Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Siden jeg har astma så havner jeg i risikogruppen og har nå fått time til å få første dose med pfeizer vaksinen. Men jeg kjenner at jeg nå begynner å bli skikkelig redd før timen på mandag🙈

Jeg vil jo ta vaksinen pga korona og alle ettervirkningene av sykdommen, men samtidig er jeg skeptisk/ veldig nervøs og redd pga man vet ikke om det er senbivirkninger av vaksinen. Har alltid tenkt at jeg skal ta vaksinen når den kom, men nå når det er min tur så kjenner jeg at jeg faktisk er litt redd. Har googlet og googlet og pfeizer sin vaksine har jo ingen bivirkninger med blodpropp/lave blodplater som har medført død slik astrazeneca sin, men samtidig så vet man jo ingenting om sen bivirkningene. Kan noen banke vett inn i hodet mitt slik jeg ikke feiger ut på mandag 🙈

og vennligst ikke noen stygge kommentarer🤞🏻😊

Anonymkode: 84cd7...0f3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Siden jeg har astma så havner jeg i risikogruppen og har nå fått time til å få første dose med pfeizer vaksinen. Men jeg kjenner at jeg nå begynner å bli skikkelig redd før timen på mandag🙈

Jeg vil jo ta vaksinen pga korona og alle ettervirkningene av sykdommen, men samtidig er jeg skeptisk/ veldig nervøs og redd pga man vet ikke om det er senbivirkninger av vaksinen. Har alltid tenkt at jeg skal ta vaksinen når den kom, men nå når det er min tur så kjenner jeg at jeg faktisk er litt redd. Har googlet og googlet og pfeizer sin vaksine har jo ingen bivirkninger med blodpropp/lave blodplater som har medført død slik astrazeneca sin, men samtidig så vet man jo ingenting om sen bivirkningene. Kan noen banke vett inn i hodet mitt slik jeg ikke feiger ut på mandag 🙈

og vennligst ikke noen stygge kommentarer🤞🏻😊

Har du veldig alvorlig astma? Jeg har og astma og er ikke i risikogruppe.

Anonymkode: 85b94...904

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du veldig alvorlig astma? Jeg har og astma og er ikke i risikogruppe.

Anonymkode: 85b94...904

Nei. Har egentlig velregulert astma, tar langtidsvirkende medisin 2 doser morgen og kveld og ventoline ved behov. Trodde heller ikke jeg var i risikogruppen, men fastlegen har satt meg på listen sin for de som er i risikogruppen. Har vært i kontakt med legen for å høre om det er noe feil, men siden medisinen jeg går på er høydose-inhalasjonssteorider så faller jeg inn under risikogruppen. 

Sier som andre her.... ikke hør på skremselspropaganda . De aller fleste tar vaksinen og det går fint. Vaksinen er veien ut av covid og du bør bare være glad du har fått time. Lykke til😊

Annonse

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Her har det vært gærningball i natt, ser jeg.

Hi, dette går bra. Se rundt deg, ALLE vaksineres. 

Anonymkode: 3637d...037

ALLE vaksineres overhodet ikke. Og at alle andre gjør noe har vel aldri vært et bra argument for å gjøre noe.

Anonymkode: 850f1...7fa

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

ALLE vaksineres overhodet ikke. Og at alle andre gjør noe har vel aldri vært et bra argument for å gjøre noe.

Når det gjelder vaksinen mot covid bør det være slik at når alle tar den så bør du også gjøre det. At alle tar den vaksinen er veien ut av covid . 

mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden):

Når det gjelder vaksinen mot covid bør det være slik at når alle tar den så bør du også gjøre det. At alle tar den vaksinen er veien ut av covid . 

Du tror det ja.. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Og løsningen er i følge deg?

Løsning på et virus? Leve med det, som de andre virusene. Tror du vi skal utrydde det?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Løsning på et virus? Leve med det, som de andre virusene. Tror du vi skal utrydde det?

Sverige har prøvd den løsningen og så langt ser det ikke ut som om det er helt vellykket altså. Sverige har 10 ganger høyere dødsfall per 100 tusen enn Norge . Da tror jeg mer på vaksinen og restriksjoner altså 

Det er helt naturlig å være skeptisk eller usikker. I hvert fall når en ikke kan lene usikkerheten over på rasjonell fakta, som statistikk, siden vi ikke har tilgjengelig statistikk for langtidsbivirkninger akkurat nå. Husk at kroppen vår har vært utsatt for ganske mye rart gjennom årene, alt fra teflon i stekepanne til Gore-tex og bpa. Det vil aldri være risikofritt å leve. 

