Gå til innhold

Hvor i alle dager ER alle disse motstanderene?

Anbefalte innlegg

I min bekjentskapskrets, og den er stor, har jeg faktisk ikke møtt på en eneste én som ikke ønsker å ta vaksinen. Noen av kollegaene mine har alt fått første dose, resten gleder seg til de skal få. Samme med vennene mine, vennene til mannen min, leieboerene våre (ene er fullvaksinert), besteforeldre er vaksinert, foreldre holder på, søsken venter ivrig, deres venner, foreldre til barnas venner når jeg møter på dem på butikken, i gaten el., elevene mine (vgs, alle er over 18 år), FB-venner osv. Aldri har jeg hørt en eneste negativ kommentar om annet enn en skepsis overfor Astra Zenica, men null rundt de andre to. Det er faktisk bare i kommentarfeltet på enkelte nettaviser, saken om han i den låven og her inne jeg har hørt om denne voldsomme motstanden. Hvem er dere? Hvor er dere? Hva med dere andre, hvordan er dette i din omgangskrets?

Anonymkode: 9e7d5...2c3

Fortsetter under...

Dessverre er det noen i min familie. Masse idiotisk deles i SoMe. Kjenner jeg blir flau. Har skjult alle i feeden min nå. Orker ikke se alt som deles. De kritiserer alle som er en saueflokk men ser ikke selv at de også tilhører en flokk. 🙄

Anonymkode: 932f0...686

Jeg ønsker ikke å ta vaksinen, iallfall ikke med det første.  Av min omgangskrets er det ca 50 - 50 som ønsker å ta den og som ønsker å stå over. (Og ingen av disse er vaksinemotstandere generelt sett- absolutt alle har fulgt vaksineprogrammet). 

Anonymkode: a29f0...091

Annonse

Jeg har en teori om at det er samfunnets "tapere" som er mot vaksinen. Konspiratorikerene, de som har gått livets harde skole. Det er nok derfor ingen i min omgangskrets kommer til å stå over vaksinen. 

Anonymkode: e0d00...3cd

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere som er skeptiske, som er litt bekymret for langtidsbivirkninger.

Men jeg kjenner ingen som er mer redd for vaksinen enn korona, så alle jeg vet om skal ta den.

Anonymkode: 9647d...875

Jeg tror det er en del som bor steder der det knapt har vært smittetilfeller som ikke tenker slik. De tenker at risikoen for å få korona er veldig liten. De som bor på steder der det har vært mye smitte tror/vet at det uten vaksine bare er et spørsmål om tid før de får korona, og da velger de selvfølgelig vaksine.

Anonymkode: e7cf2...f88

Kjenner vel ingen som er fullstendig motstandere av vaksinen, men flere som er saklig skeptiske til hastevaksiner. Uten unntak er disse helsepersonell, eller det er personer som har helsemessige tilstander som gjør at det er uvisst om de bør ta vaksinen.

Det er viktig å skille mellom de som er saklig skeptiske til vaksiner som ikke endelig godkjente, kun hastegodkjente - og de som er motstandere uten å egentlig ha kunnskap til å vurdere det. Sistnevnte gruppe er ofte de som har ekstreme holdninger, som f.eks. de på låven på Gran. Slike kjenner jeg ingen av, heldigvis.

Anonymkode: d5e55...3cb

Uten sammenligning forøvrig, så vil man i etter tid se et skille i befolkningen på samme måte som man gjorde etter andre verdenskrig. Mennesker som lar seg styre av frykt, som setter seg selv først og som velger lettets motstands vei vil for all tid leve med stigmaet om at de sviktet da det gjaldt.

De hevder at de "tenker selv" når alt de gjør er å søke opp meningsfeller på Youtube og kun ta til seg meninger som passer med deres egne. Man finner dem i livets harde skole, konspirasjonsteoretikere og generelt den "lavere delen" av befolkningen (mtp utdanning, lønnsnivå og levestandard). 

Anonymkode: 41bf8...e96

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Uten sammenligning forøvrig, så vil man i etter tid se et skille i befolkningen på samme måte som man gjorde etter andre verdenskrig. Mennesker som lar seg styre av frykt, som setter seg selv først og som velger lettets motstands vei vil for all tid leve med stigmaet om at de sviktet da det gjaldt.

De hevder at de "tenker selv" når alt de gjør er å søke opp meningsfeller på Youtube og kun ta til seg meninger som passer med deres egne. Man finner dem i livets harde skole, konspirasjonsteoretikere og generelt den "lavere delen" av befolkningen (mtp utdanning, lønnsnivå og levestandard). 

Det finnes endel av dem blant de mer alternativt innstilte også, og de kan være temmelig ressursterke. Steinerskole-foreldre, for eksempel.

Anonymkode: 37756...5a8

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kjenner en barnesykepleier som er åpent motstander og fronter alternative nyheter på sin FB side. En høyst oppegående dame sånn ved første øyekast men som åpenbart tror mer på de alternative gruppene enn de som er hennes ledere. Blir helt med når folk som har utdannelse innen medisinfag ikke tror på egne lærebøker. 

Anonymkode: 932f0...686

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har over 200 venner (som jeg omgås, over 3.000 på fb), ingen av de har noe mot vaksine.

Jeg tror at folk som hevder at de ikke vil ta vaksinen bare er ute etter reaksjoner.

Anonymkode: 77278...91c

Tenker nok at du med dine 200 venner og dere andre likesinnede her ikke aner hva den enkelte av alle de dere omgås mener om denne vaksinen. De fleste holder kjeft om de er skeptisk, med god grunn utifra denne tråden og andre lignende å dømme. Har man en viss sunn skepsis mot en ny uprøvd teknologi i en hasteutviklet vaksine som ingen vet senvirkningene av blir man altså stemplet som laverestående, konspirasjonsteoretiker fra «livets harde skole». Dere som kaller disse konspirasjonsteoretikere må dessuten slå opp hva en konspirasjonsteori egentlig er.

Fremtiden vil vise hvem som var klokest

Anonymkode: 94519...a31

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tenker nok at du med dine 200 venner og dere andre likesinnede her ikke aner hva den enkelte av alle de dere omgås mener om denne vaksinen. De fleste holder kjeft om de er skeptisk, med god grunn utifra denne tråden og andre lignende å dømme. Har man en viss sunn skepsis mot en ny uprøvd teknologi i en hasteutviklet vaksine som ingen vet senvirkningene av blir man altså stemplet som laverestående, konspirasjonsteoretiker fra «livets harde skole». Dere som kaller disse konspirasjonsteoretikere må dessuten slå opp hva en konspirasjonsteori egentlig er.

Fremtiden vil vise hvem som var klokest

Anonymkode: 94519...a31

Tja, det er som en over skriver. Man må skille mellom litt skepsis og det å oppsøke informasjon og lytte til fagfolk, og det å være helt motstander og mene at det er mer farlig med vaksinen enn sykdommen uten å ha det minste belegg for slike påstander. Det første er naturlig, og når man leser seg godt opp og setter seg skikkelig inn i saken vil man jo også ofte kvitte seg med mesteparten. Den andre gruppen blir jo faktisk en form for konspirasjonsteori, at man ikke stoler på myndighetene og føler seg lurt av media. 

Anonymkode: 9e7d5...2c3

Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal ta den eller ei. Ikke er jeg en gal konsoirasjonteoretiker, samfunnets taper og ikke er jeg generell vaksinemotstander. Jeg har heller ikke delt noe på nett i det hele tatt om vaksine, og jeg har heller ikke fortalt noen at jeg er usikker på om jeg skal ta vaksinen.

Anonymkode: 03215...e08

Jeg har en teori om at det er samfunnets "tapere" som er mot vaksinen. Konspiratorikerene, de som har gått livets harde skole. Det er nok derfor ingen i min omgangskrets kommer til å stå over vaksinen. 

Det må du jo gjerne tro.. Av mine nærmeste som er skeptiske og ikke ønsker å ta vaksinen (iallfall ikke med det første) er det både sykepleier,  pilot, kaptein, nordsjøarbeider, lærer, jurist, bhg.pedagog, selvstendig næringsdrivende osv. Ingen på nav der altså. 

Anonymkode: a29f0...091

Rimelig historieløs sammenligning selv "uten sammenligning forøvrig" å kalle de som av ulike årsaker ikke kan eller vil ta vaksine for landssvikere. Spesielt siden man ikke kan konkludere om historien når man står midt i den.

Anonymkode: d5e55...3cb

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal ta den eller ei. Ikke er jeg en gal konsoirasjonteoretiker, samfunnets taper og ikke er jeg generell vaksinemotstander. Jeg har heller ikke delt noe på nett i det hele tatt om vaksine, og jeg har heller ikke fortalt noen at jeg er usikker på om jeg skal ta vaksinen.

Anonymkode: 03215...e08

Samme her. Jeg tviler på at jeg skal ta den. Jeg er for øvrig såkalt høyt utdannet, tjener godt over snittet og har aldri gått på livets harde skole. Ikke tror jeg jorda er flat heller. 
Når folk rundt meg sier de gleder seg til de skal vaksineres, sier jeg ingenting. Ingen rundt meg vet at jeg ikke vil ta den nettopp pga holdninger som vises i denne tråden. 

Anonymkode: 9c26c...659

Med tanke på den nedlatende holdningen flere her inne viser ovenfor dem som ikke ønsker å ta vaksinen så skjønner jeg godt folk ikke flagger dette. Jeg ønsker ikke å ta den, ei heller samboeren min. Vår eldste som er over 18 ønsker ikke. De tre andre er under 18 år. I samtale både på jobb og ellers når dette er et tema merker vi at når man først er ærlig å sier at man ikke ønsker å ta den er det flere i samme båt. Men slik som man blir stempla som idiot og vaksinemotstandere når man ikke vil ta den er folk avventende med å være ærlig om det. 

Anonymkode: d90c5...adf

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det sier nok bare aller mest om deg. 

Anonymkode: d90c5...adf

Nå er det en veldig høy andel i Norge som har tillit til vaksinen, man får bare inntrykk av noe annet fordi noen roper høyt. Blir som formuesskatten og Rimi-Hagen, i og med han går ut med dette i media sitter en med inntrykk at det kun handler om noen få kakser som sitter på toppen. 

Jeg er en av de som er skeptisk, men i og med det uansett ikke blir min tur på veldig lenge, har jeg hverken bestemt meg helt eller føler noe behov for å diskutere med noen hva jeg eventuelt konkluderer med. 

Anonymkode: 25576...292

Anonym bruker skrev (På 12.5.2021 den 12.24):

Eller at de bare jatter med deg fordi de er lei av å forholde seg til deg og dine meninger. Bare en tanke... 

Anonymkode: 25576...292

• Opprett ny...