Gå til innhold

Er du for eller imot koronasertifikat/vaksinepass?

Er du for eller imot koronasertifikat/vaksinepass?  

26 stemmer

1. 1. Er du for eller imot koronasertifikat/vaksinepass?

• Jeg er for
      15
    • Jeg er imot
      10
    • Jeg vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Vi vet ikke engang om det vil koste noe som helst med denne typen testing. I Hellas er det feks helt gratis . Vi må rett og slett avvente mer info. 

Selvfølgelig koster det penger å teste seg privat. For dem som har mulighet til det. I vår kommune, der det knapt har vært smitte, har vi slitt med testkapasitet i januar/februar da folk ble rådet til å teste seg ved hver minste symptom, ved hjemkomst fra Oslo osv. Her er vi nede på 65-åringer i vaksinasjonsrekkefølgen. Så ja, for oss vil det innebære å måtte teste seg privat for å kunne delta i samfunnet. Og en ubegrunnet innstramming i forhold til det som er nå, når det meste er åpent for alle. Ungene mine skal måtte slutte på idrett fordi vi verken har råd eller tid til å teste dem flere ganger i uka hver eneste uke.

Eldste har trening fire til fem ganger i uka, det vil si minst fire tester per uke. Tenk hva det vil gjøre med slimhinnene hans, og hvilken motivasjon han vil ha til å fortsette på idrett hvis han må ha denne vonde pinnen i nesa flere ganger i uka for å kunne delta. Jeg holder på å bli sykmeldt fordi jeg ikke lenger takler hjemmekontor. Hvis jeg skal måtte teste meg hver dag for å kunne gå på jobb, når vi har cellekontorer og null smitte i kommunen, vil jeg heller velge å be om sykmelding.

Anonymkode: a4641...bd7

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig koster det penger å teste seg privat. For dem som har mulighet til det. I vår kommune, der det knapt har vært smitte, har vi slitt med testkapasitet i januar/februar da folk ble rådet til å teste seg ved hver minste symptom, ved hjemkomst fra Oslo osv. Her er vi nede på 65-åringer i vaksinasjonsrekkefølgen. Så ja, for oss vil det innebære å måtte teste seg privat for å kunne delta i samfunnet. Og en ubegrunnet innstramming i forhold til det som er nå, når det meste er åpent for alle. Ungene mine skal måtte slutte på idrett fordi vi verken har råd eller tid til å teste dem flere ganger i uka hver eneste uke.

Eldste har trening fire til fem ganger i uka, det vil si minst fire tester per uke. Tenk hva det vil gjøre med slimhinnene hans, og hvilken motivasjon han vil ha til å fortsette på idrett hvis han må ha denne vonde pinnen i nesa flere ganger i uka for å kunne delta. Jeg holder på å bli sykmeldt fordi jeg ikke lenger takler hjemmekontor. Hvis jeg skal måtte teste meg hver dag for å kunne gå på jobb, når vi har cellekontorer og null smitte i kommunen, vil jeg heller velge å be om sykmelding.

Min minste trener 4 ganger i uken pluss kamper og er totalt innstilt på å teste seg hvis det er nødvendig . Heldigvis . Jeg tror helt klart det vil komme gode ordninger rundt testing og økonomi og gidder i alle fall ikke krisemaksimere . Begge gutta tester seg innimellom og synes det ikke er så ille. De sier det er ubehagelig , men ikke vondt. Unger er forskjellige . 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og testing er uansett ikke gratis. Om kommunene tar regninga må de ta inn penger til personell og utstyr. Enten ved å kutte utgifter andre steder eller ved å øke inntekter (mer skatt, avgifter el.) 

Anonymkode: b8ca9...d6e

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og testing er uansett ikke gratis. Om kommunene tar regninga må de ta inn penger til personell og utstyr. Enten ved å kutte utgifter andre steder eller ved å øke inntekter (mer skatt, avgifter el.) 

Det er syv dagers holdbarhet på svaret fra koronatesten,så da må det testes en gang i uken. Om det er det som skal til,hva er problemet. Det er gratis nå og kommer selvfølgelig til å være gratis videre. Kan dette hjelpe slik at folk igjen kommer i arbeid og dermed betaler skatt, vil det fortsatt være en vinn,vinn situasjon.

Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Det er syv dagers holdbarhet på svaret fra koronatesten,så da må det testes en gang i uken. Om det er det som skal til,hva er problemet. Det er gratis nå og kommer selvfølgelig til å være gratis videre. Kan dette hjelpe slik at folk igjen kommer i arbeid og dermed betaler skatt, vil det fortsatt være en vinn,vinn situasjon.

Det hjelper ikke hvis det ikke ikke testkapasitet i kommunen å teste alle en gang i uka. Og hvor står det at testen har holdbarhet i en uke? Hvorfor tester de elevene i Oslo to ganger i uka da? Nå er det snakk om å kreve at testresultater er max 24 timer gammelt. Det vil i praksis si testing hver dag. 

Østerdølen skrev (2 timer siden):

Absolutt FOR. 

Da kan samfunnet åpnes opp igjen, folk kan få tilbake arbeidsplassene sine ved butikker,kafeer, restauranter,puber og kinoer. de har vært stengt lenge nok nå.

De som ikke kan/vil/enda har fått vaksine vil kunne fremlegge en negativ koronatest og ha samme mulighet til å se en film,spise en middag eller ta en øl som alle oss andre. Det er derfor verken press eller diskriminering. 

En vinn,vinn situasjon for alle. 

Hmm, hvordan tenker du man skal gjennomføre det med negativ test i praksis? Hvor lenge skal en negativ test gjelde, den er vel ikke verdt noe mer enn et par dager? Blir mye testing da?

Anonymkode: 2aba1...972

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hmm, hvordan tenker du man skal gjennomføre det med negativ test i praksis? Hvor lenge skal en negativ test gjelde, den er vel ikke verdt noe mer enn et par dager? Blir mye testing da?

Anonymkode: 2aba1...972

Ja,det er jo allerede avklart. 7 dager. Da er det test en gang i uken. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det hjelper ikke hvis det ikke ikke testkapasitet i kommunen å teste alle en gang i uka. Og hvor står det at testen har holdbarhet i en uke? Hvorfor tester de elevene i Oslo to ganger i uka da? Nå er det snakk om å kreve at testresultater er max 24 timer gammelt. Det vil i praksis si testing hver dag. 

https://www.helsenorge.no/koronavirus/koronasertifikat/

Ellers er det jo testkapasitet til å teste alle virkedager i stort sett hele Norge, så hvorfor skulle det ikke være mulig å få en test en gang i uken?Alle må jo ikke testes på samme dagen?

Endret av Østerdølen
Østerdølen skrev (16 minutter siden):

https://www.helsenorge.no/koronavirus/koronasertifikat/

Ellers er det jo testkapasitet til å teste alle virkedager i stort sett hele Norge, så hvorfor skulle det ikke være mulig å få en test en gang i uken?Alle må jo ikke testes på samme dagen?

Nei. Men mange små kommuner har allerede nå sprengt kapasitet. Mener du at man skal omdisponere all helsepersonell i kommunen til å foreta koronatester? Hva med alle andre sykdommer, skader osv (du vet det finnes andre sykdommer enn korona, ikke sant?)

Østerdølen skrev (2 timer siden):

Da smittes kun de som er immune,da. Enten etter vaksine eller av gjennomgått sykdom,så da er ikke det noe problem. Man kan være smittet,men blir jo ikke syk, det er jo derfor vi blir vaksinert i utgangspunket. Slik virker jo alle vaksiner. 

Jeg tror du har misset litt ift det som er tenkt med sertifikatet. Negativ test er også ett kriterier for å få det. Så da vil de vaksinerte fortsatt spre smitte blant de under 18 år, de som ikke kan ta vaksinen og de som velger å ikke ta vaksinen. 

Anonymkode: 28166...03d

Jeg er delt. 

Når det å reise på jobb og skole havner bak unødige fritidsreiser til utlandet, da er ikke jeg med på noe hallelujastemning. 

Det er en fordel at vaksinerte slipper karantene og testing 3 uker etter første dose, da det vil gi mer kapasitet til å teste resten. Det vil også sikre minimumsbemanning på arbeidsplasser. 