Hvis du ser på det litt som å kjøre bil vs å ta fly. Fly kan for mange føles skummelt, du overlater kontrollen til noen andre. Men det er mer sikkert enn å kjøre bil. Selv om du er en dyktig sjåfør, er det alltid en risiko for å møte en sjåfør som ikke er det, er beruset eller annet. Vaksine er litt det samme, du overlater kroppen din til forskere. De er som piloten, de kan faget, du overlater kontrollen til de du vet er best på det de driver med. Jeg kan ikke garantere deg at flyet ikke styrter, men jeg kan si det er lite sannsynlig. Jeg kan ikke garantere deg at du ikke får bivirkninger, men jeg kan si det er mindre sannsynlig enn ved gjennomgått infeksjon. 

Hvis du ser livet ditt her og nå, frykt kan begrense deg, hvor mye risiko kan vi akseptere før vi unngår noe og går glipp av her og nå? Jeg kan ikke garantere at vaksinen alltid holder deg trygg mot viruset, det er for mye smitte i verden og potensielle mutasjoner, men jeg kan si at du mest sannsynlig vil leve et mer normalt liv i en periode fremover nå. Vi nordmenn er mestere i å planlegge livet fra vugge til grav, men å planlegge for alle eventualiteter kan kanskje ødelegge litt for oss når det kommer til å faktisk gripe øyeblikket. Du vet hva du har i dag, ingen kan si med sikkerhet hva som skjer i morgen. De fleste bekymringer ender heldigvis opp med å forbli en bekymring. 

Anonymkode: ca72e...65d

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Hvis alle i Norge tok vaksinen, og landet ble hermetisk lukket, muligens ja. Men hvis du tror at hele verden kommer til å få vaksine, og viruset blir borte, tar du nok grundig feil....Verden er ikke så stor, og vi må alle snart skjønne at vi kan ikke bare tenke på oss selv. Vaksiner gamle og syke i hele verden, foran unge, friske i I-land!

Anonymkode: 28fec...ef7

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis alle i Norge tok vaksinen, og landet ble hermetisk lukket, muligens ja. Men hvis du tror at hele verden kommer til å få vaksine, og viruset blir borte, tar du nok grundig feil....Verden er ikke så stor, og vi må alle snart skjønne at vi kan ikke bare tenke på oss selv. Vaksiner gamle og syke i hele verden, foran unge, friske i I-land!

Anonymkode: 28fec...ef7

Jeg mener uansett at alle som får tilbud om vaksinen og kan ta den gjør det. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg mener uansett at alle som får tilbud om vaksinen og kan ta den gjør det. 

Nei, du skrev at vaksinen er veien ut av korona. Noe som er fullstendig feil.

Anonymkode: 83b8e...361

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du skrev at vaksinen er veien ut av korona. Noe som er fullstendig feil.

Anonymkode: 83b8e...361

Javel . Mange mener det motsatte altså 

Jeg skjønner at du er nervøs, det kommer jeg også til å være når det blir min tur. Men jeg er reddere for å få korona med alle senvirkningene det kan føre med seg, så jeg skal selvsagt ta den. 

Anonymkode: abd1a...2d3

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her har det vært gærningball i natt, ser jeg.

Hi, dette går bra. Se rundt deg, ALLE vaksineres. 

Anonymkode: 3637d...037

Gærningball? Fordi noen er kritiske til en vaksine ingen vet langtidsbivirkninger av? Typisk. 
Dessuten. Alle vaksineres ikke, de løper bare ikke rundt og skryter av det nettopp pga mobbing som dette. 

Anonymkode: 99c30...36e

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Sverige har prøvd den løsningen og så langt ser det ikke ut som om det er helt vellykket altså. Sverige har 10 ganger høyere dødsfall per 100 tusen enn Norge . Da tror jeg mer på vaksinen og restriksjoner altså 

Gjør du altså det altså. Ingen som har sagt at man ikke skal ha restriksjoner. Men vaksinen utrydder ikke viruset.

Takk for alle svar😊 har lest litt i natt og ser at det var meldt litt over 100 dødsfall etter å ha tatt vaksinen, men de fleste var eldre og skrøpelige fra før og gjennomsnittsalderen for de som døde var 84 år. Egentlig så er jeg mer redd for ettervirkningen av en gjennomgått korona, så jeg får bare bite det i meg og ta vaksinen. Sjansen for at jeg skal få alvorlige bivirkninger er nok ganske små, er nok større sjanser for å få ettervirkninger av korona enn av vaksinen. 

• Opprett ny...