Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Jeg jobber i barnehage og har to fantastiske kolleger. Begge to er muslimer og faster i denne tiden. De er så utmattet av å ikke kunne spise og drikke og det blir mye ekstrajobb på meg. Hadde jeg vært fastende hadde jeg nok svimt av i det tøffe yrket vi har. Lurer på hvordan jeg skal håndtere dette, de ber ofte om små pauser og tid til bønn. Andre som jobber under samme forhold som har gode forslag til hvordan arbeidsdagen kan løses uten altfor mye ekstrajobb for den/de som ikke faster? Anonymkode: 10b19...e1b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Jobber på sykehjem, og det tok meg flere år å innse at kollegaen min faster under ramadan. Hun står på som før. Anonymkode: 94ff1...368
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Tenker om du ikke greier å jobbe som forventet må du ta deg ferie. Eller slutte med sånt tull. Enden på dette kan være at du blir syk og sykemeldt fordi de skal ta seg sånne friheter. Anonymkode: 562db...cd5
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Hvor er sjefen opp i dette? De kan ikke utføre jobben, og må dermed slutte. Anonymkode: 45b89...de8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Dette er noe styreren bør ta seg av. Dette er jo en utfordring som vil gjenta seg med jevne mellomrom, så det bør lages noen rutiner slik at belastningen ikke blir for stor på deg eller på øvrig personale på andre avdelinger. Pauser for tid til bønn flere ganger om dagen kan kanskje løses ved at de deler opp lunsjpausa og må gå en av gangen. At de er så utmattet av mangel på mat til å kunne gjøre jobben sin er jo et større problem. Kan det gå at en av dem bytter avdeling under ramadan slik at belastningen fordeles på flere avdelinger? Anonymkode: 21215...fc2
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tenker om du ikke greier å jobbe som forventet må du ta deg ferie. Eller slutte med sånt tull. Enden på dette kan være at du blir syk og sykemeldt fordi de skal ta seg sånne friheter. Anonymkode: 562db...cd5 Forklar meg hvor logikken i at HI skal bruke opp ferien sin fordi hun har to kolleger som faster er? Anonymkode: 21215...fc2
Pobie Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Forklar meg hvor logikken i at HI skal bruke opp ferien sin fordi hun har to kolleger som faster er? Anonymkode: 21215...fc2 Tror det var ment at de som faster og ikke kan gjøre jobben sin må ta ferie. Slik jeg leste det hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Det er meningen man skal jobbe som normalt i fasten,og ikke være til ekstrabelastning for andre. Jeg har I mange år i ulike jobber hatt kollegaer som faster, og de sier det samme. Det eneste de har bedt om er å få være litt med rigide på bønnetidene (mange av de ber ikke i arbeidstiden til vanlig), noe vi har kunnet tilrettelegge for uten problem. Jeg syns det med bønn i fastetiden er ok, men hadde tatt det opp om de var ukonsentrert, trøtte og ikke gjorde jobben sin under hele ramadan (en dag innimellom tåler vi, og jeg kan også være trøtt en dag). Anonymkode: 96c6b...f4e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Har aldri opplevd at festende kolleger belaster oss andre på den måten du beskriver. Anonymkode: b453a...1ca
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 Datteren min går i 8.klasse og har to stykker i klassen som faster. De henger over pulten og et trøtte og slappe, orker ikke fokusere eller konsentrere seg. Foreldrene forlanger at de faster, og drar de opp midt på natta for å få i de et ekstra måltid mat... Jeg trodde ikke man trengte faste når man studerte jeg? Men i ditt tilfelle bør du ta det med leder. Har selv en venninne som faster, men hun merker du ingenting på. Hun er som vanlig. Anonymkode: 5d3bd...728
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Jeg jobber i barnehage og har to fantastiske kolleger. Begge to er muslimer og faster i denne tiden. De er så utmattet av å ikke kunne spise og drikke og det blir mye ekstrajobb på meg. Hadde jeg vært fastende hadde jeg nok svimt av i det tøffe yrket vi har. Lurer på hvordan jeg skal håndtere dette, de ber ofte om små pauser og tid til bønn. Andre som jobber under samme forhold som har gode forslag til hvordan arbeidsdagen kan løses uten altfor mye ekstrajobb for den/de som ikke faster? Anonymkode: 10b19...e1b Jeg tipper du juger så det renner av deg, eller så har du fått utdelt de to eneste muslimene som ikke funker. Ber om pauser og bønn, du liksom. Anonymkode: bc44b...cbe
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 Det er et ledelsesansvar og ikke noe du skal ta tak i. Anonymkode: ed0ef...809
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Forklar meg hvor logikken i at HI skal bruke opp ferien sin fordi hun har to kolleger som faster er? Anonymkode: 21215...fc2 Mener selvfølgelig at de som driver med tullet må ta ut ferie. Anonymkode: 562db...cd5
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #14 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Datteren min går i 8.klasse og har to stykker i klassen som faster. De henger over pulten og et trøtte og slappe, orker ikke fokusere eller konsentrere seg. Foreldrene forlanger at de faster, og drar de opp midt på natta for å få i de et ekstra måltid mat... Jeg trodde ikke man trengte faste når man studerte jeg? Men i ditt tilfelle bør du ta det med leder. Har selv en venninne som faster, men hun merker du ingenting på. Hun er som vanlig. Anonymkode: 5d3bd...728 Dette er barnemishandling. Burde vært meldt til Bv Anonymkode: 562db...cd5
