Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #1 Skrevet 6. mai 2021 Jeg har en jente på 11 år. Hun har lavt selvbilde, angst. Hun oppfører seg litt merkelig i møte med de hun er utrygg på, men når hun er med folk hun er trygg på, så er hun som "alle andre". Hun har en rik fantasiverden, men vet utmerket godt hva som er virkelighet og ikke. Hun er i utredning hos BUP ( merkelig at de må utrede i hytt og pine, og ikke bare kan behandle når problemet er openbart ), og utførte idag en ADOS-test. Nå gikk jeg inn på Helsenorge.no for å se om det er skrevet notat etter timen idag, og det er det. Psykologspesialist skriver at jenta er påfallende i utseende. Hva søren betyr det? I tillegg skriver hun som mulig diagnose " prodromalfase". Jeg gikk inn å Googla og ser at det er i forbindelse med psykoselidelser/schizofreni?!?! Altså herregud!! Det er like før jeg avslutter behandlingen hos BUP og tar barnet til privat psykolog. En helt vanlig jente som har angst og dårlig selvbilde og so vurderer de om hun er i startfasen på en alvorlig psykiatrisk diagnose?!? Anonymkode: 22532...ff8
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #2 Skrevet 6. mai 2021 Er det ikke bra at det blir tatt tak i dette nå før det utvikler seg til en alvorlig lidelse? Anonymkode: df246...9f6
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #3 Skrevet 6. mai 2021 BUP utreder alltid, og gir alltid diagnose før behandling. Ados brukes for å utrede for autisme, regner med at dere er informert om det. Prodromal betyr bare før-stadium. Ikke bli redd av det ordet, behøver ikke å handle om psykose Anonymkode: 82a07...ee0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #4 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): BUP utreder alltid, og gir alltid diagnose før behandling. Ados brukes for å utrede for autisme, regner med at dere er informert om det. Prodromal betyr bare før-stadium. Ikke bli redd av det ordet, behøver ikke å handle om psykose Anonymkode: 82a07...ee0 Er du sikker på at det ikke behøver å handle om psykose? Jeg finner ikke på nett at det handler om noe annet enn psykose/schizofreni Anonymkode: 22532...ff8
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #5 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg har en jente på 11 år. Hun har lavt selvbilde, angst. Hun oppfører seg litt merkelig i møte med de hun er utrygg på, men når hun er med folk hun er trygg på, så er hun som "alle andre". Hun har en rik fantasiverden, men vet utmerket godt hva som er virkelighet og ikke. Hun er i utredning hos BUP ( merkelig at de må utrede i hytt og pine, og ikke bare kan behandle når problemet er openbart ), og utførte idag en ADOS-test. Nå gikk jeg inn på Helsenorge.no for å se om det er skrevet notat etter timen idag, og det er det. Psykologspesialist skriver at jenta er påfallende i utseende. Hva søren betyr det? I tillegg skriver hun som mulig diagnose " prodromalfase". Jeg gikk inn å Googla og ser at det er i forbindelse med psykoselidelser/schizofreni?!?! Altså herregud!! Det er like før jeg avslutter behandlingen hos BUP og tar barnet til privat psykolog. En helt vanlig jente som har angst og dårlig selvbilde og so vurderer de om hun er i startfasen på en alvorlig psykiatrisk diagnose?!? Anonymkode: 22532...ff8 Du sier problemet er åpenbart, hva mener du problemet er? Jeg vil jo tro disse folka vet hva de driver med. Tror ikke du bare kan avslutte fordi du ikke liker resultatet altså. Det er vel en grunn til at hun utredes? Er det ikke bra hun får hjelp da? Og at de sørger for at det er rett hjelp? Men kanskje lurt å vente på informasjon/be om informasjon heller enn å gå inn slik, for da ender man jo bare opp med ubesvarte spm. Anonymkode: 765b2...372
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #6 Skrevet 6. mai 2021 BUP jobber stort sett alltid utfra ulike hypoteser og det er bra. Bred kartlegging og at en ikke låser seg fast i ett spor er positivt. Da er sjangsen større for at barnet får riktig hjelp Anonymkode: 3547c...ac0
