Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser regjeringen vurdere videreføring av karantenehotell til november. Håper virkelig de gjennomfører dette så slipper vi denne paniske reisingen ut av landet.

Anonymkode: 66c6f...ac9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ser regjeringen vurdere videreføring av karantenehotell til november. Håper virkelig de gjennomfører dette så slipper vi denne paniske reisingen ut av landet.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlenger-lovhjemmelen-for-karantenehotell/id2843986/ Som du leser her så betyr det ikke nødvendigvis at man da er pålagt karantenehotell frem til november. Det handler om at de kan kreve det hvis situasjonen i landet tilsier det.  Når det er sagt så er det i grunn veldig fint hvis det innføres slik at de kan bruke dette tiltaket dersom de mener det er behov for det. Det er jo gull å ha det tiltaket i verktøykassen . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlenger-lovhjemmelen-for-karantenehotell/id2843986/ Som du leser her så betyr det ikke nødvendigvis at man da er pålagt karantenehotell frem til november. Det handler om at de kan kreve det hvis situasjonen i landet tilsier det.  Når det er sagt så er det i grunn veldig fint hvis det innføres slik at de kan bruke dette tiltaket dersom de mener det er behov for det. Det er jo gull å ha det tiltaket i verktøykassen . 

Skriver jeg noe annet eller følte du bare for litt googling av regler og være først i tråden igjen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Litt mer google...det er lov å tenke selv. Selvfølgelig tror de at det blir mer reising. Folk greier seg jo ikke uten Hellas, Spania og andre sydenland en sommer eller to. 

Selvfølgelig er det lov å tenke selv . Jeg svarer deg kun på hovedinnlegget ditt. Det at ordningen videreføres ikke nødvendigvis betyr mindre reising . Når det er sagt er jeg som nevnt tidligere enig med deg i at det er bra det videreføres

Skrevet

Mer ulovlig internering? Selvsagt ikke. 

Anonymkode: 6aedb...5b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

En ting er nå at de hindrer feriereising ut av landet, men de gjør det utrolig vanskelig for studentene å komme seg hjem. I tillegg straffes alle vi som har familie i utlandet og som gjerne skulle ha møtt disse enten via besøk eller ved å besøke. Er man fullvaksinert og har et egnet karantenested, er det tullete av regjeringen å sette folk på karantenehotell.

Forøvrig er det jo interessant at regjeringen stoler mer på at personer som har faktisk påvist smitte holder isolasjonen, enn at testede fullvaksinerte som kommer fra non-Schengen/EØS holder karantenen. Og det er også interessant at regjeringen tydeligvis mener at smitte fra Schengen/EØS-land ikke er like farlig som fra non-Schengen/EØS. 

Skrevet
HvittHus skrev (5 minutter siden):

En ting er nå at de hindrer feriereising ut av landet, men de gjør det utrolig vanskelig for studentene å komme seg hjem. I tillegg straffes alle vi som har familie i utlandet og som gjerne skulle ha møtt disse enten via besøk eller ved å besøke. Er man fullvaksinert og har et egnet karantenested, er det tullete av regjeringen å sette folk på karantenehotell.

Forøvrig er det jo interessant at regjeringen stoler mer på at personer som har faktisk påvist smitte holder isolasjonen, enn at testede fullvaksinerte som kommer fra non-Schengen/EØS holder karantenen. Og det er også interessant at regjeringen tydeligvis mener at smitte fra Schengen/EØS-land ikke er like farlig som fra non-Schengen/EØS. 

Dette. Min samboer har bestemt seg for at vi ikke skal besøke hans barn i et land som holder på å bli grønt, fordi vi ikke har råd eller tid til karantenehotell. Vi reiste i fjor sommer, men reglene ble endret mens vi var der med 48 timers varsel. Det resulterte i rett under 20 000 kroner i ekstra utgifter for å bytte billetter, masse stress og mas. Han savner barna sine, men har ikke mulighet til å besøke dem slik reglene er nå. At regjeringen ikke ser hvordan de ødelegger familien sin ved å straffe ALLE for brudd som kun enkelte begår, er overraskende. 

P.S. Jeg ønsker ikke at mamma til adhd-gutt kommenterer på dette.

Anonymkode: 680a9...028

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette. Min samboer har bestemt seg for at vi ikke skal besøke hans barn i et land som holder på å bli grønt, fordi vi ikke har råd eller tid til karantenehotell. Vi reiste i fjor sommer, men reglene ble endret mens vi var der med 48 timers varsel. Det resulterte i rett under 20 000 kroner i ekstra utgifter for å bytte billetter, masse stress og mas. Han savner barna sine, men har ikke mulighet til å besøke dem slik reglene er nå. At regjeringen ikke ser hvordan de ødelegger familien sin ved å straffe ALLE for brudd som kun enkelte begår, er overraskende. 

Kan han reise alene da? Da er det kun han som må på karantene hotell og dere slipper reiseutgifter for dere andre i familien.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kan han reise alene da? Da er det kun han som må på karantene hotell og dere slipper reiseutgifter for dere andre i familien.

Vi har ikke råd til at han skal sitte på karantenehotell. "Dere slipper reiseutgifter for dere andre i familien"? Mener du at vi andre skal sitte hjemme hele sommeren for å betale for hans karantenehotell?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ikke råd til at han skal sitte på karantenehotell. "Dere slipper reiseutgifter for dere andre i familien"? Mener du at vi andre skal sitte hjemme hele sommeren for å betale for hans karantenehotell?

