett. Levaxin skal ikke løses opp i vann eller i munnen, den skal svelges. Jeg har fått beskjed om at det er best å ta den ca 30 min før frokost. Når du tar blodprøve, så bør du ta den på ca samme klokkeslett hver gang, helst på morgenen, både fastende og  medisinfastende.

OK, du sier omtrent alt motsatt av hva jeg har fått beskjed om.

Det står f.eks. i felleskatalogen at den kan løses opp i vann og at den kan tas 1/2-1 time før mat eller 3 timer etter mat på kvelden (noe som gjør at man har mange timer på å ta den opp innen mat).

Siden den kan løses opp i vann har jeg tenkt at jeg kan løse den opp i munnen/sublingualt.

Har enda ikke tatt blodprøve, men opplever at stoffskiftet har snudd.

Og det blir litt for dumt at du som IKKE har spesielt god effekt, skal belære. Kanskje du heller burde lære selv?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker 100 mg Levaxin hver dag. Tar medisin på kvelden. Tenker ALDRI på hva jeg spiser eller drikker... 

Og du har god effekt?

Skrevet

OK, du sier omtrent alt motsatt av hva jeg har fått beskjed om.

Det står f.eks. i felleskatalogen at den kan løses opp i vann og at den kan tas 1/2-1 time før mat eller 3 timer etter mat på kvelden (noe som gjør at man har mange timer på å ta den opp innen mat).

Siden den kan løses opp i vann har jeg tenkt at jeg kan løse den opp i munnen/sublingualt.

Har enda ikke tatt blodprøve, men opplever at stoffskiftet har snudd.

Og det blir litt for dumt at du som IKKE har spesielt god effekt, skal belære. Kanskje du heller burde lære selv?

Belære? Wow, du var virkelig et usjarmerende vesen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Belære? Wow, du var virkelig et usjarmerende vesen.

Det går helt fint du.

Jeg er fullt klar over at Levaxin er en typisk syte&klage-medisin, og jeg mistenker at de som ikke får den til å virke, simpelthen bruker den feil.

Derfor er jeg interessert i å høre fra de som får den til å virke :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og du har god effekt?

Blodprøvene er alltid fin. Jeg merker ingenting. Føler meg super 🤩 har brukt Levaxin i 15 år

Skrevet

Blodprøvene er alltid fin. Jeg merker ingenting. Føler meg super 🤩 har brukt Levaxin i 15 år

Takk for svar!

Kan jeg spørre om du tar den lenge etter siste måltid, eller tenker du ikke på det heller?

(Jeg har nettopp begynt på 50 mikrogram, etter å ha gått på karbimazol for å slå ned høyt stoffskifte. Høyt stoffskifte var pain, men lavt er ikke så stas det heller...)

Skrevet

Ikke drikk kaffe til Levaxinen iallefall. Det nedsetter opptaket. Om sublingualt opptak har noe for seg skal jeg ikke mene så mye om, men det jeg derimot mener mye om er kveldsmedisinering. Veldig mange har en klar bedring ved å ta Levaxin/stoffskiftehormoner på kveldstid. Dette gir ofte bedre søvn, og siden tarmen går i hvilemodus om natten, bedre og lengre opptak av medikamentet. Man bør være klar over at ved bytte til kveldsdose, må mange ned på dosen, og nye prøver må derfor tas etter ca 5 uker etter omlegging til kveldsdose.

Man må ikke være mat og drikkefastende for å ta medisinene, men man bør så langt det er mulig ha den samme rutinen hver dag ved inntak av Levaxin/stoffskiftehormoner. Melk og melkeprodukter har lenge vært sagt å være fyfy ved inntak av Levaxin. Dette stemmer ikke helt. Det er kalsiumkarbonat man ikke skal spise sammen med Levaxin siden dette nedsetter virkningen til Levaxinen. Det samme gjelder for jern og magnesium.

Jeg er forøvrig ikke helsepersonell, men bare en ringe likeperson med veldig mange år på baken i dette gamet. Personlig fikk jeg ikke monobehandling til å fungere, men jeg brukte Levaxin i ca 15 år, så jeg er ikke helt uerfaren med medikamentet.

Skrevet
HvittHus skrev (1 minutt siden):

Veldig mange har en klar bedring ved å ta Levaxin/stoffskiftehormoner på kveldstid. Dette gir ofte bedre søvn, og siden tarmen går i hvilemodus om natten, bedre og lengre opptak av medikamentet. Man bør være klar over at ved bytte til kveldsdose, må mange ned på dosen, og nye prøver må derfor tas etter ca 5 uker etter omlegging til kveldsdose.

Takk skal du ha!

Jeg tenker at det ikke er noen vits med sublingualt opptak hvis man har en hel natt på seg, det har mest vært for å få i gang prosessen så kjapt som mulig om mårran, slik at jeg kan få kaffen min! 😄

HvittHus skrev (4 minutter siden):

Melk og melkeprodukter har lenge vært sagt å være fyfy ved inntak av Levaxin. Dette stemmer ikke helt. Det er kalsiumkarbonat man ikke skal spise sammen med Levaxin siden dette nedsetter virkningen til Levaxinen. Det samme gjelder for jern og magnesium.

Men vet du om det gjelder samtidig inntak, eller om det gjelder totalt i løpet av dagen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Samme her. 

Anonymkode: 1cc22...679

Skrevet

Takk skal du ha!

Jeg tenker at det ikke er noen vits med sublingualt opptak hvis man har en hel natt på seg, det har mest vært for å få i gang prosessen så kjapt som mulig om mårran, slik at jeg kan få kaffen min! 😄

Men vet du om det gjelder samtidig inntak, eller om det gjelder totalt i løpet av dagen? 

Litteraturen er ikke helt enige med seg selv hvor lenge man skal unngå kalsiumkarbonat/jern etc, men varierer mellom 3 og 4 timer. Legger man feks slike medikamenter til morgenkaffen, kan du ta Levaxinen til kvelds og slippe å tenke noe som helst på virkningen. Må du ta Levaxinen før frokost ville jeg ventet minst en time eller halvannen før kaffen ble inntatt. 😉

Skrevet

Samme her. 

Men dere som tar den på kvelden, er dere nøye på å vente til etter mat?

Skrevet
HvittHus skrev (1 minutt siden):

Litteraturen er ikke helt enige med seg selv hvor lenge man skal unngå kalsiumkarbonat/jern etc, men varierer mellom 3 og 4 timer. Legger man feks slike medikamenter til morgenkaffen, kan du ta Levaxinen til kvelds og slippe å tenke noe som helst på virkningen. Må du ta Levaxinen før frokost ville jeg ventet minst en time eller halvannen før kaffen ble inntatt. 😉

Det hørtes helt fantastisk ut å gjøre det sånn!

Jeg venter ofte mellom en og halvannen time med kaffe 😱

Skrevet

Jeg tar alltid Levaxin på kvelden som sagt. 100 mg hver dag. Jeg tenker ALDRI på hva jeg spiser eller drikker.... kaffe drikker jeg uansett ikke etter kl.18. Noen ganger svelger jeg ned tabletten med pils (en lørdag i ny og ned 🤭🤭)

Skrevet

Det hørtes helt fantastisk ut å gjøre det sånn!

Jeg venter ofte mellom en og halvannen time med kaffe 😱

Personlig fikk jeg et helt annet liv med kveldsdose, selv om det ikke var godt nok til at jeg fortsatte med Levaxin. Dette fordi jeg ikke fikk sove før ved 02-03 tida hver natt med Levaxin, og dermed forskjøv døgnet deretter. En uke etter jeg fikk den kloke visjonen om å prøve kveldsdose, sov jeg som et lite lam kl 2300. 😉 Fastlegen min holdt på å dette av stolen da jeg fortalte at dette var det som skulle til. 