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #15 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i barnehage og har to fantastiske kolleger. Begge to er muslimer og faster i denne tiden. De er så utmattet av å ikke kunne spise og drikke og det blir mye ekstrajobb på meg. Hadde jeg vært fastende hadde jeg nok svimt av i det tøffe yrket vi har. Lurer på hvordan jeg skal håndtere dette, de ber ofte om små pauser og tid til bønn. Andre som jobber under samme forhold som har gode forslag til hvordan arbeidsdagen kan løses uten altfor mye ekstrajobb for den/de som ikke faster? Anonymkode: 10b19...e1b Da har de ingenting i den jobben å gjøre. Anonymkode: 82cce...b35
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #16 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i barnehage og har to fantastiske kolleger. Begge to er muslimer og faster i denne tiden. De er så utmattet av å ikke kunne spise og drikke og det blir mye ekstrajobb på meg. Hadde jeg vært fastende hadde jeg nok svimt av i det tøffe yrket vi har. Lurer på hvordan jeg skal håndtere dette, de ber ofte om små pauser og tid til bønn. Andre som jobber under samme forhold som har gode forslag til hvordan arbeidsdagen kan løses uten altfor mye ekstrajobb for den/de som ikke faster? Anonymkode: 10b19...e1b I mitt yrke klarer en ikke faste pga en må vær på hele tiden. Og det er mange muslimer. Har opplevd en som faster og hun gikk 50% på jobb da, etter avtale med sjef. Anonymkode: e7ab3...a99
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #17 Skrevet 2. mai 2021 Det høres jo litt underlig ut. Jeg faster selv, alltid, altså spiser ikke før kl. 18 og kun da. Det påvirker ikke jobben min i det hele tatt, selv om det er en krevende jobb. Tvert imot gjør jeg mer fordi jeg ikke trenger spisepauser. Anonymkode: edaf4...42c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #18 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tipper du juger så det renner av deg, eller så har du fått utdelt de to eneste muslimene som ikke funker. Ber om pauser og bønn, du liksom. Anonymkode: bc44b...cbe Her er det sånn med nesten alle. På sykehjem. Herre, for et folk vi er som finner oss i dette tullet.. Anonymkode: 45b89...de8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #19 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det høres jo litt underlig ut. Jeg faster selv, alltid, altså spiser ikke før kl. 18 og kun da. Det påvirker ikke jobben min i det hele tatt, selv om det er en krevende jobb. Tvert imot gjør jeg mer fordi jeg ikke trenger spisepauser. Anonymkode: edaf4...42c Men står du opp på natta og spiser tunge måltider?? Anonymkode: 45b89...de8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #20 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men står du opp på natta og spiser tunge måltider?? Anonymkode: 45b89...de8 Nei, hvorfor skulle jeg det? Og det må ikke muslimer heller. De skal kun faste mellom soloppgang og solnedgang. Det står ingenting om at de må stå opp om natten for å spise. Anonymkode: edaf4...42c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #21 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei, hvorfor skulle jeg det? Og det må ikke muslimer heller. De skal kun faste mellom soloppgang og solnedgang. Det står ingenting om at de må stå opp om natten for å spise. Anonymkode: edaf4...42c Her spiser de kl. 01 og 05. Anonymkode: 45b89...de8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #22 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tenker om du ikke greier å jobbe som forventet må du ta deg ferie. Eller slutte med sånt tull. Enden på dette kan være at du blir syk og sykemeldt fordi de skal ta seg sånne friheter. Anonymkode: 562db...cd5 Dette. Jeg er selv religiøs, men lar ikke mine skikker påvirke arbeidshverdagen. Det er religionsfrihet i Norge, men det betyr verken at man har rett til å utøve religionen i arbeidstiden eller utøve den privat slik at det går ut over arbeidslivet. Her hadde jeg som styrer krevet at de tok ferie eller sluttet. Det er ikke innenfor å pålegge andre større arbeidsbyrde. Anonymkode: 8dca0...819
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #23 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Her spiser de kl. 01 og 05. Anonymkode: 45b89...de8 Det er i så fall deres personlige preferanser og har ingenting med faste eller det å være muslim å gjøre. Anonymkode: edaf4...42c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #24 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er i så fall deres personlige preferanser og har ingenting med faste eller det å være muslim å gjøre. Anonymkode: edaf4...42c Joda, de holder seg til solnedgang og soloppgang. Anonymkode: 45b89...de8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #25 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det høres jo litt underlig ut. Jeg faster selv, alltid, altså spiser ikke før kl. 18 og kun da. Det påvirker ikke jobben min i det hele tatt, selv om det er en krevende jobb. Tvert imot gjør jeg mer fordi jeg ikke trenger spisepauser. Anonymkode: edaf4...42c Undret jeg meg over også. Driver med periodisk faste og er på ingen måte slapp på dagtid. Tvert i mot, i tillegg til at jeg jobber i lunsjen. Uansett, det er leder som må ta det opp. Anonymkode: 3c601...26d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå