Gå til innhold

Når kan man kjøre etter ett glass vin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på lunsjdate kl 13.30 og har så lyst å ta kun et glass vin til maten. 

Jeg regner med at vi sitter til ca kl 15. Jeg har alltid praktisert absolutt null blanding av bilkjøring og alkohol, men akkurat i dag frister det - om det er innafor promillegrensen selvsagt. 

Så, hvor høy promille gir et glass hvitvin og hvor lang tid tar det å få der ned til under 0,2 promille? 

Anonymkode: 63a0e...835

Skrevet

Ja, det Jan du. 

Anonymkode: 0667f...5c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det Jan du. 

Nei, det kan hun ikke. Alkoholen er slett ikke brutt ned og ute av kroppen etter én time. 

Anonymkode: 3243c...b3c

Skrevet (endret)

Ta deg en alkoholfri øl i stede. Ikke noe å gamble på. 

Eller sett igjen bilen hjemme og finn andre alternativer å komme deg til og fra lunsjdaten. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det kan hun ikke. Alkoholen er slett ikke brutt ned og ute av kroppen etter én time. 

Anonymkode: 3243c...b3c

Jo, hun kan det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg skal på lunsjdate kl 13.30 og har så lyst å ta kun et glass vin til maten. 

Jeg regner med at vi sitter til ca kl 15.

Nå er et glass vin litt mere enn en slurk, så selv om lunsjen begynner 13.30 bruket du litt tid på å drikke opp dette glasset. 30 minutter er vel sånn ca kosehastighet på et glass vin. Alternativet et å styrte glasset, noe som ikke er spesielt bedre. Alkoholen fortsetter å virke litt etter siste slurk, så det sier seg selv at det ikke er greit å kjøre 1.5 time etter at du startet å drikke.

Skrevet

"I Norge er promillegrensen 0,2 for å kjøre bil. Mange overgår denne promillen etter kun å ha drukket et glass vin. Planlegg derfor aldri å kjøre samme kveld som du planlegger å drikke. For det er en grunn til at denne grensen finnes."

https://avogtil.no/det-du-kanskje-ikke-visste-om-alkohol-og-bilkjoring/

Nei, du kan ikke ta sjansen på å kjøre etter å ha drukket et glass vin.

De fleste menn jeg kjenner ville dessuten sett på det som en grunn til å ikke møte deg igjen hvis du drakk på daten og så kjørte hjem etterpå. Men du velger jo selv hvilket inntrykk du ønsker å gi.

Lykke til med den alkoholfrie daten :)

Anonymkode: c686e...18c

Skrevet

Det hadde jeg definitivt ikke gjort. Jeg har noen få ganger tatt et kvarter glass vin (bare noen få slurker) til maten på venninnekvelder der vi spiser i 19.30-tiden, og så kjørt hjem igjen i 24-01-tiden, og synes til og med det er litt på grensen selv om jeg vet at det er helt innafor med tanke på den lille mengen og antall timer i mellomtiden. Men et helt glass og så kjøre en time etterpå er overhodet ikke greit.

Anonymkode: 1f8f6...718

Skrevet

Med 0,2 grense kan du gå på en smell.  Hadde ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: e5d6b...fd6

Skrevet

Hadde ikke tatt sjansen. Fins andre drikker som er gode du kan drikke. 

Anonymkode: 38c01...e7a

Skrevet

Det blir vann til maten. 

Jeg visste det jo egentlig, det fristet bare så veldig med et kaldt glass vin i solen. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det blir vann til maten. 

Jeg visste det jo egentlig, det fristet bare så veldig med et kaldt glass vin i solen. 

Hi

Bra valg :)

Om daten frister til gjentakelse får dere muligheten til å ta et glass vin i solen en annen dag :)

Lykke til med daten 🥰

Anonymkode: c686e...18c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste menn jeg kjenner ville dessuten sett på det som en grunn til å ikke møte deg igjen hvis du drakk på daten og så kjørte hjem etterpå. Men du velger jo selv hvilket inntrykk du ønsker å gi.

Godt poeng.

Dette handler ikke bare om reell promille, men om vurdering, villighet og tendens, med tanke på risiko. 

Anonymkode: 7c7b1...974

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...