Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt den det siste året? Har googla litt og virker som den var lettere for 5-10 år siden. Folk sier det var enkle prøver, og at alle sto osv. Har prøvd meg litt på testtentamen, klarte 86% i dag. Men når jeg har prøvd meg på andre små tester (10 som) har det vært vanskelig å oppnå 80% riktig. Redd for å ikke klare det 🙈

Anonymkode: b396c...e9f

Skrevet

Min sønn på 17 år tok den i fjor og han sto på første forsøk, de garanterer dessuten at man står på disse kursene så om man skulle stryke er det bare å ta den på nytt to uker senere.

Vi bor ved sjøen og alle tar båtførerprøven innen de blir 16, de aller fleste står på første forsøk altså. Når ungdommer på 15 år klarer det klarer du det også :)

Anonymkode: 11355...f16

Skrevet

Tok på denne tiden i fjor, det gikk fint. Hadde et par timer kurs, og prøven rett i etterkant.  Pugget litt på forhånd så det ikke skulle bli så mye å huske på selve kurset. 

Anonymkode: 467f6...eed

Skrevet

Jeg tok den i september 2020. Jobbet meg gjennom noen opplæringsfilmer før kurs. Deretter var det intensivt kurs på åtte timer etterfulgt av eksamen. Jeg strøk... Var ikke langt unna å bestå, men det var ikke godt nok. Deretter jobbet jeg grundig med filmene i ganske mange timer, brukte noen fridager på det. Deretter var det to timers oppfriskningskurs og ny eksamen. Da bestod jeg heldigvis. 

Bestilte kurs med beståttgaranti, det vil si at du kan ta nytt kurs uten ny avgift. Jeg kunne lite fra før og syntes det var mye fakta å lære. I tillegg måtte jeg lære meg navigasjon og friske opp noen mattekunnskaper.

Anonymkode: a1642...cb3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok den i september 2020. Jobbet meg gjennom noen opplæringsfilmer før kurs. Deretter var det intensivt kurs på åtte timer etterfulgt av eksamen. Jeg strøk... Var ikke langt unna å bestå, men det var ikke godt nok. Deretter jobbet jeg grundig med filmene i ganske mange timer, brukte noen fridager på det. Deretter var det to timers oppfriskningskurs og ny eksamen. Da bestod jeg heldigvis. 

Bestilte kurs med beståttgaranti, det vil si at du kan ta nytt kurs uten ny avgift. Jeg kunne lite fra før og syntes det var mye fakta å lære. I tillegg måtte jeg lære meg navigasjon og friske opp noen mattekunnskaper.

Det er greit å få med seg at noen ting er viktigere enn andre.

Av mine to sønner strøk den ene mens den andre sto, og han som sto hadde flere feil... Men de har et system hvor man kan ha bare noen få viktige feil, men flere feil på ikke så viktige ting. Min ene sønn hadde da en feil for mye på de viktige tingene...

Men han tok den bare på nytt to uker senere så sto han greit. Ingen av dem gjorde noe forarbeid, de bare tok kurset og testen.

Skrevet

Tok den i fjor. Leste litt på kursdokumentet dagen før, fulgte med på dagskurset, og sto med alt rett.

Og jeg var nervøs for å ikke klare det på forhånd. Men det gikk kjempegreit. Så da klarer du det og. 👍😊

Følte meg litt utenfor på kurset da, meg på snart 40 og en haug tenåringer. 

Anonymkode: 9e93f...7e2

Skrevet

Tar man den på nett hjemme? 

Anonymkode: 65061...f99

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tar man den på nett hjemme? 

Du kan velge. Tar du den på nett hjemme må du ta den på pc med kamera, så en sensor kan se deg hele tiden og se at du ikke får hjelp eller jukser. Du må også kjøpe tingene du trenger, parallellforskyver osv, og printe ut kartene du trenger til testen i A3

Tar du et kurs med prøve, eller prøven på et av stedene de tilbyr det, har de alle tingene du trenger og du blir ikke filmet/sett på gjennom kamera.

Skrevet

Samboer og ungene på 15 og 17 tok kurset og prøven samtidig.

17 åringen brukte 6 minutt på prøven og syntes den var kjempelett! 15 åringen brukte ca 15 minutter og syntes og det var lett. Samboer ble stressa når ungene reiste seg og gikk, han syntes det var vanskelig. Han satt nesten tida ut, men besto uten problem!

Anonymkode: dd2f9...fe5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bestilt gjennom båtførerprøven.no. Tror kanskje det er bestått garanti. Treng ein ikkje så betale for eksamen nr. 2?

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du kan velge. Tar du den på nett hjemme må du ta den på pc med kamera, så en sensor kan se deg hele tiden og se at du ikke får hjelp eller jukser. Du må også kjøpe tingene du trenger, parallellforskyver osv, og printe ut kartene du trenger til testen i A3

Tar du et kurs med prøve, eller prøven på et av stedene de tilbyr det, har de alle tingene du trenger og du blir ikke filmet/sett på gjennom kamera.

Kanskje mest rimelig å ta på et kurssenter da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bestilt gjennom båtførerprøven.no. Tror kanskje det er bestått garanti. Treng ein ikkje så betale for eksamen nr. 2?

Nei, da er kurset gratis, men du må betale et gebyr på 400 kr eller rundt der for å ta eksamen på nytt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, da er kurset gratis, men du må betale et gebyr på 400 kr eller rundt der for å ta eksamen på nytt.

Eksamensavgift kaller de det visst, og har med registrering i båtførerregisteret å gjøre. Koster egentlig drøye 700 kr som du må betalt før første eksamen (i tillegg til kursavgift). Stryker du er kursavgiften gratis neste gang og du betaler drøye 400 kr i eksamensavgift.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje mest rimelig å ta på et kurssenter da. 

Googlet nå og ser at de har begynt å sende navigasjonsutstyret til alle som tar hjemmekurs og hjemmeeksamen, så det er nok lettere nå etter koronaen å ta det hjemme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Googlet nå og ser at de har begynt å sende navigasjonsutstyret til alle som tar hjemmekurs og hjemmeeksamen, så det er nok lettere nå etter koronaen å ta det hjemme.

Jeg synes det virker komplisert å ta det på nett i forhold til å få på kamera osv 🙈 HI

• 2 uker senere...
Skrevet

Skal ta den på tirsdag og kjenner jeg gruer meg. Skal ta den på nett. Føler jeg har lest og lest i flere uker og vil bare bli ferdig. Hva er bestått garanti? Slit med å huske hvordan de ulike knutene er, er det viktig? Andre tips?

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Skal ta den på tirsdag og kjenner jeg gruer meg. Skal ta den på nett. Føler jeg har lest og lest i flere uker og vil bare bli ferdig. Hva er bestått garanti? Slit med å huske hvordan de ulike knutene er, er det viktig? Andre tips?

Bestått garanti betyr at du får nytt kurs vederlagsfritt om du stryker. 

Eksamensavgiften må du betale da, men den er lavere på forsøk to.

Skrevet

Går gjennom systemsjekk nå. Klarer ikke å få lyd i mikrofonen. 🤔

Skrevet

Anbefaler appen Båtførerappen... Kjøp full tilgang, da lærer du alt du trenger. Se alle videoer og svar på alle spm.  Jeg hadde kurs og bok, men tror det hadde gått like fint med kun appen. 

Anonymkode: 4e6b8...1cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Anbefaler appen Båtførerappen... Kjøp full tilgang, da lærer du alt du trenger. Se alle videoer og svar på alle spm.  Jeg hadde kurs og bok, men tror det hadde gått like fint med kun appen. 

Anonymkode: 4e6b8...1cc

👍 Har bestilt fra båtførerprøven.com og føler at vi har gått innom alt av pensum. Noen som har gode erfaringer fra der? HI

Skrevet

Noen som har tatt dette som videoovervåket test og kan fortell hvordan det foregår. Hva om vi ikke klarer å dele skjerm, kamera slutter å virke,mikrofon ikke er på osv. 

Skrevet

Jeg klarte det👏👏. 92 % riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...