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. mai 2021 #7 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Du sier problemet er åpenbart, hva mener du problemet er? Jeg vil jo tro disse folka vet hva de driver med. Tror ikke du bare kan avslutte fordi du ikke liker resultatet altså. Det er vel en grunn til at hun utredes? Er det ikke bra hun får hjelp da? Og at de sørger for at det er rett hjelp? Men kanskje lurt å vente på informasjon/be om informasjon heller enn å gå inn slik, for da ender man jo bare opp med ubesvarte spm. Anonymkode: 765b2...372 Selvfølgelig kan hun avslutte når hun ønsker, utredning er da frivillig. Når det er sagt så har du kanskje misforstått hva bup gjør. En psykiater på bup utfører ikke bare samtaleterapi og så er pasienten frisk, de utreder grundig for å kunne behandle på en målrettet og hensiktsmessig måte. De burde ha informert deg underveis, slik at du slapp å måtte lese notat med fagspråk, og dermed Google. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt dem, og bedt dem forklare deg teksten. Si gjerne også at du neste gang vil ha den forklart med en gang, fordi man fort blir engstelig når man må Google seg frem til betydningen. Påfallende utseende betyr at hun har et utseende som har synlige trekk typiske en eller annen diagnose.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #8 Skrevet 6. mai 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan hun avslutte når hun ønsker, utredning er da frivillig. Når det er sagt så har du kanskje misforstått hva bup gjør. En psykiater på bup utfører ikke bare samtaleterapi og så er pasienten frisk, de utreder grundig for å kunne behandle på en målrettet og hensiktsmessig måte. De burde ha informert deg underveis, slik at du slapp å måtte lese notat med fagspråk, og dermed Google. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt dem, og bedt dem forklare deg teksten. Si gjerne også at du neste gang vil ha den forklart med en gang, fordi man fort blir engstelig når man må Google seg frem til betydningen. Påfallende utseende betyr at hun har et utseende som har synlige trekk typiske en eller annen diagnose. Det kan det da ikke være? Så folk som er redd diagnoser kan hindre barna i å få hjelp?? Anonymkode: 765b2...372
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #9 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det kan det da ikke være? Så folk som er redd diagnoser kan hindre barna i å få hjelp?? Anonymkode: 765b2...372 Hvem skal tvinge dem til å fortsette mener du? Anonymkode: fc16b...f61
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #10 Skrevet 6. mai 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig kan hun avslutte når hun ønsker, utredning er da frivillig. Når det er sagt så har du kanskje misforstått hva bup gjør. En psykiater på bup utfører ikke bare samtaleterapi og så er pasienten frisk, de utreder grundig for å kunne behandle på en målrettet og hensiktsmessig måte. De burde ha informert deg underveis, slik at du slapp å måtte lese notat med fagspråk, og dermed Google. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt dem, og bedt dem forklare deg teksten. Si gjerne også at du neste gang vil ha den forklart med en gang, fordi man fort blir engstelig når man må Google seg frem til betydningen. Påfallende utseende betyr at hun har et utseende som har synlige trekk typiske en eller annen diagnose. Jammen hun har ikke det. Hun har ett helt normalt, pent utseende. Hun kler seg spesielt, er det det de mener? Hun kan også lage litt grimaser når hun blir engstelig/anspent, ellers har hun ett helt normalt utseende. Anonymkode: 22532...ff8
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #11 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jammen hun har ikke det. Hun har ett helt normalt, pent utseende. Hun kler seg spesielt, er det det de mener? Hun kan også lage litt grimaser når hun blir engstelig/anspent, ellers har hun ett helt normalt utseende. Anonymkode: 22532...ff8 De ser vel noe som du som mor ikke ønsker å se. Anonymkode: fc16b...f61