Men det fungerer dessverre ikke for alle. Skal man prøve så bør man holde ut en uke, helst to for å få full effekt og se om dette er hjelpsomt. Og som nevnt måle verdier etter 5 uker. Jeg, og mange med meg, måtte ned i dose etter å ha lagt om til kveldsdosering. 

Hvis du vil lese mer om dette emnet finnes det noen få studier på akkurat dette med levothyroxine and evening intake.

Skrevet

Jeg tar alltid Levaxin på kvelden som sagt. 100 mg hver dag. Jeg tenker ALDRI på hva jeg spiser eller drikker.... kaffe drikker jeg uansett ikke etter kl.18. Noen ganger svelger jeg ned tabletten med pils (en lørdag i ny og ned 🤭🤭)

Og effekten er god? 🤣

Dæven, jeg er glad jeg laget denne tråden, ha ha. 

Skrevet

Og effekten er god? 🤣

Dæven, jeg er glad jeg laget denne tråden, ha ha. 

Meget god effekt 🤭🤭🤭

Skrevet
HvittHus skrev (Akkurat nå):

Personlig fikk jeg et helt annet liv med kveldsdose, selv om det ikke var godt nok til at jeg fortsatte med Levaxin. Dette fordi jeg ikke fikk sove før ved 02-03 tida hver natt med Levaxin, og dermed forskjøv døgnet deretter. En uke etter jeg fikk den kloke visjonen om å prøve kveldsdose, sov jeg som et lite lam kl 2300. 😉 Fastlegen min holdt på å dette av stolen da jeg fortalte at dette var det som skulle til. 

Jøss!

Dette er jo helt strålende.

Siden jeg enda har høyt stoffskifte med ulvehunger og vekt som raser nedover selv om jeg spiser masse hele tiden, friskt i minnet, er jeg nok enda litt redd for å ta den på kvelden og våkne av sult. Men jeg tenker at jeg kan prøve dette etterhvert.

Vedr. forskning så tenker jeg at jeg er min egen forsøkskanin først og fremst, så kan jeg heller lese siden dersom jeg lurer på mer :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Meget god effekt 🤭🤭🤭

Hahaha! 🍻

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men dere som tar den på kvelden, er dere nøye på å vente til etter mat?

Nei, jeg tenker ikke på mat i det hele tatt. Drikker vanligvis ikke kaffe da, og tar andre medisiner som gjør meg søvnig (ser andre her skriver at de ikke blir trøtt) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jøss!

Dette er jo helt strålende.

Siden jeg enda har høyt stoffskifte med ulvehunger og vekt som raser nedover selv om jeg spiser masse hele tiden, friskt i minnet, er jeg nok enda litt redd for å ta den på kvelden og våkne av sult. Men jeg tenker at jeg kan prøve dette etterhvert.

Vedr. forskning så tenker jeg at jeg er min egen forsøkskanin først og fremst, så kan jeg heller lese siden dersom jeg lurer på mer :) 

Jeg er litt usikker på hvordan du behandles nå? Du har sluttet på Karbimazol, og begynt med Levaxin, men har fremdeles for høyt stoffskifte? 

Skrevet

Jeg bruker 50 mg. Jeg tar den på kvelden. Svelges hel med litt vann og noen andre tabletter jeg tar. De funker knall. Jeg begynte nylig på kalsiumtabl, de skulle jeg ikke ta før etter det har gått 2 timer sa de på sykehuset.

Anonymkode: 6f0ec...e48

Skrevet

100mg hver kveld. Tar den samtidig som ppiller.

Har aldri tenkt på at jeg må spise før eller etter så lang tid..

Eneste jeg har fått beskjed om er og ikke ta den sammen med melk 

Jeg fungere godt i hverdagen og kjenner ingen forskjell fra før jeg begynte med medisin

Anonymkode: 7e941...0d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...