Gå til innhold

Engelskmenn og påkledning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker å se engelske programmer og har funnet en ny favoritt i Our Yorkshire Farm. Det er en storfamilie som driver gård, og jeg reagerer igjen på hvor dårlig de kler seg for utendørsaktiviteter. 

I denne episoden skulle mor og far samle inn en stor flokk med sauer som gikk på et enormt område. De trasket i vei for en dag på heiene, mor i miniskjørt og off-shoulder topp, far i skjorte og jeans med en veske på skrå over skuldrene. Og begge to i digre, tunge støvler. 

Jeg har også vært i London vinterstid og sett nærmest blåfrosne barn i vogn og damer i miniskjørt og pumps i snøvær. 

Noen som kjenner den britiske kulturen og som kan si om mitt inntrykk er riktig?

Anonymkode: 4026e...eea

Skrevet

Tror ihvertfall at britiske kvinner kler seg mer feminint enn oss i skjørt og sko med heler.

Du vet at her i skandinavia kler vi oss mer etter været og tar "fornuftige" valg fremfor estetiske. I mange andre land er det for eksempel vanlig å kjøpe klær som kun skal renses, det gjør vi ikke så mye her.

I Norge har vi ingen sperrer for å investere i dyrt goretex turtøy, det handler også om vår kultur hvor frisk luft og aktivt liv ute gir status.

Skrevet

Helt riktig. Flere jeg ble kjent med der går med shorts til nærmere jul og regntøy og gummistøvler er plagg de sjeldent bruker. 

Anonymkode: 9abf8...360

Skrevet

Jeg var i Edinburgh for fire år siden, på vinterstid. Det var så inni hampen kaldt og det var tenning av julegata, så vi skulle ut. Der var unger i tøysko og tynne triller, ingen vinterposer å se, bare kunstmaterialer. Så rart at de ikke hadde mer ull og skinn og skikkelige klær, de er jo veldig likt vårt klima. Jeg som tenkte jeg skulle finne noe fint å handle til unga, dro hjem med spenner og sokker liksom 😂

Skrevet

I Norge heter det jo "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" - nordmenn er liksom ute året rundt, samme hvor kaldt eller stygt vær det er. Den samme kulturen finner du ikke i England. Ettersom engelskmenn ikke er like mye ute, er heller ikke riktig yttertøy noe som står høyt oppe på listen.  Ved siden av det er klimaet i UK langt mildere enn klimaet i Norge. I London er det f.eks. gjennomsnittlig 4-9 grader i januar. 

Skrevet

Har reagert på det mange ganger og konkludert med at engelskmenn ikke har hvit hud pga arv og gener, men fordi de er bunnfrosne.

Skrevet
26 minutes ago, prekæs said:

Har reagert på det mange ganger og konkludert med at engelskmenn ikke har hvit hud pga arv og gener, men fordi de er bunnfrosne.

😂😂😂 Spot on!

Anonymkode: 9abf8...360

Skrevet

Er vel litt blandet er min erfaring. Svigerfamilien er engelsk og jeg har tenkt mye av det samme, særlig barn og unges påkledning, når vi har vært på besøk i f.eks påsken. Tynne sko, skjørt uten longs og ikke et ullplagg å se. Svogeren min og hans familie og venner er opptatt av hiking og fjellturer og da har de bra utstyr. De var på besøk under ski-Vm i Oslo i 2011 og da var det kaldt. Selv om vi hadde bedt de pakke varme klær måtte vi innom et sportstelt å handle ullsokker og hansker. 

Anonymkode: cc7a4...a31

Skrevet
beef sister skrev (45 minutter siden):

I Norge heter det jo "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" - nordmenn er liksom ute året rundt, samme hvor kaldt eller stygt vær det er. Den samme kulturen finner du ikke i England. Ettersom engelskmenn ikke er like mye ute, er heller ikke riktig yttertøy noe som står høyt oppe på listen.  Ved siden av det er klimaet i UK langt mildere enn klimaet i Norge. I London er det f.eks. gjennomsnittlig 4-9 grader i januar. 

Har du noen gang vært i London i januar? Ikke mye 9 grader. 🤣

Anonymkode: ecd8b...252

Skrevet

De er helt håpløse på å kle seg. Jeg bodde i London et år, og selv om det snødde, gikk ungene med knestrømper og kortbukser/skjørt (skoleuniform). 