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. mai 2021 #12 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det kan det da ikke være? Så folk som er redd diagnoser kan hindre barna i å få hjelp?? Anonymkode: 765b2...372 Helt riktig. Og er det ekstremt blir selvsagt barnevernet koblet på. Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jammen hun har ikke det. Hun har ett helt normalt, pent utseende. Hun kler seg spesielt, er det det de mener? Hun kan også lage litt grimaser når hun blir engstelig/anspent, ellers har hun ett helt normalt utseende. Anonymkode: 22532...ff8 Påfallende betyr ikke stygt eller negativt på noen måte. Enkelte diagnoser har fysiske trekk som f.eks måneansikt, små ører, flat nese, smale skuldre, lang hals, lav kroppshøyde, hvitt hår, manglende filtrum. Ikke noe av dette er stygt, men trekkene er typiske og vil kunne lede tankene til spesifikke diagnoser. Det er når vi har flere av de samme trekkene man vil kunne si det er påfallende i forhold til diagnose, men det kan selvsagt også være tilfeldig og derfor ikke nok til å sette diagnose.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #13 Skrevet 6. mai 2021 Du slår meg som en strutsemor ut i fra det du skriver, altså en som helst ikke vil se sannheten slik andre ser den. Som lærer har jeg møtt en del av slike, dessverre, som mener deres barn er helt normale, de er "bare litt ..." som forklaring på et lite område av det vi lærere er bekymret over. Så sitter barnet der og strever, mens foreldrene enten helt nekter utredning, eller er veldig uenig i resultatet (som er åpenbart riktig for alle oss andre). BUP består av profesjonelle folk som utreder grundig, og i team, så det er ikke bare én person som vurderer situasjonen. Og de må utrede for å stille en diagnose, fordi man faktisk ikke kan gi riktig behandling uten riktig diagnose. Akkurat her er det akkurat likt som med fysisk sykdom, man kan ikke bare sette gips på en fot til en som har vondt i foten, man må faktisk først vite om den er brukket eller om det er noe annet. Anonymkode: 73aaf...664
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #14 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du slår meg som en strutsemor ut i fra det du skriver, altså en som helst ikke vil se sannheten slik andre ser den. Som lærer har jeg møtt en del av slike, dessverre, som mener deres barn er helt normale, de er "bare litt ..." som forklaring på et lite område av det vi lærere er bekymret over. Så sitter barnet der og strever, mens foreldrene enten helt nekter utredning, eller er veldig uenig i resultatet (som er åpenbart riktig for alle oss andre). BUP består av profesjonelle folk som utreder grundig, og i team, så det er ikke bare én person som vurderer situasjonen. Og de må utrede for å stille en diagnose, fordi man faktisk ikke kan gi riktig behandling uten riktig diagnose. Akkurat her er det akkurat likt som med fysisk sykdom, man kan ikke bare sette gips på en fot til en som har vondt i foten, man må faktisk først vite om den er brukket eller om det er noe annet. Anonymkode: 73aaf...664 Nei, jeg er ikke noen strutsemor. Men. Jeg ser barnet mitt hver dag. Jeg ser henne i møte med familie, venner, på butikken. Og jeg ser ikke det de på bup beskriver. Det er som to ulike jenter og det er det mest sannsynlig også, da hun er trygg her hjemme, men ikke andre plasser. Jeg er livredd for at hun får en alvorlig diagnose, som faktisk ikke burde være der Anonymkode: 22532...ff8
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #15 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg er ikke noen strutsemor. Men. Jeg ser barnet mitt hver dag. Jeg ser henne i møte med familie, venner, på butikken. Og jeg ser ikke det de på bup beskriver. Det er som to ulike jenter og det er det mest sannsynlig også, da hun er trygg her hjemme, men ikke andre plasser. Jeg er livredd for at hun får en alvorlig diagnose, som faktisk ikke burde være der Anonymkode: 22532...ff8 Men om hun er utrygg overalt ellers så er hun jo ikke normal. Anonymkode: f6252...543
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #16 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg er ikke noen strutsemor. Men. Jeg ser barnet mitt hver dag. Jeg ser henne i møte med familie, venner, på butikken. Og jeg ser ikke det de på bup beskriver. Det er som to ulike jenter og det er det mest sannsynlig også, da hun er trygg her hjemme, men ikke andre plasser. Jeg er livredd for at hun får en alvorlig diagnose, som faktisk ikke burde være der Anonymkode: 22532...ff8 Men du sier jo det selv, at hun er som to ulike jenter. Det er den hun er ute du bør være bekymret over, for det er der hun vil møte flest utfordringer også. Skole, høyere utdanning, jobb ... Da er det sannsynligvis samme utgave av datteren din andre rundt henne (minus familien) også ser. Det er ikke farlig å få en diagnose, og det skal faktisk litt til å i det hele tatt komme til hos BUP, så jeg tror fortsatt at det kanskje er mer alvorlig enn du tror og ser selv. Anonymkode: 73aaf...664
