Gå til innhold

93 år gammel kvinne som overlevde holocaust sier at dagens munnbind og vaksiner er verre enn det hun gikk gjennom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Svært få har opplevd det hun har opplevd og vil ha mulighet til å sammenligne . Når det er sagt så finner jeg det som svært usannsynlig at mange som har opplevd det samme vil være enig med henne .

mamma til adhd gutt<3 skrev (21 minutter siden):

Svært få har opplevd det hun har opplevd og vil ha mulighet til å sammenligne . Når det er sagt så finner jeg det som svært usannsynlig at mange som har opplevd det samme vil være enig med henne .

Er nok ganske sannsynlig. Det er stor forskjell når fienden nekter deg å treffe dine nærmeste, og regjeringen i ditt eget hjemland som forbyr deg med å være fysisk med egne barn og barnebarn. 

Anonymkode: d36a3...653

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er nok ganske sannsynlig. Det er stor forskjell når fienden nekter deg å treffe dine nærmeste, og regjeringen i ditt eget hjemland som forbyr deg med å være fysisk med egne barn og barnebarn. 

Enig med deg. Aldri før har det vært ulovlig å klemme moren sin, barna sine eller andre en vil klemme. Det har vært forbudt å være sammen med venner og familie. Hvordan kunne vi godta dette?

Anonymkode: 04605...4f7

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig med deg. Aldri før har det vært ulovlig å klemme moren sin, barna sine eller andre en vil klemme. Det har vært forbudt å være sammen med venner og familie. Hvordan kunne vi godta dette?

Det har vært forbud mot å samle seg under andre verdenskrig, men det har aldri vært totalforbud mot fysisk kontakt i over ett år. Til og med i konsentrasjonsleire kunne fangene i fellesrom støtte hverandre, klemme, gråte på hverandres skulder. Isolasjon anses som torturmetode, fordi mennesker er ikke skapt for å være isolert. Man kan bli fysisk og psykisk syk av ensomhet og "hudsult".

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært forbud mot å samle seg under andre verdenskrig, men det har aldri vært totalforbud mot fysisk kontakt i over ett år. Til og med i konsentrasjonsleire kunne fangene i fellesrom støtte hverandre, klemme, gråte på hverandres skulder. Isolasjon anses som torturmetode, fordi mennesker er ikke skapt for å være isolert. Man kan bli fysisk og psykisk syk av ensomhet og "hudsult".

Nettopp. Det er historisk at land etter land innførte forbud mot å møtes, mot å klemme, mot å være sammen. Aldri før har det skjedd.

Annonse

Det er så respektløst ovenfor de millioner som led den mest grusomme død man kan tenke seg å engang sammenligne dette! 

Folk eier ikke skam! 

Anonymkode: 40269...edf

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva tror du de hadde valgt under Holocaust? Å ikke få klemme eller bli skilt fra familien, pint nesten/helt til døde og avslutte livet i gasskammeret?

Det er sjelden jeg blir målløs av grumset her inne, men nå er jeg fysisk kvalm. Dere er umenneskelige. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Tror du på ditt eget pisspreik?

Anonymkode: 2dfb5...13d

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tror du på ditt eget pisspreik?

Anonymkode: 2dfb5...13d

Ååå, der kommer gyldige argumenter som "pisspreik". Koselig.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hva tror du de hadde valgt under Holocaust? Å ikke få klemme eller bli skilt fra familien, pint nesten/helt til døde og avslutte livet i gasskammeret?

Det er sjelden jeg blir målløs av grumset her inne, men nå er jeg fysisk kvalm. Dere er umenneskelige. 

Det er forskjell på tvang fra en fiende som har invadert landet og som ønsker alle innbyggere vondt, og forbud fra eget lands myndigheter. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her kommer det.

Grums. Umenneskelige. 
Hvorfor drar du den konklusjon at det ene utelukker det andre? INGEN i denne tråden har påstått at holocaust ikke fant sted eller at de ikke led. 
Det var snakk om forbud mot å være med egen familie, klemme, ha fysisk kontakt. Og dama selv tar opp munnbind som en slags davidstjerne. Et symbol. Er hun grums, da? Umenneskelig?

HVORFOR kan vi ikke diskutere ting her inne uten å kaste rundt oss med merkelapper?!

Annonse

Hvis hun faktisk overlevde som jøde i en konsentrasjonsleir tror jeg hun enten er totalt dement eller har fortrengt opplevelsen.

Anonymkode: 9561a...c14

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis hun faktisk overlevde som jøde i en konsentrasjonsleir tror jeg hun enten er totalt dement eller har fortrengt opplevelsen.

Anonymkode: 9561a...c14

Enig i dette. Vil se kilder før jeg går på denne. 

Anonymkode: e59df...6af

Det er nok en grunn til at det ikke oppgis navn. Det verste er at enkelte er så ignorante og ufattelig bortskjemte at de uten videre tar dette for god fisk. Det er én ting å være kritisk til restriksjoner, men noe helt annet å pisse på ofre for grusomheter som er så ufattelige at de færreste klarer å ta det inn over seg. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er nok en grunn til at det ikke oppgis navn. Det verste er at enkelte er så ignorante og ufattelig bortskjemte at de uten videre tar dette for god fisk. Det er én ting å være kritisk til restriksjoner, men noe helt annet å pisse på ofre for grusomheter som er så ufattelige at de færreste klarer å ta det inn over seg. 

Så fordi hun er holocaust-overlevende kan hun ikke stille seg kritisk til koronahåndteringen?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så fordi hun er holocaust-overlevende kan hun ikke stille seg kritisk til koronahåndteringen?

Selvfølgelig!Men å påstå at munnbind er det samme som å bære den gule Davidstjernen er jo helt totalt på viddene!

Det er jo nettopp for slike som henne (alder) som gjør at vi har gjort det vi har gjort. Nei,jeg er ikke enig med henne i det hele tatt.  

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg må si jeg ikke føler meg overbevist om at hun faktisk er holocaustoverlevende. Hva er kilden her? Hva heter damen?

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Har du en ordentlig kilde?

Anonymkode: a933c...9f1

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det har vært epidemier tidligere om har gjort at samfunn har blitt isolerte. Karantene med isolering er jo et eldgammelt begrep for å unngå å spre smitte i befolkning.

Til din siste setning - jeg håper ALLE vil huske dette når samfunnet åpner helt igjen. Da vil det nemlig sitte tusenvis som ikke har noen å være sammen med, som ikke har noen å klemme. Alt fra unge til eldre som av en eller annen årsak ikke har tilknytning via skole, utdanning, jobb, som kanskje ikke har venner eller familie der de bor, som kanskje er syke fysisk eller psykisk. Andre ble kanskje mobbet før koronaen, noen har kanskje levd med omsorgssvikt eller vold under koronaen. For alle disse var det vanskelig nok før koronaen. Altfor mange mangler tilbud for den hjelpen de trenger for å kunne være sosiale, mange har allerede før koronaen gått uten særlig menneskelig kontakt og ingen hudkontakt med andre.

Så når andre løper ut i rusfølelse den dagen koronaen ikke lenger er en trussel... ha da like mye omtanke for alle disse som har "koronaliv" som hverdagsliv, både før og under og etter koronaen. Sørg for å bidra til at flere kommer med, flere får delta. Vær den som gjør en positiv endring i noens liv.

Anonymkode: 3f3ea...550

Jeg greier ikke se sammenligningen med Davidstjernene.

Stiller meg veldig kritisk til en navnløs person på nett. For alt vi vet kan dette være en person som ikke har opplevd det hun påstår, eller det kan være at hun brukes av andre for å få oppmerksomhet.

Anonym bruker skrev (På 4.5.2021 den 15.55):

Flott å se at folk våkner opp fra dvalen

Anonymkode: 28f69...1ca

Anonym bruker skrev (På 4.5.2021 den 19.37):

Jeg greier ikke se sammenligningen med Davidstjernene.

Stiller meg veldig kritisk til en navnløs person på nett. For alt vi vet kan dette være en person som ikke har opplevd det hun påstår, eller det kan være at hun brukes av andre for å få oppmerksomhet.

Det er en litt naiv approach til det hele. Kanskje jeg skal «stille meg kritisk» til bildene vi ser fra India? Det kan like gjerne være fra gassulykken i fjor. Hva vet vel vi? 🤷‍♀️

• Opprett ny...