Nei det mener jeg ikke - men hvis det er viktig for han å se sitt barn i et annet land kan han bruke et par uker av ferien der og resten med dere. Det greier du vel å unnvære han? Hans andre barn er vel like viktig som de / det barnet dere har?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I tillegg koster karantene hotell kun 500,- pr døgn så så sinnsvakt dyrt er det virkelig ikke. Slipper dere reiseutgifter på resten går det kanskje opp i opp da. OM han ønsker såklart.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg koster karantene hotell kun 500,- pr døgn så så sinnsvakt dyrt er det virkelig ikke. Slipper dere reiseutgifter på resten går det kanskje opp i opp da. OM han ønsker såklart.

Så da skal vi ikke reise noe sted, kun han? Det har vi allerede gjort i fjor. Vi kan ikke sitte hjemme i eget hus hele sommeren for andre året på rad. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei det mener jeg ikke - men hvis det er viktig for han å se sitt barn i et annet land kan han bruke et par uker av ferien der og resten med dere. Det greier du vel å unnvære han? Hans andre barn er vel like viktig som de / det barnet dere har?

Han har tre uker ferie. 10 dager på karantenehotell, da har man 11 dager igjen. Ca 1,5 dag går til reise. Da blir det 9,5 dag igjen til selve ferien i hans hjemland. Hvor mye ferie har dere andre, egentlig? Det er ikke snakk om hva jeg klarer å unnvære ham, men hva vi har råd til. 

Skrevet

Så da skal vi ikke reise noe sted, kun han? Det har vi allerede gjort i fjor. Vi kan ikke sitte hjemme i eget hus hele sommeren for andre året på rad. 

Har dere kun to uker ferie?

Her tror jeg dessverre det går på innstilling - ikke noe annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Skriver jeg noe annet eller følte du bare for litt googling av regler og være først i tråden igjen?

Hun kupper de fleste korona/utreise tråder... 

Anonymkode: f743c...0da

Skrevet

Har dere kun to uker ferie?

Her tror jeg dessverre det går på innstilling - ikke noe annet.

Jeg satt opp regnestykke lenger opp. Du sier at hvis vi betaler for hans karantenehotell, kan dette dekkes av sparte reiseutgifter til oss andre. Det vil si, at vi andre skal ikke reise på ferie? Nei, vi har tre uker ferie, ikke to. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han har tre uker ferie. 10 dager på karantenehotell, da har man 11 dager igjen. Ca 1,5 dag går til reise. Da blir det 9,5 dag igjen til selve ferien i hans hjemland. Hvor mye ferie har dere andre, egentlig? Det er ikke snakk om hva jeg klarer å unnvære ham, men hva vi har råd til. 

For vår del har vi 5 uker ferie og tar ut 4 i sommer. Reiser han fredag etter jobb feks og er 4 dager med barnet - og resten på karantenehotell har han en uke igjen med dere. Det burde holde. Så får han sett sitt barn. Prisen for å reise til sitt barn ville vært et samme om det var hotell eller ikke...nå slipper resten av familien karantenehotell. Penger spart som kan brukes på en uke sammen etterpå. Hvis det er viktig for han å se sitt barn er dette en fin løsning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

For vår del har vi 5 uker ferie og tar ut 4 i sommer. Reiser han fredag etter jobb feks og er 4 dager med barnet - og resten på karantenehotell har han en uke igjen med dere. Det burde holde. Så får han sett sitt barn. Prisen for å reise til sitt barn ville vært et samme om det var hotell eller ikke...nå slipper resten av familien karantenehotell. Penger spart som kan brukes på en uke sammen etterpå. Hvis det er viktig for han å se sitt barn er dette en fin løsning.

Skal vi sitte hele sommeren hjemme for at han skal reise? Det gjorde vi i fjor. Skal verken jeg eller mine barn ha noe som helst ferie på andre år på rad? Vi kunne ha gjort det slik som du skisserer, men da hadde ferien til oss andre gått i dass. Jeg klarer meg ikke en sommer til uten ordentlig ferie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og nei, prisen hadde ikke vært det samme. I hjemlandet bor han gratis hos sine foreldre og treffer barnet der. Han har derfor null boutgifter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du glemmer å ta med utgiftene til testing. En test ut av Norge, minimum 1000 kroner. Så er det trolig tester for å komme inn i landet han skal ha samvær i, samt test for å kunne dra hjem igjen til Norge. Da jeg sjekket for min datter som bor i Wales, ble det minimum 4000 kroner kun for testene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er tøffe tak for foreldre som har barn i andre land. 😞 Jeg fikk heldigvis se min datter til jul, så for vår del kan vi vente over sommeren med besøk, men jeg kjenner foreldre som ikke har sett ungdommene sine(studenter) på et år. 

Jeg har forsåvidt forståelse for at vi må forandre reglene for å hindre smitte. Det jeg ikke har forståelse for er at dette skje med så kort varsel, og helt uten signaler på forhånd. Feks når det gjelder studentgruppen fra UK, er det nå mange som må ut å låne penger for å kunne komme seg hjem. De aller aller fleste studentene hadde lagt til side penger til reise og testing, men 4-5000 til karantenehotell er det ikke så mange som har den siste måneden før studieslutt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og nei, prisen hadde ikke vært det samme. I hjemlandet bor han gratis hos sine foreldre og treffer barnet der. Han har derfor null boutgifter. 

Dere er hjemme mens han reiser. En som har reiseutgifter og en som har betaling for karantene hotell. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dere kan vel reise i Norge? Ta med telt  og ungene på biltur. 10 dager på karantenehotell for han koster 5000kr. Slutt å syt så jævlig. Neste år er nok ting bedre.dere må ikke sitte hjemme. Mange steder låner de ut telt ol gratis. Ikke kom med offer kortet. 

bra de forlenget det til november. Håper de gjør nødvendige reiser karantenepliktig også. Sikkert mange som drar i nødvendige begravelser i sommer, sett de på karantenehotell ved hjemkomst.

Anonymkode: d853b...540

• Opprett ny...