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #17 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hvem skal tvinge dem til å fortsette mener du? Anonymkode: fc16b...f61 BUP, barnevernet el. Syke barn må jo få behandling og hjelp? Anonymkode: 765b2...372
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. mai 2021 #18 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): BUP, barnevernet el. Syke barn må jo få behandling og hjelp? Anonymkode: 765b2...372 Barnevernet kan overta omsorgen midlertidig om det er fare for liv og helse, dersom et jehovas vitne trenger blodoverføring f.eks. Utredning og behandling på bup er sjelden så akutt og nødvendig at barnevernet har hjemmel til omsorgsovertakelse.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #19 Skrevet 6. mai 2021 Prodromal betyr før-fase eller forvarsel. Utredning gjennomføres nettopp for å sikre rett behandling. Anonymkode: e4c7f...848
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #20 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Prodromal betyr før-fase eller forvarsel. Utredning gjennomføres nettopp for å sikre rett behandling. Anonymkode: e4c7f...848 Jammen forvarsel til hva??? Anonymkode: 22532...ff8
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #21 Skrevet 6. mai 2021 Synes noen er litt vel harde mot HI her. Dessverre er det vel slik at emnet psykiatrisk utredning vekker noen forutinntatte ideer om at det må være snakk om fornektelse eller ignoranse dersom pasienten (eller pårørende) har en annen oppfatning enn den som utreder... Jeg har erfart noe lignende selv, som pasient. Hadde jeg vansker? Ja. Hjalp det sporet første behandler som utredet meg ensidig penset seg inn på? Nei. Har det vært vanskelig å snu, og har jeg måttet jobbe hardt for å finne en behandler og behandling som faktisk kunne hjelpe? Ja. HI, kan du snakke med personen som utførte utredningen, og be dem utdype hva de mente med disse formuleringene? "Prodromal" er et begrep som også er knyttet til bipolar lidelse og noen fysiske lidelser, som migrene. Kanskje er ikke alt så skremmende som du fryktet? Anonymkode: 788ec...599
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #22 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jammen forvarsel til hva??? Anonymkode: 22532...ff8 Chill...!!!! Anonymkode: 968e4...eda
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #23 Skrevet 6. mai 2021 Skjønner godt du blir oppkavet, noe tilsvarende skjedde med meg. Var under utredning for alvorlig sykdom og la tilfeldig ett notat på helsenorge som skremte vettet av meg. Følte jeg las dødsdommen min. Jeg ringte og ba om å få snakke med vedkommende som hadde skrevet dette og misforståelsen ble oppklart med en gang. Ta kontakt med de og spør. Og husk; slike notat er ofte veldig «kliniske» , er sikker på at når du får snakker med de vil du senke skuldrene mye. Anonymkode: d0660...dd4
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #24 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jammen forvarsel til hva??? Anonymkode: 22532...ff8 Det er vanskelig å si uten noen kontekst. Det gir sannsynligvis mening for andre fagpersoner. Husk at journalen primært er BUP sitt arbeidsverktøy, ment for kommunikasjon mellom fagpersoner. Påfallende utseende er også litt avhengig av kontekst, men vanligvis brukt, som noen over nevnte, at enkelte trekk er spesielle og kan lede tankene hen på syndrom. Noen syndrom har ganske diskrete trekk. Noen har slike trekk uten at bakenforliggende årsak i det hele tatt. Et typisk eksempel er øyne som står langt fra hverandre. Det kan være helt normalt, eller det kan være et tegn på et syndrom. Helheten avgjør. Hva som er ment i din datters tilfelle må du nesten spørre BUP om. Anonymkode: 4abf5...210
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2021 #25 Skrevet 6. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men om hun er utrygg overalt ellers så er hun jo ikke normal. Anonymkode: f6252...543 Det er jo så vanlig å være utrygg i sosiale situasjoner som barn og kanskje særlig på den alderen hvor man går fra barn til ungdom. Det er absolutt ikke slik at det gjør henne unormal.. Anonymkode: 6c593...7f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå