Gå til innhold

Vaksinering. Kanskje jeg ikke kan vaksineres.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en allergisk reaksjon da jeg var barn på en vaksine. Etter dette har jeg tatt noen som vurderes som helt trygge og det har gått bra. Andre er jeg ikke anbefalt å ta. Nå nærmer det seg at jeg får tilbud om vaksine. De lærde strides og noen mener jeg kan ta vaksine andre mener jeg ikke burde ta, eller burde bli vaksinert på et sykehus om jeg skal. Jeg kjenner jeg er utrolig nervøs, usikker og hele pakka. Når jeg søker informasjon så er det så mye forskjellig. Legen min er også litt avventende. Vaksinasjonsteamet i kommunen er helt verdiløs. Noen andre som er i min situasjon som har fått gode svar på hva man må gjøre?

Det var forresten trippelen jeg fikk reaksjon på. 

Anonymkode: fe5e6...6b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i lignende situasjon, bare annen reaksjon etter vaksine tidligere.

Nei, får ingen klare svar. Ja, du må absolutt ta den... Nei, du bør absolutt ikke ta den... Du bør sjanse på å ta den... Du bør kanskje ikke sjanse på å ta den.

Jeg avventer foreløpig, for samme grunnene som kunne fått meg raskere frem i vaksinekøen er nettopp årsakene til at jeg kanskje ikke bør ta den/vil ha særlig effekt av dem. I tillegg har jeg en historie med å reagere unormalt på en del medikamenter og få sjeldne bivirkninger.

Siden jeg ikke har fått tilbud om vaksine foreløpig har nok fastlegen min landet på samme konklusjon, avventer til jeg får tilbud etter normale kriterier, og så blir det vel opp til meg hva jeg da gjør.

Så lenge ingen kan gi meg klare svar så må jeg nesten bare ta det valget som virker best i min situasjon, og så stå for det og håpe det er det riktige, uansett hva jeg lander på til slutt.

Var helt bestemt på at jeg ikke kom til å ta AZ eller Johnson-vaksinen, og den beslutningen var i hvert fall riktig ut fra de reaksjonene som er kommet på de etter det. Pfizer har bare en fjerdedel så mange meldte bivirkninger som AZ i Sverige, men har ikke tatt noen avgjørelse foreløpig på hva jeg gjør.

Her kan du lese litt om hva FHI sier om de ulike vaksinene:

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/

Anonymkode: 32801...091

• Opprett ny...