Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Har i løpet av de siste to årene prøvd ut fem ulike medisiner mot vårt barns ADHD. Vi har prøvd Ritalin, Equasym, Intuniv, Conserta og Medikinet. Ingen av de har fungert godt, men har gitt en del bivirkninger. Barnet er nå 10 år og vi er lettere fortvilet grunnet barnets atferd. Klarer ikke følge med eller gjøre noe fornuftig på skolen, sliter med vennerelasjoner og et ekstremt sinne i hjemmet. Vi er utslitt og trist på barnets vegne. Nå sier legen at vi skal prøve Strattera. Jeg kjenner jeg er lite motivert og redd for eventuelle bivirkninger. Jeg liker ikke tanken på å måtte dope barnet og at h*n må leve med fæle bivirkninger - igjen. Hvilken erfaringer har dere med strattera hos deres barn? Er det noen her som har erfaring med andre behandlinger enn medisiner mot ADHD, som faktisk fungerer? Det hjelper lite å sende foreldrene på kurs i øst og vest mens barnet er det samme hele veien og kun blir proppet full i medisin. Anonymkode: 0a984...7a5
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Er det tatt urinprøver for å kartlegge ev. peptider i urinen? Hvis ikke, få dette gjort. En del barn får uriktig adhd-diagnose pga. det. Andre som har adhd kan bli markant bedre med kostholdstilpasning, om de har en slik problematikk. Det er også en del andre områder rundt kosthold og ernæring som kan være lurt å sjekke ut. Vet flere barn som er blitt markant bedre når dette er kartlagt og tilpasset. Flere studier har vist at mange barn med diagnosen blir enten symptomfrie eller får det langt bedre. Jeg ville kontaktet Lab1 for veiledning, om jeg var deg. Eller f.eks. Balderklinikken. https://www.lab1.no/rekvisisjonsskjema https://balderklinikken.no/adhd-la-maten-bli-din-medisin/ I Frankrike er f.eks. legene mer opptatt av å undersøke ernæringsubalanser, matallergier/-intoleranser m.m., fordi de mener det er årsak til svært mye av den adferden som andre land tilegner adhd-diagnosen. Når de får avdekket ubalanser og intoleranser og behandlet dette så er det ofte nok med konsekvent grensesetting og rutiner for at disse barna skal fungere bra. USA er motsatsen, der medisineres nærmere 10 % av alle barn for adhd... Denne linken er ni år gammel, men forklarer noe av det enkelt: https://www.klikk.no/produkthjemmesider/gladebarn/adhd-mat-2920356 Jeg kjenner til flere barn som har blitt veldig mye bedre eller bra ved kostomlegging. Utfordringen er å være konsekvent nok, spesielt i begynnelsen slik at man får riktige resultater. Når barna selv kjenner forskjellen blir de ofte selv motiverte til å fortsette med det kostholdet som er riktig for dem. Ikke alltid like lett, spesielt i tenårene, men jo mer barna selv forstår av sammenhengen, jo mer ansvar vil de ofte ta for dette selv. Viktig å gjøre det på en måte som gjør at de ikke føler seg for annerledes, innad i familien kan man ofte gjøre små endringer slik at hele familien kan spise det samme, eller tilnærmet det samme. Anonymkode: fc874...ef4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Har dere prøvd den nye medisinen Elvanse? Den byttet vi til i fjor og den fungerer så mye bedre for oss. Prøvd mange av de du har testet. Anonymkode: 88cea...f5f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Glem strattera! Ville formidlet ønske om å prøve Elvanse. Sannsynligvis slipper dere mer kjipe bivirkninger, og barnet vil få en mye bedre hverdag. Anonymkode: a2136...3e9
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Har i løpet av de siste to årene prøvd ut fem ulike medisiner mot vårt barns ADHD. Vi har prøvd Ritalin, Equasym, Intuniv, Conserta og Medikinet. Ingen av de har fungert godt, men har gitt en del bivirkninger. Barnet er nå 10 år og vi er lettere fortvilet grunnet barnets atferd. Klarer ikke følge med eller gjøre noe fornuftig på skolen, sliter med vennerelasjoner og et ekstremt sinne i hjemmet. Vi er utslitt og trist på barnets vegne. Nå sier legen at vi skal prøve Strattera. Jeg kjenner jeg er lite motivert og redd for eventuelle bivirkninger. Jeg liker ikke tanken på å måtte dope barnet og at h*n må leve med fæle bivirkninger - igjen. Hvilken erfaringer har dere med strattera hos deres barn? Er det noen her som har erfaring med andre behandlinger enn medisiner mot ADHD, som faktisk fungerer? Det hjelper lite å sende foreldrene på kurs i øst og vest mens barnet er det samme hele veien og kun blir proppet full i medisin. Anonymkode: 0a984...7a5 Tenker tilrettelegging og kosthold, og å faktisk høre på barnet! Her ville bup og barnehage kaste medisin etter oss, men skolen er enig at en prøver andre ting. De har tilrettelagt godt og gir den hjelpen de kan med å ta henne ut av klassen og ha 1-1 . Vi valgte å ikke gi medisiner pga bivirkninger og at barnet blei heilt forandret. Her har vi heller god struktur på dagen, gode rutiner, gir fast omega 3 ( verd å prøve) og avtaler med lærer begge veier viss det er noe. Selvfølgelig er det tøft for oss alle, og en må stå på til det gir effekt, og her hos oss har det gitt bedre gevinst, enn med medisiner Anonymkode: 4bdbe...69e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Vi prøvde flere metylfenidater uten tilstrekkelig og stabil effekt, før vi etter å ha lest mye selv ba om å få prøve Elvanse. Barnet vårt har god effekt og lite bivirkninger av Elvanse og trenger bare å stå på en ganske lav dose. Og tro meg, vi har ikke kastet oss på trenden med utredning og medisin uten å prøve annet. Vi har klare grenser, gode, rutiner, aktiviteter, oppfølging og tilrettelegging. Har også et godt kosthold og jenta er utredet grundig av både barnelege og bup. Hun hadde store problemer med uro, søvn, konsentrasjon, holde fokus, lære, delta i lek, vente på tur osv. Det verste for henne var den indre uroen, hun slet så mye med den uroen at hun plukket hull i huden så det ble sår, pillet i stykker negler og plukket hull i klær og ting fordi det kriblet inni henne. Med Elvanse har hun mye mindre av dette og klarer å få utløp for det ved hjelp av fidget toys. ADHD er en nevropsykologisk tilstand, den forsvinner ikke av riktig oppdragelse eller melkefri kost, men alt som gjør kroppen og hverdagen trygg forutsigbar og stabil hjelper fungeringen. Anonymkode: 405b1...513
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå