Gå til innhold

Herregud, hva f*** er det BUP driver med??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville ringt dem og bedt om et møte uten datteren tilstede. Der ville jeg spurt om å få forklart det de har skrevet, og også fortalt hvor stor forskjell det er på jentas oppførsel blant personer hun er trygge på og blant personer hun ikke kjenner og ikke er trygge på. Og også det at hun har god fantasi, men at hun skiller tydelig på fantasi og virkelighet. Kanskje det er mulig å foreta noe av utredningen i omgivelser hun føler seg tryggere i, eller at hun får mer tid til å bli trygg på de som utreder henne?

Ang. utseende, i går så jeg en person som jeg ikke har sett på over 20 år. Min første tanke, før jeg innså hvem det var, var at jeg stusset på at personen var helt alene mtp. diagnosen. Og i neste øyeblikk innså jeg at dette visste jeg jo godt hvem var, koblet ikke siden det har gått så mange år. Personen har trekk i ansiktet som ofte settes i sammenheng med en bestemt diagnose. Og likevel har personen ingen diagnoser. Jeg vokste opp i samme nabolag som denne personen, så jeg kjenner godt til personen. Helt normal og normaltfungerende på alle måter. Kort visse trekk trenger ikke være tegn på diagnoser, men fagpersonene hadde ikke gjort jobben sin om de ikke journalførte det, fordi det kan være viktig å huske på videre i utredningen, viktig også for å utelukke sammenheng.

Uavhengig av om jenta har spesifikke diagnoser eller ikke så tenker jeg det er viktig at dere jobber for å hjelpe henne til å styrke selvbildet og selvtilliten. Hvis det finnes terapiridning, eller vanlige ridekurs, i nærheten av dere anbefaler jeg det. Barn (og voksne) får ofte større trygghet i seg selv når de mestrer å ri, og de ser at de fungerer sammen med hestene ellers også. De blir ofte tryggere i samhandling, ikke bare med hester, men også med mennesker. De fleste former for fysisk aktivitet som gir mestringsfølelse, gjør henne sterkere og gir henne bedre balanse og kroppskontak/-kontroll kan ha store positive virkninger på selvtilliten og selvbildet.

Anonymkode: 99fce...70e

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg forstår så absolutt "panikken" din HI. Jeg har selv hatt barn til utredning som har kommentert utseendet hans - "Men det var ikke knyttet til vanskene, så ikke noe alvorlig". Jeg har opplevd at han har blitt mistolket under ADOS pga utydelig tale, og psykologen som observerte antok at det var et autismespektertrekk. Jeg måtte forklare i etterkant hva som egentlig skjedde som observatøren ikke forstå/oppfattet. Jeg har selv vært der og vært livredd for en feildiagnostisering som kunne ført til store vansker for barnet. Det finnes MANGE historier om barn som har blitt feildiagnostisert og dermed feilbehandlet i årevis. Derfor er det ikke dumt å være litt varsom og kritisk, stille spørsmål og følge opp. 

Når det er sagt har jeg stort sett kun møtt god kompetanse hos BUP. Stort sett vet de hva de holder på med, men husk at du som mamma kjenner barnet ditt best. Med det som utgangspunkt må du gjerne ta en telefon og be om en oppklaring av det du har lest. Hva mener de egentlig med det? Du skulle aldri fått lest det uten informasjon fra dem i første omgang. 

Anonymkode: 0738c...8e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en jente på 11 år. Hun har lavt selvbilde, angst. Hun oppfører seg litt merkelig i møte med de hun er utrygg på, men når hun er med folk hun er trygg på, så er hun som "alle andre". Hun har en rik fantasiverden, men vet utmerket godt hva som er virkelighet og ikke.

Hun er i utredning hos BUP ( merkelig at de må utrede i hytt og pine, og ikke bare kan behandle når problemet er openbart ), og utførte idag en ADOS-test. 

Nå gikk jeg inn på Helsenorge.no for å se om det er skrevet notat etter timen idag, og det er det. Psykologspesialist skriver at jenta er påfallende i utseende. Hva søren betyr det? 

I tillegg skriver hun som mulig diagnose " prodromalfase". Jeg gikk inn å Googla og ser at det er i forbindelse med psykoselidelser/schizofreni?!?! 

Altså herregud!! Det er like før jeg avslutter behandlingen hos BUP og tar barnet til privat psykolog. En helt vanlig jente som har angst og dårlig selvbilde og so vurderer de om hun er i startfasen på en alvorlig psykiatrisk diagnose?!?

Anonymkode: 22532...ff8

Jeg kan en del om fagfeltet, og er helt enig med deg HI. Her må det være alvorlig inkompetanse og feilvurderinger et sted.

Anonymkode: fde8e...b7d

Skrevet

Hvis magefølelsen sier at BUP er på villspor, bør du lytte til den og be om en forklaring på hva de tenker og hvorfor. 

BUP er ikke ufeilbarlige. Både privat og i jobben til mannen min har vi bred erfaring fra BUP, og det er ikke en udelt positiv opplevelse. 

Datteren vår ble utredet hos BUP som ungdom og det var ikke måte på hvilke diagnoser de ville sette på henne. Bla flere personlighetsforstyrelsesdiagnoser. Hva som var problemet hennes? Jo hun hadde en ubehandlet hypothyreose. Da vi kom til en privat lege som var enig i min vurdering av stoffskiftet hennes og ga henne behandling, forsvant de psykiske utfordringene på kort tid. 

Så be om en samtale og ta det derfra. 

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, og spesielt takk til dere som forstår bekymringen min. Det gjør ufattelig godt å lese noe annet enn at noe MÅ være riv ruskende gale med min vakre datter.. 

Jeg skal snakke med Bup, men jeg tror faktisk jeg må skrive brev til de, der jeg forklarer hva jeg tenker og hvorfor. Jeg er gravid og veldig hormonell og dette her er så sårt for mammahjertet. Jeg gråter bare jeg tenker på det og vil da ikke få frem noe annet enn snørr og hiksting. 

Igjen, tusen takk til dere som forstår ♡

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen, og spesielt takk til dere som forstår bekymringen min. Det gjør ufattelig godt å lese noe annet enn at noe MÅ være riv ruskende gale med min vakre datter.. 

Jeg skal snakke med Bup, men jeg tror faktisk jeg må skrive brev til de, der jeg forklarer hva jeg tenker og hvorfor. Jeg er gravid og veldig hormonell og dette her er så sårt for mammahjertet. Jeg gråter bare jeg tenker på det og vil da ikke få frem noe annet enn snørr og hiksting. 

Igjen, tusen takk til dere som forstår ♡

Jeg skrev over at jeg ville bedt om et møte med dem uten datteren din. Men siden du selv føler du er så hormonell, så støtter jeg deg i å skrive brev til dem istedenfor møte. Har selv erfaring med å bli fullstendig mistolket fordi jeg gråt lett pga. en ekstremt utfordrende livssituasjon pga. fysisk helse - da skulle plutselig alt forklares ut fra at jeg visstnok da hadde store psykiske problemer. Og det ble journalført og er siden blitt brukt mot meg mange ganger, selv om psykologer har avkreftet at jeg sliter psykisk. Så når du nå kjenner du er så hormonell pga. svangerskapet, så er det sikkert lurt å ta det skriftlig. Da slipper du dessuten ev. avbrytelser også, og du kan ta deg tid til å formulere brevet slik du vil ha det og få frem alle viktige poenger. Og så kan du tilføye at du ønsker at brevet blir lagt ved din datters journal (husk å ta kopi av det selv!).

Lykke til videre ❤️

Anonymkode: 99fce...70e

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg har en jente på 11 år. Hun har lavt selvbilde, angst. Hun oppfører seg litt merkelig i møte med de hun er utrygg på, men når hun er med folk hun er trygg på, så er hun som "alle andre". Hun har en rik fantasiverden, men vet utmerket godt hva som er virkelighet og ikke.

Hun er i utredning hos BUP ( merkelig at de må utrede i hytt og pine, og ikke bare kan behandle når problemet er openbart ), og utførte idag en ADOS-test. 

Nå gikk jeg inn på Helsenorge.no for å se om det er skrevet notat etter timen idag, og det er det. Psykologspesialist skriver at jenta er påfallende i utseende. Hva søren betyr det? 

I tillegg skriver hun som mulig diagnose " prodromalfase". Jeg gikk inn å Googla og ser at det er i forbindelse med psykoselidelser/schizofreni?!?! 

Altså herregud!! Det er like før jeg avslutter behandlingen hos BUP og tar barnet til privat psykolog. En helt vanlig jente som har angst og dårlig selvbilde og so vurderer de om hun er i startfasen på en alvorlig psykiatrisk diagnose?!?

