Gå til innhold

Valgfag på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Teller dette på karakterkortet i 10, har de da tre valgfagskarakterer med seg som skal deles på antall karakterer?

Eller får de karakter bare for å vite hvordan de ligger an i valgfag.

Anonymkode: 588af...c49

Skrevet

Det kommer an på om de skal ha samme valgfag flere år. Dersom man velger/får nye hvert år, blir karakteren i hvert stående på vitnemålet, inntil tre stykker (+ språkfag/arbeidslivsfag), men om man har samme valgfag hvert år, blir det én karakter på vitnemålet, den fra 10.klasse.

Anonymkode: 78ca0...807

Skrevet

Men de inntil tre karakterene i valgfaget blir slått sammen til en. 

Anonymkode: 95bf8...2bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Eh, nei. Hvorfor i alle dager tror du det?

Skrevet

Elevene skal ha opplæring i valgfag hvert år. Sluttvurderingsordningen i valgfag er ulik sluttvurderingsordningen i alle andre fag. Eleven kan ha det samme valgfaget over flere år eller velge ulike valgfag. Dersom eleven velger ulike valgfag skal det settes en standpunktkarakter for hvert fag, for elever som velger samme fag over flere år er det standpunktkarakteren som settes på det høyeste årstrinnet som skal føres på vitnemålet. Dersom eleven har hatt flere ulike valgfag så skal det beregnes en gjennomsnittskarakter ved inntak til videregående opplæring.

Anonymkode: 576d6...bbe

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eh, nei. Hvorfor i alle dager tror du det?

Eh,  jo. Grunnen til at jeg tror det er at det er sånn det er.

Velger du det samme valgfaget i tre år får du standpunktkarakterer fra det siste året. Velger du ulike fag beregnes gjennomsnitt slik at valgfag utgjør like stor andel av snittet hos andre.

I tillegg kommer språk eller arbeidslivsfag som er en egen karakter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Eh,  jo. Grunnen til at jeg tror det er at det er sånn det er.

Velger du det samme valgfaget i tre år får du standpunktkarakterer fra det siste året. Velger du ulike fag beregnes gjennomsnitt slik at valgfag utgjør like stor andel av snittet hos andre.

I tillegg kommer språk eller arbeidslivsfag som er en egen karakter. 

Anonymkode: 95bf8...2bfu

Les lenken min fra UDIR da. Du kan ikke bare konstruere din egen sannhet og presentere den som riktig for andre. Har man tre ulike valgfag, blir disse stående hver for seg på vitnemålet og snittet blir regnet ut i fra alle karantene elev har. Ikke først et snitt av valgfagene, og deretter resten, men av alle, inkludert de tre ulike valgfagene. Igjen, se på lenken, der viser de til og med et bilde. Jeg jobber med dette, så jeg er helt sikker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Les lenken min fra UDIR da. Du kan ikke bare konstruere din egen sannhet og presentere den som riktig for andre. Har man tre ulike valgfag, blir disse stående hver for seg på vitnemålet og snittet blir regnet ut i fra alle karantene elev har. Ikke først et snitt av valgfagene, og deretter resten, men av alle, inkludert de tre ulike valgfagene. Igjen, se på lenken, der viser de til og med et bilde. Jeg jobber med dette, så jeg er helt sikker.

På lenken du la ut, står det jeg sa:

"Dersom eleven velger ulike valgfag skal det settes en standpunktkarakter for hvert fag, for elever som velger samme fag over flere år er det standpunktkarakteren som settes på det høyeste årstrinnet som skal føres på vitnemålet. Dersom eleven har hatt flere ulike valgfag så skal det beregnes en gjennomsnittskarakter ved inntak til videregående opplæring."

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

"Dersom eleven velger ulike valgfag skal det settes en standpunktkarakter for hvert fag, for elever som velger samme fag over flere år er det standpunktkarakteren som settes på det høyeste årstrinnet som skal føres på vitnemålet. Dersom eleven har hatt flere ulike valgfag så skal det beregnes en gjennomsnittskarakter ved inntak til videregående opplæring."

Standpunktkarakterene på ungdomsskolen vektes ikke. Så da tas alle karakterene og legges sammen før det divideres på antall. 

Anonymkode: 07050...ffa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Standpunktkarakterene på ungdomsskolen vektes ikke. Så da tas alle karakterene og legges sammen før det divideres på antall. 

Les en gang til. Det beregnes et snitt av de tre valgfagene på vitnemålet . Det står jo der, svart på hvitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Les en gang til. Det beregnes et snitt av de tre valgfagene på vitnemålet . Det står jo der, svart på hvitt. 

Prøv å regn det ut selv du. Ta alle standpunkt karakterene samlet og del på antallet. Deretter tar du og legger sammen snittet av valgfag karakterene og legger dette sammen med resten av karakterene og beregner snittet. Resultatet er det samme. 

Skrevet

Nei, det er ikke det samme. Hvis man feks har 4 i alle fag bortsett fra valgfag hvor man har tre 6ere er det stor forskjell på å regne snittet med en sekser og tre seksere.

Grunnen til at reglene er sånn er enkel. Alle skal ha akkurat like stor utteling for valgfagene, enten de har tre ulike eller det samme i tre år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du skriver at de tre karakterene blir slått sammen til en, der var som nevnt dette jeg protesterte på, for det er feil. Det er forskjell på å beregne gjennomsnittet av alle karakterene, inkludert de tre ulike i valgfag, og å slå dem sammen til én karakter. Skjønner du virkelig ikke det?

Skrevet

Man beregner først gjennomsnitt av de tre. SÅ regner man det totale gjennomsnittet. Det er det som står. Og det som blir gjort. 

Men nå slutter jeg å svare i denne tråden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man beregner først gjennomsnitt av de tre. SÅ regner man det totale gjennomsnittet. Det er det som står. Og det som blir gjort. 

Men nå slutter jeg å svare i denne tråden. 

Nei, det er faktisk ikke det som står der. De tre karakterene står hver for seg på vitnemålet og vekter likt som de andre karakterene. Man regner ikke snittet av disse først, og så resten, men snittet av disse og resten på én gang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du har helt rett.

Anonymkode: 8f76e...4ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...