Gå til innhold

Fast stilling + 2 avtalte ekstra timer hver uke frem sommeren. Hva skjer hvis jeg blir sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber fast 60% og har i tillegg muntlig avtale om to timer ekstra hver uke. Disse skriver jeg timeliste for. Hva skjer med disse timene hvis jeg blir sykmeldt? Jeg er gravid og er usikker på hvor lenge jeg holder ut videre. ( Jeg er mye dårlig og bruker veldig mye av fritiden min på å ligge i sofaen/sengen).

Hva om jeg blir delvis sykmeldt, hva skjer da med de ekstra timene? Blir jeg da delvis sykmeldt fra min faste stilling og jobber ekstra utenom?

Anonymkode: c56da...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du blir sykemeldt får du sykepenger etter hva du jobbet før du ble syk.

Første 16 dagene er det arbeidsgiver som betaler ut sykepenger, da skal du få for alle timene du er satt opp på. Etter det tar nav over og da får du sykepenger etter hva du tjente da du ble syk, så fremtidig lønn og antall timer har ingenting å si.

Du opparbeider deg retten på sykepenger før du blir syk. Så om du har disse ekstra timene før du ble syk skal de meldes inn som en del av lønnen din når du blir syk og du får sykepenger for det du faktisk jobber.

Anonymkode: a25d5...5f4

Skrevet

Hvorfor sier du ja til 2 timer ekstra når du alt har problem med din faste prosent?

Anonymkode: b1ea1...cf4

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Om du blir sykemeldt får du sykepenger etter hva du jobbet før du ble syk.

Første 16 dagene er det arbeidsgiver som betaler ut sykepenger, da skal du få for alle timene du er satt opp på. Etter det tar nav over og da får du sykepenger etter hva du tjente da du ble syk, så fremtidig lønn og antall timer har ingenting å si.

Du opparbeider deg retten på sykepenger før du blir syk. Så om du har disse ekstra timene før du ble syk skal de meldes inn som en del av lønnen din når du blir syk og du får sykepenger for det du faktisk jobber.

Anonymkode: a25d5...5f4

Nei, dette er ikke nødvendigvis riktig. Jobber du i offentlig sektor så er det hele tiden arbeidsgiver som betaler det du får utbetalt. Også utover arbeidsgiverperioden på 16 dager. Så får de refundert fra nav. Du får utbetalt ut fra hva du har en avtale om å jobbe. 

Anonymkode: 39d6e...b6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor sier du ja til 2 timer ekstra når du alt har problem med din faste prosent?

Anonymkode: b1ea1...cf4

For å få mer sykepenger og svangerskapspenger.

Anonymkode: aacc0...9b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, dette er ikke nødvendigvis riktig. Jobber du i offentlig sektor så er det hele tiden arbeidsgiver som betaler det du får utbetalt. Også utover arbeidsgiverperioden på 16 dager. Så får de refundert fra nav. Du får utbetalt ut fra hva du har en avtale om å jobbe. 

Anonymkode: 39d6e...b6e

Det stemmer ikke om du jobber i et helseforetak under  Helse SørØst hvertfall. Variabel lønn dvs timer skal altid utbetales fra Nav etter arbeidsgiverperioden. Om det er avtalte ekstra vakter skal det ved sykdom kun utbetales timelønn etter arbeidsgiverperioden for timer ansatt faktisk jobber. Avtalte timer i arbeidsgiverperioden skal utbetales og resten skal fjernes fra vaktboka.

Inntektsgrunnlaget fastsettes etter de 3 siste lønnslipper før sykefraværet. Dvs det du har tjent ut over din faste stilling vil etter arbeidsgiverperioden bli utbetalt fra NAV.

HI, når du får en sykmelding fra legen er det på bakgrunn av den stillingen du eier ikke medregnet ekstra vakter. Om du er gradert sykmeldt kan du få utbetalt litt sykepenger fra NAV som kompensasjon for ekstra vaktene du mister grunnet sykdom dersom du har hatt variable lønn (ekstra vakter) de siste 3 måneder før sykefraværet. Om du får en 50% sykmelding skal du jobbe 50% i din 60% stilling og du vil da i tillegg få utbetalt 50% sykepenger basert på den variable lønn.

Anonymkode: 2dd78...aa6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

For å få mer sykepenger og svangerskapspenger.

Anonymkode: aacc0...9b1

Jeg har hele tiden ønsket å gå opp i stilling og det har vært mye snakk om at stillingen min kunne utvides. Kort tid etter jeg ble gravid fikk jeg tilbud om to ekstra undervisningstimer hver uke. Ettersom jeg er gravid er det ekstra viktig å få opp inntektsgrunnlaget før jeg går ut i perm. Jeg ønsker virkelig å jobbe så lenge som mulig, så lenge jeg fungerer i jobb er det det beste.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hele tiden ønsket å gå opp i stilling og det har vært mye snakk om at stillingen min kunne utvides. Kort tid etter jeg ble gravid fikk jeg tilbud om to ekstra undervisningstimer hver uke. Ettersom jeg er gravid er det ekstra viktig å få opp inntektsgrunnlaget før jeg går ut i perm. Jeg ønsker virkelig å jobbe så lenge som mulig, så lenge jeg fungerer i jobb er det det beste.

HI

Hvis du har gått tilbud om ekstra arbeid skal det selvsagt skrives en avtale på dette. 

Anonymkode: 9c4df...311

Skrevet

Du får sykepenger utifra hva du har jobbet, og fremtidige avtalte vakter/timer.

så hvis du har jobbet 60% + 2 timer er det det du får sykepenger utifra. Jeg jobbet tre steder da jeg ble gravid med tvillinger, 64% fast et sted + ekstravakter to andre steder. Fikk sykepenger og så svangerskapspenger for alt jeg i gjennomsnitt hadde jobbet. NAV så på de tre siste mnd før sykemelding. Alt du jobber teller.

Anonymkode: 342f8...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...