Gå til innhold

Krevende å være kollega til fastende medarbeidere

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Joda, de holder seg til solnedgang og soloppgang. 

Anonymkode: 45b89...de8

Solnedgang er da virkelig ikke 01.

Anonymkode: edaf4...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett såpass mange som faster under ramadan som blir tregere og sløvere at jeg konsekvent valgte norske sjåfører når jeg tok drosje den tiden, og jeg tok også minimalt med buss også.

Det er mange innvandrere som har økt genetisk risiko for diabetes 2, mange går med uoppdaget diabetes 2. Mange av disse tåler ikke å faste. De som er friske, uten risikofaktor og ellers et sunt kosthold og aktivt liv, de tåler det.

Jeg ville tatt det opp med de som faster, bedt dem teste seg hos legen, eller bare gå innom et apotek, for å sjekke blodsukkeret sitt. Hvis de har risikofaktorer eller sykdommer så har de også unntak fra fasten. Og hvis de blir så dårlig av å faste at de ikke greier å gjøre jobben sin, da må de nesten ta ut ferie.

Og så ville jeg tatt det opp med sjefen, at det små skje en endring, som i her og nå, ikke først til neste år.

Å legge tilrette for mer bønn under fasten, det synes jeg er greit, så lenge det kan gjøres uten for store ulemper for kolleger.

Hi, om disse to damene blir så dårlige som du sier, får så mye redusert funksjon, da er det stor sjanse for at de er blant dem som går med uoppdaget diabetes 2, og da bør de ikke faste på denne måten. Mange av dem vet heller ikke at de har genetisk type med betydelig økt risiko for diabetes 2 heller, og de bør gjøres oppmerksom på at de bør få sjekket dette.

Jeg synes egentlig dette er noe vi snakker for lite om. Det er en hel rekke yrker hvor det å faste på den måten de ofte gjør, uten også å drikke, er helt uforsvarlig. For eksempel sjåfører, helsepersonell, maskinførere og mange flere.

Anonymkode: 149ac...586

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner muslimer som står opp midt på natten og spiser tung middag under ramadan. Vet ikke hva som er grunnen til at dette gjøres midt på natten, men det er visstnok helt vanlig. 

Så det er vel heller ikke bare at de faster som gjør at de er uopplagte, men også at de er opp midt på natten hver natt. 

Skrevet

Takk for mange gode tilbakemeldinger, jeg skal ta dette opp med sjefen i morgen.  Hi

Anonymkode: 10b19...e1b

Skrevet

Det er det ingen som påstår heller.

Men de faster mellom soppgang og solnedgang, også presser noen av de mest mulig mat inn i vinduet mellom solnedgang og soloppgang.

Noen, og da bl.a en klassevenninne av datteren min, spiser 4 måltider mellom solnedgang og soloppgang så de spiser ikke mindre enn ellers, bare på andre tider av døgnet. I mine øyne blir liksom hele poenget med faste borte når de ikke spiser mindre mat, men ikke får hvilen kroppen trenger fordi de jobber og går på skole om dagen, og spiser om natten...

Anonymkode: 5d3bd...728

Skrevet

Takk for mange gode tilbakemeldinger, jeg skal ta dette opp med sjefen i morgen.  Hi

Anonymkode: 10b19...e1b

Bra. Det er heller ikke trygt mener jeg, at de ansatte ikke klarer å utføre jobben sin, er de så utmattet at kroppen ikke klarer å henge med, så klarer ikke hodet det heller.

Anonymkode: 06cc5...b73

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med sjefen. Jobber i dagligvare og har flere kollegaer som faster. En av de faster ikke pga sykdom, en av de faster kun de dagene han ikke jobber fordi fasten skal ikke gå utover arbeidsutøvelsen man gjør, og tre faster fra soloppgang til solnedgang. Hadde det ikke vært for at de selv sier dette til meg hadde jeg aldri merket at de fastet fordi det skal ikke gå utover jobb eller skole, da får de lov til å spise uten at det ødelgger fasten, de bare tar det igjen en annen dag.

Anonymkode: f835a...a35

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvor er sjefen opp i dette? De kan ikke utføre jobben, og må dermed slutte.

Anonymkode: 45b89...de8

For noe tull.

Anonymkode: 67295...b05

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er meningen man skal jobbe som normalt i fasten,og ikke være til ekstrabelastning for andre. Jeg har I mange år i ulike jobber hatt kollegaer som faster, og de sier det samme. Det eneste de har bedt om er å få være litt med rigide på bønnetidene (mange av de ber ikke i arbeidstiden til vanlig), noe vi har kunnet tilrettelegge for uten problem. Jeg syns det med bønn i fastetiden er ok, men hadde tatt det opp om de var ukonsentrert, trøtte og ikke gjorde jobben sin under hele ramadan (en dag innimellom tåler vi, og jeg kan også være trøtt en dag). 

Anonymkode: 96c6b...f4e

Støtter dette. En smule raus får man søren meg være. 

Forstår samtiddig hva HI mener. Barnehage er en tøff jobb, og faste innebærer ikke bare å ikke spise hele dagen, men også å ikke drikke. Selv om det skal være unntak for dem med helseproblemer, unge osv, så er det nok mange som synes de må faste likevel.

Hadde kveldsjobb for noen år siden og der jobbet jeg ofte sammen med to som fastet som kom rett fra dagjobb et annet sted. De var unge og spreke, men jeg merket stor forskjell på dem under fasten, da var de tydelig slappe, ukonsentrerte, virket litt forvirret og slet veldig med å formulere seg. Men da hadde de ikke bare fastet, men også jobbet 11-12 timer i ett strekk. Dte var nok verst for dem selv, tror ikke egentlig kunder tenkte så mye over det.

Men etter å ha sett hvor mye dårligere de fungerte, så har jeg sluttet å benytte taxi under fasteperioden, for det må være direkte trafikkfarlig.

Skrevet
Pobie skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner muslimer som står opp midt på natten og spiser tung middag under ramadan. Vet ikke hva som er grunnen til at dette gjøres midt på natten, men det er visstnok helt vanlig. 

Så det er vel heller ikke bare at de faster som gjør at de er uopplagte, men også at de er opp midt på natten hver natt. 

Du vet ikke hva som er årsaken?!

Årsaken er jo at de kun kan spise etter solnedgang og før soloppgang, og at fasten de siste årene har vært i juni- juni. Med andre ord så blir det mørkt rundt tolv mange steder, og lyst igjen rundt tre på natta. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det kommer helt an på hvor du bor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg har sett såpass mange som faster under ramadan som blir tregere og sløvere at jeg konsekvent valgte norske sjåfører når jeg tok drosje den tiden, og jeg tok også minimalt med buss også.

Det er mange innvandrere som har økt genetisk risiko for diabetes 2, mange går med uoppdaget diabetes 2. Mange av disse tåler ikke å faste. De som er friske, uten risikofaktor og ellers et sunt kosthold og aktivt liv, de tåler det.

Jeg ville tatt det opp med de som faster, bedt dem teste seg hos legen, eller bare gå innom et apotek, for å sjekke blodsukkeret sitt. Hvis de har risikofaktorer eller sykdommer så har de også unntak fra fasten. Og hvis de blir så dårlig av å faste at de ikke greier å gjøre jobben sin, da må de nesten ta ut ferie.

Og så ville jeg tatt det opp med sjefen, at det små skje en endring, som i her og nå, ikke først til neste år.

Å legge tilrette for mer bønn under fasten, det synes jeg er greit, så lenge det kan gjøres uten for store ulemper for kolleger.

Hi, om disse to damene blir så dårlige som du sier, får så mye redusert funksjon, da er det stor sjanse for at de er blant dem som går med uoppdaget diabetes 2, og da bør de ikke faste på denne måten. Mange av dem vet heller ikke at de har genetisk type med betydelig økt risiko for diabetes 2 heller, og de bør gjøres oppmerksom på at de bør få sjekket dette.