Utfordringen jeg ser er mer når vi kommer dit hvor kosetur til utlandet går foran viktighet av skole og jobb. Jeg mener dette skal være førsteprioritet. Så skal jeg gi noe tommel opp for pass av noe slag her, skal strategien også sørge for at dette er ivaretatt før noe annet. Selv ved vaksine er det en viss risiko for å dra med mutanter hjem. 

Anonymkode: f42e1...05a

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nei. Men mange små kommuner har allerede nå sprengt kapasitet. Mener du at man skal omdisponere all helsepersonell i kommunen til å foreta koronatester? Hva med alle andre sykdommer, skader osv (du vet det finnes andre sykdommer enn korona, ikke sant?)

Nå er mange allerede vaksinert, andre har gjennomgått koronasykdommen. Hvor mange voksne er det igjen som har behov for et koronapass da? Det er ikke mange. Dette er ikke et problem, men det lages til et problem. Skjerp dere folkens!Dette er en måte å åpne samfunnet, redde arbeidsplasser og få hjulene til å gå,LIKEVEL skal det klages og sutres over en lav sko. 

Østerdølen skrev (1 minutt siden):

Nå er mange allerede vaksinert, andre har gjennomgått koronasykdommen. Hvor mange voksne er det igjen som har behov for et koronapass da? Det er ikke mange. Dette er ikke et problem, men det lages til et problem. Skjerp dere folkens!Dette er en måte å åpne samfunnet, redde arbeidsplasser og få hjulene til å gå,LIKEVEL skal det klages og sutres over en lav sko. 

Mange steder har samfunnet allerede vært åpent svært lenge og dette blir en innstramming for folk. Er det så vanskelig å forstå?? 

Annonse

Østerdølen skrev (46 minutter siden):

Vi har kun hatt til sammen 25 tilfeller av korona, så "mange" er det ikke i en kommune med rundt 30 000 innbyggere. 

Østerdølen skrev (42 minutter siden):

Mener du helt seriøst at det ikke er mange som ikke har enten tatt vaksine eller har hatt korona? Du vet at det finnes en verden utenfor Oslo og omegn?  Min kommune har ca 24 000 innbyggere. Av de har ca 100 vært smittet av korona, ca 1500 er fullvaksinerte. Her går hjulene rundt, alt er åpent.

Anonymkode: 8f9df...fcf

Østerdølen skrev (1 time siden):

Hvis noe på noen som helst måtes kan vinkles negativt vet du.. 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Mener du helt seriøst at det ikke er mange som ikke har enten tatt vaksine eller har hatt korona? Du vet at det finnes en verden utenfor Oslo og omegn?  Min kommune har ca 24 000 innbyggere. Av de har ca 100 vært smittet av korona, ca 1500 er fullvaksinerte. Her går hjulene rundt, alt er åpent.

Og vil du da trenge koronapass?NEI!Så hva er problemet?!

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Samme i vår kommune. Rundt 25000 innbyggere, 64 har hatt korona og 800 er vaksinert. Alt har vært åpent i lang tid. Å nå plutselig skulle begrense er bare latterlig 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Hvis noe på noen som helst måtes kan vinkles negativt vet du.. 

Hva er positivt med at kommuner som har vært åpne i lang tid, nå vil stenges for ikke-vaksinerte? Er du virkelig så hjernevasket at du mener alt myndighetene kommer med, er utelukkende positivt? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Nettopp! Poenget er at passet skal kunne brukes på steder med høyt smittetrykk 

Mener du at passet ikke vil bli innført over hele landet? Kilde? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor trenger man ikke det da? 

Fordi det er andre plasser der det trengs...Trenger du det ikke,kan jeg ikke skjønne det er noe og klage over,at andre får muligheten...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er positivt med at kommuner som har vært åpne i lang tid, nå vil stenges for ikke-vaksinerte? Er du virkelig så hjernevasket at du mener alt myndighetene kommer med, er utelukkende positivt? 

Hvor i herrens navn har det stått at det skal stenges ned igjen?Herregud!

• Opprett ny...