Du må jo snakke med BUP face to face. Spørre om hva dette betyr. Skjønner at du blir forfjamsa, men snakk med dem. ❤️

Anonymkode: 0189f...e7d

Skrevet

Hva mener far som saken? La han snakke med bup siden du er så hormonell?

Anonymkode: ac257...cc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jammen hun har ikke det. Hun har ett helt normalt, pent utseende. Hun kler seg spesielt, er det det de mener? Hun kan også lage litt grimaser når hun blir engstelig/anspent, ellers har hun ett helt normalt utseende.

Påfallende betyr ikke stygg da. Det betyr trekk som er forenelig med diagnose. Min ble utreder pga påfallende øyne. Hun har en pupill som ikke er 100% sentrert, det er ingen som egentlig ser dette men fastlegen så dette. I tillegg har hun forskjellig nyanser på øynene. Jeg og flere har påpekt at hun er så pen med de øynene. Legen sa at øynene var påfallende. Hun har ingen diagnose og det er godt å vite da det er noen syndromer som har dette som typisk. Å gå gjennom barne og ungdomsår med udiagnostiserte lidelser er tøft. Som forelder er det selvsagt utrolig sårt og alle kommentarer tas i verste mening. Du må huske på at legespråket er et konsist og beskrivende språk. De driver ikke med følerier. Datteren din er selvsagt er skjønn jente, det er min også. Likevel har de da noen trekk som er påfallende. Du beskriver at hun på en måte får tics når hun er usikker. Dette er selvsagt også påfallende. Dette må utredes. Du kan ikke nekte din datter utredning og kanskje nødvendig hjelp fordi du synes prosessen er ubehagelig. Når det kommer til stykket er hun fortsatt bare den fine jenta di. Kanskje hun sliter på noen områder og da må hun få hjelp. 

Skrevet

Hun er engstelig.

Hun har angst.

Hun gjør grimaser og får tics når hun møter ukjente og for henne skumle situasjoner.

Hun har trekk ved utseende sitt som sammenfaller med noen diagnoser.

Det er klart dette må utredes...

Jeg forstår at du blir engstelig, følsom, redd osv. Det ligger veldig mange følelser i det å oppdage at barnet ditt har noen utfordringer og kanskje en diagnose, men prosessen må tas likevel. Ta vare på deg selv også i det her, og glem aldri at datteren din er akkurat den samme selv om hun skulle ha en diagnose. Hun er den søte, vakre og herlige jenta uansett, hun trenger kanskje bare noe tilrettelegging og hjelp for å nå sitt fulle potensiale og få et så godt liv som mulig med de kortene hun har fått utdelt.

Anonymkode: 3a5f0...37b

Skrevet

«Påfallende utseende» kan bety så lite som «kler seg påfallende» 

jiiiizzz... dette er grunner til at det er så jævlig dumt at man kan gå inn og lese journal. Foreldre får alltid tilbakemelding etter utredning, så ta deg en bolle og vent på at du får det istedenfor å nilese og overanalysere og anta alt de skriver

Anonymkode: ac7f6...457

Skrevet

Hvorfor er hun henvist BUP i utgangspunktet? BUP er spesialisthelsetjeneste, de er forpliktet til å utrede først, og deretter eventuelt behandle. De må vite hva de skal behandle, og kan ikke la mor stå for diagnostiseringen. Hvis barnet har et påfallende utseende, noteres det i journal. Det er relevant for en del diagnoser, men er selvfølgelig ikke et diagnostisk tegn alene. Det høres ut som om du ikke har vært godt nok informert forut for henvisningen, vet du hva som stod i den?

Du kan avslutte behandlingen, i ekstreme tilfeller kan BUP da melde bekymring til barneverntjenesten fordi manglende behandling blir ansett som skadelig for barnets videre utvikling.

Prøv å snakke med noen andre om dette. Det er klart BUP ikke er ute etter barnet ditt, og behandlere er sjelden i beit for noe å gjøre, og trenger ikke å kaste diagnoser etter barn som ikke trenger det. Når det er såpass stort sprik mellom det du tenker om datteren din, og BUP sitt bilde, er det lurt å be dem om å utdype. Det er sikkert også lurt å spørre en lærer, en venninne, en nabo eller noe om hvordan de oppfatter henne. Etter hvert som barn blir eldre, må de jo tåle verden utenfor huset også. Hvis hun er velfungerende kun innenfor husets fire vegger, er hun faktisk ikke velfungerende. Da er det kanskje dumt å stenge døra for potensiell hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...