Jeg synes egentlig dette er noe vi snakker for lite om. Det er en hel rekke yrker hvor det å faste på den måten de ofte gjør, uten også å drikke, er helt uforsvarlig. For eksempel sjåfører, helsepersonell, maskinførere og mange flere.

Støttes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du vet ikke hva som er årsaken?!

Årsaken er jo at de kun kan spise etter solnedgang og før soloppgang, og at fasten de siste årene har vært i juni- juni. Med andre ord så blir det mørkt rundt tolv mange steder, og lyst igjen rundt tre på natta. 

Ja jeg vet jo at det er det som er regelen. Tenkte vel da mer på perioder når det har blitt lyst litt senere og mørkt litt tidligere. De jeg kjenner har da likevel stått opp klokka 03 for å spise. De spiser altså ikke klokka 07 selv når det er soloppgang klokka 09. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Undret jeg meg over også. Driver med periodisk faste og er på ingen måte slapp på dagtid. Tvert i mot, i tillegg til at jeg jobber i lunsjen. 

Uansett, det er leder som må ta det opp. 

Anonymkode: 3c601...26d

Drikker du heller ikke vann i fasteperioden?

Anonymkode: 4361d...5ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det høres jo litt underlig ut. Jeg faster selv, alltid, altså spiser ikke før kl. 18 og kun da. Det påvirker ikke jobben min i det hele tatt, selv om det er en krevende jobb. Tvert imot gjør jeg mer fordi jeg ikke trenger spisepauser. 

Du drikker vann vil jeg tro... det gjør ikke muslimer. For hvis du kun drikker og spiser ett tidspunkt på døgnet året rundt, så kan du ikke være helt med.

Anonymkode: 2653e...a69

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er meningen man skal jobbe som normalt i fasten,og ikke være til ekstrabelastning for andre. Jeg har I mange år i ulike jobber hatt kollegaer som faster, og de sier det samme. Det eneste de har bedt om er å få være litt med rigide på bønnetidene (mange av de ber ikke i arbeidstiden til vanlig),

Er det virkelig noen som ber i arbeidstiden til vanlig??? Og det blir godtatt??? jobber de lengre dager da?

Anonymkode: c4b04...c5b

Skrevet

Hmmm. Har fastende kollegaer jeg og men aldri merket noe på dem🧐bortsett fra når vi spiser lunsj sammen, da de ikke spiser 😅 

Ville tatt det opp med leder om at det blir merarbeid for deg. Det er jo ikke riktig at du skal få all belastning.

Anonymkode: 9a623...6fe

Skrevet

Er det virkelig noen som ber i arbeidstiden til vanlig??? Og det blir godtatt??? jobber de lengre dager da?

Anonymkode: c4b04...c5b

De jobber kanskje i lunsjen, siden de ikke spiser uansett?

Anonymkode: 1b4af...b1e

Skrevet

Har opplevd mer enn en gang at kirurgen har besvimt med kniven i hånda under ramadan. Herlig👏🏻👏🏻

Anonymkode: 7ae4d...1af

Skrevet

Men hvorfor er det så stor forskjell på reglene de følger, det må jo være kulturelt betinget da og ikke bare religion?

Jeg har en venninne fra Iran, hun faster litt, men ikke så strengt. Hun drikker gjennom dagen, men spiser bare frokost, sen middag og kvelds. Hun er lege og sier at alle med slike jobber, hvor det er veldig viktig med et klart hode, kan justere fasten litt. De skal ha fokus på religion, de skal avstå fra alkohol, sex og egentlig mat/drikke, men de kan justere litt. Ingen av hennes barn faster.

Så har vi naboene her som er fra Syria, de faster, men også der ganske tilpasset. Mammaen der fortalte meg at hun ikke fastet når hun hadde mensen, for da ble hun så svimmel. Barna og ungdommene faster heller ikke, for hun sa at så lenge de går på skolen og studerer er de fritatt fra fasting så hodet er klart og de kan ta til seg kunnskap og lære.

Men så har du klassevenninnen til datteren min, de er fra Somalia og er kjempestrenge med fasten. Alle må faste, og jentene må faste fra de får mensen. Klassevenninnen til datteren min har fastet fra hun var 11 år! Men de vekker ungene midt på natten for å spise et ekstra måltid mat, så ungene henger med hodet og er kjempetrøtte for de legger seg sent for å rekke spise og de står opp midt på natten for å spise. Der er det ikke noe unntak for mens, studering, viktige jobber e.l.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Men hvorfor er det så stor forskjell på reglene de følger, det må jo være kulturelt betinget da og ikke bare religion?

Jeg har en venninne fra Iran, hun faster litt, men ikke så strengt. Hun drikker gjennom dagen, men spiser bare frokost, sen middag og kvelds. Hun er lege og sier at alle med slike jobber, hvor det er veldig viktig med et klart hode, kan justere fasten litt. De skal ha fokus på religion, de skal avstå fra alkohol, sex og egentlig mat/drikke, men de kan justere litt. Ingen av hennes barn faster.

Så har vi naboene her som er fra Syria, de faster, men også der ganske tilpasset. Mammaen der fortalte meg at hun ikke fastet når hun hadde mensen, for da ble hun så svimmel. Barna og ungdommene faster heller ikke, for hun sa at så lenge de går på skolen og studerer er de fritatt fra fasting så hodet er klart og de kan ta til seg kunnskap og lære.

Men så har du klassevenninnen til datteren min, de er fra Somalia og er kjempestrenge med fasten. Alle må faste, og jentene må faste fra de får mensen. Klassevenninnen til datteren min har fastet fra hun var 11 år! Men de vekker ungene midt på natten for å spise et ekstra måltid mat, så ungene henger med hodet og er kjempetrøtte for de legger seg sent for å rekke spise og de står opp midt på natten for å spise. Der er det ikke noe unntak for mens, studering, viktige jobber e.l.

Reglene rundt fasten er ganske klare egentlig, og de to første tilfellene er det som er i den delen av Islam som de aller fleste her i Norge hører til. Hvis man har krevende jobber som krever at man er klar i hodet og kropp kan man spise, men man skal da ta igjen fasten på senere tidspunkt, f.eks en helgedag, eller når man har ferie e.l. Er man syk, er ung, har mensen, er gravid o.l. er også grunner til å ikke faste, men da slipper de helt, altså man må ikke ta det igjen senere.

Mens de fleste afrikanske land tilhører en annen del av Islam og har mye strengere regler. Der kollegaen min er fra må alle faste, samme hva (mener unntaket er gamle og gravide), og de følger klokkeslett slik det er i hjemlandet, ikke soloppgang/solnedgang som de fleste driver med.

Anonymkode: f835a...a35

Skrevet

Har opplevd mer enn en gang at kirurgen har besvimt med kniven i hånda under ramadan. Herlig👏🏻👏🏻

What? Har bodd 3 år i et muslimsk land og der var det ikke lov for leger som utførte operasjoner å faste, da måtte de ta fri. Det samme gjaldt buss- og trailersjåfører.  

Anonymkode: a692c...1f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

What? Har bodd 3 år i et muslimsk land og der var det ikke lov for leger som utførte operasjoner å faste, da måtte de ta fri. Det samme gjaldt buss- og trailersjåfører.  

Anonymkode: a692c...1f2

Det går jo ikke i Norge, for da er vi rasistiske🤷‍♀️

Skrevet

Jobber selv i barnehage, og har et par kollegaer som faster, og har hatt andre som har jobbet her tidligere. Dette har aldri vært et problem, så du er nok litt uheldig her.... 

Anonymkode: 604dd...443

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg håper du hver eneste gang da har meldt dette som avvik og viser til fastingen som årsak?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...