Gå til innhold

Smiths venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg enkelt og greit hva dette handler om?

Blir ikke noe klokere av google. 

Fått ei ny venninne og hun er smiths venner/medlem av smiths venner(?). Ønsker bare å forstå hva det dreier seg om. 

Anonymkode: 2f407...1d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ha noen gode svar på hva de står for:

https://bcc.no/skoleinfo/hva-mener-brunstad-christian-church-om/

Om du vil ha svar på hva folk har for inntrykk, mitt inntrykk er at de er veldig overfladiske, selvgode, selvhøytidelige. Mange søker et fellesskap, og utnyttes av lederne i menighetene.

Men det er noen gode svar på hva de står for på sidene deres altså.

Anonymkode: 8d49e...38e

Skrevet

Hmmm, ble dessverre ikke klokere av det der. Blir ikke utstøtt om de forlater menigheten? Alt jeg har lest sier det motsatte.

Men enkelt sagt er smiths venner mennesker som tror på gud/jesus, så hva er forskjellen på smiths og kristne? 

De jeg kjenner har vanlige klær, vanlige jobber, drikker alkohol (med måte som oss andre i vennegjengen).

Skrevet

Kan du ikke bare spørre din nye venninne da? Er jo bare å si at Smiths venner er ukjent for deg og det hadde vært interessant å lære hva det dreier seg om.. 

Anonymkode: f3062...a12

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Kan du ikke bare spørre din nye venninne da? Er jo bare å si at Smiths venner er ukjent for deg og det hadde vært interessant å lære hva det dreier seg om.. 

Anonymkode: f3062...a12

Synes det er for tidlig, nettopp møttes. Føler meg ikke komfortabel med å spørre så direkte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Om du skal ha noen gode svar på hva de står for:

https://bcc.no/skoleinfo/hva-mener-brunstad-christian-church-om/

Om du vil ha svar på hva folk har for inntrykk, mitt inntrykk er at de er veldig overfladiske, selvgode, selvhøytidelige. Mange søker et fellesskap, og utnyttes av lederne i menighetene.

Men det er noen gode svar på hva de står for på sidene deres altså.

Smiths venner er vel like ulike som muslimer, jøder, kristne, ateister, buddhister og folk generelt.

Gikk i klasse med en som var i Smiths venner. Han var en kjernekar, som dessverre ble mobba.

Anonymkode: 29a2e...4fe

Skrevet

Kjenner en familie som er smiths venner. Der kler jentene seg kun i skjørt/kjole, får ikke bruke sminke, får ikke klippe håret, ikke bruke prevensjon. Utenom det er de helt vanlige kristne

Anonymkode: 7d62b...f10

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Smiths venner er vel like ulike som muslimer, jøder, kristne, ateister, buddhister og folk generelt.

Gikk i klasse med en som var i Smiths venner. Han var en kjernekar, som dessverre ble mobba.

Jeg forklarte hva mitt inntrykk av folk i menighetene er. I tillegg henviste jeg til Brunstad-menighetens egne sider for å få svar på hva de tror på.

At du gikk i klasse med en som var med i smiths venner sier oss ingenting om hva ditt inntrykk av menigheten er.

At du nevner det innlysende, at alle individer skal imøtegås individuelt, hjelper ikke påstanden din, at mitt inntrykk er feil. Mitt inntrykk er subjektivt. Mitt inntrykk er formet av de individer i "den kristelige menighet" jeg har møtt, kjent, vært borti.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.5.2021 den 22.17):

Kjenner en familie som er smiths venner. Der kler jentene seg kun i skjørt/kjole, får ikke bruke sminke, får ikke klippe håret, ikke bruke prevensjon. Utenom det er de helt vanlige kristne

Jeg har gått i klassen med flere smitths venner , og den ene av de meldte seg ut av sekten da han ble voksen. Hele familien/slekten vendte han ryggen.. 

Anonymkode: a149a...90f

Skrevet

Kjenner til flere veldig spesielle skjebner innenfor Smiths miljø. Overgrep og vold.. alle vet, ingen sier noe.. 

Anonymkode: ef2d9...9ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har gått i klassen med flere smitths venner , og den ene av de meldte seg ut av sekten da han ble voksen. Hele familien/slekten vendte han ryggen.. 

Anonymkode: a149a...90f

Noen gjør det også. Men ikke alle

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.5.2021 den 22.30):

Jeg forklarte hva mitt inntrykk av folk i menighetene er. I tillegg henviste jeg til Brunstad-menighetens egne sider for å få svar på hva de tror på.

At du gikk i klasse med en som var med i smiths venner sier oss ingenting om hva ditt inntrykk av menigheten er.

At du nevner det innlysende, at alle individer skal imøtegås individuelt, hjelper ikke påstanden din, at mitt inntrykk er feil. Mitt inntrykk er subjektivt. Mitt inntrykk er formet av de individer i "den kristelige menighet" jeg har møtt, kjent, vært borti.

Jøss, hva er det du er så sur for? Hvor har jeg sagt at ditt inntrykk er feil?

Jeg sa to ting i innlegget mitt:

1: Medlemmer av Smiths venner er like ulike som alle andre medlemmer av ulike trossamfunn og mennesker som ikke er medlemmer av trossamfunn.

2: Jeg gikk i klasse med en fra Smiths venner som var en kjernekar.

Hvilken av disse to påstandene er det du egentlig ønsker å argumentere mot?

Sånn for øvrig: Det å ha et bestemt inntrykk av noen endrer ikke på det faktum at fordommer er fordommer. Jeg kan si at jeg kjenner 15 muslimer og alle er rasshøl, og argumentere til krampa tar meg at det bare er mitt inntrykk og min subjektive mening om muslimer. Jeg er like fullt fordomsfull.

Skrevet

Det handler om ganske konservativ kristendom, selvom mye har endret seg de siste 10-20 årene. Før var det mye ytre regler som at jentene skulle bare gå i skjørt og ikke klippe håret, ikke bruke sminke, ikke ha tv, ikke høre på musikk og slike ting. De hadde mange barn og mødrene var stort sett hjemmeværende. Dette forandret seg etter 90-tallet. I tillegg til de ytre reglene var og er det en dyp overbevisning om at mennesker kan få seier over all synd, det er hovedbudskapet. Det er fortsatt konservativ kristendom, men de ytre reglene er borte, og fokus har blitt mye større på andre ting som å bygge lokaler og gi penger og tid til dette. Veldig fokus på menigheten og samfunnet innad i menigheten, menigheten er det viktigste av alt. Det er noe som skjer hver dag som du bør være med på. Dette er mennesker som lever i sin egen verden og ikke har den samme virkelighetsoppfatningen som du har, selvom de utad kan fremstå som vanlige mennesker. Men det er selvsagt individuelle forskjeller, til dels store forskjeller

Anonymkode: 18167...ad8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...