Skrevet
Optatium skrev (3 timer siden):

Jeg var i Edinburgh for fire år siden, på vinterstid. Det var så inni hampen kaldt og det var tenning av julegata, så vi skulle ut. Der var unger i tøysko og tynne triller, ingen vinterposer å se, bare kunstmaterialer. Så rart at de ikke hadde mer ull og skinn og skikkelige klær, de er jo veldig likt vårt klima. Jeg som tenkte jeg skulle finne noe fint å handle til unga, dro hjem med spenner og sokker liksom 😂

Har samme erfaring fra Glasgow. Utpå kvelden ravet drita fulle, lyseblå jenter i topper med spagettistropper og sandaler med grisehøye hæler. Stilig😂 Min venninne i London handler vintertøy til barna i Norge. 

Anonymkode: e9e76...a46

Skrevet

Jeg har en datter i Wales, som har bodd tre år i England under studiene. Vi har diskutert temaet en del, og det hun forteller er at briter fra høyere samfunnslag er litt varmere og mer påkledd, enn det de lavere samfunnslagene er. Ser man ei jente med miniskjørt og croptop ved midnatt i januar måned, er hun mest sannsynlig fra en lavinntektsfamilie. Har hun derimot en t-skjorte og en jakke over miniskjørtet, så er hun fra en litt mer velstående familie. 

Men godt vintertøy i ull og bomull er ikke vanlig for barn uansett hvilket samfunnslag man tilhører. Ulltøy er ikke noe briter er kjent med, og med tanke på prisen på ulltøy og at de har generelt lave lønninger, er det kanskje ikke så rart.

Skrevet

Svigerfamilien min er engelske og klær deg svært dårlig i kulden. Svigermor på 80 går med tynne skjørt og bare ankler hele året, men sitter gjerne med teppe over skuldrene fordi hun fryser. Svigerfar kan gå tur i stiv kuling i 9 grader i dresskjorte med ullgenser over og dongeribukse, og klager på hvor kaldt det er. 

Skrevet

Jeg er halvt engelsk, og tenker at hvis du tenker at engelskmenn kler seg dårlig med tanke på hvor varmt de kler seg, så har du helt rett. Men flere av dem er mye flinkere enn nordmenn til å kle seg med stil, der har mange noe å lære her 😅.

Jeg har plukket opp det jeg selv synes er det beste fra begge kulturer. Jeg går omtrent alltid i kjole, er bevisst på stil og styling, men har tjukk ullstrømpebukse og ulltrøye under 😁.

Anonymkode: 20bf3...24e

Skrevet

Har engelsk familie. Før i tiden måtte barna ha utegym hver morgen kledd i kortbukse og topp. Teorien var at de skulle herdes. Så kanskje de har fått det inn i generasjoner fra de var små. 

En annen fiffig sak - mange hus har rørene (vann, kloakk etc) utenpå huset. Husker en gang argumentet at da var det mye enklere å fikse når det frøs!

Anonymkode: 2d364...bab

Skrevet
Nyttårs barn skrev (11 timer siden):

det handler også om vår kultur hvor frisk luft og aktivt liv ute gir status

Det er jo helt høl i huet... 

Anonymkode: a3405...d6f

Skrevet

Har en norsk venninne som bor rett utenfor London, og hun kjøper vinterklær til ungene sine i Norge

Hun sier at den oppfatningen vi har i Norge, om at frisk luft er sunt, helt mangler der.

Vi tenker at det er ikke noe gøy å være ute om vi fryser, så vi kler oss godt så vi kan kose oss ute uansett vær.

Der holder man seg inne om det er ufyselig vær ute. Eneste grunnen til å gå ut er å skynde seg fra A til Å, og de investerer ikke i dyre uteklær bare for å skynde seg dit man skal.

Anonymkode: 6900b...61a

Skrevet

I tillegg har de det noe aldeles grønnj*vlig kaldt inne også. Jeg bodde hos noen steinrike folk, men jeg har aldri vært så mye iskald som det året jeg bodde der. 

Skrevet

En bekjent jobbet som «nanny» for en familie i England. Moren til barna hun passet på, var fra Sverige så hun var opptatt av gode klær til barna sine(regntøy/ull osv) . Hun ble helt satt ut når hun tok med barna på lekeplassen når det regnet. Barna hun passet på hadde på gummistøvler /regntøy... de andre gikk i skjørt/pensko/ballerinasko??! 

Så er klart en forskjell 😅

Anonymkode: 4ad1d...c96

Skrevet

Engelskmenn er ofte pent kledd, synes jeg, men nå liker jeg den formelle looken også. Vintrene er relativt grønne i en del strøk, så alle trenger ikke å kle seg for like lave temperaturer som oss. Skovalgene deres hadde jeg nok ikke orket selv, mange kvinner virker til å gå i pumps eller små ballerinaflats uansett vær og føre. 

Anonymkode: 2ab51...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...